Epämääräinen kolina takaa
Epämääräinen kolina takaa
Ford Focus 1,6 -04
Takaa kuuluu epämääräisiä teräviä kolahduksia:
- Molemmat pyörät ajaa monttuun tms yhtäaikaisesti, ei mitään
- Toisen takapyörän ajaa monttuun tms, kolahtaa terävästi takana (ei ole väliä kumpi pyörä) , kuin vasaralla kopautettaisiin pohjaa.
Esim jos ajaa junaraiteiden yli siten, että molemmat pyörät menee yhtä aikaa raiteiden yli, ei kolahda, jos raiteet on vinossa tiehen nähden, kolahtaa.
Kahdesti ollut pajalla, jossa tarkastettiin mm kallistuksen vakaaja vermeineen, ovat ok ja katsastuksessakaan eivät löytäneet mitään, vielä itsekin pari kertaa ryöminyt alla. Alustan peltilärpäkkeetkin on kiinni. Tekee sama hiljaisessa ja kovassa vauhdissa ajettaessa, pieneen tai isoon monttuun, tulos on sama.
Olisiko kallistuksen vakaajassa sittenkin jotain, jollain samanlaisia kokemuksia?
Takaa kuuluu epämääräisiä teräviä kolahduksia:
- Molemmat pyörät ajaa monttuun tms yhtäaikaisesti, ei mitään
- Toisen takapyörän ajaa monttuun tms, kolahtaa terävästi takana (ei ole väliä kumpi pyörä) , kuin vasaralla kopautettaisiin pohjaa.
Esim jos ajaa junaraiteiden yli siten, että molemmat pyörät menee yhtä aikaa raiteiden yli, ei kolahda, jos raiteet on vinossa tiehen nähden, kolahtaa.
Kahdesti ollut pajalla, jossa tarkastettiin mm kallistuksen vakaaja vermeineen, ovat ok ja katsastuksessakaan eivät löytäneet mitään, vielä itsekin pari kertaa ryöminyt alla. Alustan peltilärpäkkeetkin on kiinni. Tekee sama hiljaisessa ja kovassa vauhdissa ajettaessa, pieneen tai isoon monttuun, tulos on sama.
Olisiko kallistuksen vakaajassa sittenkin jotain, jollain samanlaisia kokemuksia?
Re: Epämääräinen kolina takaa
Kallistuksenvakaajan yhdystangon (=koiranluun) väljyys on monesti todettavissa keinuttamalla autoa sivusuunnassa.
Re: Epämääräinen kolina takaa
Takana aika monta puslaa sun muuta mitkä vois kolista, mutta tuosta
Tarkoitan tuota kuvassa näkyvää puslaa ihan oikeassa reunassa:

Mulla kolahteli aikoinaan silloin kun kääntyi pihasta kanttarin yli kadulle, eli toinen takapyörä oli ylhäällä kanttikiven päällä ja toinen pyörä alempana kadun tasossa. Oli vähän sama juttu, jos ajoi silleen että molemmat pyörät putos kanttarilta yhtäaikaa niin ei äännellyt. Jos taas käännyit samalla kun ajoit yli, niin kolisi...
Jos ei vikaa meinaa alustasta löytyä, niin sit on siirryttävä takakontin puoleen ja tsekattava esim. varapyörän kiinnitys ja muiden irtotavaroiden pyöriminen kontin sivulokeroita myöten
Tuli mieleen et mahtaisko olla pitkittäistukivarren pusla mennyt?JJ10 kirjoitti:Esim jos ajaa junaraiteiden yli siten, että molemmat pyörät menee yhtä aikaa raiteiden yli, ei kolahda, jos raiteet on vinossa tiehen nähden, kolahtaa.
Tarkoitan tuota kuvassa näkyvää puslaa ihan oikeassa reunassa:

Mulla kolahteli aikoinaan silloin kun kääntyi pihasta kanttarin yli kadulle, eli toinen takapyörä oli ylhäällä kanttikiven päällä ja toinen pyörä alempana kadun tasossa. Oli vähän sama juttu, jos ajoi silleen että molemmat pyörät putos kanttarilta yhtäaikaa niin ei äännellyt. Jos taas käännyit samalla kun ajoit yli, niin kolisi...
Jos ei vikaa meinaa alustasta löytyä, niin sit on siirryttävä takakontin puoleen ja tsekattava esim. varapyörän kiinnitys ja muiden irtotavaroiden pyöriminen kontin sivulokeroita myöten

Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Epämääräinen kolina takaa
Samanlaisessa tilanteessa kolahtaa myös, vois olla yksi mahdollisuus. Kolina on pahentunut (herkistynyt) koko ajan. Itselläkin tuli ekana mieleen irtotavarat ja kontti on käyty läpi.
Noista irtotavaroista tulee mieleen aikoinaan, kun vei auton pajalle, kun joku rämisi kojelaudan sisällä (autosta oli juuri takuu loppumassa). Nauratti, kun korjausraportissa luki "poistettu avainnippu keskikonsolista" ja avaimet oli laitettu hansikaslokeroon. En vaan koskaan osannut laittaa yrityksistä huolimatta mökin avaimia käytön jälkeen oikein hansikaslokeroon, kun aina vaan rämisi. Eikä auttanut, vaikka piti niitä taskussa : )
Noista irtotavaroista tulee mieleen aikoinaan, kun vei auton pajalle, kun joku rämisi kojelaudan sisällä (autosta oli juuri takuu loppumassa). Nauratti, kun korjausraportissa luki "poistettu avainnippu keskikonsolista" ja avaimet oli laitettu hansikaslokeroon. En vaan koskaan osannut laittaa yrityksistä huolimatta mökin avaimia käytön jälkeen oikein hansikaslokeroon, kun aina vaan rämisi. Eikä auttanut, vaikka piti niitä taskussa : )
Re: Epämääräinen kolina takaa
Leimalle vaan jospa siellä väljyydet löytyy ,jos ei niin antaa mennä vaan ja kolista,kun kerta mikään ei oo irtipoikki tai aivan holo!
Re: Epämääräinen kolina takaa
Jep jepTessu kirjoitti:jos ei niin antaa mennä vaan ja kolista,kun kerta mikään ei oo irtipoikki tai aivan holo!

Re: Epämääräinen kolina takaa
Niin, taitaakin olla paras pitää ominaisuutena...
Re: Epämääräinen kolina takaa
Ootko käyny siellä auton alla ihmettelemässä ?JJ10 kirjoitti:Niin, taitaakin olla paras pitää ominaisuutena...
Aivan turhaa touhua täällä neuvoa kun mitään ei kumminkaan viitsitä itse tehdä, mutta samapa tuo mulle.
Re: Epämääräinen kolina takaa
Lähinnä ko kommentti oli vastauksille, joissa neuvona oli antaa olla...kannattaa silti lukea aloitus uudelleen. Aika paljon on jo tehty ihan itsekin, väännetty nosturilla ollessa pariin otteesseen sorkkaraudan kanssa niveliä, hakattu, potkittu ja on jopa tainnut suusta tulla muutama kirosanakin vahingossa...Foordson kirjoitti: Ootko käyny siellä auton alla ihmettelemässä ?
Aivan turhaa touhua täällä neuvoa kun mitään ei kumminkaan viitsitä itse tehdä, mutta samapa tuo mulle.
Itsellä ei lisättävää. Kiitän ja kumarran vastenneille (Tuomaz, erityisen hyvä neuvo), poistun itse takavasemmalle aiheesta, muut saa jatkaa tarvittaessa, voi olla jollekin apua lukea ketju.