Sierran 1.6 kone kolisee ikävästi, missä vikaa? (ääninäyte)
Sierran 1.6 kone kolisee ikävästi, missä vikaa? (ääninäyte)
Minulla on Ford Sierra vm -86 jossa 1.6 litran kone. Koneesta on alkanut kuulumaan todella pahankuuloista metallista kolinaa, naksutusta, nakutusta tai millä sitä ääntä haluaakin kutsua.
Ääni on sellainen niin kuin metallin palasia hakattais yhteen. Ääni pysyy tasaisena kaikilla kierrosalueilla, tietysti muuttuen tiheämmäksi mitä enemmän kone kiertää. Lämpeneminen ei muuta ääntä yhtään.
Olin melko varma että ääni kuuluu venttiilikopasta mutta eilen säädettyäni venttiilien välykset jouduin pettymään ja toteamaan äänen kuuluvan jostakin muualta, kenties kopasta mahdollisesti keinuvivuista tai kiinnijuuttuneesta venttiilinnostimesta? En tiedä. Osaisitko sanoa jotain äänen perusteella?
Ääninäyte on otettu puhelimella mutta kyllä siitä erottaa sen äänen ihan selvästi. Äänitin sitä monesta kohtaa konetta, ihan lohkon vierestä molemmin puolin ja vähän kauenpaakin. Paras ääni on jossain 13 sekunnin paikkeilla.
http://riennot.tuiverrus.com/attachment ... ee.wav.jpg (poista .jpg-liite tai avaa suoraan soitto-ohjelmalla.)
....Kiitos kaikille guruille jo etukäteen!
Ääni on sellainen niin kuin metallin palasia hakattais yhteen. Ääni pysyy tasaisena kaikilla kierrosalueilla, tietysti muuttuen tiheämmäksi mitä enemmän kone kiertää. Lämpeneminen ei muuta ääntä yhtään.
Olin melko varma että ääni kuuluu venttiilikopasta mutta eilen säädettyäni venttiilien välykset jouduin pettymään ja toteamaan äänen kuuluvan jostakin muualta, kenties kopasta mahdollisesti keinuvivuista tai kiinnijuuttuneesta venttiilinnostimesta? En tiedä. Osaisitko sanoa jotain äänen perusteella?
Ääninäyte on otettu puhelimella mutta kyllä siitä erottaa sen äänen ihan selvästi. Äänitin sitä monesta kohtaa konetta, ihan lohkon vierestä molemmin puolin ja vähän kauenpaakin. Paras ääni on jossain 13 sekunnin paikkeilla.
http://riennot.tuiverrus.com/attachment ... ee.wav.jpg (poista .jpg-liite tai avaa suoraan soitto-ohjelmalla.)
....Kiitos kaikille guruille jo etukäteen!
Miten oli nokan / keinuvipujen kanssa? olivatko kuluneet?
Myös yleinen syy nakutukseen on nokan "voiteluputken" tukkeutuminen (jonkin reijän) tällöin hakkaa kuivana
Uusi maksaa noin 20eur
Myös yleinen syy nakutukseen on nokan "voiteluputken" tukkeutuminen (jonkin reijän) tällöin hakkaa kuivana

Uusi maksaa noin 20eur
Grand C-Max 2.0tdci -11 | Fiesta 1.3 -06 | Mondeo 2.0 -93 | Mondeo 1.6 -96 | Sierra 2.0 -88 | Sierra 2.0 -86 | Sierra 1.6 -85
Se oli eka kerta ku näin nokka-akselin joten en oikein osaa sanoa oliko kulunut vai ei, mut kyllähän se akseli on jo tuon ikäisessä autossa jonkin verran kulunut mut ei ne nokat sentään ihan epäkeskoja ollut.. normaalia kulumista. Millä tavoin niistä keinuvivuista näkee onko ne liian kuluneet?
Se vähän ihmetytti kun osa, ehkä puolet keinuvivuista liikkui hieman myös sivusuunnassa, eli niitä pysty hieman kallistamaan molempiin suuntiin. Onko se juurikin sitä kulumaa?
Se vähän ihmetytti kun osa, ehkä puolet keinuvivuista liikkui hieman myös sivusuunnassa, eli niitä pysty hieman kallistamaan molempiin suuntiin. Onko se juurikin sitä kulumaa?
Jokin/jotkut nokat akselilla lienee kuluneet uralle jolloin nokan reunat kalisee nostajiin. Tai nostajat on niin kuluneetettä geometriavirheen takia pitävät jo ääntä. Matalampitaajuinen johtuisi taas kk laakereista.
Tahtoo nuo kuluneena alkaa kolistaa kyllä muutenkin, välyksien säätö ei vaikuta siihen. uusi nokka ja nostajat (kannattaa laittaa 2 litraisen nokka ) tai ehjää vanhaa...
Jos ei haluta heti rempata anna mennä vaan. hyvin nuo on kestäneet 10 tkm ainakin ajaa kolinoineen. Jos öljyputki on tukossa niin sitten ei; paljon ajetut vain kuluu vanhuuttaan. Varsinkin nostajat.
Tahtoo nuo kuluneena alkaa kolistaa kyllä muutenkin, välyksien säätö ei vaikuta siihen. uusi nokka ja nostajat (kannattaa laittaa 2 litraisen nokka ) tai ehjää vanhaa...
Jos ei haluta heti rempata anna mennä vaan. hyvin nuo on kestäneet 10 tkm ainakin ajaa kolinoineen. Jos öljyputki on tukossa niin sitten ei; paljon ajetut vain kuluu vanhuuttaan. Varsinkin nostajat.
-
- Viestit: 268
- Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
- Paikkakunta: Frankfurt
sierra
Tuttu soundi! Taitaa olla keinussa/keinuissa montut.
Pyöritä 1 nokka kerrallaa ylös napsauta säätö pultissa oleva keinun jousi pois paikaltaan ja kopauta keinu pois paikoiltaan. Pitäs montut löytyä.
Jos näin on niin kansi irti uusi nokka/keinut ja uusi öljyputki.
Pyöritä 1 nokka kerrallaa ylös napsauta säätö pultissa oleva keinun jousi pois paikaltaan ja kopauta keinu pois paikoiltaan. Pitäs montut löytyä.
Jos näin on niin kansi irti uusi nokka/keinut ja uusi öljyputki.
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
- Paikkakunta: Kouvola/Savisto
Mul on tollee TransitissaZyaS kirjoitti: tekee "tulipeltiin" reiän niin nokka-akseli mahtuu lähtemään taaksepäin (olen nähnyt kuvan)

Ku ei millää jaksanu ruveta kantta vääntää irti, ni peltisakset käteen juuri sopivan kokoinen reikä tulipeltiin ja nokka sieltä pois, uus tilalle ja ruuveilla sellain irrotettava metallilätkä reiän peitoksi 8)
-
- Viestit: 268
- Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
- Paikkakunta: Frankfurt
sierra
Joo tuo reikä homma on hyvä mutta jotkut asiakkaat ei varmaan ymmärtäsi. Laakerin irroitus toimii myös mutta pitäs olla sitten se työkalu uuden laakerin asennukseen ja linjaamiseen?
Eipähän tuon OHC:n kansihommaan mene julmetusti aikaa...
Eipähän tuon OHC:n kansihommaan mene julmetusti aikaa...
Avasin venttiilikotelon uudestaan ja tarkastelin nokka-akselia ja keinuja ja niiden jousia. Päällepäin kaikki näytti olevan kunnossa mutta kun otin viimeisen keinun irti, tulin toisiin ajatuksiin.
Kun vertasin viimeisen venttiilin keinua nelosen keinuun niin ero oli selkeä. Nelosen keinu näytti ihan ok:lta mutta kasin keinussa oli havaittavissa selvää kulumaa, kuluma oli kääntynyt jo negatiiviseksi, keinun kuperan pinnan tilalla oli n 2,5 mm syvä monttu! Mitä ilmeisemmin kolina kuuluu juuri tuosta keinusta, oletteko samaa mieltä?
Nokka-akseli näyttää edelleen olevan kunnossa, nokat ovat suht symmetriset ja sen laakereissa ei esiinny klappia. Viimeisen nokan pinta tosin on hieman kulunut, se ei ole niin sileä kuin muissa, vaan pinta on kuin hienoa hiomapaperia yhdestä kohti.
Mitä luulette kannattaako sen takia alkaa nokka-akselin vaihtoon vai saanko kolinan poistumaan/vaimenemaan pelkästään uusimalla viimeisen keinun, vai siirränkö sillä keinoin vain ongelmaa tulevaisuuteen?
Kolme viikkoa pitäis vielä pystyä ajamaan ja sen jälkeen: "myydään hyväkuntoinen Sierra!".
Kun vertasin viimeisen venttiilin keinua nelosen keinuun niin ero oli selkeä. Nelosen keinu näytti ihan ok:lta mutta kasin keinussa oli havaittavissa selvää kulumaa, kuluma oli kääntynyt jo negatiiviseksi, keinun kuperan pinnan tilalla oli n 2,5 mm syvä monttu! Mitä ilmeisemmin kolina kuuluu juuri tuosta keinusta, oletteko samaa mieltä?
Nokka-akseli näyttää edelleen olevan kunnossa, nokat ovat suht symmetriset ja sen laakereissa ei esiinny klappia. Viimeisen nokan pinta tosin on hieman kulunut, se ei ole niin sileä kuin muissa, vaan pinta on kuin hienoa hiomapaperia yhdestä kohti.
Mitä luulette kannattaako sen takia alkaa nokka-akselin vaihtoon vai saanko kolinan poistumaan/vaimenemaan pelkästään uusimalla viimeisen keinun, vai siirränkö sillä keinoin vain ongelmaa tulevaisuuteen?
Kolme viikkoa pitäis vielä pystyä ajamaan ja sen jälkeen: "myydään hyväkuntoinen Sierra!".

-
- Viestit: 153
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
- Paikkakunta: Kouvola/Savisto
Uusilla nostajilla ääni kyllä hiljenee (kunhan muistat säätää venttiilit vaihdon jälkeen) , mutta tarvikeseuraajan kesto on kuulemma aika heikonlainen. ja kun ostat uuden öljyputken niin kannattaa valita se aito Ford-tuote eikä sitä halpaa tarviketta (n.15-20e eroa tarvike vs. original).Hene83 kirjoitti:Avasin venttiilikotelon uudestaan ja tarkastelin nokka-akselia ja keinuja ja niiden jousia. Päällepäin kaikki näytti olevan kunnossa mutta kun otin viimeisen keinun irti, tulin toisiin ajatuksiin.
Kun vertasin viimeisen venttiilin keinua nelosen keinuun niin ero oli selkeä. Nelosen keinu näytti ihan ok:lta mutta kasin keinussa oli havaittavissa selvää kulumaa, kuluma oli kääntynyt jo negatiiviseksi, keinun kuperan pinnan tilalla oli n 2,5 mm syvä monttu! Mitä ilmeisemmin kolina kuuluu juuri tuosta keinusta, oletteko samaa mieltä?
Nokka-akseli näyttää edelleen olevan kunnossa, nokat ovat suht symmetriset ja sen laakereissa ei esiinny klappia. Viimeisen nokan pinta tosin on hieman kulunut, se ei ole niin sileä kuin muissa, vaan pinta on kuin hienoa hiomapaperia yhdestä kohti. Mitä luulette kannattaako sen takia alkaa nokka-akselin vaihtoon vai saanko kolinan poistumaan/vaimenemaan pelkästään uusimalla viimeisen keinun, vai siirränkö sillä keinoin vain ongelmaa tulevaisuuteen?
Kolme viikkoa pitäis vielä pystyä ajamaan ja sen jälkeen: "myydään hyväkuntoinen Sierra!".
Tukkoinen/ahdas/surkea tarvike öljyputki aiheuttaa uusien tarvikenostajien vielä nopeamman kulumisen verrattuna jos nokka ja seuraajat saa oikein sitä öljyä.

Juu ei todellakaan... mutta jos autoa on myymässä tollanen motonet (korjataan: motonetissä myitävä) sarja ajaa asiansa.Jaakko85 kirjoitti: Mutta ei luultavasti kovin pitkäikäinen vaihtoehto, ainakaan seuraajien puolesta.
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Oon ite vähän jäävi sanomaan tuosta että vieläkö sieltä venttiilikopasta kuuluu kalkatusta, ku siinä on mukana kuvittelut sun muut. Ajelin tuos aamusella reilu sata kilometriä ja jostakin syystä mieleeni alkoi pyrkiä ajatus, että se nokkaremontti saattaa sittenkin tulla jo minun huolekseni...
Vaikka ei kai siitä käytetyillä osilla voi ihan uudenveroista, eli aivan täydellisen hiljaista tullakaan vaan se pieni naputus taitaa kuulua asiaan...?
Millä tavoin se öljyputki "kuluu" ja vaatii vaihtoa? Tuleeko sinne jotain tukkeumia vanhoista öljyistä, roskista jne? Puhaltelin vanhan öljyputken paineilmalla puhtaaksi. En sit tiedä oliko siitä lopen mitään hyötyä.

Millä tavoin se öljyputki "kuluu" ja vaatii vaihtoa? Tuleeko sinne jotain tukkeumia vanhoista öljyistä, roskista jne? Puhaltelin vanhan öljyputken paineilmalla puhtaaksi. En sit tiedä oliko siitä lopen mitään hyötyä.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45