EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Internet pläräys toi nenän eteen tämmöisen sivun missä on melko komeasti selostettu kuvien kanssa puhdistustoimenpide.

http://www.talkford.com/page/fordwiki/_ ... t-tdci-r82

toivottavasti pääsee auttamaan jotakuta. kunhan säät sallivat ja innostusta riittää niin tuon operaation aion itsekin suorittaa.. melko paljon kakkaa tuo kykenee keräämään :D
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja bluri »

Kerran oon kyseisen operaation suorittanu, onneks sitä ei tarvii toista kertaa suorittaa, kun välittömästi laitoin tulpan sinne.
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Oikean jalan asento sen karstan kertymisen määrittelee :D
"harder" is not a very good safeword
ttkracing
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Heinä 2013 19:32

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja ttkracing »

saksoboy kirjoitti:Oikean jalan asento sen karstan kertymisen määrittelee :D
Menee samaan kun jatkuva takajarrujen rassaus.
Ford Mondeo 2.0 tdci -07
TwentySeven
Viestit: 114
Liittynyt: 26 Elo 2006 16:58

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja TwentySeven »

bluri kirjoitti:kun välittömästi laitoin tulpan sinne.

tietämätön kysyy että riittääkö peltilätkä tuohon pakoputkesta tulevaan metalliputkeen..?
pitääkö jättää johdotkin irti..? vikakoodeja?
Cosworthi Fordi Tuo Pohjolan Skyline.
Tavisinssi
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Touko 2014 15:11

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja Tavisinssi »

Oma Mondeo hyytyi tuon egr:n jumiutumisen seurauksena ja auto oli vasta ostettu niin en osannut tuota edes epäillä.
Vian selvittyä laittoivat uuden egr venttiilin kun eivät kuulemma niitä putsaile kivijalkaliikkeellä.
Kysyin sitten että voidaanko se tulpata kun se ei vaikuta katsastuksessa päästömittauksiin.
Vastauksena oli että voi tulpata mutta tulee häiriökoodi, koska kun egr venttiili avautuu ilmamäärämittauksessa pitää ilmamäärän vähentyä, koska pakopuolelta otetaan sitä nokipaska ilmaa takas imupuolelle.
Tämä tietenkin vm-2006 TDCI 2,0 koneessa.
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja bluri »

TwentySeven kirjoitti:
tietämätön kysyy että riittääkö peltilätkä tuohon pakoputkesta tulevaan metalliputkeen..?
pitääkö jättää johdotkin irti..? vikakoodeja?
Euro4-moottorilla oleva (eli jos on EGR-venttiilissä anturi) niin tulee vikakoodi P0401. Lätkän laitoin vaan väliin, nollailen vikakoodia välillä jos jaksan. Riippuen vähän ajosyklistä valo syttyy nollaamisen jälkeen palamaan 200-500km välillä.
Moottorivalo palaa, mutta kerran putsanneena se on pieni kiusa.
Deippa
Viestit: 495
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Minä tilasin tämmösen tulpan jossa 10mm reikä:
http://www.ebay.com/itm/EGR-valve-blank ... 3d&vxp=mtr

Kuitenkin tuollakin valo syttyi jonnin ajan päästä. Porasin reiän 12mm:ksi, niin nyt ei ole 2tkm näkyny vikavaloa ja kuitenkin tuota pakokaasua menee imusarjaan aika tavalla vähemmän kuin ilman lätkää. Kyseessä siis -07 2.0TDCI 130hv eli Euro4 kone.
S-MAX -10 TDCI 140hv
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

ttkracing kirjoitti: Menee samaan kun jatkuva takajarrujen rassaus.
Sorry ootee, mutta ei kyllä vaikuta ajotyyli mitenkään siihen, meneekö mk3 mondeon takajarrusatula jumiin käsijarrun osalta :roll:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Pesukarhu
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Elo 2015 19:23

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Auto: Mondeo Mk3 TDCi 130hp Euro4 vm. 2007

Tämän ja viime vuoden keväänä on tapeltu saman asian kanssa, savutusarvo katsastuksessa täpärästi yli 1,5 (kolme kuuden polkaisun yritystä). Reilu vuosi sitten pajalla arvelivat, että johtuu huonoista öljyistä, tukkoisesta ilmansuodattimesta, likaisesta polttoainejärjestelmästä ja tietysti nilkan asennosta sekä karstaisesta EGR:stä. No öljyt vaihdettiin uusiin Fordin omiin, ilmansuodatin uusittiin, polttoainesuodatin oli vaihdettu historian mukaan vuosi aiemmin. Fortet iskettiin tankkiin, EGR-venttiili putsattiin ja rallia ajettiin niin maan pe***eesti. Arvo tippui kymmenyksen verran ja leima saatiin.

Vuoden ajan, aina kun minä tällä ajoin, yritin ajaa mahdollisimman epätaloudellisesti jne. Savua kuitenkin pukkasi aina vaan. No tänä vuonna vaihdoin sitten jo etukäteen ilmansuodattimen ja öljyt. Mutta ei mitään vaikutusta, taas täpärästi yli raja-arvon (samat kolme kuuden polkaisun yritystä) ja sama ruljanssi. Sitten samainen paja oli sitä mieltä, että suuttimien arvot pitäisi mitata ja nosti kädet pystyyn.

Toinen, erityisesti Fordeihin erikoistunut paja kertoi sitten, että jos lähtee hyvin käymään sekä kylmänä, kuumana että puolilämpimänä, niin suuttimet eivät voi vuotaa. Uskoin tätä, ja arvoja ei mitattu. Sen sijaan kertoivat, että softassa oleva virhe näissä autoissa nostaa savutusta ja kehottivat merkkiliikkeeseen softan päivitykseen. Softa päivitettiin, vaikka merkkihuolto ei tietenkään tietänyt asiasta yhtään mitään, vaan liputtivat likaisen imusarjan puolesta. Tämän lisäksi taas samainen forte tankkiin ja savun määrä kasvoi visuaalisesti oikein merkittävästi.

No, niin kauan ajoin kun leima-aika antoi myöden (pintakaasulla ajaminen teki sen, että välillä lakkasi vetämästä ja sitten rupesi taas). Tämä katosi ilmeisesti ecun sopeuduttua uudelleen, ehkä noin 500 - 1000 km jälkeen. Leimakin saatiin taas neljällä polkaisulla, ja keskiarvohan oli 1,48. Savua tulee edelleen melko reilusti kerran per kylmäkäynnistys, muuten ei pahemmin. Nyt ajattelin sitten, että pitää se imusarjakin irrottaa ja tietysti egr myös uudelleen, että pääsisi ensi vuonna ensimmäisellä päästöistä läpi.

Hain siis uudet tiivisteet ja romut irti. Ei ollenkaan niin pahoja, kuin monissa kuvissa netissä, mutta kuitenkin selvä kerrostuma. Edellisestä EGR:n putsauksesta siis noin vuosi ja 30 tkm, suurin piirtein saman verran oli taas karstaa. No EGR:n saa tietysti putsattua hyvin ja imusarjaa sekä imukanavia putsasin niin paljon kuin niitä sai putsattua muovilastan ja liuottimen avulla. Käyntiin auto lähti ehkä viidennellä yrityksellä vaalean harmaan pilven saattelemana. Ajelin ensin varovasti, sitten kovempaa, ja lopuksi kiihdytyksiä ja ryntäytyksiä ja savu näytti olevan melko maltillista.

Sitten seuraavasta startista kuitenkin alkoivat ongelmat, auto lopettaa lähes kokonaan vastaamisen kaasuun, kun kierroksia on hyvin vähän ja nesteen lämpötila on välillä 60-80. Oletan, että tässä kohtaa EGR avautuu ensimmäisen kerran. Jos on lähtemässä liikkeelle, auto yleensä sammuu tai sitten ei, jos ehtii iskemään kytkimen pohjaan ja lähtemään uudelleen. Mikäli on pikkuvauhtia eli 2. vaihde, auto ei juuri kiihdy kaasun asennosta riippumatta. Kun kiihtyvyys taas palautuu, tulee aivan valtava musta pilvi putkesta, niin että kukaan ei tule autollaan lähellekään. Tämän jälkeen joko pian tai hetken kuluttua syttyy vikavalo.

Koodit ovat joka kerta samat:
P0401 Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient Detected
P0405 Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit Low

Kun tämä on tapahtunut kerran, se ei tapahdu uudestaan enää moottorin käydessä, kun lämpötila kohoaa normaaliin. Sama toistuu jälleen, kun kone on seuraavan kerran puolilämmin. Välillä lievempänä ja välillä ei, mutta ilmenee kuitenkin aina jossain määrin. Olen nyt nollaillut koodeja lähes joka kerta ilman saavutettavaa hyötyä. Ajettu parisensataa kilometriä. Kysymys siis kuuluu, palautuuko tilanne normaaliksi, kun ecu on sopeutunut uuteen ilmamäärään, vai hajosiko tuosta vehkeestä nyt jotain, vai mistä oikein on kyse? Ai niin, ja voiko EGR:n toimintaa jotenkin tarkkailla, yleismittarilla tai muuten?

Lopuksi esitän vielä oman arvaukseni. Pysyykö EGR:n jännite siis nollassa koko ajan, eli plussaa ei tule, jonka takia venttiili ei avaudu, jolloin myös virtaus on tietysti EGR:ssä liian alhainen. Samaan aikaan ecu kuitenkin luulee, että EGR toimisi oikein ja syöttää aivan liikaa polttoainetta (miksi?), jolloin kone meinaa tukehtua ja joko sammuu tai pilaa ilmanlaadun. Asiantuntijat, kaipaisin hieman apua ja vinkkejä, kiitos.
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja czr96 »

Saman asian kans tässä nyt taisteltu ja nyt viimein tilasin ihka uuden EGR:n kun oletin että vanha(t) oli jotenkin hajalla. Olen siis ajellut nyt vuoden ilman koko värkkiä ja täysin savuttomasti. Vuosi sitten poljettiin savuja ja keskiarvot oli noin 2 (DIA 12mm blockkilevyn kans). Ilman EGR:ää sain laput sitten noin 1 arvoilla ja eiku leimalle ja katsastuksen jälkeen taas EGR pois pelistä. Kikkailua mutta ei tuota muuten ois saanu katsastettua.

Tällä uudella EGR:llä savuaa taas kuin Herlevin Doris. Tosin savu loppuu ku kiekat nousee yli 2 tonnin eli EGR siis käsittääkseni toimii oikein ja sulkeutuu kierrosten noustessa. Mutta alakierroksilla ei ole enää voimaa ja savu on pikimustaa ja sitä on pojat paljon ! En kyllä uskaltais tuolla lähteä lappuja hakemaan, veikkaan että lukemat siellä reilua kakkosta.

Alkanut pikkuhiljaa tuntumaan että vika ois jossain ennen tuota EGR:ää , eikö sitäkin jokin kuitenkin ohjaa? Käsittääkseni siinä on koneen etupuolella jokin alipainemötikkä ennen venttiiliä, joten voiskohan vika piilläkin siinä? Jotenkin en usko tuohon "sopeutumiseenkaan", tiiä sitten kuinka kauan siihen mahtaa kulua... näyttäis päinvastaiselta eli eka päivä EGR vaihdon jälkeen savutus oli lievää mutta pahentunut tässä kokoajan.

On puhdistettu imusarjat, ahtoputket ja ilmamassamittarit. Vapaavirtaussuodatinkin tuli hankittua. Ei apuja. Suuttimien ohivuodotkin mitattiin ja oli käytännössä nekin nolla.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Deippa
Viestit: 495
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja Deippa »

czr96 kirjoitti: Alkanut pikkuhiljaa tuntumaan että vika ois jossain ennen tuota EGR:ää , eikö sitäkin jokin kuitenkin ohjaa? Käsittääkseni siinä on koneen etupuolella jokin alipainemötikkä ennen venttiiliä, joten voiskohan vika piilläkin siinä?
Samaan olen päätynyt itsekin tehtyäni suutinrempan ja uuden egr:än ja savun määrä oli "reilua" edelleen, niin kauan kuin tulppas kokonaan sen egr:än. Tilasin sen mustan alipainemötikänkin ebaystä (purkuosa kylläkin) ja vaihdoin mutta asia ei muuttunut miksikään. Mulla olis siis sellanen ylimääränen hyllyssä jos haluaa kokeilla. Tuskin varsinainen alipainepumppu kuitenkaan on sökö, koska jarrutehostin jne toimii.

Mutta ite pähkinöinyt asian niin että se vika on nimenomaan ohjauksessa ei niinkään toimilaitteissa. Senkun joku selvittäs että millä perusteella sitä ohjataan? Joku anturi on varmasti jossakin tai useammankin lopputulemana ecun tms. pitäs egr sulkea, heti ku kaasua polkastaan eikä vasta sitten ku kierrokset on jo noussut.

Tällä hetkellä itellä siis egr tulpattuna ja nollaan vikavalon säännöllisesti ja ennen katsastusta. Savutusarvo oli hyvinkin laillisissa rajoissa viime kerralla, vaikken tarkemmin muista.
S-MAX -10 TDCI 140hv
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja czr96 »

jotenkin tuntuu, että eikai tuomoinen määrä mustaa voi tulla pelkästään sen EGR:n kautta ja auto tosiaankin tuntuu puutuvan alakierroksilla kun savutus on kovinta. Järki sanois, että tuo tuuppaa liikaa polttoainetta nyt kun EGR on taas toiminnassa, jokin säätöarvo siellä täytyy olla ihan poskellaan. Ilmanmäärää dieseleissä ei vissiin mitenkään rajoiteta vaan sitä menee aina niin paljon ku on vaan tarvista kierrosten mukaan.. IMM sitä ilmamäärää yrittää sitten kalkuloida ja säätelee syöttöä kait sen perusteella.

Jostain oon lukenut, että EGR ois auki just siellä tyhjäkäynniltä noin 2000 rpm saakka. Että sikäli itse EGR toimii kait oikein kun savut hälvenee kierrosten noustessa. Näyttää lähinnä koomiselta kun tuolla keksinnöllä vetää peräkärryä taajamassa ja polkaisee kaasua... häviää koko Muuli taustapeileistä.

Mulla syttyy vikavalo tulppauksen kanssa kolmannella startilla riippumatta ajokilsoista eli yhden kauppareissun pääsee ilman vikavaloa. Nollauksen jälkeen pääsee yhtämittaista maantieajoa noin 200 km kunnes valo syttyy eli käytännössä mulla paloi vikavalo jatkuvasti.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Pesukarhu
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Elo 2015 19:23

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Itse olen samaa mieltä, että seos menee aivan poskelleen, syystä tai toisesta. Tuollainen savumäärä ei voi tulla pelkästä EGR:stä. Täällä tilanne on nyt se, että päivän toimi välillä hyvin ja sen jälkeen tekee tuon edelleen kerran jokaista puolilämmintä moottoria kohden. Sillä ei ollut vaikutusta, ettei vikakoodia nollannut. Joskus koodia ei tullut vaikka savutti, joskus taas koodi tulee vaikkei savuta. Vikavalo syttyy kuitenkin käytännössä aina melkein heti. Onko kenelläkään mitään tietoa tuon venttiilin sähköpuolesta, että voiko jotain mitata ja yrittää selvittää, mikä sen tilanne on? Joka tapauksessa pitänee ottaa uudestaan auki, putsata ensin liittimet ja katsoa onko EGR vielä sisältä puhdas, eli onko venttiili nyt jumiutunut auki vai kiinni.
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja czr96 »

Tuossa iltana eräänä lueskelin VW miesten porinoita, ja siellä oli tarinaa, että esim BLS moottorin EGR, joka on myös sähkötoiminen, täytyy uusittaessa "sopeuttaa". Niin että pitäisköhän näissä Voorteissa kans tehdä kenties jotain sinne moottorinohjauspuolelle ?

Mulla oli akkukaapelit irti tovin ja ei mitään vaikutusta. Se ei ainakaan nollannut mitään.. Nyt on taas EGR kytketty pois ja ajellaan täysin savuttomasti ja täysillä tehoilla vikavalo somasti kiiluen. Hukkaan heitettyä rahaa oli tuokin uuden EGR:n tilaaminen. Nyt on sitten 3 kpl noitakin turhakkeita tallin pöydällä.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Pesukarhu
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Elo 2015 19:23

Re: EGR:n Puhdistus. Mondeo Mk.3 TDCI

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Käytin EGR:n uudelleen auki ja totesin, että hieman on mustaa, eli ei ainakaan ollut kokonaan jumiutunut venttiili kiinni (vikakoodi liian pienestä virtauksesta). Puhdistin kuitenkin elektroniikkasprayllä sekä EGR-venttiilin liittimen että sen alipainemötikän liittimen (vikakoodi jostakin sähköpuoleen liittyvästä). Kas kummaa, ongelmat hävisivät ja vikavalo ei ole syttynyt. On ne vaan hienoja nämä elektroniset vehkeet...
Vastaa Viestiin