Mondeo mk4 1.6l

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mondeo TDCI
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Loka 2011 12:22

Mondeo mk4 1.6l

Viesti Kirjoittaja Mondeo TDCI »

Onko Mondeon 1.6 litranen 110hv bensakoneen jakopää toteutettu ketjulla vai hihnalla? siis vuosimallit 2008 eteenpäin.
Onko teillä kokemusta riittääkö tuon tehoinen kone edes tähän autoon ja millasia kulutus lukemia olette saaneet?
Mondeo TDCI
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Loka 2011 12:22

Re: Mondeo mk4 1.6l

Viesti Kirjoittaja Mondeo TDCI »

Eikö kukaan tiedä onko ketju vai hihna?
Eikä kenelläkään kokemuksia koneesta?
ynjevi
Viestit: 563
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mondeo mk4 1.6l

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Nimimerkki hiukan hämäsi ja kiisselikoneista oli paljon leikkauskuvia. Varmaan löydät hakukoneella bensakoneestakin sellaisen kuvan.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Mondeo TDCI
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Loka 2011 12:22

Re: Mondeo mk4 1.6l

Viesti Kirjoittaja Mondeo TDCI »

ynjevi kirjoitti:Nimimerkki hiukan hämäsi ja kiisselikoneista oli paljon leikkauskuvia. Varmaan löydät hakukoneella bensakoneestakin sellaisen kuvan.
Mitä nimimerkillä on tekemistä tämän kysymykset kanssa? kai sitä kysyä saa vaikka nimi olisi jeesus!
Jaa, että mitäs täältä kyselet, käytä googlea :shock: Empä löytynyt leikkauskuvia. Täysin turha postaus!

Voisiko joku tietäjä vastata?
mago
Viestit: 68
Liittynyt: 30 Marras 2010 11:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo mk4 1.6l

Viesti Kirjoittaja mago »

Empä löytynyt leikkauskuvia
Minä löysin ja hihna näyttäisi olevan. http://eucatparts.com/?action=cat_ford_ ... _model=130

Kokemuksia ei kyseisestä autosta löydy mutta voisi kuvitella että aika alamittainen moottori tuo on noin isoon autoon, varsinkin maantiellä. Eikä kulutuskaan varmaan jää paljon pienemmäksi kuin isommilla koneilla. Olen ajanut tuollaista MK4 Mondeota 100hv 1.8 tdci moottorilla varustettuna ja sillä jo alkaa pärjätä, mutta siinä on toki vääntöäkin tuplasti tuohon pieneen bensakoneeseen verrattuna. Tuo tehojen riittävyys on tietysti aina suhteellista ja jos tuollainen auto kiinnostaa, kannattaa varmaan käydä koeajolla niin selviää onko puhtia tarpeeksi omaan käyttöön.
Mondeo Wagon 2.0 Tdci -08
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo mk4 1.6l

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Suoritusarvot tuossa samat kuin tässä Mk3 1.8 110hv, toki vääntöä varmaan hieman vähemmän. Kolmas vuosi tällä etanalla lähdössä ja arkiliikenteessä pärjää vallan mainiosti ja yhtään ohitusta ei ole jäännyt tekemättä, 80-130km/h kolmosella jaksaa lähteä ihan tarpeeksi rivakasti ja korkeampia ei tarvita kuin kokeilumielessä ja 200km/h on mittariin saatu vauhtia kelattua että riittää kun tietää mitä pellin alla on.

Miten perustelet että 100hv diesel on riittäävä kun suorituarvot on lähes samat? Vääntöä toki enemmän, mutta auto on painavempi ja 0-100 mennään samoissa, eikä se ohituskiihtyvyyskään sen parempi ole? Totta kai se muhkeampi alavääntö tuo voiman tuntua mutta ei se todellisuutta muuta että suoritusarvot on samoissa bensan kanssa.
Mondeo TDCI
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Loka 2011 12:22

Re: Mondeo mk4 1.6l

Viesti Kirjoittaja Mondeo TDCI »

Mikä tuossa koneessa on hihnan vaihtoväli?
Ei taida olla Ford omaa tuotantoa tuo moottori, keneltä lainattu?
ynjevi
Viestit: 563
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mondeo mk4 1.6l

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Mondeo TDCI kirjoitti: Mitä nimimerkillä on tekemistä tämän kysymykset kanssa? kai sitä kysyä saa vaikka nimi olisi jeesus!
Jaa, että mitäs täältä kyselet, käytä googlea :shock: Empä löytynyt leikkauskuvia. Täysin turha postaus!
No tuo "Mondeo TDCI" johdatti haeskelemaan puolestasi tietoa kysymykseesi, enkä epähuomiossa lukenut viestiäsi ajatuksella. Bensakoneiden versioista ei mulla ole hajuakaan, joten en sitten enää yrittänyt arpoa oikeaa vaihtoehtoa. Oletin kuitenkin kuvallisen vastauksen löytyvän yhtä helposti bensakoneellekin.

Pyydän anteeksi että pahoitin mielesi.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo mk4 1.6l

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

mk4 1.6l on Zetecci kone, sama mikä Focuksessa. Hihnalla pyörii, vaihtoväli 160tkm/10v luultavammin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
mago
Viestit: 68
Liittynyt: 30 Marras 2010 11:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo mk4 1.6l

Viesti Kirjoittaja mago »

hluukkonen kirjoitti: Miten perustelet että 100hv diesel on riittäävä kun suorituarvot on lähes samat? Vääntöä toki enemmän, mutta auto on painavempi ja 0-100 mennään samoissa, eikä se ohituskiihtyvyyskään sen parempi ole? Totta kai se muhkeampi alavääntö tuo voiman tuntua mutta ei se todellisuutta muuta että suoritusarvot on samoissa bensan kanssa.
Kiihdytyskisoihinhan noilla ei kannata kummallakaan lähteä ja kiireisen kuskin kannattaa valita isommalla koneella oleva auto. Suoritusarvot ovat paperilla samat mutta käytännössä eron alkaa huomata kun auto on täynnä porukkaa tai peräkärry perässä. Siinä kun tuo dieseli vielä nousee isommatkin mäet mukisematta joutuu bensakoneella hakemaan jo pienempää vaihdetta.

Kuten jo aiemmin sanoin tuo tehon riittävyys on tosiaan suhteellinen käsite ja riippuu täysin kuljettajasta. Itse päädyin tuon Mk3 farkun ostamaan 2.0 bensakoneella, kun olin käynyt ajamassa molempia, sekä 1.8 että 2.0 moottorilla varustettuja yksilöitä. Näissäkään ei isoa eroa ole vaikkapa 0-100 ajassa ja molemmat kiihtyvät ohittaessakin suunnilleen samaa tahtia kun pitää kierrokset lähellä punarajaa. Käytännön suorituskyvyssä on kuitenkin eroa pienemmillä kierroksilla (joilla yleensä ajetaan n.1500-3000rpm) sen verran että mielelläni kärsin desin tai kaksi isommasta kulutuksesta. Lisäksi nainen tykkää kun kytkimen kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana liikkeelle lähdöissä :lol:
Mondeo Wagon 2.0 Tdci -08
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo mk4 1.6l

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

mago kirjoitti: Kiihdytyskisoihinhan noilla ei kannata kummallakaan lähteä ja kiireisen kuskin kannattaa valita isommalla koneella oleva auto. Suoritusarvot ovat paperilla samat mutta käytännössä eron alkaa huomata kun auto on täynnä porukkaa tai peräkärry perässä. Siinä kun tuo dieseli vielä nousee isommatkin mäet mukisematta joutuu bensakoneella hakemaan jo pienempää vaihdetta.

Kuten jo aiemmin sanoin tuo tehon riittävyys on tosiaan suhteellinen käsite ja riippuu täysin kuljettajasta. Itse päädyin tuon Mk3 farkun ostamaan 2.0 bensakoneella, kun olin käynyt ajamassa molempia, sekä 1.8 että 2.0 moottorilla varustettuja yksilöitä. Näissäkään ei isoa eroa ole vaikkapa 0-100 ajassa ja molemmat kiihtyvät ohittaessakin suunnilleen samaa tahtia kun pitää kierrokset lähellä punarajaa. Käytännön suorituskyvyssä on kuitenkin eroa pienemmillä kierroksilla (joilla yleensä ajetaan n.1500-3000rpm) sen verran että mielelläni kärsin desin tai kaksi isommasta kulutuksesta. Lisäksi nainen tykkää kun kytkimen kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana liikkeelle lähdöissä :lol:
Nainen autokouluun jos ei 1.8 saa liikkeelle valoista! :shock: 8)
Vastaa Viestiin