Ford Fiesta mk5 APUA!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Vinski
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Helmi 2014 16:02

Ford Fiesta mk5 APUA!

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Morjnesta Fordistit!

Tuli nyt sitten rekisteröidyttyä tälle foorumille "ylitsepääsemättömien" ongelmien vuoksi. Olen siis apuanne vailla :)

Olen selaillut foorumia, mutta en mielestäni löytänyt aivan vastaavaa, joten tein uuden aiheen. Pahoittelen, jos olette jo aiemmin paininut tämmöisen kanssa..

Elikkäs ford fiesta mk5 vm2002. 1.3l koneella. Ajettu hieman vajaa 120tkm.

Ongelmat alkoivat niin, että bensa-asemalla kävin tankkaamassa, ja tankkaamisen ajaksi tietenkin sammutin moottorin. No ainetta tankkiin ja auto käyntiin.. Mutta sisälle ei tullut enää kuumaa ilmaa. vain hailakkaa työntää sisään. Juuri pysyy ikkunat auki huurusta, mutta kylmä kuitenkin tulee.

Ensi hätään ajattelin jäähdytysnesteet vaihtaa. Vaihdoin nesteet. Ja ilmasin moottorin. Ilmauksen varmasti osaan suorittaa, sillä olen 5 bemaria omistanut. Bemmi miehet kyllä tietää, mitä tarkoitan kun sanon osaavani varmasti ilmauksen :twisted: Noh, vaikka kuinka ilmattu, sisälle ei kuumaa saanut.. Muita ongelmia ei ilmaantunut, mutta seuraavana päivänä nesteiden vaihdosta, alkoi auto "keittää" lämpöviisari kävi punarajalla, mutta ei kuitenkaan tappiin mennyt.. Olisiko tämä rikkonut kansipahvin?? No tien reunaan ja loputon ilmaus. Teki painetta nii perkeleesti, että ylitti jo oman järjen, miten noin pieni kone, tekee tuommoisen paineen. SYlkee koko järjestelmän tyhjäksi nesteistä. No onnistuin? jotenkuten ilmaamaan moottorin, niin ettei keitä enää. Mutta sisälle ei sitä kuumaa saa. ja lämpöviisari tuntuu olevan vain ajossa puolessa välissä. Tyhjäkäynnillä on aina vain sinirajan ja normaali alueen välissä. Mutta ei keitä ainakaan enää. Nyt sitten ehkä noin 2 viikon ajon aikana, sisälle puhaltaa VAIN KUUMAA ja toiset kaksiviikkoa puhaltaa vain hailakkaa ilmaa. Sisatilan lämpöjä ei auta säädellä. puhaltaa kuumaa kuin huvittaa ja hailakkaasta kylmään oman mielen mukaan. Puhallin kyllä toimii joka nopeudella.

Vaikeasti kirjoitettu :lol: Mutta ongelma kärjistettynä. SIsälle saa ilmaa, muttei koskaan tiedä tuleeko kuumaa vai kylmää.. Vai siltä väliltä. Lämmöt ei pysy "kurissa" vaan, saattaa tunninkin käytön jälkeen olla "alilämpönen" ainakin mittariston mukaan. Mitä on rikki? Termostaatti? Tähän en tosin itse usko. Koska lämpöviisari sitten kehä tai motari nopeuksissa nousee puolellevälille. Olisko vesiventtiilit? Kuten bmw ja mb merkkisissä autoissa nuo usein temppuilee. Vai olisiko tämä joku anturivika?? En ole saanut flektiä pyörimään sitten minkäänlaisissa olosuhteissa! :shock: Fordeistahan tämä on ensimmäinen minulle. Eipä ole näistä kummosia kokemuksia.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Ford Fiesta mk5 APUA!

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Nih. Nopiaan tuli mieleen että liikuttaako vesipumppu vettä. "Vesiventtiiliä" ei mielestäni näissä ole vaan kierto on vapaa, termostaatin ohjaama. Vesipumppu ei pyöri jakohihnalla vaan apulaitehihnalla.

Edit: Nä 1.3 Duratecithan tais olla peräti ketjukoneita, eli aika epätödennäköisesti siellä mikään pyörii jakohihnalla.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vinski
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Helmi 2014 16:02

Re: Ford Fiesta mk5 APUA!

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Kyllähän tämä ketjukoneella on.

Vesipumppu on alta 50tkm sitten vaihdettu. Joten en oikein usko, että sekäään tämän aiheuttaisi? Tosin olen käyttäny konetta paisarin korkki auki ja korkealta kierrättäen eikä nestw kovinkaan kummoisesti tunnu mihinkää virtaavan. Silti sisällä kuulee kyllä kennossa veden lorinan. Voihan Ford! :lol:

Konehan on 1.3l ja venakopassa tais lukea Endura-e??? Missäs tässä löytyy lämpötila anturi? Onko eculle, että mittaristolle molemmille omat anturit? Hmm, uskoin että ennemmin se ecun anturi höpöttää omiaan, jos anturivika.. Ja häiritsee vielä se, että en ole nähnyt/kuullut flektien pyörivän vielä kertaakaan. Itse tällä ajanut kumminki reilut 20tkm eikä flektit kertaakaan pyörineet.

Onko termostaatinkotelossa oma tiiviste? Termarille tietenkin on joku kumirinkula.
mondis
Viestit: 117
Liittynyt: 27 Kesä 2005 11:02

Re: Ford Fiesta mk5 APUA!

Viesti Kirjoittaja mondis »

Tarkista ne flektin releet ja anturi, että toimii. Sitten tutki toimiiko lämpötilan säätö nappula, toimiiko ne lämmönsäätö läpät siellä kojelaudan sisällä vaijereilla vai alipaineella, että toimiiko ne oikein.
Rahalla saa ja Fordilla pääsee!!!
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford Fiesta mk5 APUA!

Viesti Kirjoittaja emax »

No jos saa m50 moottorin ilmattua niin kyllä silloin saa fiestankin :lol:
Mutta letkujen lämmöt kiinnostais. Tuntuuko kumpikaan kennolle menevä letku käteen kuumalta?

Tuolahan oli muuten pasleh nimimerkillä juuri yks mk5 fiesta kannentiivisteen vaihdos
viewtopic.php?f=10&t=43718
Ainakin kuvia näkee jos ei muuta :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
pasleh
Viestit: 357
Liittynyt: 27 Kesä 2006 11:03
Paikkakunta: Pori

Re: Ford Fiesta mk5 APUA!

Viesti Kirjoittaja pasleh »

emax kirjoitti:No jos saa m50 moottorin ilmattua niin kyllä silloin saa fiestankin :lol:
Mutta letkujen lämmöt kiinnostais. Tuntuuko kumpikaan kennolle menevä letku käteen kuumalta?

Tuolahan oli muuten pasleh nimimerkillä juuri yks mk5 fiesta kannentiivisteen vaihdos
viewtopic.php?f=10&t=43718
Ainakin kuvia näkee jos ei muuta :)
Mulla paloi joskus tommosessa Fiestassa jarruvalon sulake (oli johdon kuori rikki kun oli tunkki huonosti), silloin pukkas lämppäristä kuumaa kun se lämppärin säätöventtiili toimii sähköllä. Voipi olla rikki. Ei tosin selitä moottorinlämmön heittelyjä. Vaihtaisin termostaatin kun ei maksa paljoo ja on helppo vaihtaa. Tarvikevesipumpuissa voi olla jotain häikkää jo noilla kilsoilla. KAverin Mondeossa lämmöt heitteli, syynä muovisen siipipyörän irronnut pala!

Imusarjan tiiviste noissa alkaa falskaamaan, oon kahteen vaihtanu. Tosin ei oikein saa pelkkää imusarjaa irti, pitää ottaa koko kansi irti. Kahdestaan kaverin kanssa tehtiin homma kahteen tuntiin. Valurautakansi ei mene kieroon kovin helposti.

Termostaattikotelossa pahvitiiviste, ei kumirinkulaa.

Lämpömittarin anturi on imusarjassa, öljytikun vieressä lämppärin letkun alla.

https://onedrive.live.com/redir?resid=D ... oto%2c.jpg
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80

Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
Tessu
Viestit: 1751
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ford Fiesta mk5 APUA!

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ettei ole termari välillä jumissa ja /tai kenno tukossa?
Viittais vedenkierto ongelmiin tuo keitäminene ainakin ja jos sähköllä pelaa sisäilman säätö niin voipi sielläkin häiriötä olla.
Muutenhan tuo on ihan perus Voortia mihin oon jo tottunu 40 Voortivuoden jälkeen,eli JUST kun saat hyvin lämpiämään NIIN tuleekin kevät heh ja pitää vaihtaa kesätermari!
Vinski
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Helmi 2014 16:02

Re: Ford Fiesta mk5 APUA!

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Tännehän on jo neuvoja tullut, Kiva juttu et foorumi pelaa näissä asioissa. 8)

Jooh. Siis auto saatu toimimaa niin, ettei keittele enää. Ongelmat silti jatkuvat sillä, että sisälle ei tule kuin kuumaa ilmaa. Ja että lämpömittari jatkaa hassutteluaan.

Alkanu m50 moottorit tuntua ihan harjoitusmoottoreilta tän Fordin rinnalla :D

Kennolle menevät letkut on molemmat lämpimiä. Pystyy koskettaa ja lujaakin puristaa. Ei ne niin paljoa ole kuumentunut.(ihmettelen?:o) Ylävesiletku on tietenkin tulikuuma. Ja kun paikallaan tarpeeksi käyttää kierroksilla niin alavesiletkukin kuumenee.. Flektin sain yhden kerran pyörimään. Ajoin Espoosta Helsinkiin ja Helsingissä, sitten auto parkissa tyhjäkäynnillä noin 20min ja flekti alkoi pyörimään. Enää en ole saanut flektiä pyörimään vaikka tunnin paikallaan huudattais konetta 3000rpm.

Olen kyllä tietoinen muovisiipisten vesipumppujen hajoomis oneglmista. En vain jotenkaan jaksa uskoa, että vesipumppu tämän aiheuttaisi.

Jostain syystä olen alkanut uskoa, että lämpömittarin vaeltelu johtuisi lämpötila anturista. Kiitokset Pasleh:ille kuvan linkkamisesta. nyt tiedän mistä kyseistä anturia sitten etsiä.. Se että auto pukkaa vain kuumaa kabiiniin, luulisin johtuvan tästä hanasta/venttiilistä mikä on lämppärin kennon letkuissa kiinni. Sille ei kai voi mit'ään tehdä..? Uutta tilalle?

Kenenkään neuvoja vähättelemättä, en tahdo vesipumppua uskoa syylliseksi. Termari kävi mielessäni, mutta oireilut eivät kai aivan täysin natsaa termarivikaan. Selvän tekstin kirjoittaminen on minulle, vielä niin vaikeaa, etten osaa ongelmaakaa kunnolla selittää :lol:

-Sisälle tulee vain kuumaa. <-- Tämän uskon johtuvan lämpöhanasta/venttiilistä.
-Lämpömittari hassutelee, lämpenee normaalisti(?), mutta paikalla ollessa,kuitenkin moottorin käydessä, valahtaa kylmän puolelle <-- Tämän uskon johtuvan rikkoutuneesta lämpötila-anturista.
-Flekti ei pyöri sitten millään. Ei siis liimaantunut kiinni, käsin kyllä pyörii. Mutta ei saa käskyä anturilta vissiin, kuin kerran vain saanut sen pyörimään. <-- Anturi vai rele?

Kuinkas isosti menee päin pyllyä nuo minun veikkaukseni? Tavallaan 3 eri vikaa. Mutta mielestäni nuo kaikki ovat tavalla tai toisella osa JÄÄHDYTYSJÄRJESTELMÄÄ. VOisko kaikki nuo ongelmat johtua yhdestä ja samasta rikkoutuneesta osasta/anturista?

Ja pahoittelut jos tekstini on sekavaa ja kirjoitusvirheitä.. Lievä lukihäiriö ja vaikuttaa mulla tähä kirjottamiseen.. EHkä toisinaan lukemiseenkin :lol:

Vielä Tessun viestistä. Voiko termari hajota niin, että on vaikka päivän jumissa auki asentoon ja seuraavan päivän on jumissa kiinni asennossa? Jos termostaatti jää jumiin, eikö se silloin ole jumissa joko aukinaisena tai kiinni, eikä vaihdellen kiinni-auki-kiinni-auki-etc.?
Vastaa Viestiin