Mondeo mk2 2.0 zetec koneen irroitus alakautta?.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fiestaxr2i
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Kesä 2010 09:21
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Mondeo mk2 2.0 zetec koneen irroitus alakautta?.

Viesti Kirjoittaja fiestaxr2i »

Nonii täs mietiskelin millanen homma se olis puottaa tuollainen mk2 kopan mondeo zetecin 2.0 litran koneella nii moottori alas vaihelaatikkoineen ja napoineen päivineen.
Se joka tuon operaation olis tehny nii voisko kertoa mitä pitää irrottaa ja mistä.
Ja onnistuuko homma ettei tarvis ilmaatoinnin mehuja päästää pihalle.
Ja jääkö raideta ko paikalleen vai tuleeko sekin matkassa?.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo mk2 2.0 zetec koneen irroitus alakautta?.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Juuh elikkäs.

Perusideana on, että ropaat irti rattiakselin nivelen. Jos on koneenvaihto kysymyksessä niin ratti keskelle ja teipillä kiini ja sitten sen akselin uriin ja siihen niveleen merkki, että menee samaan kohtaan. Sitten riippuu miten on vehkeitä käytössä, mutta oletan, että jibinostin puuttuu niin sitten ottaisin alapallon irti ja vetarit pois. Vaihteiston ja moottorin tukikumit irti apurungosta (pultit) sitten vaan apurungon neljä tai kuusi(?) isoa pulttia auki. Ja pitäis irrota kelkka (=apurunko) alaspäin ja iskareitten ja jarrujen jäädä roikkumaan koriin kiinni. Tämä vaatii sitten sen, että kun sitä kelkkaa on tiputettu hetken verran niin hammastanko otetaan irti apurungosta. Kun apurunko on irti on moottori ja vaihteisto enää kannattimilaan kiinni rungossa (+joitain johtoja ja letkuja yms.) Ilmastoinnin kanssa kannattaa ehkä irrottaa kompressori moottorista ja ripustaa jonnekkin koriin roikkumaan.

Toinen vaihtoehto, joka on kivempi, mutta ehkä hieman mahdottomampi: koittaa pukittaa se kelkka jotenkin, että saa ne pultit auki ja paikallaan vaan ne kelkan, moottorin- ja vaihteiston kannattimien pultit ja iskareitten yläpää (jarrusatula pitää jättää runkoon tai irrottaa letku. Sitten kaikki oheikamat irti ja autoa ylös niin koko voimalinja jää alas. Tämän etuna on, ettei tarvitse ottaa hammastankoa irti, ainoastaan tehostimen letkut korin kiinnikkeistä irti. Kummassakin tapauksessa pitää pakoputki tietty ottaa pois ainaki pätkän verran.

Noin niinku nopsaan selitettynä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin