Mondeo MK4 2.0 Diesel -kysymyksiä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mino
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Tammi 2014 15:29

Mondeo MK4 2.0 Diesel -kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mino »

Tervehdys

Hankittiin talouteen juuri 2008 vuoden Mondeo ja muutama kysymys on auton käytöstä herännyt, joihin toivoisin ford konkareilta vastauksia.

1) En ole vielä kerennyt asentaa autoon lohkolämmitintä (hintakyselyjä menossa) ja huomiseksi on luvattu -25 asetta pakkasta. Millä konstilla pystyisin varmistamaan kylmäkäynnistyksen? Kuumailmapuhallin puhaltamaan moottorin kylkeen puoleksitunniksi aamulla?
2) Vaihdoin autoon akun ja tämä laukaisi soittimeen keycoden kyselyn, hansikaslokerosta löytyi joku muovinen fordin kortti, johon on printattu nelinumeroinen keycode. Tuo koodi ei kuitenkaan kelpaa soittimelle vaan valittaa virheellistä koodia kun sen syöttää.
3) Kolmosella on välillä havaittavissa ihan pientä pehmeää nykimistä. Toistuu lähinnä 1800 - 2200 kierroksen paikkeilla. Mistähän tuo voisi johtua?
4) Konehuoneesta tulee kabiiniin resonointi ääntä kun kierroksen nousee yli kahden tuhannen, tai kun höllää kaasua vaihdetta vaihtaessa. Resonointi kuulostaa vähän joltain pellin resonoinnilta, onkohan kyseessä joku yleinen vika vai pitääkö alkaa pihamaalla kuulostelemaan mistä ääni voisi löytyä?
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo MK4 2.0 Diesel -kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

1) Hehkuta 2-3 kertaa putkeen, kaasu pohjaan ja avaimesta käyntiin. Pyöritä tarpeeksi kauan.

2) Jos oot varma, että on oikein syötetty niin koodi on varmaan väärä. Kato toi lanka

3)

4) Siellä on niitä lämpöpeltejä yms. joitten kiinniikkeet saattavat löystyä ajan myötä. En hirveen huolissaan olisi, jos kerran vaan pellin resonoinnilta kuulostaa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
mino
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Tammi 2014 15:29

Re: Mondeo MK4 2.0 Diesel -kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mino »

1) No niinhän siinä kävi, että autossa oli huono akku ja käynnistymisestä ei tullut mitään :lol: . Akun vaihdon jälkeen lähti käyntiin kuin palmun alta.
2) Keycoden sain merkkihuollosta ja selvitys ei maksanut mitään, heidän piti kysellä koodia ihan valmistajalta asti.
3) Nykimisen syyksi on paljastunut kiero jarrulevy. Nypyyttää siis tietyillä nopeuksilla.
4) Resonoinnin syytä ei ole vielä selvitetty. Jostain sieltä tuulilasin puhaltimen syövereistä se tulee.

Lisäkysymyksenä:
Nyt olisi edessä kaikkien jarrulevyjen ja palojen vaihto. Tarvitseeko tuo jotain erikoistyökaluja? Focuckessa ainakin oli kiva yllätys kun jarrusatulan irrottamiseen olisi tarvinnut jonkun välikoon kuusiokoloavaimen, mitä ei ainakaan omasta pakista löytynyt. Tyssäsi sitten koko vaihto-operaatio tuohon.
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo MK4 2.0 Diesel -kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Volmari »

käsittääkseni jarrukilkkeiden vaihdon osalta ei pitäisi olla mitään erikoisavainta tarvittavissa. itselleni on käynyt kerran vain niin että minun "yleismallisesta(biltema)kuusiokulmasarjasta" ei löytynyt juuri sitä yhtä kokoa minkä sain kun ostin sarjan missä oli 1-14mm avaimet :D

ebay:sta vain brembot tilaukseen ja homma toimii niin luultavasti ei uudemman kerran tule kieroutta levyihin, ainakaan ihan heti.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo MK4 2.0 Diesel -kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja bluri »

Suosittelen Amazon.co.uk :ta, Bremboa (levyt+palat ympäri) maksoi vajaa 200e ja oli kolmessa päivässä kotona..
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Mondeo MK4 2.0 Diesel -kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja svart »

Takasatulaan se männän sisään puristus työkalu
Ford #11
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo MK4 2.0 Diesel -kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Jarrusatula on kiinni 7mm kuusiokololla. Se on välikoko, eikä kaikista seteistä löydy. Suosittelen ostamaan hylsynä vaikka 3/8" räikkään. Etujarruja kun purkaa niin satula ekaksi irti noilla kuusiokoloilla ja kun se satula on sulla kädessä voi vähän katella onko se männän suojakumi ehjän oloinen. Jos on niin isoleukaisilla papukaijoilla puristaa männän sisään. Sitten jos haluat levytkin vaihtaa joudut irroittamaan sen satulan kannattimen, ukomuistista 15mm avainväli (todennäköisesti ei kuitenkaan). Ne kaks pulttia kun saat veke niin kannatin lähtee irti, jonka jälkeen levy lähtee ihan vaan vetämällä.

JOS haluat tehdä asian kunnolla ja kuulla siitä vielä vaimoltasi niin putsaa kunnolla sen satulankannattimen urat, joissa ne jarrupalan korvat on. Samoiten putsaa pyörän napa (se missä ne pyöränpultit on kiinni) erityisesti siitä keskeltä niin ei hapetu rengas kiinni ja keskittyy varmasti oikein. Kapea teräsharja on hyvä kalu putsaamiseen. Sitten ne kiiltävät liukutapit, joilla se satula oli kiinni (7mm kuusiokolot) olis syytä putsata siitä kovaksi muuttuneesta liasta. Teräsharja ja hieno hiekkapaperi, jos on käytössä teräsharjalaikka vaikkapa penkkihiomakoneessa niin sitä.

Kasaus menee päinvastaisessa järjestyksessä, jarrulevyissa saattaa olla varastointirasva, joka täytyy poistaa jarrukliinerillä, levyn pitää olla siis rasvaton. Siihen satulankannattimen uriin, joissa ne palat liikkuu olisi hyvä laittaa hieman kuparitahnaa/keraamista rasvaa/metallisuojaa, ei missään nimessä vaseliinia. Samalla tavaralla kevyesti voitelet ne jarrupalojen korvakkeet. Ekaksi levy ja sen jälkeen se kannatin. Kannattimen kaks pulttia menee aika piukkaan, ~120Nm. Palat paikoilleen ja sitten satula päälle. Niihin satulan liukutappeihin olis hyvä kanssa saada hieman rasvaa. Sama rasva ei kuitenkaan tässä kohtaa ole hyvä vaan siihen pitäis laittaa kirkasta "jarrusylinterirasvaa", muutoin vaseliinia paitsi kestää jarrunestettä. Ne 7mm kuusiokololiukutapit ei mene piukkaan vaan käsin vaan kiinni, ei kuitenkaan raivolla.


Takajarrut on muuten sama juttu paitsi, takajarrun mäntä siis kierretään sisään esim. ton näkösellä härpättimellä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... alu-19234/ todennäkösesti kiertyvät myötäpäivää molemmat sisään, toinen voi kiertyä myötäpäivää ja toinen vastapäivään, mutta sen huomaa kun on vääntämässä. Tämä siis pätee systeemiin, jossa käsijarru on takajarrusylinterissä. Fordeissa, joissa on takana levyjarrut ei juuri muita systeemejä taidetakaan käyttää.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
mino
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Tammi 2014 15:29

Re: Mondeo MK4 2.0 Diesel -kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mino »

Tämä oli hyvä ohje kiitoksia! 7mm kuusiokoloon tosiaan viimeksi tyssäsi, mutta nytpä tietää hankkia sen etukäteen.
Vastaa Viestiin