Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen
Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen
Löytyykö keneltäkään ohjetta kannatinlaakerin vaihtoon?
Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen
Tässä nopsaan päästä heitettynä ykköskoppasen ib5 vaihteiston ohje..
Akselin napamutteri pikkusen löysälle kun auto on vielä maassa.
Auto ylös pukkien päälle, pyörä irti, napamutteri irti.
Alapallonivelen mutteri auki, pultti pois ja pallonivel irti navasta.
Tukilaakerin panta irti, 2 mutteria.
Iso valutusastia vaihdelaatikon alle.
Vetoakselin pää irti navasta
Vetämällä vetoakseli irti vaihdelaatikosta.
Tässä vaiheessa vaihteistoöljyt tulee pihalle ja vetoakseli on sylissä. Kannattaa mitata ulostullut öljymäärä, jotta tietää about paljonko laittaa takaisin.
Itse poikkaisin vetoakselin tuosta kohtaa, välttämätöntä se ei kai ole, mutta omassa tapauksessa helpotti uuden laakerin asennusta.. Tuossa kuvassa uusi laakeri jo asennettuna, mutta periaate sama.. Tässä kyseessä tarvikemallin vetari, saattaa poiketa ulkonäkö Fordin alkuperäisestä, tai sit ei?

Rälläkällä urat vanhaan laakeriin ja moskan taltan avulla vanha laakeri päreiksi...

Sitten uutta laakeria mieleisekseen keksimällä tavalla nakuttamaan paikoilleen, vetoakseli kasaan ja takaisin asentamaan.
Vetoakselin tiiviste kannattaa vaihtaa samalla sieltä vaihdelaatikon päästä ennenkuin akselin asentaa takaisin.
Kun akseli on asennettu ja kamat kasassa, otetaan pakkivalon anturi irti, letkun ja tratin kanssa valutetaan vaihteistoöljyä poistullut määrä takaisin. Varman päälle pelaajat laittaa pikkaisen yli tai kaivaa sitten sen virallisen täyttöreijän sieltä muoviläppien alta ja täyttää reikään asti. Anyway, täyttöpaikka löytyy about tuolta

Omasta mielestä helpompaa ja nopeampaa on vaihtaa samantien koko vetoakseli uuteen, kuin purkaa vanhaa. Vanhan korjaamisessa aikaa menee enempi ja sit alkaakin jännääminen et koska laukeaa nivelet/ruikkaa rasvat pihalle ja sit saa tehdä saman remontin uudelleen. Periaatteessa säästöä syntyy kun pelkkä laakeri maksaa näköjään Hepe tradingilla n.60e, suhteutettuna siihen et tarvikeakseli muistaakseni noin 170e tai sit orkkisakseli jotain 500e. Mutta, mutta...
Tuossa yksityiskohtaisemmat ohjeet kuvineen koskien akselien irroitusta ja takaisinlaittoa: viewtopic.php?f=3&t=42857
Akselin napamutteri pikkusen löysälle kun auto on vielä maassa.
Auto ylös pukkien päälle, pyörä irti, napamutteri irti.
Alapallonivelen mutteri auki, pultti pois ja pallonivel irti navasta.
Tukilaakerin panta irti, 2 mutteria.
Iso valutusastia vaihdelaatikon alle.
Vetoakselin pää irti navasta
Vetämällä vetoakseli irti vaihdelaatikosta.
Tässä vaiheessa vaihteistoöljyt tulee pihalle ja vetoakseli on sylissä. Kannattaa mitata ulostullut öljymäärä, jotta tietää about paljonko laittaa takaisin.
Itse poikkaisin vetoakselin tuosta kohtaa, välttämätöntä se ei kai ole, mutta omassa tapauksessa helpotti uuden laakerin asennusta.. Tuossa kuvassa uusi laakeri jo asennettuna, mutta periaate sama.. Tässä kyseessä tarvikemallin vetari, saattaa poiketa ulkonäkö Fordin alkuperäisestä, tai sit ei?

Rälläkällä urat vanhaan laakeriin ja moskan taltan avulla vanha laakeri päreiksi...

Sitten uutta laakeria mieleisekseen keksimällä tavalla nakuttamaan paikoilleen, vetoakseli kasaan ja takaisin asentamaan.
Vetoakselin tiiviste kannattaa vaihtaa samalla sieltä vaihdelaatikon päästä ennenkuin akselin asentaa takaisin.
Kun akseli on asennettu ja kamat kasassa, otetaan pakkivalon anturi irti, letkun ja tratin kanssa valutetaan vaihteistoöljyä poistullut määrä takaisin. Varman päälle pelaajat laittaa pikkaisen yli tai kaivaa sitten sen virallisen täyttöreijän sieltä muoviläppien alta ja täyttää reikään asti. Anyway, täyttöpaikka löytyy about tuolta

Omasta mielestä helpompaa ja nopeampaa on vaihtaa samantien koko vetoakseli uuteen, kuin purkaa vanhaa. Vanhan korjaamisessa aikaa menee enempi ja sit alkaakin jännääminen et koska laukeaa nivelet/ruikkaa rasvat pihalle ja sit saa tehdä saman remontin uudelleen. Periaatteessa säästöä syntyy kun pelkkä laakeri maksaa näköjään Hepe tradingilla n.60e, suhteutettuna siihen et tarvikeakseli muistaakseni noin 170e tai sit orkkisakseli jotain 500e. Mutta, mutta...
Tuossa yksityiskohtaisemmat ohjeet kuvineen koskien akselien irroitusta ja takaisinlaittoa: viewtopic.php?f=3&t=42857
Viimeksi muokannut tuomaz, 31 Tammi 2014 16:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen
Kinkkinen homma niinkuin kannatinlaakeri melkein aina on. Pois sen saa nätisti kun katkasee rälläkällä. Se laakeri on puristussovitteella siinä vetoakselin päällä, eli sun täytyy poistaa pitemmän puolen vetoakseli ja sen jälkeen purkaa se välinivel ja suojakumi pois tieltä, jonka jälkeen tarvitset prässin ja pirun pitkän holkin, jolla painat sen uuden laakerin olakkelleen. Jos sen vetoakselin purkaa aivan paljaaksi niin ehkä saa nätisti kumivasaralla paukutettua vaikka viilapenkin leukojen välissä olevan laakerin ympärille.
Jos on aikaa ja haluaa harrastaa niin miksei, mutta tossa kohtaa on myös todennäköistä, että ne vetonivelet rupeavat olemaan entisiä, joten helpommalla pääsee kun vaihtais koko vetoakselin.
Jos on aikaa ja haluaa harrastaa niin miksei, mutta tossa kohtaa on myös todennäköistä, että ne vetonivelet rupeavat olemaan entisiä, joten helpommalla pääsee kun vaihtais koko vetoakselin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen
Holkki ja prässi olis herkkua tuossa hommassamösjöö kirjoitti:jonka jälkeen tarvitset prässin ja pirun pitkän holkin, jolla painat sen uuden laakerin olakkelleen. Jos sen vetoakselin purkaa aivan paljaaksi niin ehkä saa nätisti kumivasaralla paukutettua vaikka viilapenkin leukojen välissä olevan laakerin ympärille.

Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen
Toimii ;D mut mä en viittis. Noi kokonaiset kepit on niin sopivaksi hinnoiteltuja, etenkin ebaysta, että en paljon viittistuomaz kirjoitti: Holkki ja prässi olis herkkua tuossa hommassaNiiden puuttuessa tein silleen et ujutin laakerin tuolta boorien puolelta tietty sisään niin pitkälle kun menee käsivoimin, sitten akseli pystyyn viilapenkkiin laakeria vasten silleen et akseli nippanappa pääsee liikkumaan ylösalas. Tämän jälkeen sopiva levy suojaksi tuonne nivelmaljan päälle ja sieltä suunnilta tarkkoja lyöntejä moskalla.

Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen
Harrastuksen piikkiin kato
En olis itekään tuohon laakerinvaihtoon ruvennut, mutta koska vanhan laakerin suojamuovit porsi vain 10tkm ajon jälkeen vetoakseli oli sen verran tuore vielä että piti kokeilla. Uudessa laakerissa oli metalliset kylkisuojukset muovisten sijaan, hyvin on kestänyt tämän jälkeen. Ei tuossa tuntipalkoille oikein pääse, toista kertaa en kyl välttämättä rupeis 8)

En olis itekään tuohon laakerinvaihtoon ruvennut, mutta koska vanhan laakerin suojamuovit porsi vain 10tkm ajon jälkeen vetoakseli oli sen verran tuore vielä että piti kokeilla. Uudessa laakerissa oli metalliset kylkisuojukset muovisten sijaan, hyvin on kestänyt tämän jälkeen. Ei tuossa tuntipalkoille oikein pääse, toista kertaa en kyl välttämättä rupeis 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen
Pikuvinkki,akseli pakastimeen että on varmasti kylmä! sitten laakeriin lämpöä mutta ei liikaa jos muovia siitä löytyy.
meneepi sitten paikoilleen helpommin,noin kaveri kertoi että vaihtoivat armeija aikana hieman suurempaankin kalustoon osia.
meneepi sitten paikoilleen helpommin,noin kaveri kertoi että vaihtoivat armeija aikana hieman suurempaankin kalustoon osia.
Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen
Tai eBaysta puoleentoista sataan molemmat, http://www.ebay.ie/itm/2x-Antriebswelle ... 0372501872? samalla kertaa. Kohta vuoden olleet em. asennettuna ja ihan toimivat vetarit.tuomaz kirjoitti:tarvikeakseli muistaakseni noin 170e tai sit orkkisakseli jotain 500e. Mutta, mutta...
Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen
Aika muikea hintaero noissa akseleissa tosiaan. Aikoinaan Fordilta kyselin hintaa niin muistaakseni jotain 900e oli yhteensätaky kirjoitti:Tai eBaysta puoleentoista sataan molemmat

Laatuerojakin noissa toki on, mulla ekasta fixuksen akselista meni laakeri ja nivelistä rasvat pihalle 10tkm jälkeen. Uutta tilalle, taas laakeri rikki 10tkm jälkeen. En jaksanut enää takuuseen vedota, vaikka olisin voinutkin. Uus laakeri sisään ja nyt on kestänyt. Positiivinen puoli oli että maahantuoja (koivunen) hyvitti kuittia vastaan jälkikäteen asennuksesta aiheutuneita kuluja, stefat, öljyt jne. Asennuksenkin olisivat maksaneet, mutta kun ite tein niin ei pystynyt velottaa

Ihan mielenkiinnosta kyselen, onko kenelläkään kokemusta miten takuuasiat toimii ulkomailta tilattujen osien kanssa? Onko käytännössä muuta kuin takavalotakuu?
Ulkomaan nettikaupassahan mennään myyjäosapuolen kuluttajalakien mukaan? Aika paljon on tullut eBaysta tilattua mut on ollut niin hyvää ja halpaa ettei ole voinut valittaa.
Tämä on toimiva juttu, itsekin kuullut raskaskonepuolelta samanlaista. Veikkaan et purkki kylmäsprayta vois kans toimia?Tessu kirjoitti:Pikuvinkki,akseli pakastimeen että on varmasti kylmä!
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen
Kiitokset kaikille hyvistä vihjeistä.
Lopputulemana päätin tilata uudet vetoakselit Saksasta (siis molemmat). Hinta oli sen verran sopiva, että ei kehtaa ruveta räpeltämään pelkän kannatinlaakerin kanssa. Kilsojakin on jo sen verran mittarissa, että kohta olisi tullut niveletkin vaihtoon.
Varaosakauppa sb-autoteile toimii loistavasti ainkin tähän asti. Ilmoitin sinne autoni sarjanumeron ja vastineeksi heiltä tuli eBay item kode, jolla tilaus onnistui nappia naksauttamalla. Hinta toimituskuluineen oli 210 € ja toimitusajaksi luvattiin 5 päivää. Nyt vaan innolla odottelemaan milloin osat tulee ja onko ne oikeat.
Lopputulemana päätin tilata uudet vetoakselit Saksasta (siis molemmat). Hinta oli sen verran sopiva, että ei kehtaa ruveta räpeltämään pelkän kannatinlaakerin kanssa. Kilsojakin on jo sen verran mittarissa, että kohta olisi tullut niveletkin vaihtoon.
Varaosakauppa sb-autoteile toimii loistavasti ainkin tähän asti. Ilmoitin sinne autoni sarjanumeron ja vastineeksi heiltä tuli eBay item kode, jolla tilaus onnistui nappia naksauttamalla. Hinta toimituskuluineen oli 210 € ja toimitusajaksi luvattiin 5 päivää. Nyt vaan innolla odottelemaan milloin osat tulee ja onko ne oikeat.