Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
ikiteekkari75
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Loka 2013 16:29

Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja ikiteekkari75 »

Hei
Onko jollakulla selvillä toimivat rengaskulmat focuksen alustalle?

-Jarno
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Jospa antaisit kulmien säädön valtuutetun huoltoliikkeen vastuulle. Kaikki pyöränkulmat (=kaikkien pyörien) tulee tarkastaa/säätää ja säätötarpeen yhteydessä tulee muistaa, että optimaaliseen tulokseen päästään vain mikäli vanteet ovat oikeilla ET-arvoilla (OFF-SET). Mikäli 1,0-koneella olevassa on suuret ja painavat vanteet ( painavat pyörät ), niin ongelmat korostuvat verrattuna 15"-16":n pyöräkokoihin - kevyemmän keulapainon takia. Toki renkaatkin vaikuttavat tähän herkkään asiaan.
Torque Vectoring Control
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Minä en väheksyisi ollenkaan renkaiden merkitystä - varsinkin vähän jo kuluneina voivat vaikuttaa ajettavuuteen tosi paljon. Tehtaiden toleranssit ovat myös havaintojeni mukaan varsin väljiä ja kuulemani mukaan myös korjaamojen kalibroinneissa voi olla sanomista. Tässä on todella paljo mallikohtiasia eroja, mutta yleistyksenä voisin näin väittää. 8)

Tämä on tietysti surkea juttu, ettei korjaamoihin ja niiden tekemiin säätöihin voi luottaa - ainakaan 100%. Jos ajettavuus ei tule kuntoon kulmien säädöillä ja mittauspöytäkirja on ok, niin tarkista ne renkaat oikein pieteetillä. Tällöin ei riitä, että katsot sivusta ulkoreunan kunnon, vaan ota renkaat pois tai aja auto nosturille ja katso, että onko renkaat kuluneet epätasaisesti (keskeltä, toisesta reunasta, hampaalle jne). Nyt on sopiva aika vuodesta kokeilla myös toista rengastusta (talvi/kesä) ja arvioida muutosta myös ajettavuuden näkökulmasta.

Jos ajettavuus on toisellakin rengastuksella pielessä, niin yritä löytää jostain vertailukohta koeajoon (uuden auton kanssa ei ole ongelma) - ota korjaamopäällikkö vertailulenkille ja pyydä korjaamoa kalibroimaan mittalaitteet uudelleen.

Omassa käyttiksessä oli kuukausi sitten huollossa kulutuspintaa kesärenkaissa 3-4mm vähän nurkasta riippuen ja kuluneisuuden tunsi jo ajettavuudessa. Vaihto talvikumeihin (Nokia Hakkapeliitta R kitkat) rauhoitti ajettavuutta selvästä - pehmeäthän nuo kitkat on, mutta nyt vetelee paljon vähemmän.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
ikiteekkari75
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Loka 2013 16:29

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja ikiteekkari75 »

Nii, sen verran olisin tietysti voinut taustoja valottaa, että autolla ajettu vasta13tkm ja renkaat on ihan ok kunnossa olevat 16 tuuman vakiokokoiset. Kulmat "säädettiin" merkkiliikkeessä kohdilleen, kun kulku oli varsinkin tuulella todella epävakaata. Pahimmillaan tuntui, että oma kaista ei piisaa... No tilanne parani, mutta ei muuttunut täydelliseksi. Suurin muutos minkä lappujen perusteella (jotka ei juuri nyt ole käsillä) olivat tehneet, oli käytännössä kulkukulman muutos, koska kokonaisauraus takana ei muuttunut.
Se, missä tuo ongelma noin yleensä tulee esille on se, jos on tosiaan sivutuulta tai kitkaeroa puolten välillä. Auton perä lähtee hakemaan ärsyttävästi ja sitä ei todellakaan paranna tuo sähköinen tehostin, joka on keskellä tosi tahmainen.
Veikkaan, että takana on liikaa aurausta, mutta jos jollakulla olisi hyviksi todetut kulmat, niin vertaisin mieluusti ;)
Juu, liikkeiden mittarit on mitä on. Niillä on pilattu monen auton renkaat ihan tuttavapiirissäkin.

-Jarno
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

ikiteekkari75 kirjoitti:Se, missä tuo ongelma noin yleensä tulee esille on se, jos on tosiaan sivutuulta tai kitkaeroa puolten välillä. Auton perä lähtee hakemaan ärsyttävästi ja sitä ei todellakaan paranna tuo sähköinen tehostin, joka on keskellä tosi tahmainen.
Veikkaan, että takana on liikaa aurausta
En osaa mitään arvoja ehdottaa, mutta eikös periaatteessa takapään aurausta lisäämällä käytöksen pitäisi rauhoittua? Jos staattinen auraus on nollassa, minkä speksit ehkä lupaavat, mennään kuorma päällä jo haritukselle. Ei se kohtuullinen auraus vielä renkaita syö.
Tämä siis teoriassa, ko. mallista ei ole mitään käytännön kokemusta.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Tessu
Viestit: 1847
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Tessu »

No on se kumma jos ei ammattiliikkeessä osata kulmia kohillee säätää?
Ainakin kun mulla aikanaa säätivät meni auto ihan hyvin,tosin eipä tossa takapäätä mitenkään ees säädetä ja hyvä niin!
Taitaa olla nää nykyajan risualustat yksiä saatanoita kun joka toinen niitä manaa ett äei kule suoraan ei sitte millää,ite huomasin tosian saman kun takavedosta vaihoin etuvetoon että KAS KAS kun ottaa sivutuuli kiinni ja syykin selvis kun oli ontot puskurit ja sinnehän se tuuli otti hyvin kiinni!
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tessu kirjoitti:No on se kumma jos ei ammattiliikkeessä osata kulmia kohillee säätää?
Ainakin kun mulla aikanaa säätivät meni auto ihan hyvin,tosin eipä tossa takapäätä mitenkään ees säädetä ja hyvä niin!
Taitaa olla nää nykyajan risualustat yksiä saatanoita kun joka toinen niitä manaa ett äei kule suoraan ei sitte millää,ite huomasin tosian saman kun takavedosta vaihoin etuvetoon että KAS KAS kun ottaa sivutuuli kiinni ja syykin selvis kun oli ontot puskurit ja sinnehän se tuuli otti hyvin kiinni!
Kyllä ne säätää osaa, siitä ei ole kyse. :lol: Ongelma on se, että autoissa on ollut kautta aikain varsin väljät toleranssit rengaskulmille ja on ammattiosaamisesta (ja tehtaan päivitetyistä ohjeista) kiinni, että toleranssien sisältä löytyy se sweet-spot, missä auto toimii parhaiten. Eri malli- ja rengastusversioiden yleistymisen takia näitä muuttujia on vaan liikaa, jotta mallien lyhyen elinkaaren aikana syntyisi kattavaa osaamista joka tilanteeseen. Toleranssien sisällä on siis "ok". :cry:

Toinen haaste on sitten se, että kaikkia paikkoja ei ole mahdollista edes säätää. Tämä ei kuitenkaan taida olla ikiteekkarin ongelma, kun auto on mk3 focus. Muistan täällä käydyn keskustelun perusteella, että uudemmissa focuksissa olisi perussäädöt varsin mallikkaasti myös taka-akselilla (en siis ole vaimon mk3:sta näitä joutunut säädättämään - menee mallikkaasti ilmankin).

Mikä rengastus ikiteekkarilla on nyt alla ja onko kesä- vai talvirengas mikä oireilee (muistaakseni se vakio 16" on 205/55/16)? Oletko kokeillut toisella sarjalla jo?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tessu kirjoitti:No on se kumma jos ei ammattiliikkeessä osata kulmia kohillee säätää?
Ainakin kun mulla aikanaa säätivät meni auto ihan hyvin,tosin eipä tossa takapäätä mitenkään ees säädetä ja hyvä niin!
Taitaa olla nää nykyajan risualustat yksiä saatanoita kun joka toinen niitä manaa ett äei kule suoraan ei sitte millää,ite huomasin tosian saman kun takavedosta vaihoin etuvetoon että KAS KAS kun ottaa sivutuuli kiinni ja syykin selvis kun oli ontot puskurit ja sinnehän se tuuli otti hyvin kiinni!
Kyllä ne osataan säätää. Eipä vain ole täydellisyyden tavoittelulle maksajaa ja noi tehtaan kulma-arvot ovat kyllä aika väljiä tolerannseillaan. Niin hyvää tehdään kun on vaan mahdollista.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja taky »

ikiteekkari75 kirjoitti: Kulmat "säädettiin" merkkiliikkeessä kohdilleen, kun kulku oli varsinkin tuulella todella epävakaata. Pahimmillaan tuntui, että oma kaista ei piisaa... No tilanne parani, mutta ei muuttunut täydelliseksi.
Se, missä tuo ongelma noin yleensä tulee esille on se, jos on tosiaan sivutuulta tai kitkaeroa puolten välillä.
Tertulemast kerhoon.

Kesä- ja talvirenkailla sama homma?

Omalla 1.0 Ecoboostilla menee kesärenkailla juuri kuten pitääkin, mutta Continentalin nastoilla kitkan ollessa pieni(tie jäässä) tai urainen auto hakee koko ajan.
Lumella tai reippaalla pakkasella kulkurauhoittuu.

Uutena kulmat säädettiin niin timmiin kuin vain huolloin laitteilla saatiin, parani, mutta kuten itselläsikin kulku ei ole rauhallista - välillä jopa vaarallisen oloista.

Mielestäni "vika" on selkeästi kesärenkaita rungoltaan notkeammissa talvirenkaissa.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
ikiteekkari75
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Loka 2013 16:29

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja ikiteekkari75 »

Ei ole eroa Michelinin kesä-energyillä eikä Nokian hakkis kitkoilla. Peruskäytös on sama. Toki talvirengas on elastisempi, mutta kummallakaan ei toimi mallikelpoisesti. Ei se varmaan sitten auta kuin napsu kerrallaan kokeilla kumpi suunta se olisi renkaille oikeampi.

-Jarno
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja JyriN »

ikiteekkari75 kirjoitti:Ei ole eroa Michelinin kesä-energyillä eikä Nokian hakkis kitkoilla. Peruskäytös on sama. Toki talvirengas on elastisempi, mutta kummallakaan ei toimi mallikelpoisesti. Ei se varmaan sitten auta kuin napsu kerrallaan kokeilla kumpi suunta se olisi renkaille oikeampi.

-Jarno
Onko sinulla muuten mikä tausta - eli edellinen ajoneuvo? Focuksissa on ollut "eloisa" ajotuntuma joka sukupolvessa ja vähän aikaisemmasta tottumisesta riippuen tuo voi olla hyvä tai huono "ominaisuus".

Kuitenkaan tuo mainitsemasi käytös ei ole se mitä autossa pitäisi olla (viikonloppuna tuli vaimon pirssill taas kruisailtua enemmän ja ihan siististi se menee myös talvinakeilla). Renkaiden vaihto ja käytöksen pysyminen samana rajaa tuon rengasepäilyn ulos, joten pohditaan vähän lisää:

Renkaiden auraus parantaa suuntavakautta molemmilla akseleilla. Eli sinun tapauksessa tarkistaisin aurauksen ja erityisesti takapään osalta pyrkisin lisäämään sitä pienissä erissä - jos vain mahdollista säätöjen puolesta.

Eturenkaiden caster -kulma vaikuttaa myös ajotuntumaan. Takakallistuman lisääminen (caster +) parantaa ohjauspyörän keskittämistä ja keskialueen tuntumaa. En tiedä onko tämä Focuksessa mitenkään säädettävissä- luultavasti ei. Joka tapauksessa kannattaa katsoa, että onko miten toleranssin sisällä ja mihin suuntaan poikkeama on. Pikkuisen liian vähän casteria voisi olla syypää.

Takarenkaiden ylimääräinen camber aiheuttaa myös suuntavakauden heikkenemistä varsinkin uraisella tai voimakkaasti kallistetulla tiellä sekä sivutuulessa (rengas surffaa reunalta toiselle). Koska sinulla on varsin maltilliset renkaat, niin näkisin tämän vaikutuksen varsin pienenä mutta joka tapauksessa kannattaa katsoa myös tämän mitan osalta toleranssien poikkeaman suunta. Liikaa negatiivista camberia on suuntavakauden kannalta huono.

Viimeinen juttu on rengaspaineiden säätäminen. Kovareunaisilla renkailla (esim runflat tai kovemman kuormitusluokan kesärenkaat) alipaine aiheuttaa kokemuksieni mukaan suunatavakausongelmia selvästä enemmän kuin pehmeärunkoisilla renkailla. Eli kokeile vähän (0,2 +/-) matalammalla ja korkeammalla paineella muuttuuko tuntuma mihinkään.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
ikiteekkari75
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Loka 2013 16:29

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja ikiteekkari75 »

Aiemmat autoilukokemukset suurimmaksi osaksi ranskalaisilla autoilla - 406:ia, 205, C5, 407 jne, mutta on ollut pari mondeotakin. Eli en tiedä onko rima edes kovin korkealla :lol:

Pitää viikonloppuna mitata auraukset, kun sain työkaverilta aika kätevän ja varman vehkeen ko tarkoitukseen lainaksi.


-Jarno
Tessu
Viestit: 1847
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Tottakai jos vaihellaan vanne ja rengasleveyksiä niin menee kulmat pepulleen,kun käyttää autoon tarkotettuja leveyksiä niin toimii ja ja sillon toimii myös tehdas asetukset.
Ainakin mitä ite käytin kulmasäädöissä niin pelas ihan hyvin ei netoleranssit voi olla kuin joku milli,tuskin siellä varaakaan on säätää paljoa?
JA se vielä että kaikkien alustaosien PITÄÄ olla kunnossa ei väljää ei vääntymiä,sillon ei saa kulmia kukaan kuntoon.
No tässä tapauksessa kun oli uusiauto kyseessä niin kulmat PITÄÄ saada säädettyä!
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tessu kirjoitti:Tottakai jos vaihellaan vanne ja rengasleveyksiä niin menee kulmat pepulleen,kun käyttää autoon tarkotettuja leveyksiä niin toimii ja ja sillon toimii myös tehdas asetukset.
Nyt tuli sen verran virhetietoa, että pitää korjata: pyöränkulmat ei muutu vanteen ET:n tai renkaan leveyden muutoksessa yhtään miksikään muuksi. Vain renkaan uloimman ja sisemmän reunan suhde (tai vaihtoehtoisesti sanoen keskilinjan suhde) tukipisteeseen muuttuu. Tämä toki johtaa siihen, että rengaskulmien aiheuttama tuntuma voi muuttua radikaalistikin - siksi pitäytyminen valmistajan leveyksissä on hyvä neuvo.
Tessu kirjoitti:Ainakin mitä ite käytin kulmasäädöissä niin pelas ihan hyvin ei netoleranssit voi olla kuin joku milli,tuskin siellä varaakaan on säätää paljoa?
JA se vielä että kaikkien alustaosien PITÄÄ olla kunnossa ei väljää ei vääntymiä,sillon ei saa kulmia kukaan kuntoon.
No tässä tapauksessa kun oli uusiauto kyseessä niin kulmat PITÄÄ saada säädettyä!
Kaikkia akseliston kulmia ei todellakaan voi katuautoissa säätää. Tosi yleisesti käytetty yhdystukiakselisto (esim Fiestat, etuveto - Escortit jne.) on käytännössä mahdoton säätää muun kuin kulkukulman suuhteen (eikä sitäkään säätöä säästösyissä autoissa ole).

Focuksen taka-akselisto on monivarsituettu, joten siellä säätöjä periaatteessa voi olla. En tiedä varmasti, kun en ole joutunut asiaan vielä perehtymään, mutta edellisissä malleissa säätö auraukselle oli. Toteutus oli ns. epäkeskopultti tjsp. jolla säätövara tukivarren suunnassa on parin millin luokkaa. Tämä asteiksi muutettuna on sitten jo paljon enemmän (riippuu kiinnityspsiteiden geometriasta) mutta veikkaisin säätöä olevan +/- 2 ast. vähintään.

Autoissa mittatarkkuudessa on ihan oikeasti heittoja - tuntuu uskomattomalta, mutta niitä on. Kun tuohon yhdistetään se tosiasia, että säätöjä joko on tai sitten ei ole, ei voi todeta ykskantaan, että pitää saada kuntoon. :roll:

Ikiteekkarin aikaisempi autokalusto ei ole ajettavuuden osalta mitään rupusakkia - minunkin vajavaisen kokemuksen perusteella tuosta kalustosta voi todeta ajettavuuden olevan kunnossa. Vanhemmiten ongelmia sitten tulee (Peugeot vääntösauvajousi) enemmän tai vähemmän.

Oman kulmien mittauksen yksi peruslähtökohta on tasaisen alustan löytäminen, koska epätasaisella alustalla rengaskulmat muuttuvat jousituksen painumisen takia. Itse mittaamalla saa hyvän kuvan renkaiden kumista vaikkei asteiden muto-osien tarkkuuteen pääsekään. Aikaa tuossa yleensä menee mutta vastapainoksi oppii jotain uutta. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tessu
Viestit: 1847
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Focus 1,0 2013 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Kulma ei tosin muutu mutta levee pyörä muuttaa ajoa ihan toiseen suuntaan ja eikös tuolla just puhuttu et pitää kulmaa muuttaa kun renkaat muuttuu?
Onhan leveän renkaan ottokulma ihan toinen kuin kapean ja raskaammaksi muuttuu ohjata,joo ei kaikkia kulmia pysty kaikissa autoissa muuttamankaan kun ei ole ajateltukkan että olis tarpeenkaan,ainahan se pitäs semmoset pyörät alla olla mitkä sinne on tarkotettu alumperin ne ainaki käy
Vastaa Viestiin