Focus -00 ja pakoputken vaihto
Focus -00 ja pakoputken vaihto
Vuosi sitten kysyin neuvoa alatukivarren ja koiranluiden vaihtoon ja sainkin loistavia neuvoja, joilla homman sain tehtyä ihan itse. Aika siis kysyä lisää..
Pakoputken takimmaisessa äänenvaimentimessa on nyt reikä ja se pitää vaihtaa.
1. Eli kaupasta siis uusi äänenvaimennin, klemmari ja jotain tahnaa (ja uusi kannatinkumi?)
2. Auton takapäätä ylös sen verran, että mahdun itse kömpimään alle. Pukit alle jne.
3. Entinen klemmari irti keinolla taikka toisella.
4. Vanha putki irti kannatinkumista.
5. Vanha putki irti autoon jäävästä pakoputkesta. Ruostesyöppöä, vasarointia, autonkorjaussanoja, lämmitystä.
6. Uusi äänenvaimennin paikalleen kannatinkumin ja muun pakoputken väliin. Klemmarilla kiinni.
7. Auto pois pukilta jne.
8. Vanha pakoputki samaan näyttelyyn muiden itse vaihdettujen osien kanssa.
Ruostesyöppö aine (CRC:n spray) on osoittautunut suhteellisen toimivaksi, joten sitä meinasin suihkutella liitokseen ja klemmariin parina päivänä ennen kuin edes yritän irrotella osia toisistaan.
Näilläkö eväillä mie saan homman onnistumaan? Onko jotain hyviä neuvoja vielä lisäksi? Kaikki keinot ylenmääräisen voiman tarpeen minimoimiseksi on erittäin tervetulleita kun miulla ei nyt voimaa ihan järjettömästi ole? Entä onko sillä mitään merkitystä minkä merkkisen äänenvaimentimen mie sinne ostan ja asennan kunhan se on tuohon autoon tehty?
Entä mihin kaikkeen se reikä siellä pakoputkessa oikein vaikuttaa? Päästöihin tietty ja joku oli kirjoittanut sen vaikuttaneen tyhjäkäynnin seilaamiseen. Vaikuttaako se muuhun?
Kaunis kiitos jo etukäteen!
Pakoputken takimmaisessa äänenvaimentimessa on nyt reikä ja se pitää vaihtaa.
1. Eli kaupasta siis uusi äänenvaimennin, klemmari ja jotain tahnaa (ja uusi kannatinkumi?)
2. Auton takapäätä ylös sen verran, että mahdun itse kömpimään alle. Pukit alle jne.
3. Entinen klemmari irti keinolla taikka toisella.
4. Vanha putki irti kannatinkumista.
5. Vanha putki irti autoon jäävästä pakoputkesta. Ruostesyöppöä, vasarointia, autonkorjaussanoja, lämmitystä.
6. Uusi äänenvaimennin paikalleen kannatinkumin ja muun pakoputken väliin. Klemmarilla kiinni.
7. Auto pois pukilta jne.
8. Vanha pakoputki samaan näyttelyyn muiden itse vaihdettujen osien kanssa.
Ruostesyöppö aine (CRC:n spray) on osoittautunut suhteellisen toimivaksi, joten sitä meinasin suihkutella liitokseen ja klemmariin parina päivänä ennen kuin edes yritän irrotella osia toisistaan.
Näilläkö eväillä mie saan homman onnistumaan? Onko jotain hyviä neuvoja vielä lisäksi? Kaikki keinot ylenmääräisen voiman tarpeen minimoimiseksi on erittäin tervetulleita kun miulla ei nyt voimaa ihan järjettömästi ole? Entä onko sillä mitään merkitystä minkä merkkisen äänenvaimentimen mie sinne ostan ja asennan kunhan se on tuohon autoon tehty?
Entä mihin kaikkeen se reikä siellä pakoputkessa oikein vaikuttaa? Päästöihin tietty ja joku oli kirjoittanut sen vaikuttaneen tyhjäkäynnin seilaamiseen. Vaikuttaako se muuhun?
Kaunis kiitos jo etukäteen!
Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
Jos nyt oikein muistan, niin pakoputki on yhtä jöötiä ja se pitäisi katkaista jostain tietystä kohtaa auton alla, jotta takaosan saa vaihdettua (faceliftissä muistaakseni oli näin).
Kysäise kirjastosta josko heillä on autosi korjausopas hyllyssään.
Kysäise kirjastosta josko heillä on autosi korjausopas hyllyssään.
Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
Ei ole yhtä pötköä vaan siellä on klemmariliitos välissä. Jopa sellaisella etäisyydellä että melkein yletän koskemaan siihen ilman auton tunkkaamista ylös.
Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
Putkien liitokset tykkäävät olla tiukassa, jos ei pönttö tunnu irtoavan kohtuudella, niin katkaise putki pöntön juuresta ja halkaise putken sisään jäänyt putkenpätkä esim. puukolla ja vasaralla.
Onnea askartelullesi.
Onnea askartelullesi.
Mondeo -09 2.5T


Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
Viime kesänä pakoputken itse vaihtaneena sanoisin että helpompi kun vie liikkeeseen laitettavaksi. Pikkupajassa hinnat ovat yleensä varsin kohtuullisia. Periaatteessahan tuo on varsin yksinkertainen homma, mutta kyllä sitä saa kirota rystyset verillä pihamaalla mönkiessään ihan tarpeeks
Tietty jos aikaa ja hermoja ja harrastusmieltä on yllinkyllin niin mikäs siinä itse vaihdellessa.

Sitten kun olet tämän remontin tehnyt, niin hajoaa tsägällä etummainen änkkäri ja taas saa harrastaa
Henk.koht. olen sitä mieltä, että kokonaistaloudellisesti järkevintä olis vetää koko rööri katilta taaksepäin kerralla uusiks. Sillä tavalla saa mielenrauhan pakoputkiremontista muutamaksi vuodeksi eteenpäin, sen 2-4 vuotta mitä tarvikeputket nyt yleensä kestää...

Tietty jos aikaa ja hermoja ja harrastusmieltä on yllinkyllin niin mikäs siinä itse vaihdellessa.
jep. pakoputken tiivistystahnaa sinne muhvin väliin, se sitten tiivistää kovettuessaan liitoksen. Kannatinkumin tietty varuiksi hyvä vaihtaa, sinnekin suihkii voiteluainetta niin lähtee paremmin irti ja uusi menee liukkaammin paikoilleen. Irtoaa pyörittämällä, en nyt muista oliko myötä vai vastapäivään mut anyway..AnuK kirjoitti:1. Eli kaupasta siis uusi äänenvaimennin, klemmari ja jotain tahnaa (ja uusi kannatinkumi?)
Kannattaa tunkata ihan reippaasti ylös että saa työtilaa, ergonomia selällään maaten on ihan persiistä tosin silti. Useampi pukki kunnolla auton alle, ettei käy vahinkoa.AnuK kirjoitti:2. Auton takapäätä ylös sen verran, että mahdun itse kömpimään alle. Pukit alle jne.
Yleensä nämä tuppaa olemaan niin jumissa että hylsyavaimella yrittäessä pyöristyy vain mutterinkulmat. Rälläkkä on kova sana tässä kohtaa.AnuK kirjoitti:3. Entinen klemmari irti keinolla taikka toisella.
Joko rälläkällä poikki niinkuin tuossa edellisessä viestissä mainittiin tai saattaa lähteä moskalla takomallakin. Asiaa hankaloittaa se, että hakkaamalla heiluu koko putki ja täytyy tietty varoa ettei hajota muilta osin putkea/kiinnityksiä/kattia jne.AnuK kirjoitti:4. Vanha putki irti kannatinkumista.
5. Vanha putki irti autoon jäävästä pakoputkesta. Ruostesyöppöä, vasarointia, autonkorjaussanoja, lämmitystä.
sovittelet uuden änkkärin silleen että ei kolista akseliin tai muihin rakenteisiin, eikä loppupilli hankaa takapuskuriin. Voi olla että joudut vääntelemään kiinnitysrautaa johonkin suuntaan sopivuuden saamiseksi. Varmista että uusi pönttö menee tarpeeksi syvälle, joskus saattaa vaatia voimakeinoja.AnuK kirjoitti:6. Uusi äänenvaimennin paikalleen kannatinkumin ja muun pakoputken väliin. Klemmarilla kiinni.
Voihan tuosta ehkä apua ollakin, epäilen kyllä että suurin hyöty tuosta liukkarista on kannatinkumien irroituksessa/asennuksessa. Rälläkkä auttaa parhaiten muihin liitoksiin.AnuK kirjoitti:Ruostesyöppö aine (CRC:n spray) on osoittautunut suhteellisen toimivaksi, joten sitä meinasin suihkutella liitokseen ja klemmariin parina päivänä ennen kuin edes yritän irrotella osia toisistaan.
On. Toiset istuu ja menee paikoilleen paremmin kuin toiset. Sitä en tiedä, onko halvempi välttämättä huonompi ja kallis parempi ja saattaahan olla että jos alkuputki on eri valmistajan kuin loppuputki niin sopivuus on huono. Tai sit ei. Aikalailla arpapeliä tuo tuntuu olevan, että joutuuko soveltamaan vai ei. Yleensä tarvikeputkien kanssa joutuu kiinnikerautoja ainakin vääntelemään ja hakemaan asentoa. Edellisestä putkesta omassa autossa joutuivat loppupäätä taittamaan alaviistoon kun ei millään olis muuten mahtunut puskurin ali tulemaanAnuK kirjoitti:Entä onko sillä mitään merkitystä minkä merkkisen äänenvaimentimen mie sinne ostan ja asennan kunhan se on tuohon autoon tehty?

Sitten kun olet tämän remontin tehnyt, niin hajoaa tsägällä etummainen änkkäri ja taas saa harrastaa

Henk.koht. olen sitä mieltä, että kokonaistaloudellisesti järkevintä olis vetää koko rööri katilta taaksepäin kerralla uusiks. Sillä tavalla saa mielenrauhan pakoputkiremontista muutamaksi vuodeksi eteenpäin, sen 2-4 vuotta mitä tarvikeputket nyt yleensä kestää...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
3. Entinen klemmari irti keinolla taikka toisella.
5. Vanha putki irti autoon jäävästä pakoputkesta. Ruostesyöppöä, vasarointia, autonkorjaussanoja, lämmitystä.
Jos sinulla on todella mahdollisuus lämmittämiseen, niin sillä keinolla kyllä irtoaa. Mutta lämmitykseen tarvitaan ihan kaasuhitsauslaitteet, jotta se olisi riittävän tehokasta.
5. Vanha putki irti autoon jäävästä pakoputkesta. Ruostesyöppöä, vasarointia, autonkorjaussanoja, lämmitystä.
Jos sinulla on todella mahdollisuus lämmittämiseen, niin sillä keinolla kyllä irtoaa. Mutta lämmitykseen tarvitaan ihan kaasuhitsauslaitteet, jotta se olisi riittävän tehokasta.
Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
Väliaikatietoja..
Kaikista epäilyistä huolimatta pakoputki on nyt irti. Mutta.. koska niitä epäilyksiä oli niin paljon, niin miulla ei ole nyt uutta pakoputkea jota laittaa tilalle. Voinko mie silti huomenna ajaa tolla autolla kouluun ja varaosakauppaan? Äänet on kyllä varmaan ihan omaa luokkaansa ja aiheuttanee paheksuntaa yliopiston hienostopiireissä, mutta muuten?
Kaikista epäilyistä huolimatta pakoputki on nyt irti. Mutta.. koska niitä epäilyksiä oli niin paljon, niin miulla ei ole nyt uutta pakoputkea jota laittaa tilalle. Voinko mie silti huomenna ajaa tolla autolla kouluun ja varaosakauppaan? Äänet on kyllä varmaan ihan omaa luokkaansa ja aiheuttanee paheksuntaa yliopiston hienostopiireissä, mutta muuten?
Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
Siitä vaan ajelemaan, kyllä maailmaan melua mahtuu. Jos pollari pysäyttää, niin kerrot vaan , että just putos pönttö ja oot uutta hakemassa.
Onnittelut.
Onnittelut.
Mondeo -09 2.5T


Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
Oolrait. Sain siis kuitenkin sen pakoputken irti vaikka niin moni sitä epäili. Vaatihan se neljä tuntia aikaa, sisältää tosin ruokailun ja työkalujen haalimisen, ja vähän viitseliäisyyttä.
Autoa en tunkannut yhtään vaan mahduin sinne alle ihan hyvin kun ajoin auton autotallin puolelle ja makoilin itse autotallin ulkopuolella ("kynnystä" siis ehkä se 10 cm). Klemmari oli kaikkein helpoin. Se oli niin ruostunut, että se lähti irti kun vaan käänsi sen mutkalle. Itse äänenvaimenninta piti sitten vähän teurastaa sieltä liitoksesta, että suostui irtoamaan. Paljon ruosteensyöjäainetta ja sen jälkeen ruuvimeisselillä "kuorin" sitä päällä olevaa putkea niin paljon kuin sain. Loppujen lopuksi voimaakaan ei tarvinut kovinkaan paljoa. Kumikiinnikkeeseen suihkuttelin silikonia ja painoin sen sarven kiinnikkeen läpi säätöpihdeillä (yhtä helppo homma kuin se klemmarikin).
Tässä vaiheessa aloin sitten ihmettelemään, mitä pitäisi tehdä kun äänenvaimennin oli irti eikä ollut uutta laittaa tilalle. En siis käynyt edes ostamassa uutta osaa kun arvelin etten saa entistäkään irti. Äänet ei pahentuneet yhtään eli siinä vanhassa äänenvaimentimessa oli jo ihan tarpeeksi reikiä.
Uuden äänenvaimentimen laitto oli jo melkein luvattoman helppoa. Sitä möhnätahnaa väliin, äänenvaimennin paikalleen, sarvi kumikiinnikkeeseen taas säätöpihtien kanssa ja lopuksi se klemmarisysteemi vielä paikalleen.
Auto muuttui häiritsevän hiljaiseksi. Liikennevaloissa piti vähän kaasuttaa kun epäilin auton sammuneen. Mielenkiintoinen ilmiö oli myöskin se, että tyhjäkäynti ei enää seilaa vaan pysyy tasaisena koko ajan kun auto on paikallaan.
Loppujen lopuksi fiilis on ihan hyvä sen puoleen, että olin taas rohkea ja tein ihan itse. Äänenvaimennin menee samaan näyttelyyn muiden itse vaihdettujen osien kanssa. Iso kiitos jälleen kerran kaikille neuvoja jakaneille ja rohkaisevia sanoja kirjoittaneille.
Autoa en tunkannut yhtään vaan mahduin sinne alle ihan hyvin kun ajoin auton autotallin puolelle ja makoilin itse autotallin ulkopuolella ("kynnystä" siis ehkä se 10 cm). Klemmari oli kaikkein helpoin. Se oli niin ruostunut, että se lähti irti kun vaan käänsi sen mutkalle. Itse äänenvaimenninta piti sitten vähän teurastaa sieltä liitoksesta, että suostui irtoamaan. Paljon ruosteensyöjäainetta ja sen jälkeen ruuvimeisselillä "kuorin" sitä päällä olevaa putkea niin paljon kuin sain. Loppujen lopuksi voimaakaan ei tarvinut kovinkaan paljoa. Kumikiinnikkeeseen suihkuttelin silikonia ja painoin sen sarven kiinnikkeen läpi säätöpihdeillä (yhtä helppo homma kuin se klemmarikin).
Tässä vaiheessa aloin sitten ihmettelemään, mitä pitäisi tehdä kun äänenvaimennin oli irti eikä ollut uutta laittaa tilalle. En siis käynyt edes ostamassa uutta osaa kun arvelin etten saa entistäkään irti. Äänet ei pahentuneet yhtään eli siinä vanhassa äänenvaimentimessa oli jo ihan tarpeeksi reikiä.
Uuden äänenvaimentimen laitto oli jo melkein luvattoman helppoa. Sitä möhnätahnaa väliin, äänenvaimennin paikalleen, sarvi kumikiinnikkeeseen taas säätöpihtien kanssa ja lopuksi se klemmarisysteemi vielä paikalleen.
Auto muuttui häiritsevän hiljaiseksi. Liikennevaloissa piti vähän kaasuttaa kun epäilin auton sammuneen. Mielenkiintoinen ilmiö oli myöskin se, että tyhjäkäynti ei enää seilaa vaan pysyy tasaisena koko ajan kun auto on paikallaan.
Loppujen lopuksi fiilis on ihan hyvä sen puoleen, että olin taas rohkea ja tein ihan itse. Äänenvaimennin menee samaan näyttelyyn muiden itse vaihdettujen osien kanssa. Iso kiitos jälleen kerran kaikille neuvoja jakaneille ja rohkaisevia sanoja kirjoittaneille.
Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
Näin näyttää olevan ainakin mk1 faceliftissä. Mitenköhän toi on ajateltu vaihdettavan? Ei taida onnistua kuin taka-apurunkoa tiputtaa alas jos yhdessä palassa haluaa putken paikalleen?
Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
Se yhtenäinen katilta taaksepäin oleva osa on vain ja ainoastaan tehtaan ensiasennus. Kun ostat vaimentimet, on keskiosa ja takapönttö erikseen. Riippuen siitä, vaihdatko molemmat vai vain toisen, täytyy vanha katkaista vastaavasta kohtaa. Jos ei ole rälläkkää tai muuta laitetta, niin katkeaa se rautasahallakin, tai pelkällä terällä, jos on ahdasta.
Tärkeintä katkaista oikeasta kohdasta. Jos uusi vaimennin on jo hankittu, niin sovittamalla se vanhan rinnalle niin, että kannattimet on kohdakkoin, näkee myös oikean katkaisukohdan. Ei se ihan millin päälle ole, mutta muutama sentti pieleen on liikaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
Ja ihan aluksi kannattaa kattoa koko pakarin kunto moottoriata päähän asti,monesti tuleekin ylläri että onkin Jo hapan muualtakin tai viimeistään ratkeaa kun alkaa takapäätä irrottelemaan,eriasia tietty jos autoa ei ole tarkoitus enää itellä kauaa pitää.
Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
Onko siis uusi varaosa oem putkikin kahdessa osassa?
Ei siis ole tällä hetkellä tarvetta putken vaihdolle, mutta pistäny silmään ko asia kun ainakin kahta focusta tullu altapäin ihmeteltyy.
Mahdollisesti yhteen joutuu katin vaihtamaan..
Ei siis ole tällä hetkellä tarvetta putken vaihdolle, mutta pistäny silmään ko asia kun ainakin kahta focusta tullu altapäin ihmeteltyy.
Mahdollisesti yhteen joutuu katin vaihtamaan..
Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
No ei kyllä tullut mieleenkään, että ajatus oli Mk1 Focukseen hankkia Fordilta uutta putkistoa katalysaattorin kanssa...
En tiedä. Kysy Ford- varaosamyyjältä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus -00 ja pakoputken vaihto
Joo ei
. Siis pointtini on vaan selvittää, kuinka putki on ajateltu vaihdettavan oem hengessä. Koska pisti silmään muuten helposti huollettavassa/korjattavassa merkissä.
E: Näyttäshän se oem osatkin olevan liitoksella
https://ford.7zap.com/en/car/42/no/19/1555/15478/67387/

E: Näyttäshän se oem osatkin olevan liitoksella
https://ford.7zap.com/en/car/42/no/19/1555/15478/67387/