Koska laturin hiilet loppu?
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Koska laturin hiilet loppu?
Focus -00 1.6 zetec ilmastointi
Mittarissa nyt hieman yli 160 000km. Konehuoneessa laturi näyttää vanhalta ja kenties alkuperäiseltä. Olen välillä miettinyt että paljonkohan on yleensä fordeissa laturit kestänyt HIILIEN osalta? Ja kannattaako kerran kuitenkin vaihtaa hiilet (säädinyksikkö?) vai mielummin samantien itse koko laturi? Siis tuleeko kuitenkin suht pian jotain muuta ongelmaa parissa vuodessa hiilien vaihtamisen jälkeen kun laturi on oikeasti vain kulunut loppuun? Paljonko kilometrejä ollut kun hiilet ovat olleet loppu tai muuten vain laturi lakannut fordissasi toimimasta?
Varoitteleeko laturi(t) mitenkään HIILIEN loppumisesta esim. laturin valo saattaa palaa "himmeän vilkkuvasti" tietyillä kierroksilla? Vai onko se yleensä "kerrasta poikki" eli latausvalo syttyy yllättäen? Oletan että samantapainen laturi saattaa olla monessa samanikäisessä eri mallin fordissa?
Tässä harkitsen että vaihtaisin uudet hiilet ajoissa vaikka laturissa ei mitään vikaa nyt olekkaan. Joutuu kai ottamaan laturin irti konehuoneesta että pääsee hiiliin käsiksi kun ei taida ihan onnistu paikallaan omassa tapauksessani?
Mittarissa nyt hieman yli 160 000km. Konehuoneessa laturi näyttää vanhalta ja kenties alkuperäiseltä. Olen välillä miettinyt että paljonkohan on yleensä fordeissa laturit kestänyt HIILIEN osalta? Ja kannattaako kerran kuitenkin vaihtaa hiilet (säädinyksikkö?) vai mielummin samantien itse koko laturi? Siis tuleeko kuitenkin suht pian jotain muuta ongelmaa parissa vuodessa hiilien vaihtamisen jälkeen kun laturi on oikeasti vain kulunut loppuun? Paljonko kilometrejä ollut kun hiilet ovat olleet loppu tai muuten vain laturi lakannut fordissasi toimimasta?
Varoitteleeko laturi(t) mitenkään HIILIEN loppumisesta esim. laturin valo saattaa palaa "himmeän vilkkuvasti" tietyillä kierroksilla? Vai onko se yleensä "kerrasta poikki" eli latausvalo syttyy yllättäen? Oletan että samantapainen laturi saattaa olla monessa samanikäisessä eri mallin fordissa?
Tässä harkitsen että vaihtaisin uudet hiilet ajoissa vaikka laturissa ei mitään vikaa nyt olekkaan. Joutuu kai ottamaan laturin irti konehuoneesta että pääsee hiiliin käsiksi kun ei taida ihan onnistu paikallaan omassa tapauksessani?
Re: Koska laturin hiilet loppu?
Kyllä se latauksen merkkivalo alkaa yleensä tyhjäkäynnillä eka palamaan kun hiilet alkaa olee loppu.. kierroksilla taas sit toimii
Re: Koska laturin hiilet loppu?
Tuossa meidän samanlaisessa fokkerissa pyörii alkuperäinen laturi (230 000 km). 170 000 km kohdalla alkoi vilkuttaa valoja (=jännite heittelee) ja vaihdoin säätimen hiilineen. Hiilistä oli vielä about puolet jäljellä tuolloin, samalla puhdistin kollektorin ja hioin varovasti hienolla paperilla.
Noissa tarvikesäätimissä (made in Taiwan ym.) on ollut paljon häikkää - yksi ei toimi lainkaan, toisella on jännitteet mitä sattuu. Että jos sen vaihdat, niin mittaa heti että sait kunnollisen.
Noissa tarvikesäätimissä (made in Taiwan ym.) on ollut paljon häikkää - yksi ei toimi lainkaan, toisella on jännitteet mitä sattuu. Että jos sen vaihdat, niin mittaa heti että sait kunnollisen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Koska laturin hiilet loppu?
Omalla focuksella ajoin samalla laturilla 170-280tkm välisen ajan, siitä ei tietoa oliko laturi ihan alkuperäinen vai ei. Muttei tuo kovin uudelta näyttänyt ostaessakaan, eli olis voinut ollakin alkuperäinen? Eli kyllä nuo tuolla kokemuksella aika hyvin tuntuu kestävän.
Tuossa 280tkm kohdilla alkoi pitämään vikinää, jonka takia varmuuden vuoksi vaihdoin uuteen. Avasin vanhan laturin ja joku siellä oli hinkannut akseliin kun oli aika hyvät urat sorvautunut sinne, eli kai tuo olis kohta porsinut. Tehdaskunnostettu orkkis laturi maksoi vuosi sitten melkein saman kuin "tarvike" laturi, eikä tuo säädinpakettikaan ihan ilmainen tainnut erikseen ostettuna olla, joten päädyin varmuuden vuoksi uusimaan koko laitoksen. Saa sillä ainakin mielenrauhan 8)
Tuossa 280tkm kohdilla alkoi pitämään vikinää, jonka takia varmuuden vuoksi vaihdoin uuteen. Avasin vanhan laturin ja joku siellä oli hinkannut akseliin kun oli aika hyvät urat sorvautunut sinne, eli kai tuo olis kohta porsinut. Tehdaskunnostettu orkkis laturi maksoi vuosi sitten melkein saman kuin "tarvike" laturi, eikä tuo säädinpakettikaan ihan ilmainen tainnut erikseen ostettuna olla, joten päädyin varmuuden vuoksi uusimaan koko laitoksen. Saa sillä ainakin mielenrauhan 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 26 Elo 2006 16:58
Re: Koska laturin hiilet loppu?
omassa -99 1,6 zetecci fokuksessa laturi ei ilmoitellut itsestään valolla mitenkään ennen kun antautui..
ajettu 300tkm, saattaa olla että oli alkuperäinen laturi vielä..
sitkeä oli optima kun pari päivää toimi ~100km ajolla..
ajettu 300tkm, saattaa olla että oli alkuperäinen laturi vielä..
sitkeä oli optima kun pari päivää toimi ~100km ajolla..
Cosworthi Fordi Tuo Pohjolan Skyline.
Re: Koska laturin hiilet loppu?
Joo jollei itellä ole varaosia nurkissa laturiin/starttiin eikä aikaa korjailla niin uutta vaan peliin,senverran on nykyajan laitteet muuttunu että vanhan korjaamiset ei kannata,toisia kun ei ees pysty korjaamaan kun ei saa osiakaan!
Re: Koska laturin hiilet loppu?
Säestän edellistä puhujaa. Jos ei ole halua saada mitalia aiheesta "vaihdoin hiilet ja kolvasin diodisillan mitattuani yleismittarilla", vaihtaisin koko laturin. Meilläpäin yritettiin olla taitavia Datsunin laturin kanssa: purettiin kuin rynkkyä armeijassa ja pääteltiin juuri diodisillan vioittuneen (koska hiilet oli ihan hyvät). No, ei siitä kuitenkaan tullut hyvää vaikka latausvalo ei palanut. Seuraavaksi sitten koko laturi vaihtoon ja kaikki toimii hienosti.
Riippuu pitkälti omista talenteista ja harrastuksen määrän tarpeesta. Mutta koneenrakentajan ja alustanvärkkääjän on hyvä tyytyä bolt-on kokonaisuuksiin. Jos taas on kunniamaninita sähkömiesdiplomissa hienoelektroniikasta, niin eihän sitä kehtaa koko vehjettä vaihtaa vaan sehän on purettava...ja yleismittari mukaan.
Riippuu pitkälti omista talenteista ja harrastuksen määrän tarpeesta. Mutta koneenrakentajan ja alustanvärkkääjän on hyvä tyytyä bolt-on kokonaisuuksiin. Jos taas on kunniamaninita sähkömiesdiplomissa hienoelektroniikasta, niin eihän sitä kehtaa koko vehjettä vaihtaa vaan sehän on purettava...ja yleismittari mukaan.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Koska laturin hiilet loppu?
Ainakin aikoinaan latureihin sai helposti vaihdettua latausäätimen missä oli hiilet myös mukana. Vain pari ruuvia auki, vanha pois, uusi tilalle ja ruuvit kiinni. Jos oli helpossa paikassa että säätimeen pääsee helposti käsiksi laturin "ulkopuolelta", niin koko operaatioon meni ehkä reilu 2min. Se oli ainakin aikoinaan helppo tapa saada lisää käyttöikää laturille.
Nykyisen laturin teknisestä toteutuksesta (omassa autossani) en tiedä kun en ole tutkinut. Tyhmänä vain ajattelin että samantapainen säädinyksikkö siinäkin on eikä tarvitse sen ihmeempiä availla laturia tai jopa joutua vaikka tinaamaan uusia hiiliä paikoilleen jousien kera. Onko se vanhan ajan HELPPO säädinyksikön vaihtaminen jo historiaa eli on paljon työläämpää vaihtaa hiilet kuin ennen useimmissa latureissa?
Nykyisen laturin teknisestä toteutuksesta (omassa autossani) en tiedä kun en ole tutkinut. Tyhmänä vain ajattelin että samantapainen säädinyksikkö siinäkin on eikä tarvitse sen ihmeempiä availla laturia tai jopa joutua vaikka tinaamaan uusia hiiliä paikoilleen jousien kera. Onko se vanhan ajan HELPPO säädinyksikön vaihtaminen jo historiaa eli on paljon työläämpää vaihtaa hiilet kuin ennen useimmissa latureissa?
Re: Koska laturin hiilet loppu?
Useimmiten se laturi on tehty nykyisin heikommin ja kun se siellä on pyöriny sen 200-500tkm on se auttamattomasti jo entinen,voipi olla että säätimiäkään ei edes saa mistään vaan uusi on halvempi vaihtoehto.
Kaverikin se aikoinaan vaihto diodi sillan Cherryyn ja kas latasihan se vähänaikaa hyvin ja sen jälkeen OIKEIN mainiosti eli lykkäs täydetvirrat ja paloi KAIKKI polttimot ja savus mankat ja puhelimet,että siitä voi päätellä kannattiko?
Aikoinaan tasavirtalatureihin voi vaihtaa mitä vaan ja senjälkeen vaihtovirtalatureihin säätimet/hiilet,laakerit ja joihinkin diodisillan kokonaisuudessaan,nykyaikana kun näköjään vaihdetaan KOKO pyörän navatkin kun on laakeri menny.
Että se siitä korjaamisesta
Kaverikin se aikoinaan vaihto diodi sillan Cherryyn ja kas latasihan se vähänaikaa hyvin ja sen jälkeen OIKEIN mainiosti eli lykkäs täydetvirrat ja paloi KAIKKI polttimot ja savus mankat ja puhelimet,että siitä voi päätellä kannattiko?
Aikoinaan tasavirtalatureihin voi vaihtaa mitä vaan ja senjälkeen vaihtovirtalatureihin säätimet/hiilet,laakerit ja joihinkin diodisillan kokonaisuudessaan,nykyaikana kun näköjään vaihdetaan KOKO pyörän navatkin kun on laakeri menny.
Että se siitä korjaamisesta