Pakkanen ja Mondeo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mirgos
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Tammi 2014 21:16

Pakkanen ja Mondeo

Viesti Kirjoittaja mirgos »

Olen lomalla lapissa ja pari päivää mondeo -09 värjöitteli kylmissään ulkona, ei toivoakaan käynnistymisestä. Edes se lisälämmitin ei halunnut käynnistyä.
Kyseessä siis diesel, 2.0l. Tankkasin läheisellä teboililla tankin täyteen tullessani ja sen jälkeen ajettiin varmaan 20 km.
Tänään hain akkulaturin jolla sitten akun sainkin täyteen. Lisäksi tuollainen jumpstartteri oli kaverina joilla lopulta sain auton hörähtämään käyntiin.
Olin tyytyväinen itseeni, kunnes yritin lähteä liikkeelle. Ei mene vaihde silmään, ja tarkemmin kun tutkin asiaa totesin että automaattikepin vieressä ei palanut yhdessäkään aakkosessa valo, eikä keppi liikkunut suuntaan eikä toiseen.
Annoin auton käydä ja ajettelin että josko se siitä lämpeisi. Ei auttanut, puolen tunnin päästä sammutin auton ja ajattelin että jos uudelleen käynnistäminen palauttaisi valot keppiin ja vaihteet toimintaan. Ei auttanut vaihteistoon, mutta moottorinohjauksen se keltainen valo syttyi kojetauluun.

missähän lienee vikaa?
riikomi
Viestit: 1114
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Pakkanen ja Mondeo

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tuollainen löytyi maailmalta:

This happened to me also. Problem was faulty break light switch. Check if rear break lights are working, if not, it will be stuck in park.
As a very quick fix you can manually override the lock. Do this by inserting a small screwdriver into the small rectangular slot on the passenger side of the transmission tunnel approx level with the gear lever just above where the carpet meets the plastic tunnel cover. Engage the plastic lever and pull it back towards the rear of the car. This is for emergencies only as you won't have any break lights, but at least will get you going.
Replacing the break light switch it is quite straightforward. Part number is 93BB 13480-BB P6MGA (1996 model) or obtain from wrecker. It is secured by a bayonet-type lock on the plate just above the break pedal: just twist clockwise (I think) and pull it off. Cable comes away by squeezing metal lock band and pulling off. Install new one by following reverse of above. 10 minute job tops.

Tosin tuossa ei mainita mitään pimentyneistä valitsinaakkosista - sinun ongelmasi voi olla enemmänkin automaattilaatikon ohjainboxissa.
PiuhaPoikki
Viestit: 1218
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Pakkanen ja Mondeo

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Ota akunkenkä hetkeksi irti ja näin resetoi auto.

Mun auto seonnut vuosien saatossa pari kertaa kun sähköt on käyneet vähissä.
Viimeksi kävi niin, että auto käynnistyi, hehkun merkkivalo jäi palamaan ja ajovaloja lukuunottamatta mikään shkölaite ei toiminut.
Resetoinnin jälkeen kaikki oli OK
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
mirgos
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Tammi 2014 21:16

Re: Pakkanen ja Mondeo

Viesti Kirjoittaja mirgos »

ja tuosta akun irroituksesta ei ole mitään haittaa? Soittimen koodi minulla on ja muuta ei sitten taida tarvitakkaan?
PiuhaPoikki
Viestit: 1218
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Pakkanen ja Mondeo

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Mondeosta en tiedä mutta focuksessa ei ainakaan tapahtunut muuta kuin että ajotietokoneen kello piti laittaa aikaan.
Ja oliko justiin radion koodi.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Pakkanen ja Mondeo

Viesti Kirjoittaja KajS »

mirgos kirjoitti:ja tuosta akun irroituksesta ei ole mitään haittaa? Soittimen koodi minulla on ja muuta ei sitten taida tarvitakkaan?
Ei siitä haittaa ole. Irroita siis se miinuskenkä. Ja tosiaan ajotietokoneen kellon asetus, radion koodin naputus sekä mahdollinen ikkunoiden uudelleen opetus pitää suorittaa tuon jälkeen. Mittaa se akku, että onko sen lepojännite 12,5 V. Jos on paljon tuon alle, eivät monetkaan sähkölaittet halua toimia.

Jossain amerikanohjeissa neuvottiin aivolaatikon resetoimiseksi pitämään niitä akkukaapeleita/kaapelikenkiä yhdessä jonkun aikaa. (Ei siis oikosulkemaan akkua!). Tosin tuon tempun järjellisyydestä kannattaa varmistua vaikka soittamalla sinne ammattitaitoiseen Ford-huoltoon.

Jumpsatrtteria ei kaiketi ole hyvä käyttää ihan tyhjään akkuun, saattaa jännite nousta jonnekin 18 V ja se on eculle liikaa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
mirgos
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Tammi 2014 21:16

Re: Pakkanen ja Mondeo

Viesti Kirjoittaja mirgos »

Kiitos avuista,

uusi akku hankittu, vikavalot sammuneet, vaihteisto toimii.

nyt viellä sellainen juttu:
"aux heater on" teksti on näytössä ja keltainen huutomerkki palaa myös, oikeasti ei ole päällä, mutta en saa myöskään sitä sammumaan. koitin mennä park heater valikkoon ja sielä active now kohtaan, tässä laatikossa rasti, enkä saa sitä siitä pois
Vastaa Viestiin