TDCI -07 savuttaa
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21 Marras 2012 18:45
TDCI -07 savuttaa
Olin Mondeon kanssa konttorilla ja mittauksissa tuli hylätty,näytti 2,1 saa olla 1,5.
Kokeilin suutin puhdistusainetta uuteen suodattimeen ja toinen purkki tankkiin,ei auttanut
Onko jollakin ideoita ennenkuin vien FORD korjaamolle?
Kokeilin suutin puhdistusainetta uuteen suodattimeen ja toinen purkki tankkiin,ei auttanut
Onko jollakin ideoita ennenkuin vien FORD korjaamolle?
Re: TDCI -07 savuttaa
Puhdistusajo. Kone kunnolla lämpimäksi, motarille ja 3. vaihteella rajoitinta vasten hetken aikaan. Pitäis kiertää noin 4700 1/min. Kuulostaa rankalta, mutta näin se vaan on. Eli putkistoon, hiukkassuodattimeen ymsyms. on jääny karstaa ja likaa joka palaa kun annetaan reippaammin kenkää ja aiheuttaa virheellisen mittatuloksen. Montako kertaa inssi koitti ryntäyttää ja miten k-arvo muuttui kertojen välillä.
Tietysti sanomattakin selvää, että jakohihnan huoltoväliä kannattaa noudattaa hyvinkin orjallisesti. Tarinoita kuulee kun katsastuksessa on hihna menny poikki. Maksajan rooli jää tietysti itselleen. Kunnossa olevan dieselauton k-arvo pitäis jäädä selvästi alle 1,0 1/m. Tukkeutunut ilmansuodatin myös saattaa aiheuttaa huonoja arvoa.
Tietysti sanomattakin selvää, että jakohihnan huoltoväliä kannattaa noudattaa hyvinkin orjallisesti. Tarinoita kuulee kun katsastuksessa on hihna menny poikki. Maksajan rooli jää tietysti itselleen. Kunnossa olevan dieselauton k-arvo pitäis jäädä selvästi alle 1,0 1/m. Tukkeutunut ilmansuodatin myös saattaa aiheuttaa huonoja arvoa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: TDCI -07 savuttaa
Kunnollinen karstanpoisto ajamalla on yksi tärkeimmistä, mutta vika voi olla äs esim EGR:ssä, joka laskee koko ajan pakokaasua sylintereille, jolloin savutus kasvaa.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21 Marras 2012 18:45
Re: TDCI -07 savuttaa
Nojoo,tässä vähän lisätietoa.Elikkä katsastusmies huudatti pari kertaa,ei muutosta.
Puhdistusaineen laiton jälkeen ajettu melkein tankillisen,eilen kävin mittauttamassa korjaamolla ja arvot oli 2,2-2,5.Testi tehtiin noin 10 kertaa.Ilmanputsarikin oli kerran poissa.
Kai ne tietää konttorilla milloin on euro 3 tai 4 päästövaatimukset.
Ja sitten siitä hihnasta,eikö tässä mallissa ole ketju ?
Puhdistusaineen laiton jälkeen ajettu melkein tankillisen,eilen kävin mittauttamassa korjaamolla ja arvot oli 2,2-2,5.Testi tehtiin noin 10 kertaa.Ilmanputsarikin oli kerran poissa.
Kai ne tietää konttorilla milloin on euro 3 tai 4 päästövaatimukset.
Ja sitten siitä hihnasta,eikö tässä mallissa ole ketju ?
Re: TDCI -07 savuttaa
Niin, onko? Ainaki 1,8tdci on hihnalla. Ja kyllä ne katsurit sen rajan tietää, 1.1.2006 eteenpäin on Euro4-Euro5:sia ja näillä raja ahdettuna se 1,5 m⁻¹ ja ahtamattomana 2,0 m⁻¹. Vanhemmilla 1.1.1980 -> rajat 3,0 m⁻¹ ahdettuna ja 2,5 m⁻¹ ahtamattomana. Ennen 1.1.1980 ensirekisteröityjä dieseleitä käsittääkseni ei tarvitse edes testata.
Mutta ennenkuin EGR:ää pitäisi ruveta epäilemään niin puhdistusajo. EGR:n oireilu pitäisi jäädä ohjainlaitteen muistiin, jolloin sen pystyy sieltä lukemaan. Mahdollinen lukeminen/diagnoosi kannattaa suosiolla tehdä Ford-liikkeessä. Yleismalliset testerit eivät tunnetusti toimi juuri mitenkään Fordien kanssa.
Mutta ennenkuin EGR:ää pitäisi ruveta epäilemään niin puhdistusajo. EGR:n oireilu pitäisi jäädä ohjainlaitteen muistiin, jolloin sen pystyy sieltä lukemaan. Mahdollinen lukeminen/diagnoosi kannattaa suosiolla tehdä Ford-liikkeessä. Yleismalliset testerit eivät tunnetusti toimi juuri mitenkään Fordien kanssa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: TDCI -07 savuttaa
mun -07 focukses näytti yli neljää ekalla kertaa ja paras oli jotain 2,5 hylkyhän siitä tuli. En mä ainakaa tehny muuta kun annoin jalkaa ja uusi näyttö tulos oli 0,8.
Re: TDCI -07 savuttaa
Määkin käytin just konttorilla ja meni useemman yrityksen jälkeen läpi 1,43 arvolla. Uskaltaako tuota tosiaan huudattaa yli 4500rpm kierroksilla?
Ja itsekkin olen ymmärtänyt että olis ketju 96kw 2,0tdci
By the way: Katsastus hyväksyttiin huomautuksitta 8) No okei, etujarrupalat lähiaikoina vaihtokunnossa mutta ei virallisia huomautuksia
Ja itsekkin olen ymmärtänyt että olis ketju 96kw 2,0tdci
By the way: Katsastus hyväksyttiin huomautuksitta 8) No okei, etujarrupalat lähiaikoina vaihtokunnossa mutta ei virallisia huomautuksia
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
Uskaltaa, ei se siitä hajoa, niinkuin ei bensakonekaan hajoa. Vähän typerä keino tuo ryntäytys on, muttei ole parempaakaan saatavilla yhtä helposti ja halvalla. Idea on testata moottorin savutus kuormituksessa. Tämä käsittääkseni sen takia, että dieselissä myös suihkutetun polttoaineen määrä vaihtelee huomattavasti verrattuna ottomoottorin polttoaineenruiskutukseen, jossa ruiskutettavan polttoaineen määrä ei vaihtele niin suuresti. Eli toisinsanoen dieseliin suihkutettavan polttoaineen määrä vaihtelee huomattavasti eri kierrosalueilla ja kuormituksessa.
Parhaiten moottorille saadaan realistista kuormaa ryntäyttämällä. Oikeampi tapa olisi tehodynamometrillä kaasu pohjassa esim. 40km/h - 120km/h ja siitä mittaamalla kaasut.
Parhaiten moottorille saadaan realistista kuormaa ryntäyttämällä. Oikeampi tapa olisi tehodynamometrillä kaasu pohjassa esim. 40km/h - 120km/h ja siitä mittaamalla kaasut.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21 Marras 2012 18:45
Re: TDCI -07 savuttaa
Olin sitten korjaamolla (Ford) ja vaihtoivat MAP-anturin (201 € +työ) sekä ottivat päästömittauksen.
Mielenkiintoinen tulos,2.06,2.16 ja 2.13 mutta kuitenkin hyväksytty.
Katsastusinsinööri EI hyväksynyt mittaus tulosta.Näytti jonkun paperinkin minkä mukaan autoni on Euro 4 arvojen mukaan jasiis ei saa ylittää se 1.5.Käytiin kuitenkin mittarilla uudestaan ja katsastaja huudatti n.8 kertaa kaasu pohjassa a 3 sekuntia ja sitten mittauslaitteet kiinni.
4 kertaa mittasi ja kaksi viimeistä tulosta oli 1.47 ja 0.96.
Nyt on siis tuore leima ja hyvä mieli
Olikohan Map-anturin vaihto sitten ihan pakko?Toivotaan niin.
Ajattelin kyllä käydä haastattelemassa kyseistä liikettä.
Kiitos kaikille osallistujille.
Mielenkiintoinen tulos,2.06,2.16 ja 2.13 mutta kuitenkin hyväksytty.
Katsastusinsinööri EI hyväksynyt mittaus tulosta.Näytti jonkun paperinkin minkä mukaan autoni on Euro 4 arvojen mukaan jasiis ei saa ylittää se 1.5.Käytiin kuitenkin mittarilla uudestaan ja katsastaja huudatti n.8 kertaa kaasu pohjassa a 3 sekuntia ja sitten mittauslaitteet kiinni.
4 kertaa mittasi ja kaksi viimeistä tulosta oli 1.47 ja 0.96.
Nyt on siis tuore leima ja hyvä mieli
Olikohan Map-anturin vaihto sitten ihan pakko?Toivotaan niin.
Ajattelin kyllä käydä haastattelemassa kyseistä liikettä.
Kiitos kaikille osallistujille.
Re: TDCI -07 savuttaa
Muistetaan sitten, että katsuri ei saa ryntäyttää kuin sen yhdeksän kertaa. 3 puhdistusryntöä ja 6 itse mittausta varten. Jos ihan virallisiksi mennään
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: TDCI -07 savuttaa
Morjesta pöytään!
Meitsillä myös savuttava tdci. Eli auto on 3/2007 mondeo tdci.
Kilsoja 140tkm. Päästömittauksessa k-arvo 3,5. Ilmansuodatin vaihdettu ja runtua annettu huolella... (mm. 50km kolmosella kierr.4000+ kokoajan yms). Näiden jälkeen päästy 2,5.
Eli vielä on matkaa siihen 1,5 ja leimaa kaivattais...
Korjaamolla käytetty, siellä otettiin päästömittaus puolella kaasulla, jolloin meni toleransseihin, mut katsastusmies ei paperia uskonut, vaan tarkisti asian ja taas sama 2,4.
Auto toimii muuten hienosti. Käy, kukkuu ja vetää normaalisti.
Mitä on teidän laitteissa ollut?
Ilmottelen jos tapaus selviää..
Meitsillä myös savuttava tdci. Eli auto on 3/2007 mondeo tdci.
Kilsoja 140tkm. Päästömittauksessa k-arvo 3,5. Ilmansuodatin vaihdettu ja runtua annettu huolella... (mm. 50km kolmosella kierr.4000+ kokoajan yms). Näiden jälkeen päästy 2,5.
Eli vielä on matkaa siihen 1,5 ja leimaa kaivattais...
Korjaamolla käytetty, siellä otettiin päästömittaus puolella kaasulla, jolloin meni toleransseihin, mut katsastusmies ei paperia uskonut, vaan tarkisti asian ja taas sama 2,4.
Auto toimii muuten hienosti. Käy, kukkuu ja vetää normaalisti.
Mitä on teidän laitteissa ollut?
Ilmottelen jos tapaus selviää..
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21 Marras 2012 18:45
Re: TDCI -07 savuttaa
Nonnii.Kävin tekemässä reklamaation liikkeessä,kannatti.Anturin hinta putos puoleen ja työn osuus ja mittauksesta veloitettu palautettiin
Enpä osaa muuta neuvoa antaa kuin puhdistus ainetta (saa Motonetistä)uuteen nafta suodattimeen.
Kun moottori on lämmin,huudata se kaasu pohjassa(n,4700 kierr) 3-4 sekunnnin jaksoja kunnes ei enää savuta.
Kokeile sama vielä ennen mittausta.
Enpä osaa muuta neuvoa antaa kuin puhdistus ainetta (saa Motonetistä)uuteen nafta suodattimeen.
Kun moottori on lämmin,huudata se kaasu pohjassa(n,4700 kierr) 3-4 sekunnnin jaksoja kunnes ei enää savuta.
Kokeile sama vielä ennen mittausta.
Re: TDCI -07 savuttaa
Katsastusaika lähenee taas ja savutus on kiihdyttäessä ollut melkoista. Viime kerralla meni niukin naukin läpi. Jonkun kerran olen tuota puhditusajoa harrastanut eli kymppikilsa tossa motarilla kierrosten ollessa 4000-4500-rpm. Tuolla ei silmin nähtävää eroa ole savupilveen ollut.
Mutta tein tuossa reilu viikko sitten öljynvaihdon yhteydessä koneen huuhtelun jollain halvalla engine flushilla vanhojen öljyjen sekaan ja laitoin nyt jotkut synteettiset/pesevämmät (ei ford) öljyt pyörimään vähäksi aikaa koneeseen, jotka tarkotus vaihtaa parin tonnin jälkeen ford-öljyihin. Niin nyt on näyttänyt että peilistä kattoen sitä savua ei enää niin paljo tuliskaan kiihdyttäessä. Mitäköhän tapahtunut? Öljyrenkaat ollu jumissa ja kuormituksessa öljy palanu? Ei kutienkaan juuri ole syöny minusta öljyä että sitä olis palanu ennenkään, jos ei sitten ole aina korvautunut dieselillä öljyn seassa... Vai palaako tuo motoxi puhtaammin ku ford öljy
Mutta tein tuossa reilu viikko sitten öljynvaihdon yhteydessä koneen huuhtelun jollain halvalla engine flushilla vanhojen öljyjen sekaan ja laitoin nyt jotkut synteettiset/pesevämmät (ei ford) öljyt pyörimään vähäksi aikaa koneeseen, jotka tarkotus vaihtaa parin tonnin jälkeen ford-öljyihin. Niin nyt on näyttänyt että peilistä kattoen sitä savua ei enää niin paljo tuliskaan kiihdyttäessä. Mitäköhän tapahtunut? Öljyrenkaat ollu jumissa ja kuormituksessa öljy palanu? Ei kutienkaan juuri ole syöny minusta öljyä että sitä olis palanu ennenkään, jos ei sitten ole aina korvautunut dieselillä öljyn seassa... Vai palaako tuo motoxi puhtaammin ku ford öljy
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
EGR-venttiili toimii vain osakaasulla. Venttiili päästää pakokaasua imusarjaan ja näin syrjäyttää happea palotapahtumasta. Pienempi hapen osuus laskee palolämpötilaa jolla saavutetaan pienemmät nox-päästöt. (Typpioksidi)
Juu ja ketjukone tuo on. Suutinviat aiheuttaa päästöjä.
Juu ja ketjukone tuo on. Suutinviat aiheuttaa päästöjä.
Mondeo 130 tdci -02
Re: TDCI -07 savuttaa
Jos ilmanputsarikin ollut irti niin entäs sit joku väläri, onko tukossa, tai muu paineputkiston osa?
Mulla parani 1.6tdci/90hp 1.5-4.5 heittelystä 0.74:n pelkällä parilla tankillisella crc:n diesel fuel additivea/injection cleaneriä tms, ja raa'alla ajolla: kaikki kiihdytykset talla lattiassa ja pari 100km mökkireissua niin lujaa ku lähtee...
Katsastusmies muuten polki joku 30-50 kertaa konetta, ei suinkaan mitään max.9krt... :O
Edit: oisko dpf tukossa???
Mulla parani 1.6tdci/90hp 1.5-4.5 heittelystä 0.74:n pelkällä parilla tankillisella crc:n diesel fuel additivea/injection cleaneriä tms, ja raa'alla ajolla: kaikki kiihdytykset talla lattiassa ja pari 100km mökkireissua niin lujaa ku lähtee...
Katsastusmies muuten polki joku 30-50 kertaa konetta, ei suinkaan mitään max.9krt... :O
Edit: oisko dpf tukossa???
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: TDCI -07 savuttaa
Voi herranjumala teidän joidenkin kanssa!
Siellä on rajotin joka estää menemästä ylikierroksille ja kun sille autolle ei anneta kenkää vaan tuhnutellaan alle 3000r/min niin sitten itkette täällä foorumilla kun ei mene savutuksesta läpi kun putket muurautunut umpeen karstasta!
Itse annan tuolle bensalahnalle lähes päivittäin runtua ja huudatan rajottajalle eikä se siitä ole hajonnut vaikka mittarissa jo yli 230tkm, ehjä/huollettu kone tuon kestää!
Aikanaan vein 740 diesel volvoa katsastukseen ja tuli hylsy savuista, ajoin Helsinki-Järvenpää-Helsinki kaasupohjassa kolmosella ja savut alle 0,5 ja sillä autolla oli ajettu yli 300tkm!
Siellä on rajotin joka estää menemästä ylikierroksille ja kun sille autolle ei anneta kenkää vaan tuhnutellaan alle 3000r/min niin sitten itkette täällä foorumilla kun ei mene savutuksesta läpi kun putket muurautunut umpeen karstasta!
Itse annan tuolle bensalahnalle lähes päivittäin runtua ja huudatan rajottajalle eikä se siitä ole hajonnut vaikka mittarissa jo yli 230tkm, ehjä/huollettu kone tuon kestää!
Aikanaan vein 740 diesel volvoa katsastukseen ja tuli hylsy savuista, ajoin Helsinki-Järvenpää-Helsinki kaasupohjassa kolmosella ja savut alle 0,5 ja sillä autolla oli ajettu yli 300tkm!
Re: TDCI -07 savuttaa
Samaisesta syystä omakin oli tukossa. "Kyllä nyt mennää alle 4,5l" todellinen ero kulutuksessa n.0,5l luokkaa samoilla matkoilla vaikka polkis hullun lailla!
Ittelläkin oli 740 2.4tdic ja siksi ne kiekat pelottikin!
Ittelläkin oli 740 2.4tdic ja siksi ne kiekat pelottikin!
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: TDCI -07 savuttaa
Meidän Volvo oli ihan 740 2.4td ilman ic:tä...kapteeni kirjoitti:Samaisesta syystä omakin oli tukossa. "Kyllä nyt mennää alle 4,5l" todellinen ero kulutuksessa n.0,5l luokkaa samoilla matkoilla vaikka polkis hullun lailla!
Ittelläkin oli 740 2.4tdic ja siksi ne kiekat pelottikin!
Siitä itseasiassa hajos myöhemmin motarilla syöttöpumppu ja kaasu ryntäs yli ja kun laitoin kytkimen pohjaan että saan vauhtia pois niin kierrolukumittari meni ympäri toiselle kierrokselle ja ensimäiselläkin kierroksella viimenen numero oli 6000r/min! Eli reilusti ylikierroksille, mutta mitään ei hajonnut, ainoa vain että avaimesta se ei sammunut kun löpöä tulvi pumpun sisällä läpi niin piti sammuttaa vaihdetta vasten! Auto toimi tuon jälkeen vielä monta vuotta ja myytiin ehäjänä käyttöautona pois...
Re: TDCI -07 savuttaa
Moro,
Omasta kokemuksesta voin minäkin sanoa, että varsinkin nämä nokivasarat tykkää kun niillä ajetaan...ja jos ei ajeta niin sitten ovat tukossa. Omani on -06 2L TDCI 96kW. Auto on tuotu Saksasta aikoinaan noin 130tkm ajettuna, ollut siellä liisarikäytössä. Hain kärryn sellaselta vanhalta herrasmieheltä, joka kehui sitä pitäneensä hyvin ja kuulemma ajeli aina rauhallisesti niin isolla vaihteella kuin mahdollista.
Kärry oli tuolloin leimattu ja päästö mittauksissa saatu 1.46 eli juuri läpi. Oma ajo on tuollaista 60tkm vuoteen 90% moottoritietä. Ekaa kertaa kun vein leimalle näytti pästö mittaus 1.1, tokalla kertoo 0.9 ja tänä kesänä sitten jo 0.7. Tuossa välissä ainoa vaikuttava huolto joka on tehty on EGR:n vaihto, tosin ensin koitettiin putsaamalla.
Sen verran on sanottava EGR:stä, että vaikka se onkin täysin typerä keksintö (ihan sama jos ottais pöntöstä lusikalla paskaa ja pistäisit suuhusi) niin kummasti se auttaa pakkasilla pitään lämmöt koneessa. Ajelin aikoinaan 20tkm tulpatulla koneella kun ei ollut varaa uusia sitä 500€ venttiiliä niin jopa motarilla mentiin alilämmöillä kokoajan. Edes viimasuoja ei auttanut kun mentiin alle -20C.
Toinen juttu on se DPF eli kun se alottaa sen polttoprosessin niin sitä autoa ei saisi sammuttaa. Mk3 mondeossa ei taida olla valoa indikoimaan tuota polttoa, mutta itse huomaan sen ajossa siitä, että lämmöt nousee inasen normaalin yläpuolelle ja tasakaasulla saattaa kone nykiä satunnaisesti. Tässä tilanteessa paras lääke on pudottaa pykälällä ja antaa runtua. Loppuu nykimiset ja poltto on ohi alta aikayksikön.
Selvä homma se on, että oli laite mikä hyvänsä niin runtua se välillä tarttee. Totteleehan kaikki lihakin kuria..
Omasta kokemuksesta voin minäkin sanoa, että varsinkin nämä nokivasarat tykkää kun niillä ajetaan...ja jos ei ajeta niin sitten ovat tukossa. Omani on -06 2L TDCI 96kW. Auto on tuotu Saksasta aikoinaan noin 130tkm ajettuna, ollut siellä liisarikäytössä. Hain kärryn sellaselta vanhalta herrasmieheltä, joka kehui sitä pitäneensä hyvin ja kuulemma ajeli aina rauhallisesti niin isolla vaihteella kuin mahdollista.
Kärry oli tuolloin leimattu ja päästö mittauksissa saatu 1.46 eli juuri läpi. Oma ajo on tuollaista 60tkm vuoteen 90% moottoritietä. Ekaa kertaa kun vein leimalle näytti pästö mittaus 1.1, tokalla kertoo 0.9 ja tänä kesänä sitten jo 0.7. Tuossa välissä ainoa vaikuttava huolto joka on tehty on EGR:n vaihto, tosin ensin koitettiin putsaamalla.
Sen verran on sanottava EGR:stä, että vaikka se onkin täysin typerä keksintö (ihan sama jos ottais pöntöstä lusikalla paskaa ja pistäisit suuhusi) niin kummasti se auttaa pakkasilla pitään lämmöt koneessa. Ajelin aikoinaan 20tkm tulpatulla koneella kun ei ollut varaa uusia sitä 500€ venttiiliä niin jopa motarilla mentiin alilämmöillä kokoajan. Edes viimasuoja ei auttanut kun mentiin alle -20C.
Toinen juttu on se DPF eli kun se alottaa sen polttoprosessin niin sitä autoa ei saisi sammuttaa. Mk3 mondeossa ei taida olla valoa indikoimaan tuota polttoa, mutta itse huomaan sen ajossa siitä, että lämmöt nousee inasen normaalin yläpuolelle ja tasakaasulla saattaa kone nykiä satunnaisesti. Tässä tilanteessa paras lääke on pudottaa pykälällä ja antaa runtua. Loppuu nykimiset ja poltto on ohi alta aikayksikön.
Selvä homma se on, että oli laite mikä hyvänsä niin runtua se välillä tarttee. Totteleehan kaikki lihakin kuria..
Re: TDCI -07 savuttaa
Tämänvuotinen reissu katsastusasemalle ei sitten mennytkään putkeen. Savutusarvo pienimmillään 2,6 eli hylsy tuli, jotain tarttis tehdä. Runtua on kuitenkin annettu. Aina sillon tällön ajanu ton työmatkan moottoritiepätkän 10-20km rajotinta vasten. Katsuri käytätti ajamassa mutkankin jos ois parantunu, mutta ajelin ykkösellä rajotinta vasten sellasen vajaa 15km mutta ei vaikutusta. 2,5-3 välissä heilui siltikin ja maa mustana. EGR putsattu jokin aika sitten, eikä näyttänyt olevan jumittunut auki. Nyt eilen vaihdoin uuden ilmansuodattimen (entinen ei ollu kovin paha,25tkm ajettu) ja ruuvasin myös paikoilleen egr:än tulppauslätkän jossa pieni reikä (ei pitäs vikavaloa tulla). Taas käyty kaupungissa mutka ja kierroksia rajotinta vasten tai ainakin melkein, vajaa 40km. Lumihankitesti kotiin palattua näyttää kyllä edelleen aika mustalta. Eikä vikakoodejakaan näy.
Mitä seuraavaksi?
Saako suuttimia testattua joku paja paikoillaan tai penkissä? Tyhjäkäyntihän tässä on hieman aaltoileva ja fordscan näyttää 2-ja 4-pytyille kovempia nakutuslukemia tyhjäkäynnilla eli suuttimet voinevat kusta, mutta nuo lukemat tasottuvat heti kun kierroksia nostaa.
Hyviä ja asiantuntevia dieselkorjaamoja Oulun seudulta?
Voisko pelkkä imusarjan putsaus auttaa niin paljon että koneeseen menis enemmän raitista ilmaa? EGR:n kun putsasin niin ei se ollut totaalisen tukossa. Ympäriinsä ehkä sellainen parin millin kerros ja samalta näytti imusarjakin. Voisko vaikuttaa asiaan?
Muuten löytääkö kukaan enää sitä toista ketjua johon mm. minäkin kirjottelin tälle syksyä, jossa oli tulppauksesta/imusarjan putsauksesta puhetta -06 mondeosta. Eikait alottaja oo vaan poistanu tota?
Mitä seuraavaksi?
Saako suuttimia testattua joku paja paikoillaan tai penkissä? Tyhjäkäyntihän tässä on hieman aaltoileva ja fordscan näyttää 2-ja 4-pytyille kovempia nakutuslukemia tyhjäkäynnilla eli suuttimet voinevat kusta, mutta nuo lukemat tasottuvat heti kun kierroksia nostaa.
Hyviä ja asiantuntevia dieselkorjaamoja Oulun seudulta?
Voisko pelkkä imusarjan putsaus auttaa niin paljon että koneeseen menis enemmän raitista ilmaa? EGR:n kun putsasin niin ei se ollut totaalisen tukossa. Ympäriinsä ehkä sellainen parin millin kerros ja samalta näytti imusarjakin. Voisko vaikuttaa asiaan?
Muuten löytääkö kukaan enää sitä toista ketjua johon mm. minäkin kirjottelin tälle syksyä, jossa oli tulppauksesta/imusarjan putsauksesta puhetta -06 mondeosta. Eikait alottaja oo vaan poistanu tota?
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
Eiköhän se löydy tonne hakusarakkeeseen "savuttaa" sieltä löytyy.
Mondeo -09 2.5T
Re: TDCI -07 savuttaa
Kävin pyörähtämässä Vihelän konepajalla ja tiedustelemassa mille alettaisiin. Suuttimet irrottavat ja käyttävät penkissä testissä 50e:llä ja sitten ollaan viisaampia, voivatko kunnostaa vai meneekö vaihtoon. Mutta uudet suuttimet pitänee kyllä hankkia (jos tarvii) tuolta saksasta 120e/eps-turbo kun Vihelä heitti hatusta että uus suutin maksaa n. 450e/kpl.
Muuten, siellä oli jo kaks Mondeota hallissa peräkkäin remontissa, joten kokemusta näistä näytti olevan. Tuttu rouskutus kuului niistäkin
EDIT:
Mistä minä tiedän mitkä näistä suuttimista on oikeat tohon -07 TDCI 130hp (96kw) koneeseen?
Onko esim nämä: http://www.eps-turbo.de/shop/product.php?id_product=118
Vanhoista ei taida nähdä irrottamatta mitään numeroita?
Muuten, siellä oli jo kaks Mondeota hallissa peräkkäin remontissa, joten kokemusta näistä näytti olevan. Tuttu rouskutus kuului niistäkin
EDIT:
Mistä minä tiedän mitkä näistä suuttimista on oikeat tohon -07 TDCI 130hp (96kw) koneeseen?
Onko esim nämä: http://www.eps-turbo.de/shop/product.php?id_product=118
Vanhoista ei taida nähdä irrottamatta mitään numeroita?
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... ctor_Types
Tuolla kerrotaan että -06 eteenpäin 130hp ois
hv alku fordkoodi delphikoopi euroluokitus
125hp Feb 06- 6S7Q-9K546-BA EJDR00801D 4
Tuolla kerrotaan että -06 eteenpäin 130hp ois
hv alku fordkoodi delphikoopi euroluokitus
125hp Feb 06- 6S7Q-9K546-BA EJDR00801D 4
Re: TDCI -07 savuttaa
Tämä onkin mielenkiintosta ku tehotkin vähenee tässä remontin selvittelyn aikana 130->125hv. Ford etis sivukin näytti että kone on 125ps eikä 130 eli 96kw kuten rekkarissakin lukee. Ja tuokin Blurin linkki osottaa tehoksi 125 hummaa. Mielenkiintoista... Melkeen pitääkin tuon wikilinkin peilikikalla yrittää noita numerosarjoja tavata.
Muuten kun tätä foorumia vielä selasin läpi niin jostain löyty että suuttimet vois uudelleen ohjelmoida? Mihin uudelleen ohjelmoinnilla voisi olla apua? Vikakoodejahan tämä ei näytä (ainakaan forscanilla), joten suuttimet eivät täysin sökö ole.
"Oikeaan" Ford huoltoonkin (SAH oulu) soittelin eilen ja siellä vian selvittely maksaa 120e. Siellä suutinten testaus tehdään nimenomaan paikallaan, kun taas tuolla vihelällä ottaisivat irti penkkiin.
Muuten kun tätä foorumia vielä selasin läpi niin jostain löyty että suuttimet vois uudelleen ohjelmoida? Mihin uudelleen ohjelmoinnilla voisi olla apua? Vikakoodejahan tämä ei näytä (ainakaan forscanilla), joten suuttimet eivät täysin sökö ole.
"Oikeaan" Ford huoltoonkin (SAH oulu) soittelin eilen ja siellä vian selvittely maksaa 120e. Siellä suutinten testaus tehdään nimenomaan paikallaan, kun taas tuolla vihelällä ottaisivat irti penkkiin.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
Uudelleenohjelmointi voi auttaa hetkeksi, koska se palauttaa suuttimen alkuarvot, josta ecu taas nakutuksen perusteella opettelee uudet.
Tämä on yleensä lyhyt tie, kun suutin on jo huoltoa vailla ja alkanut rallatuskerhon.
Hevosvoima ja englantilainen hevosvoima on eri asia, tästä johtunee nuo erot.
Tämä on yleensä lyhyt tie, kun suutin on jo huoltoa vailla ja alkanut rallatuskerhon.
Hevosvoima ja englantilainen hevosvoima on eri asia, tästä johtunee nuo erot.
Wikipedia Hevosvoima kirjoitti: Hevosvoima (tunnus hv tai hp[1]) on vanhahtava tehon yksikkö[2] . Hevosvoima ei ole nykyisin käytössä olevan SI-järjestelmän mukainen, mutta sitä käytetään vieläkin varsinkin arkikielenkäytössä usein moottorien tehojen yksikkönä. SI-järjestelmän mukainen tehon yksikkö on watti (tunnus W) tai ajoneuvoihin sopivampi watin kerrannaisyksikkö kilowatti (tunnus kW). Hevosvoiman teholla pystyi määritelmän mukaan nostamaan 75 kilogramman massan nopeudella 1 metri sekunnissa siellä, missä painovoimalla on ns. normaaliarvonsa (9,80665 m/s²). Täten yksi hevosvoima on 75 · 9,80665 = 735,49875 eli suunnilleen 735,5 wattia.[2]
Brittiläistä yksikköjärjestelmää käyttävissä maissa hevosvoima (englanninhevosvoima[3]) määriteltiin kuitenkin tehoksi, jolla voitiin nostaa 33 000 naulan massa nopeudella 1 jalka minuutissa; tämä vastasi noin 76,042 kilogramman massan nostamista yhden metrin korkeuteen sekunnissa vastaavissa olosuhteissa. Täten brittiläinen hevosvoima on noin 745,7 wattia[4].