2L 8v Dohc CO-potentiometri (seoksen hieno säätö)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

2L 8v Dohc CO-potentiometri (seoksen hieno säätö)

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

Onkos kukaa perehtynyt tuon tarkempaa toimintaan?

Kyseinen potikka ollut irti että sai päästöistä läpi.. Nyt sit joutessani aattelin säätää sen autodatan ohjearvoihin ja täräyttää taas kiinni.. Mutta tuo potikka on kiinni ni se saa tyhjäkäynnin kusemaan jostain syystä.. Tyhjäkäyntii pysyy välillä tasasena, sitten seilaa ja sitten sammuu ku seilaa isommin.. Esim ajaessa kun tulee valoihin ni sammuu lähes varmasti..

Elikkäs onko tuo nyt kakkendeissorina vaikka ohmit onkin autodatan mukaiset vai mikä on? Eli lähinnä kiinnostas tietää että mitä tuo potikka tarkalleen saa aikaa ja miksi se saa tyhjäkäynnin kusemaan..

Hienointahan ois se jos joku mittais omastaan ohmit ja postais tänne :P
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: 2L 8v Dohc CO-potentiometri (seoksen hieno säätö)

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

riesa-reising kirjoitti:Onkos kukaa perehtynyt tuon tarkempaa toimintaan?

Kyseinen potikka ollut irti että sai päästöistä läpi.. Nyt sit joutessani aattelin säätää sen autodatan ohjearvoihin ja täräyttää taas kiinni.. Mutta tuo potikka on kiinni ni se saa tyhjäkäynnin kusemaan jostain syystä.. Tyhjäkäyntii pysyy välillä tasasena, sitten seilaa ja sitten sammuu ku seilaa isommin.. Esim ajaessa kun tulee valoihin ni sammuu lähes varmasti..

Elikkäs onko tuo nyt kakkendeissorina vaikka ohmit onkin autodatan mukaiset vai mikä on? Eli lähinnä kiinnostas tietää että mitä tuo potikka tarkalleen saa aikaa ja miksi se saa tyhjäkäynnin kusemaan..

Hienointahan ois se jos joku mittais omastaan ohmit ja postais tänne :P
Octane Adjust Service Connector nimelläkin tunnetaan. Ootinkin että joku postaa kysymyksen... mutta en... en ole itse vielä tutustunut toimintaan. Pikaisesti seuraavaa:
"If you remove the octane shorting plug, EEC will pull (retard) timing globally by 3 degrees."

Eec-IV varmaan alkaa säätelemään arvoja niin se käynti voi olla noin 5km / 10min aikana erilaista. En tiedä voiko / kannattaako sitä alkaa kesken ajon säätämään.


Eli säätää hitusen sytytyksen ajoitusta.

Edit: Tieto oikeata, väärä kohde.
Viimeksi muokannut Xanthe_, 15 Huhti 2014 19:27. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: 2L 8v Dohc CO-potentiometri (seoksen hieno säätö)

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

Xanthe_ kirjoitti: Octane Adjust Service Connector nimelläkin tunnetaan. Ootinkin että joku postaa kysymyksen... mutta en... en ole itse vielä tutustunut toimintaan. Pikaisesti seuraavaa:
"If you remove the octane shorting plug, EEC will pull (retard) timing globally by 3 degrees."

Eec-IV varmaan alkaa säätelemään arvoja niin se käynti voi olla noin 5km / 10min aikana erilaista. En tiedä voiko / kannattaako sitä alkaa kesken ajon säätämään.


Eli säätää hitusen sytytyksen ajoitusta.
Jaa se vaikuttaa sytkää :shock: Sinänsä jännä että toimii paremmin ilman potikkaa (mistälie johtuu) Kokeiltu ottaa akunki piuha irti pidemmäks aikaa mut aina ku laittaa töpselin potentiometrii ni on aika kujalla tuo tyhjäkäynti.. Tosiaa ois mielenkiintosta kuulla mitä muilla on arvot 1 ja 3 navasta.. autodata sano muistaaksee n.5000 ohm kummastaki ja siihen pintaa säätelin
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: 2L 8v Dohc CO-potentiometri (seoksen hieno säätö)

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Taas sotketaan asioita, ei sen potikan pitäisi vaikuttaa sytkään. Sillä säädetään seos ei-katalysaattorimallissa. Oktaanisäätö on puolan vieressä. Jos potentiometri on kunnossa, kannattaa tarkistaa map-anturi, kaasuläpän asentoanturi ja vaikka lämpötilan anturit. Sekä tietty bensan paine!
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: 2L 8v Dohc CO-potentiometri (seoksen hieno säätö)

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

futura68 kirjoitti:Taas sotketaan asioita, ei sen potikan pitäisi vaikuttaa sytkään. Sillä säädetään seos ei-katalysaattorimallissa. Oktaanisäätö on puolan vieressä. Jos potentiometri on kunnossa, kannattaa tarkistaa map-anturi, kaasuläpän asentoanturi ja vaikka lämpötilan anturit. Sekä tietty bensan paine!
Voipi olla ihan totta että sekoitin kun kaksi erilaista toteutusta. Potikka ja oikosulku adapteri (jumper). Ja tällä oli ihan oma nimi. Näköjään HEGO sensorin tilalla.

"On engines with an open loop principle (as opposed to those with a closed loop incorporating a catalyst and HEGO sensor), the CO adjustment, a 5 kohm potentiometer supplies a substitute CO value to the EEC-IV module in place of the HEGO sensor."

Pahoitteluni... :oops:
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: 2L 8v Dohc CO-potentiometri (seoksen hieno säätö)

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

futura68 kirjoitti:Taas sotketaan asioita, ei sen potikan pitäisi vaikuttaa sytkään. Sillä säädetään seos ei-katalysaattorimallissa. Oktaanisäätö on puolan vieressä. Jos potentiometri on kunnossa, kannattaa tarkistaa map-anturi, kaasuläpän asentoanturi ja vaikka lämpötilan anturit. Sekä tietty bensan paine!
Näin minäki olin käsittäny että seokseen vaikuttaa.. Siksi kyselen toimintaa että sais pähkäiltyä miksi potikka kiinni sekoittaa tyhjäkäynnin.. Mappi ja tps vaihdettu puolenvuoden sisää.. Oonko käsittäny oikein että toi potikka ja mappi nussii jotenki keskenään? Eli siitä päätellen ois mappi taas sökö?
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: 2L 8v Dohc CO-potentiometri (seoksen hieno säätö)

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

Alkaa pikkuhiljaa ymmärrys loppumaan.. Olisko kellään lahen alueella lainata tota mötikkää ihan minuutin mittaseen testiin?
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: 2L 8v Dohc CO-potentiometri (seoksen hieno säätö)

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Sen mitä ite oon tässä nyt pariviikkoo noita 5kpl Voortin opuksia selannu ja lukenu JUURI näistä digimallin autoista niin,näkyypi olevan niin monia variaatioita että vaihtuu ihan millon vaan keskenvuotta mikäkin osa jos on tullu taas päästömääräyksiin kovennuksia!
Ei näitä enää pysty pelkällä päättelykyvyllä korjaamaan,jollei kaikkea tiedä mitä siinä omassa autossa on ja mitä ei,testereillä selviää vika nopeimmin,mutta sekin tietty maksaa.
Mullakin on parikertaa CVH Sierrassa tyhjäkäynti jääny korkealle eikä ole mitää hajua vieläkään mikä siellä kanitti?
Perusjuttu näkyy olevan se että se ajoneuvontietokoneboxi saa tiedot kaikilta antureilta/laitteilta ja sen mukaan sitten säätää kaiken optimaalisesti kohdalleen SILLE hetkelle,mikä tarkoitaa että seuraavankerran kaasuttaessa tai moottorijarruttaessa tietokone TAAS säätää kaikkea!
Sittenkin vika voi olla ihan mekaaninen,imuvuoto,sytytys katkoksia ,bensapulaa jne jne,eli on uutta ja vanhantyylin vikaa sekasin että kivaa on!
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: 2L 8v Dohc CO-potentiometri (seoksen hieno säätö)

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

Tässä tapauksessa vaikuttas kuitenkin olevan jonkinnäkönen sähköpuolen vika, koska heti kun kytkee tuon potikan kiinni niin tyhjäkäyntii muuttuu seilaavaks ja sammuu.. Potikan arvot kuitenki autodatan mukaiset.. Mitä mä nyt yritin autodatan sähkökaavioo kattoa ni toi potikka, map ja tps ois jotenki yhteydessä toisiinsa eli tästä päätellen vika joissakin noissa..
januski79
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Maalis 2009 13:36
Paikkakunta: Nokia

Re: 2L 8v Dohc CO-potentiometri (seoksen hieno säätö)

Viesti Kirjoittaja januski79 »

eikös toi niinku mittaa ihan ilmamäärää? :shock: map taasen mittaa painetta ja yleensä myös sen ilman lämpöä..
nojoo, mut jos noitten epäillään olevan kunnossa niin lähtisin veikkailemaan a) kylmäkäynti rikastimen toimintaa tai B) viallista huohotinventtiiliä
Ja noistakin kattelisin sen huohottimen venttiilin toiminnan ensiksi, sekun ei montaa latia maksa merkkiliikkeessäkään. 8)
käyttikset: Mondeo 2.0i Ghia STW -02 , Galaxy 1.9 TDI PD Ghia -01
harrasteet: Escort XR3i -85
exät: Escort 1.3 L -83 , Escort 1.6 GT -90 , Escort 1.8TD Ghia -98
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: 2L 8v Dohc CO-potentiometri (seoksen hieno säätö)

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

riesa-reising kirjoitti:Tässä tapauksessa vaikuttas kuitenkin olevan jonkinnäkönen sähköpuolen vika, koska heti kun kytkee tuon potikan kiinni niin tyhjäkäyntii muuttuu seilaavaks ja sammuu.. Potikan arvot kuitenki autodatan mukaiset.. Mitä mä nyt yritin autodatan sähkökaavioo kattoa ni toi potikka, map ja tps ois jotenki yhteydessä toisiinsa eli tästä päätellen vika joissakin noissa..
Arvaan että maadoitusjohto.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: 2L 8v Dohc CO-potentiometri (seoksen hieno säätö)

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

januski79 kirjoitti:eikös toi niinku mittaa ihan ilmamäärää? :shock: map taasen mittaa painetta ja yleensä myös sen ilman lämpöä..
nojoo, mut jos noitten epäillään olevan kunnossa niin lähtisin veikkailemaan a) kylmäkäynti rikastimen toimintaa tai B) viallista huohotinventtiiliä
Ja noistakin kattelisin sen huohottimen venttiilin toiminnan ensiksi, sekun ei montaa latia maksa merkkiliikkeessäkään. 8)
Miten noi nyt sit vaikuttaa siihen kun ongelma tulee kun yrittää laittaa potentiometrin kiinni autoon? silloin kun potikka on irti niin ei mitään vikaa tyhjäkäynnissä.. vai onko toi potentiometri sitten yhteydessä noitten (a,b) toimintaa?

(Xanthe) Niinpä muuten taitaa ollakkii :p
Vastaa Viestiin