Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
Yht'äkkiä moottorin vikavalo alkoi vilkkua. Huomasin nopeusmittarin tiputtavan nopeutta noin sekunnin ajaksi 20km/h alaspäin kunnes palautui normaalisti (vauhtia tuolloin noin 80km/h). Teki kilometrin matkalla kotiin tätä pari kertaa. Huomasin myös, että kytkimen painaessa pohjaan mittari heitteli. Käynnissä oli hivenen "nuhaisuutta". Pihaan päästessä jokin haisi selkeästi palaneelta, en tosin onnistunut paikallistamaan, mistä haju tuli.
Moottorin lämpötilat pysyivät normaalina, joten jäähdytyksestä tuskin on kyse. Auto ei ole oireillut millään tavalla aikaisemmin, joten tämä tuli täysin puun takaa. Nokkapellin alla 1.6 16V Zetec.
Uskaltaako tuolla ajella mitenkä, ennen kuin pääsee viemään pajalle?
Apuja ja vinkkejä kaipaillaan nopeasti. Kiitos!
Moottorin lämpötilat pysyivät normaalina, joten jäähdytyksestä tuskin on kyse. Auto ei ole oireillut millään tavalla aikaisemmin, joten tämä tuli täysin puun takaa. Nokkapellin alla 1.6 16V Zetec.
Uskaltaako tuolla ajella mitenkä, ennen kuin pääsee viemään pajalle?
Apuja ja vinkkejä kaipaillaan nopeasti. Kiitos!
Viimeksi muokannut Turmeltu, 14 Maalis 2014 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.6 STW Ambiente vm. 2001 -> Ford Mondeo mk3 1.8 STW vm. 2002.
Re: Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
Jostain muistaisin kuulleeni että jos vikavalo vilkkuu, niin silloin on aika kriittinen vika kyseessä eli ei hirveesti kannata vika päällä hurruutella. Eipä tietty valon palaessa muutenkaan ole suotavaa ajella pitkää linjaa.
Oliko minkäänlaisia käyntioireita tai muita, paitsi tuo nopeusmittarin heittely?
Vikakoodien luku tässä vaiheessa olis poikaa
Oliko minkäänlaisia käyntioireita tai muita, paitsi tuo nopeusmittarin heittely?
Vikakoodien luku tässä vaiheessa olis poikaa

Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
Tuossa viimeisen 50m matkalla tuntui pientä nuhaisuutta. Muuten en huomannut moista paitsi silloin kun mittari heitteli. Vähän tuntui siltä, että olisi meinannut sammua, mutta piristyi kuitenkin välittömästi.tuomaz kirjoitti:Jostain muistaisin kuulleeni että jos vikavalo vilkkuu, niin silloin on aika kriittinen vika kyseessä eli ei hirveesti kannata vika päällä hurruutella. Eipä tietty valon palaessa muutenkaan ole suotavaa ajella pitkää linjaa.
Oliko minkäänlaisia käyntioireita tai muita, paitsi tuo nopeusmittarin heittely?
Vikakoodien luku tässä vaiheessa olis poikaa
Vikakoodien lukija uupuu. Semmoinen olisi kyllä poikaa.
Ford Focus 1.6 STW Ambiente vm. 2001 -> Ford Mondeo mk3 1.8 STW vm. 2002.
Re: Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
ootko kokeillut tuolta, et saatko auton mittariston self mode testistä mitään vikakoodia ulos?
viewtopic.php?f=3&t=940&hilit=focuksen+vikakoodit
viewtopic.php?f=3&t=940&hilit=focuksen+vikakoodit
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
DTC vilkutti vikakoodia 9318.
Nopeasti googletettuna viittaisi akun alhaiseen varaukseen.. Mutta mistä tuo kärähtäneen haju voisi tulla?
Nopeasti googletettuna viittaisi akun alhaiseen varaukseen.. Mutta mistä tuo kärähtäneen haju voisi tulla?
Ford Focus 1.6 STW Ambiente vm. 2001 -> Ford Mondeo mk3 1.8 STW vm. 2002.
Re: Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
Taas pääsen tähän: akku kuoli ja se kolmejohtiminen piuha laturin päässä kiukuttelee, voihan olla laturi tiensä päässä. Mittaa lataus auton käydessä ja sammutettuna.
Tuolla Britanniassa samankaltaista meininkiä:
http://www.fordownersclub.com/forums/to ... w-battery/
Palaneen käry voisi viitata laturiin. Yleismittarilla akun kimppuun ja kuten tuomaz totesi: Älä aja moottorin vikavalon palaessa, sun Premium Vehicle muuttuu kierrätystuotteeksi.
Tuolla Britanniassa samankaltaista meininkiä:
http://www.fordownersclub.com/forums/to ... w-battery/
Palaneen käry voisi viitata laturiin. Yleismittarilla akun kimppuun ja kuten tuomaz totesi: Älä aja moottorin vikavalon palaessa, sun Premium Vehicle muuttuu kierrätystuotteeksi.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
Yleismittarilla mitattu akun varaustasoksi noin 12V kylmänä ja moottorin käydessä noin 14V, moottorin käynnistyessä varaustaso tipahti noin 9V tienoille, mutta nousi välittömästi tuonne 14 volttiin kun auto lähti käymään. Akku ollut latauksessa jonkin aikaa ulkoisen varaajan voimin ennen tätä testiä. Mutta laturi ainakin antaa akulle virtaa. Akun "silmä" tosin näyttää punaista, joten pitänee latailla akkua lisää ja katsoa tokeneeko se. "Silmä" ainakin vaihtoi värinsä mustasta punaiseksi, joten jotain eloa akussa näyttäisi olevan. Autolla ajeltu viimeisen parin kuukauden aikana melko lyhyitä matkoja kerrallaan, joten akun tyhjentyminen voisi johtua pelkästään siitä, ettei laturi ole ehtinyt ladata akkua riittävästi. Kuitenkin lämmittimiä yms. pidetty päällä talvikeleillä eikä ulkoista varaajaa ole käytetty ennen kuin nyt.
Moottoria kun käytti päällä, käynti tuntui jotenkin ontuvan. Vaihdettiin uudet tulpat, jolloin käynti tasaantui ja samalla huomattiin, että nelostulpan johto on viallinen. Tuo siis todennäköisin syy siihen, että auto tuntui nuhaiselta ja käynti oli epätasaista ja todennäköisin syys vikavalon palamiselle. Yksi pytty kun oli pois pelistä.
OBD -lukija ei löytänyt yhtään vikakoodia. Olisiko vioittunut tulpan johto voinut aiheuttaa myös tuon kärähtäneen hajun?
Moottoria kun käytti päällä, käynti tuntui jotenkin ontuvan. Vaihdettiin uudet tulpat, jolloin käynti tasaantui ja samalla huomattiin, että nelostulpan johto on viallinen. Tuo siis todennäköisin syy siihen, että auto tuntui nuhaiselta ja käynti oli epätasaista ja todennäköisin syys vikavalon palamiselle. Yksi pytty kun oli pois pelistä.
OBD -lukija ei löytänyt yhtään vikakoodia. Olisiko vioittunut tulpan johto voinut aiheuttaa myös tuon kärähtäneen hajun?
Ford Focus 1.6 STW Ambiente vm. 2001 -> Ford Mondeo mk3 1.8 STW vm. 2002.
Re: Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
Ehjän akun pitää antaa 12,5 V jännite. Jos jännite on alle 12 V, se akku on pilalla. Smart Charge-systeemin, jollainen Focuksessakin on, pitäisi ladata 13,8 V jännitteellä. Nuo arvot olivat sulla jotakuinkin kunnossa. Viallinen tulpanjohto saattaa tuottaa mainitsemasi käryn. Vialliset tietty pitää vaihtaa. Jos moottorin vikavalo ei pala, jatka ajamista ja mittaile sitä akkua. Pääseekö siitä akusta toteamaan nestetasot? Jos voi, "totea" ne riittäviksi lisäämällä akkuvettä ja lataa taas ulkoisella laturilla. Nämä "nykyautot" ovat varsinaisia akkuaddikteja; akun on oltava kunnossa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
Näin vähän veikkasinkin. Johdot menevät vaihtoon huomenna. Katsotaan, miten johtojen vaihto vaikuttaa ongelmaan.KajS kirjoitti:Viallinen tulpanjohto saattaa tuottaa mainitsemasi käryn. Vialliset tietty pitää vaihtaa.
Ford Focus 1.6 STW Ambiente vm. 2001 -> Ford Mondeo mk3 1.8 STW vm. 2002.
Re: Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
Tulpanjohtoja jos tarvikemallisena ostelee, niin kannattaa ostaa sellaiset missä on hatun varressa semmonen haitarikumi niinkuin alkuperäisessäkin. Kaikissa tarvikepiuhoissa näitä ei ole. Tämän tarkoitus on estää veden ja muun moskan valumisen tulppien juureen tulevaisuudessa. Suositushan on että kun tulppia vaihdetaan niin samalla vaihdettaisiin tulpanjohdotkin. Fordilla tulpanjohdot melko tyyriitä, muistaakseni jotain 100e luokkaa, motonetissä sitten halvempia.
Samalla kannattaa tarkastaa puolan kunto, ettei ole tämäntyylisiä halkeamia.

Samalla kannattaa tarkastaa puolan kunto, ettei ole tämäntyylisiä halkeamia.

Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
Tulpan johdot vaihdettu, mutta näillä ei ollut merkitystä vikavaloon. Auto kyllä käy normaalisti ja tasaisesti nyt.
Kuskattiin auto pajalle, jossa selvittävät tarkemmin, mikä tuota vikavaloa polttaa. Pistän tänne diagnoosia jahka vika selviää.
Kuskattiin auto pajalle, jossa selvittävät tarkemmin, mikä tuota vikavaloa polttaa. Pistän tänne diagnoosia jahka vika selviää.
Ford Focus 1.6 STW Ambiente vm. 2001 -> Ford Mondeo mk3 1.8 STW vm. 2002.
Re: Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
Sytytyspuola oli viallinen ja paukutteli virtaa tuolle nelossylinterille miten sattuu. Tämä oli todennäköisesti rikkonut myös kyseisen tulpan johdon ja aiheuttanut käyntiin häiriöitä.tuomaz kirjoitti:
Samalla kannattaa tarkastaa puolan kunto, ettei ole tämäntyylisiä halkeamia.
Sytytyspuola uusittu ja ongelma korjattu. Kiitos kaikille vinkeistä.
Ford Focus 1.6 STW Ambiente vm. 2001 -> Ford Mondeo mk3 1.8 STW vm. 2002.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
Vastaava tapaus minullekkin tapahtui varmaan reilu vuosi sitten. Lopulliseksi syyksi paljastui puolan hajoaminen, jolloin kävi kolmella ... ehkä välillä neljällä. Kuulemma tuo puolan hajoaminen on tyyppivika.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 13 Joulu 2015 16:37
Re: Focus 01 moottorin vikavalo ja nopeusmittari heittelee
Vanha ketju mutta itellä kanssa paukahti toi puola rikki. Motarilla vaan alko yhtäkkiä moottorinvikavalo palaan ja vilkkuun ei muuta rampista ylös ja johonki parkkipaikalle ihmettelee että mitäs ny. Vikakoodit luettiin ja sano että sytytyshäiriö 3pytys ja ajoin auton pajalle ja alettii ihmettelee mitä löytyy niin 1venttiili ei antanu ollenkaan painetta ku mittarilla kokeiltii,ei pihaustakaa ja ei muuta kansi auki niin venttiilistä pala pois. Vaihdettii uus ja samalla venttiilinvarren kumit.
Kansi kiinni ja samalla vaihdettii jakopäähä hihnat ja rullat ku siinä auki oli. Sitten kokeiltii käyntii niin kävi vieläkin hassusti ja todettiin sit vasta et puolakin on menny tosiaan ja yks sytytyjohto oli vähä halkipoikki niin se ilmeisesti oli puolan rikkonu.
Lämmöt vähä seilas alkuun,ilmeisesti vähä ilmalukkoja oli. Nyt mittariston perkele alko sinkoilee,heittää nollille välillä ja moottorinvikavalo palaa välillä siitä johtuen mitä ilmeisemmin kun koodin luku anto jotain nopeusmittariston jättöakseli p0720 vai mikä olikaa. Mihinkää ei vaikuta sen valon palaminen että ei syytä huoleen mutta täytyy varmaan katsoa se vss anturi ja suihkuttaa sinne jotain crc jos se auttaisi vaivaan.
On noi semmosia perkuleita välillä. Näin parhaaks käydä halvalla hakee varaosa focuksen pihaan mistä saa ottaa ny sitten mitä tosta käyttöautosta seuraavaksi meneekää..
Kansi kiinni ja samalla vaihdettii jakopäähä hihnat ja rullat ku siinä auki oli. Sitten kokeiltii käyntii niin kävi vieläkin hassusti ja todettiin sit vasta et puolakin on menny tosiaan ja yks sytytyjohto oli vähä halkipoikki niin se ilmeisesti oli puolan rikkonu.
Lämmöt vähä seilas alkuun,ilmeisesti vähä ilmalukkoja oli. Nyt mittariston perkele alko sinkoilee,heittää nollille välillä ja moottorinvikavalo palaa välillä siitä johtuen mitä ilmeisemmin kun koodin luku anto jotain nopeusmittariston jättöakseli p0720 vai mikä olikaa. Mihinkää ei vaikuta sen valon palaminen että ei syytä huoleen mutta täytyy varmaan katsoa se vss anturi ja suihkuttaa sinne jotain crc jos se auttaisi vaivaan.
On noi semmosia perkuleita välillä. Näin parhaaks käydä halvalla hakee varaosa focuksen pihaan mistä saa ottaa ny sitten mitä tosta käyttöautosta seuraavaksi meneekää..