Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Taas pientä probleemaa, eli kytkinpoljin naksahtaa pohjaan ilman vastusta. Tänään teki tätä muutamia kertoja peräjälkeen kunnes rupes taas toimii. Eli todennäköisesti polkimen kiristysmekanismi kulunut? Voiko säätää vai hommaanko suosiolla uuden poljinpaketin jostakin purkuautosta, kun ei noita näy missää myytävän..
Sierra 2.0i DOHC -91
Sierra 2.0iS DOHC -93
Sierra 2.0iS DOHC -93
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Oli hiljattain näistä puhetta.
viewtopic.php?f=3&t=21461
Motonetti myy niitä säätöpaketteja, eri kokoisia.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=181
Otat sen suojamuovikaukalon polkimien edestä pois ja katot minkä värinen se vanha säätöratas on. Mulla oli "keltainen", maksokohan kympin ja siinä pussissa on mukana muutkin siihen kuuluvat nippelit ja nappelit samalla kannattaa vaihtaa myös vaijeri, jos vanha on originaali. Kytkin/jarrupoljinpaketti on kiinni siellä kolmella mutskulla 2 x 17 jarrutehostimessa ja 1 x 13 ylhäällä. Kun paketti on kourassa se kytkinpuoli hajoaa vielä kahtia 2 x 13 mutskuilla. Tarkka pitää olla, että saa uudet jouset ja palaset takaisin samaan järjestykseen, jos oikein sössii.
Kuvia löytyy guuglesta: ford sierra clutch pedal
https://www.google.fi/search?q=ford+sie ... 80&bih=709
viewtopic.php?f=3&t=21461
Motonetti myy niitä säätöpaketteja, eri kokoisia.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=181
Otat sen suojamuovikaukalon polkimien edestä pois ja katot minkä värinen se vanha säätöratas on. Mulla oli "keltainen", maksokohan kympin ja siinä pussissa on mukana muutkin siihen kuuluvat nippelit ja nappelit samalla kannattaa vaihtaa myös vaijeri, jos vanha on originaali. Kytkin/jarrupoljinpaketti on kiinni siellä kolmella mutskulla 2 x 17 jarrutehostimessa ja 1 x 13 ylhäällä. Kun paketti on kourassa se kytkinpuoli hajoaa vielä kahtia 2 x 13 mutskuilla. Tarkka pitää olla, että saa uudet jouset ja palaset takaisin samaan järjestykseen, jos oikein sössii.

Kuvia löytyy guuglesta: ford sierra clutch pedal
https://www.google.fi/search?q=ford+sie ... 80&bih=709
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Mieluummin vanha originaali kuin uusi tarvike!
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Jep, värin katsot vanhasta ja joko Fordilta tai Motonetistä uusi.
Poljinpakettia on turha irrotella kokonaan, nykäiset vaan kytkinpolkimen sivusta sen sokan pois (vaikka siirtoleukapihdeillä), ja vedät polkimen sivusuunnassa pois. Tämän jälkeen voit alkaa vaihtamaan sirpin ja sen kielen joka painuu sirppiä vasten. Näin tein itse aikanaan kun tuota ihmettelin.
Poljinpakettia on turha irrotella kokonaan, nykäiset vaan kytkinpolkimen sivusta sen sokan pois (vaikka siirtoleukapihdeillä), ja vedät polkimen sivusuunnassa pois. Tämän jälkeen voit alkaa vaihtamaan sirpin ja sen kielen joka painuu sirppiä vasten. Näin tein itse aikanaan kun tuota ihmettelin.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Ei se noin mene, ellei halua olla siellä tuntia pää alaspäin, sokan irrottaminen ei auta sitten mitään, pari pulttia pitäis avata siinä sivussa, jousia yms. et näe. 8)duckworth kirjoitti:Jep, värin katsot vanhasta ja joko Fordilta tai Motonetistä uusi.
Poljinpakettia on turha irrotella kokonaan, nykäiset vaan kytkinpolkimen sivusta sen sokan pois (vaikka siirtoleukapihdeillä), ja vedät polkimen sivusuunnassa pois. Tämän jälkeen voit alkaa vaihtamaan sirpin ja sen kielen joka painuu sirppiä vasten. Näin tein itse aikanaan kun tuota ihmettelin.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Puhutaankohan me nyt samasta sokasta...? Itse sain kyllä pelkän polkimen irti ottamalla akselin päästä sen sokan ja vedin sivulle polkimen irti.
Voin laittaa tänne sen räjäytyskuvan, niin ymmärtää paremmin mitä tarkoitin.
Voin laittaa tänne sen räjäytyskuvan, niin ymmärtää paremmin mitä tarkoitin.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Noniin. Kerkesin nyt kuitenki jo irrottamaan koko paketin ja "puolikuun" väri on punainen ja kehä on nyt oikeasta kohasta mitattuna 45mm eli sama kuin keltaisella. Kun aiemmin mittasin keskeltä reunaan kun se mitataan tietenki keskeltä vaijerin hahloo.. Jännä että noitaki on erivärisiä samalla koolla :/
Ja kyllä tuossa kun sokan irrottaa niin täytyy myös nuo 2x 13mm mutterit irrottaa että saa polkimen irti ja sitä kautta sirpin.. Ainaki itellä
E: Muokattu mittavirheet
Ja kyllä tuossa kun sokan irrottaa niin täytyy myös nuo 2x 13mm mutterit irrottaa että saa polkimen irti ja sitä kautta sirpin.. Ainaki itellä

E: Muokattu mittavirheet
Sierra 2.0i DOHC -91
Sierra 2.0iS DOHC -93
Sierra 2.0iS DOHC -93
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 21 Huhti 2005 21:36
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Aika outo.. Microcat tarjoaa vain Keltaista (45mm), Valkoista (50mm) ja Punaista mutta se on 40mm. Eli lienee kyse tarvikeosasta?
Sierra 2.3i 16v
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Siinä on kyllä ainaki fordin logot ja koodit. Vai löytyykö ne tarvikeosistaki? Tässä myydään punaista ja samanlaista kuin mulla mutta 40mm: http://www.hepetrading.fi/fi/Kaikki+tuo ... rase=Kytki ja se on koodilla 88BB-7L609 kun se mulla on taas 88BB-7L583.
Noita 45mm keltasiaki on 2 eri sorttia näköjään. Tällänen missä hampaitten jälkeen porras http://opmd.com/main.cfm?tpl=product.cfm&pid=932 ja sitten tasanen. Kumpaaha lie se motonetin yksilö. Ei taida muualtakaa löytyä niin tilaan sen motonetin keltasen kävi tai ei.
Noita 45mm keltasiaki on 2 eri sorttia näköjään. Tällänen missä hampaitten jälkeen porras http://opmd.com/main.cfm?tpl=product.cfm&pid=932 ja sitten tasanen. Kumpaaha lie se motonetin yksilö. Ei taida muualtakaa löytyä niin tilaan sen motonetin keltasen kävi tai ei.
Sierra 2.0i DOHC -91
Sierra 2.0iS DOHC -93
Sierra 2.0iS DOHC -93
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 21 Huhti 2005 21:36
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Ettei ole 83BB tuo sinun.. se passais paremmin ku 88BB tosin väri on edelleen väärä.
83BB-7L583-BA on nimittäin tuo 45mm keltainen
83BB-7L583-BA on nimittäin tuo 45mm keltainen
Sierra 2.3i 16v
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Jotenkin jälkeenpäin tuntuis siltä, että tärkein osa siinä on hampaiden lisäksi se kuunsirpin stoppari ja sen hevosenkengän muotoinen palautusjousi, että ottaa napakasti kiinni. Jos hampaat ja jousi on ehjiä, pelkällä crceellä vois auttaa paljon.
Motonetin pussissa oli nämä osat, koko eri :
http://de.autoladu.ee/varuosa/1856/115933/
Motonetin pussissa oli nämä osat, koko eri :
http://de.autoladu.ee/varuosa/1856/115933/
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Juuri noin se menee kuin duckworthi kertoi, tai noin ainakin itsekin tein, vaijeri vaan irti ja sokka pois, poljin sivullepäin irti, osat vaihtoon ja takasin.tursas kirjoitti: Ei se noin mene, ellei halua olla siellä tuntia pää alaspäin, sokan irrottaminen ei auta sitten mitään, pari pulttia pitäis avata siinä sivussa, jousia yms. et näe. 8)
Mulla olis käytetyt ehjät punainen puolikuu yms. osat. 10e+postit.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Joo eli kyllä se mun puolikuu on sittenkin 40mm. Kysyin Hepe Tradingilta, että mistä se mitta otetaan, niin laittovat kuvaa nettisivuille: http://www.hepetrading.fi/fi/Kaikki+tuo ... %A4t%C3%B6
Ostan pois jos se on tuolla tavalla mitattuna 40mm ja hampaat ehjät!Sierra2.3-16v kirjoitti: Juuri noin se menee kuin duckworthi kertoi, tai noin ainakin itsekin tein, vaijeri vaan irti ja sokka pois, poljin sivullepäin irti, osat vaihtoon ja takasin.
Mulla olis käytetyt ehjät punainen puolikuu yms. osat. 10e+postit.
Sierra 2.0i DOHC -91
Sierra 2.0iS DOHC -93
Sierra 2.0iS DOHC -93
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Sillä värillä nuo juuri erotetaan toisistaan, eli punaiset on samankokoisia, keltaiset keskenään samankokoisia ja valkoiset jne.. Ja on voortin orkkiskamaa, ei mitään schaissea. Tsekkaan vielä kunnon ja laitan sulle privaa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
mulla ollut jokaisessa sierrassa punainen
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Joo. Tuossa kuvatus mitä sokkaa tarkoitan 8)Sierra2.3-16v kirjoitti: Juuri noin se menee kuin duckworthi kertoi, tai noin ainakin itsekin tein, vaijeri vaan irti ja sokka pois, poljin sivullepäin irti, osat vaihtoon ja takasin.
Mulla olis käytetyt ehjät punainen puolikuu yms. osat. 10e+postit.

Saa tosiaan irti suoraan, siis minäkin (95kg lihavana) sain sen pois irrottamatta edes kojelaudanalaosaa...

Jatkakaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Taitaa noissa dokeissa olla kaikissa punainen, eli olisko niin, että mt75:llä punainen ja type9:llä keltainen puolikuu, tai ainakin mulla on kans ollut kaikissa dokeissa punainen, ja ohc:ssä on tullut vastaan keltaista.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Hyvä kuva, jankuttaisin vielä sen verran, että pelkästään kun sokan otti irti, tappi ei liiku mihinkään, eikä kytkinpoljinta saa pois, kun siinä välissä sokan juuressa on runkona toi paksu musta peltilevy. 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
pitää käydä kahtomassa minkä värinen oli cvh kun siin oli t9 laatikko
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi
Me kun kaverin kanssa tuo tutkittiin niin penkki tieltä pois ja vaijeri montulla lootanpäästä irti MUTTA käpälä rautalangalla kiinni ettei helähdä välistä pois,on kuulemma vittumainen takas laittaa kun ei nää,noin tehtiin mutta vika ei ollu polkimen päässä,kytkin jumii muuten,harmi!