Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Minulla on vm:2011 focus 1.6 116 hp tdci, haluaisin poistaa katin sisältä härpäkkeet, vaikuttaako vika valiohin tai vika koodeihin jotenkin???
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Miksi katalysaattori pitäisi tyhjentää sisäkaluista, miksi? Jos lambda mittaa katin jälkeen, niin katin poisto laittaa ohjausjärjestelmän sekaisin ja sitä kautta koko tehonsäädön sekaisin.
Torque Vectoring Control
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Sanovat että lisää vääntöä ja tehoja? Ehkä tehoboksi olisi sittenkin parempi ratkaisu!!!
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
On vapautta olla uskomatta kaikkea, jos ei tiedä asioista - anteeksi vaan. Kyllä vääntö ja teho riittävät aivan mainiosti vakiovarusteinkin ja auto toimii jas kestää omilla säädöillään ehdottomasti kaikkein parhaiten.
Miksi pitää ehdoin tahdoin yrittää jotain järjetöntä ja sitten kun siinä epäonnistuu, niin syyllisiä aletaan hakemaan kaikista muista mutta ei itsestä - näin siinä pakkaa käymään.
Miksi pitää ehdoin tahdoin yrittää jotain järjetöntä ja sitten kun siinä epäonnistuu, niin syyllisiä aletaan hakemaan kaikista muista mutta ei itsestä - näin siinä pakkaa käymään.

Torque Vectoring Control
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Totta, että pakopuolesta saa hieman paremmin virtaavan katalysaattorin poistamalla. Enemmän siitä kuitenkin haittaa on kuin hyötyä, ei mahda enää leimalla läpi mennä jos ilman kattia koitat.. Hyötykään ole oikeastaan vaivan arvoinen kun aletaan haittoja miettimään. Jätä tämä suosiolla välistä...
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Kysyjällähän on tiiseli, ei siinä paljon lambdoista ole huolta eikä katalysaattorista katsastuksessa.
Hyöty kyseisestä remontista ei varmaan ole kummoinen joten itse en viittisi.
Hyöty kyseisestä remontista ei varmaan ole kummoinen joten itse en viittisi.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Antaa kokeilla ja katsotaan mitä tulee. Ei maha tulla lasta eikä.... Niin. Kokeile vaan miten käy ku tyhjäät katin. Rautakanki kätee ja sillä alat pukkaa romuja eestä. Tai rälläkällä kuori auki.
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Joo, tod näk yhtä hyödyllistä kun 1.4i:n virittäminen ,-)Eeska91 kirjoitti:Antaa kokeilla ja katsotaan mitä tulee. Ei maha tulla lasta eikä....
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Nimim. orhi voisi jotain tuon katin tyhjäyksen hyödyistä ja/tai haitoista osata sanoakkin, mielestäni sillä oli diesel-Mondeon kanssa samat suunnitelmat..?
viewtopic.php?f=10&t=40511
viewtopic.php?f=10&t=40511
Volvo 745 2.3i 1990
Opel Omega Caravan 2.6 V6 2001
Mercedes-Benz Vito 112 CDI 2002
Opel Omega Caravan 2.6 V6 2001
Mercedes-Benz Vito 112 CDI 2002
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Aika mestareita olette, kun ette ole reagoineet aiemmin mainitsemaani "lambdaan" mitään? Diesel toimii ilmaylimäärällä (ja yksitoimikatilla) ja bensamoottoria suitsitaan seosten osalta lambdalla, jolloin saadaan katalysaattorille sekä hapettava, että pelkistävä puhdistustoiminto.
Veikkaanpa putkentyhjennyksenne johtavan (toiminta)ongelmiin.
Veikkaanpa putkentyhjennyksenne johtavan (toiminta)ongelmiin.

Torque Vectoring Control
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Olis kyllä mukavaa, jos joku joka varmasti tietää, vastaisi. Veikata osaan minäkin. Hiulkkasloukuttomissa ei aiheuta ongelmia, turbo herää herkemmin pudonneen pakopaineen ansiosta.
Mondeo 130 tdci -02
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Jeps, dieselistä voi ottaa katin pois, ei vaikuta päästöihin. Tehoa ja vääntöä et juuri lisää saa vaan ehkä herkkyyttää juurikin sen takia että turbo herää nopeammin kun putki virtaa paremmin.
Katti pois + lastua perään =
Katti pois + lastua perään =

Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
No tässä melkoinen väite, että katin poisto ei vaikuta päästöihin!hluukkonen kirjoitti:Jeps, dieselistä voi ottaa katin pois, ei vaikuta päästöihin. Tehoa ja vääntöä et juuri lisää saa vaan ehkä herkkyyttää juurikin sen takia että turbo herää nopeammin kun putki virtaa paremmin.
Katti pois + lastua perään =

Sitä vartenhan se katalysaattori juuri on, että pienentää päästöjä!!
Torque Vectoring Control
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Ainakaan se ei vaikuta SAVUTUSMITTAUKSEN lopputulokseen, ja muita päästöjähän ei tiiseleistä mitata.
Työni puolesta tiedän kertoa että tiiselien katteja on poistettu/tyhjennetty pilvin pimein aikojen saatossa ja katsastusongelmia siitä ei tule.
Työni puolesta tiedän kertoa että tiiselien katteja on poistettu/tyhjennetty pilvin pimein aikojen saatossa ja katsastusongelmia siitä ei tule.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Uskotko sä JF edes itse kirjoittamaasi höpön höpöön???JohnFinn kirjoitti:No tässä melkoinen väite, että katin poisto ei vaikuta päästöihin!![]()
Sitä vartenhan se katalysaattori juuri on, että pienentää päästöjä!!
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Edelleen olen alan ihmisenä sitä mieltä, että katalysaattori on dieselissäkin sen vuoksi että sillä pienennetään päästöjä (ympäristön kannalta). Olen aikaisempien sanomisieni takana. Miksi katalysaattoria olisi vain "huvin vuoksi" rakennettu yhdeksi ylimääräiseksi ja kustannuksia nostavaksi turhaksi osaksi autoon - turhana osanahan te "tyhjääjät" sitä pidätte. Vaikka se toimii dieselissä "vain" yksitoimisena ja kontrolloimattomana, niin se hoitaa kuitenkin osan(sa) puhdistustoiminnasta. Ja katalysaattori ei ole suodatin (tukkeutuva), vaan kuten nimikin jo paljastaa, niin on kysymys reaktiota ylläpitävästä (itsensä puhdistavasta) komponentista.
Katalysaattori kuuluu auton niihin varusteisiin, joiden pitää olla toimintakuntoisena (asetuspäivämäärä!) varusteena liikenteeseen hyväksytyssä autossa. Kysykääpä katsastuksessa tästä asiasta. Tällä tyhjäämisellä ja siitä toitottamisella saanette aikaan sen, että dieselinkin osalta menetetään luottamus "junanvessamaisen" varmaan katin toimintaan ( sitä ei ole tarvinnut tarkistaa pakokaasuista ) ja saatetaanpa pian mitata/tarkistaa muutakin kuin savutusta - ja katsastuksen hinta ei ainakaan halpene ( ! ).
"Luulo ei ole tiedon väärtti" ( vanhan kansan kuolematon sanonta ) 8)
Katalysaattori kuuluu auton niihin varusteisiin, joiden pitää olla toimintakuntoisena (asetuspäivämäärä!) varusteena liikenteeseen hyväksytyssä autossa. Kysykääpä katsastuksessa tästä asiasta. Tällä tyhjäämisellä ja siitä toitottamisella saanette aikaan sen, että dieselinkin osalta menetetään luottamus "junanvessamaisen" varmaan katin toimintaan ( sitä ei ole tarvinnut tarkistaa pakokaasuista ) ja saatetaanpa pian mitata/tarkistaa muutakin kuin savutusta - ja katsastuksen hinta ei ainakaan halpene ( ! ).
"Luulo ei ole tiedon väärtti" ( vanhan kansan kuolematon sanonta ) 8)
Torque Vectoring Control
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
No vähentäähän se päästöjä, mutta koska sen olemassa olo ei vaikuta katsastuksen päästömittaukseen (=savutusmittaus) niin keskiverto automiehen mielestä se 'ei vaikuta päästöihin' ja sillä voi heittää vesilintua jos jostain syystä kokee sen hyväksi ideaksi.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Mieleenhän tuli, että mites toi hiukkasloukku? Onko ennen kattia vai katin jälkeen? Tosiaan itse olen samaa mieltä, että kyllä se siellä ihan syystä on ja dieseliin nyt saa suhteessa helpomminkin lisää tehoa ja jos tämä katin poisto tulee olemaan ainoa "viritys" mitä tälle autolle tehdään veikkaan lopputuloksen olevan mitäänsanomaton. Ja kyllä se katalysaattori myös vaikuttaa noen määrään kun yksi reaktio otetaan välistä pois. En siis sano, että autoa rupeaa savuttamaan tai ei menisi käryistä läpi, mutta silti.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Hiukkasloukku on heti turbon jälkeen ja kissa metrin taaempana. Katti varmasti vaikuttaa päästöihin, mutta ei dieselistä katsastuksessa mitattaviin. Parempi pakovirtaus herkistää turbon toimintaa ja laskee pakolämpöjä, joka puolestaan näkyy turbon pidentyneenä käyttöikänä.
Vaikutukset saattaa olla teureettisia vakiokoneessa. Mutta jos esimeskiksi ahtoja ja syöttöä on peukaloitu, pakovastuksen merkitys alkaa näkyä selvästi.
Vaikutukset saattaa olla teureettisia vakiokoneessa. Mutta jos esimeskiksi ahtoja ja syöttöä on peukaloitu, pakovastuksen merkitys alkaa näkyä selvästi.
Mondeo 130 tdci -02
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Hiukkasloukun voi myös ottaa pois, mutta vaatii ohjelmoinnin ettei vikavalo pala.
JohnFinn: Dieselistä ei mitata kuin savutus joten katsastusmies ei sitä näe onko katti ja mahdollisesti hiukkasloukkukin poistettu käytöstä, sinä varmaan alanmiehenä sen tiedätkin jo!
JohnFinn: Dieselistä ei mitata kuin savutus joten katsastusmies ei sitä näe onko katti ja mahdollisesti hiukkasloukkukin poistettu käytöstä, sinä varmaan alanmiehenä sen tiedätkin jo!

Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Tuostahan ei ollut kyse, mitä katsastusmies sanoo. Puhdistusta varten se katti on. Ja pienpäästöisten parkkiruutujahluukkonen kirjoitti: Dieselistä ei mitata kuin savutus joten katsastusmies ei sitä näe onko katti ja mahdollisesti hiukkasloukkukin poistettu käytöstä, sinä varmaan alanmiehenä sen tiedätkin jo!

Yllätystieto: Jotkut välittävät myös luonnosta.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Viestiketjun aloittaja kysyi katin tyhjentämisen vaikutusta vikavaloihin tai -koodeihen. Kysyikö hän teon laillisuudesta tai laittomuudesta jotain, JohnFinn??
Teoriaihmisenä varmaan perustelet tämän(kin)? Jos ko. auton tehot riittävät sinulle niin tarkoittaako se, että ne riittää kaikille muillekin? Ajattelitko, että ihan tältä foorumilta alkaisi kysyjä etsiä syyllisiä epäonnistuessaan, kuten kirjoitit?JohnFinn kirjoitti:Kyllä vääntö ja teho riittävät aivan mainiosti vakiovarusteinkin ja auto toimii jas kestää omilla säädöillään ehdottomasti kaikkein parhaiten.
Miksi pitää ehdoin tahdoin yrittää jotain järjetöntä ja sitten kun siinä epäonnistuu, niin syyllisiä aletaan hakemaan kaikista muista mutta ei itsestä - näin siinä pakkaa käymään.
Kommenttiisi perustuen ja ajattelutapaasi käyttäen softavirittelijöiden takia saatetaan siis kohta mitata autojen tehotkin katsastuksessa? Entäs sitten kun auto on ahdettu täyteen 28" supvoovereita? Kyseisen harrastelijakunnan takiako saatetaan alkaa myös autot punnitsemaan katsastuksessa ja sen jälkeen lasketaan autoille uudet kantavuudet?JohnFinn kirjoitti:Tällä tyhjäämisellä ja siitä toitottamisella saanette aikaan sen, että dieselinkin osalta menetetään luottamus "junanvessamaisen" varmaan katin toimintaan ( sitä ei ole tarvinnut tarkistaa pakokaasuista ) ja saatetaanpa pian mitata/tarkistaa muutakin kuin savutusta - ja katsastuksen hinta ei ainakaan halpene ( ! ).
Hienoa, että teoriamiehenä oivalsit jo nyt!JohnFinn kirjoitti:"Luulo ei ole tiedon väärtti" ( vanhan kansan kuolematon sanonta ) 8)
Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä! Kuten huomaat JohnFinn, täällä on toisilla myös käytännön kokemusta asiasta eikä pelkästään GTI:stä luettua tietoa.jyha kirjoitti:Hiukkasloukku on heti turbon jälkeen ja kissa metrin taaempana. Katti varmasti vaikuttaa päästöihin, mutta ei dieselistä katsastuksessa mitattaviin. Parempi pakovirtaus herkistää turbon toimintaa ja laskee pakolämpöjä, joka puolestaan näkyy turbon pidentyneenä käyttöikänä.
Vaikutukset saattaa olla teureettisia vakiokoneessa. Mutta jos esimeskiksi ahtoja ja syöttöä on peukaloitu, pakovastuksen merkitys alkaa näkyä selvästi.
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Sori, jos sattui noin kauheasti. Vanhan kansan totuudet pitävät paikkansa, vaikka ahtopaineita on yritetty "säätää". 
Olettamukset ja luulot voidaan silti jättää ihan omaan arvoonsa, samoinkuin "käytännönmiehen haalareihin" kätkeytymiset.
Ps. Noiden subwooferien ja muiden painavien lisäkalujen kiinnityksien tarkastuksista ja hyväksyntäpunnitsemisista olen ihan samaa mieltä - puntarille vaan.

Olettamukset ja luulot voidaan silti jättää ihan omaan arvoonsa, samoinkuin "käytännönmiehen haalareihin" kätkeytymiset.
Ps. Noiden subwooferien ja muiden painavien lisäkalujen kiinnityksien tarkastuksista ja hyväksyntäpunnitsemisista olen ihan samaa mieltä - puntarille vaan.
Torque Vectoring Control
Re: Focuksen katalysaattorin tyhjennys
Itte en kyllä menis poistelemaan uusista autoista yhtään mitään,laskukin voi olla senmukainen?
Eikös ne kaikki härpäkkeet siellä just siks ole että päästöt vähenee?
Ostaa vanhan auton ja virittää sitä jos niitä tehoja haluaa ja polttoaineen menoa,eipä paljoa kaduille kannata nykysin viritelläkkään kun on kaikkea hyppyriä ja ympyrää tiellä niin ei voi ees kovaa enää ajaakkaan!
Tuntuu että jokainen on matkatöissä kun niin kovaa halutaan päästä?
Eikös ne kaikki härpäkkeet siellä just siks ole että päästöt vähenee?
Ostaa vanhan auton ja virittää sitä jos niitä tehoja haluaa ja polttoaineen menoa,eipä paljoa kaduille kannata nykysin viritelläkkään kun on kaikkea hyppyriä ja ympyrää tiellä niin ei voi ees kovaa enää ajaakkaan!
Tuntuu että jokainen on matkatöissä kun niin kovaa halutaan päästä?