C-max 08 etujarrupalat
C-max 08 etujarrupalat
onko kukaan vaihtanut etujarrupaloja c-max 08 tdci,tarvitaanko jotain erikoistyökaluja.kaikki neuvot ja tipsit on tarpeen.Ja kanataako ostaa motonetista?
Re: C-max 08 etujarrupalat
Voit ostaa motonetistäkin, mutta älä halvimpia. Esim. Ferodon tai Brembon tai jonkun muun oikean jarruvalmistajan palat eivät maksa paljoa enempää kuin ne halvimmat. Tarviit yleistyökalut, 15mm hylsyn/lenkin ja 7mm kuusiokoloavaimen. Nämä on nyt ulkomuistista heitettyjä. Pyörä pois ja auto pukille ja remppa alkaa.
Jarrusatulan takaa löydät pölysuojakumit, jossa on korkit, joitten alla on liukutapit 7mm kuusiokolokannalla. Ruuvaa irti. Satulan edessä on jousi ylhäältä alas, huomioi ja ota vaikka kuva miten se menee ja kampea irti. Nyt oot tilanteessa, jossa satulan pitäisi nousta poispäin levystä. Kampea meisselillä tai vastaavalla jos jumittaa ja poista jarrupalat, huomaa, että männän puoleinen pala on erilainen. Ripusta satula roikkumaan rautalangalla vaikka jousesta, ei tee letkulle hyvää jos sen varassa roikkuu.
Jos haluat tehdä asian kunnolla niin otat sen 15mm hylsyn/lenkin ja irroitat sen metallisen kannattimen, jossa ne palat olivat. 2 pulttia vetoakselin lähellä, ovat piukassa ja piukkaan kuuluvatkin. Kiristysmomentti tais olla 120Nm. Sitten kun ne saat auki niin satulankannattin jää sulle käteen. Se vaan viilapenkkiin kiinni ja teräsharjalla puhtaaksi, erityisesti kiinnitä huomioita niihin loviin, jossa ne palan korvat ovat. Tarvittaessa viilaa.
Kasaus päinvastoin. Ennen jarrupalojen asettelua purista jarrusatulan mäntä papukaijapihdeillä sisään. Varo sitä suojakumia ja ihan pohjaan asti. Saattaa tulla jarrunesteet yli säiliöstä, jos on säiliö täynnä. Jarrupalojen korviin sivele rasvaa (esim. tätä). Älä kuitenkaan laita mitä tahansa rasvaa/vaseliinia vaan käytä tuollaista paksua kuumuuttakestävää pastamaista kamaa. Jos et tota saa niin toinen hyvä vaihtoehto on kuparitahna, jota varmasti saa motonetistä.
Seuraavaksi kun oot saanu satulankannattimen kiinni, palat paikoilleen ja satulan siihen päälle huomaa liukutappien kanssa; Niitten varaan koko jarrusatulan uivuus ja herkkäliikkeisyys perustuu. Eli ne pienet liukutapit täytyy putsata kaikesta möhnästä tavalla tai toisella. Loppusilaukseksi voi vaikka vesihiomapaperilla vetää oikein hyväksi pinnan. Pinnat rasvataan kevyesti jarruvaseliinilla/jarrukumirasvalla, ei kuitenkaan kuparitahnalla tai muulla yleisvaseliinilla (täytyy kestää jarrunestettä) ja sitten kiinni.
Tärkeä on myös, että se jousi menee oikein kiinni lopussa. Vältä uusien palojen kanssa voimakkaita jarrutuksia, normaaliajossa sen pinta kuluu jarrulevyä vastaavaksi ja jarrutehoa rupeaa löytymään. Menee noin 100km.
Jarrusatulan takaa löydät pölysuojakumit, jossa on korkit, joitten alla on liukutapit 7mm kuusiokolokannalla. Ruuvaa irti. Satulan edessä on jousi ylhäältä alas, huomioi ja ota vaikka kuva miten se menee ja kampea irti. Nyt oot tilanteessa, jossa satulan pitäisi nousta poispäin levystä. Kampea meisselillä tai vastaavalla jos jumittaa ja poista jarrupalat, huomaa, että männän puoleinen pala on erilainen. Ripusta satula roikkumaan rautalangalla vaikka jousesta, ei tee letkulle hyvää jos sen varassa roikkuu.
Jos haluat tehdä asian kunnolla niin otat sen 15mm hylsyn/lenkin ja irroitat sen metallisen kannattimen, jossa ne palat olivat. 2 pulttia vetoakselin lähellä, ovat piukassa ja piukkaan kuuluvatkin. Kiristysmomentti tais olla 120Nm. Sitten kun ne saat auki niin satulankannattin jää sulle käteen. Se vaan viilapenkkiin kiinni ja teräsharjalla puhtaaksi, erityisesti kiinnitä huomioita niihin loviin, jossa ne palan korvat ovat. Tarvittaessa viilaa.
Kasaus päinvastoin. Ennen jarrupalojen asettelua purista jarrusatulan mäntä papukaijapihdeillä sisään. Varo sitä suojakumia ja ihan pohjaan asti. Saattaa tulla jarrunesteet yli säiliöstä, jos on säiliö täynnä. Jarrupalojen korviin sivele rasvaa (esim. tätä). Älä kuitenkaan laita mitä tahansa rasvaa/vaseliinia vaan käytä tuollaista paksua kuumuuttakestävää pastamaista kamaa. Jos et tota saa niin toinen hyvä vaihtoehto on kuparitahna, jota varmasti saa motonetistä.
Seuraavaksi kun oot saanu satulankannattimen kiinni, palat paikoilleen ja satulan siihen päälle huomaa liukutappien kanssa; Niitten varaan koko jarrusatulan uivuus ja herkkäliikkeisyys perustuu. Eli ne pienet liukutapit täytyy putsata kaikesta möhnästä tavalla tai toisella. Loppusilaukseksi voi vaikka vesihiomapaperilla vetää oikein hyväksi pinnan. Pinnat rasvataan kevyesti jarruvaseliinilla/jarrukumirasvalla, ei kuitenkaan kuparitahnalla tai muulla yleisvaseliinilla (täytyy kestää jarrunestettä) ja sitten kiinni.
Tärkeä on myös, että se jousi menee oikein kiinni lopussa. Vältä uusien palojen kanssa voimakkaita jarrutuksia, normaaliajossa sen pinta kuluu jarrulevyä vastaavaksi ja jarrutehoa rupeaa löytymään. Menee noin 100km.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: C-max 08 etujarrupalat
Kiitos kattavista ohjeista eli ei tarvita mitään erikoistyö kaluja.eiköhän palojen vaihto onnistu 

Re: C-max 08 etujarrupalat
7mm kuusiokoloavain on "välikoko", yleensä seteissä on vaan parilliset koot 6mm jälkeen, muuten ei juuri.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: C-max 08 etujarrupalat
kiitos kattavasta ohjeesta nyt on etujarrupalat vaihdettu.eikä kuusiokoloruuvit oleet kauhean tiukalakaan,oli mulla sellainen hylsy mikä meni isompaan räikkään.Sellainen vaan otti silmään että molemmat sisemmät palat oli kulunut ihan loppuun ja uloimmat oli vasta puolessa välissä,onko ominaisuus vai vika.
Re: C-max 08 etujarrupalat
Focuksessahan on vain yksi mäntä mikä työntää just sitä sisempää voimalla levyyn ja ulompi ottaa kiinni niiden liukutappien avulla.
Ihan luonnollista, että sisemmät kuluu nopeammin. Myös jos ne liukutapit on jumissa ni ne ei pääse liikkumaan hyvin.
Ihan luonnollista, että sisemmät kuluu nopeammin. Myös jos ne liukutapit on jumissa ni ne ei pääse liikkumaan hyvin.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: C-max 08 etujarrupalat
Säestän SimoHirvosta: ne liukutapit on syytä saada toimimaan oikein. Vaikkakin mondeojuttua, niin omasta mondeosta purin taas jarrut vajaa pari viikkoa sitten ennen katsastusta. Katsastuksessa 0% heittoa vasen-oikea. Mutta tuo oli jo toinen kerta tänä vuonna, kun jumppasin jarrujen kanssa. Noiden jarrujen osalta foordi on muuttumassa ooppeliksi, niitä jarruja on syytä vähintään vuosittain hoitaa. Kuparitahnaa oikeisiin paikkoihin ja jarruvaseliinia sinne, minne ei laiteta kuparitahnaa. Ja liukutappeihin uudet kumit parin vuoden välein...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter