Escortin -93 korottaminen

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Hanu
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Syys 2013 20:52

Escortin -93 korottaminen

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Escoa pitäisi saada hiukan enempi irti maasta.
Onko tietoa meneekö esim Mondeon jouset tuohon heittämällä vai mistä paras jippo?
_____________________

Fiesta 1.6s -89
_____________________
Hanu
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Syys 2013 20:52

Re: Escortin -93 korottaminen

Viesti Kirjoittaja Hanu »

...rengaskoon kasvattaminen on jo työn alla.
_____________________

Fiesta 1.6s -89
_____________________
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Escortin -93 korottaminen

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Mitä citymaasturia nää oot rakentamassa? Miksi pitäs saaha ylöspäin. Ja ootko tutkinu saako autoa korottaa ilman lupia. Vai onko taivas rajana
Avatar
Nieminen
Viestit: 92
Liittynyt: 17 Joulu 2012 21:44
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Escortin -93 korottaminen

Viesti Kirjoittaja Nieminen »

Onko tänne tullut tilivelvollisuus tekemisistä/tekemättä jättämisistä? Itse ainakin keksin paljon enemmän järkisyitä korottamiselle kuin madaltamiselle. :roll:

Eiköhän siihen samat säännökset päde kun laskemiseen, ainakin autoon hyväksyttyjen osien suhteen. Trafi ja katsastuskonttori tietänevät parhaiten. Joihinkin malleihin on ainakin takajousia saanut jämäkämpinä, muuten menee varmaankin mittailu hommiksi (esim Mondeon jousten sopivuus). Varaosaliikkeessähän noita voisi verrata keskenään.

http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... toksin.pdf

viewtopic.php?f=4&t=1972
Volvo 745 2.3i 1990
Opel Omega Caravan 2.6 V6 2001
Mercedes-Benz Vito 112 CDI 2002
Hanu
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Syys 2013 20:52

Re: Escortin -93 korottaminen

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Saahan tuota kysellä...
Ikäkö sen tekee että autoa pitää saada ylemmäksi? :lol:

No juu, Escosta tuloo näillä näkymin autosuunnistusauto. Elikkäs tarvitsee lisää maavaraa ja hiukka panssarointiakin.
Niin ja löytyisihän noita valmiitakin citymaastureita kyseiseen harrastukseen, mutta kun tykkään jostain kumman syystä Fordista ja sain tuon huippukuntoisen 118tkm ajetun yksilön lähes ilmatteeksi.

Tuoltahan löytyi tosiaan pykäläpainotteista keskustelua aiheesta, mutta heitin tämän kyssärin josko joku kummajainen olisi jo aiemmin pohtinut asiaa ja keksinyt helpon sekä huokean ratkaisun.
Kuten Nieminen vinkkasi niin mittailuksihan tämä taitaapi mennä...
_____________________

Fiesta 1.6s -89
_____________________
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Escortin -93 korottaminen

Viesti Kirjoittaja emax »

Jotku offimiehet sorvauttaa korotuspalikkaa ylälautasen ja jousen väliin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Escortin -93 korottaminen

Viesti Kirjoittaja jyha »

Eikös jousen kierrosten väliin survottavia kumipalikoita ole myytävänä esim motonetissä.
Mondeo 130 tdci -02
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Escortin -93 korottaminen

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Tämä selitti kaiken :) ei ne kumet paljoa auta. Ehkä 10mm? Entä panssarointi? 2-3mm peltiä koneen alunen ja öljypohjan kohalle esim ns huoltoluukku.
Hanu
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Syys 2013 20:52

Re: Escortin -93 korottaminen

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Jousien väliin asennettavia palikoita en kyl oikein kelpuuttaisi ratkaisuksi, vai onko muilla Foorti-miehillä hyviä kokemuksia?
Parhaimpana itse pitäisin piteämpiä/järeämpiä jousia.
Tuonne yläväliin voisi kyl sorvauttaa jotkin nailon holkit.

Toivotun korotuksen määrää en osaa milleissä arvioida... riittävästi kuitenkin.

Pohjapanssari materiaaliksi parasta lienee joku laiva-alumiini, on kuulemma kovaa ja kevyttä. Lieneekö sellaista olemassakaan :roll:
_____________________

Fiesta 1.6s -89
_____________________
Avatar
Nieminen
Viestit: 92
Liittynyt: 17 Joulu 2012 21:44
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Escortin -93 korottaminen

Viesti Kirjoittaja Nieminen »

Autosuunnistusporukoista voisi kysellä millä ne niitä Subaru Justyjään ovat korottaneet. Varmaankin parhaat vinkit löytyvät sieltä suunnalta sikälimikäli ovat sovellettavissa Escorttiin.
Volvo 745 2.3i 1990
Opel Omega Caravan 2.6 V6 2001
Mercedes-Benz Vito 112 CDI 2002
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Escortin -93 korottaminen

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Hanu kirjoitti:Jousien väliin asennettavia palikoita en kyl oikein kelpuuttaisi ratkaisuksi, vai onko muilla Foorti-miehillä hyviä kokemuksia?
Mulla oli joskus yhdessä autossa tollaset kumit etupäässä, en kyllä muista yhtään miksi mutta jämpti siitä tuli ja sai ajaa korotettuihin suojateihin ja hidastetöyssyihin miten vaan ilman minkäänlaista draamaa. Olikohan se niin että mulla oli vähän liian isot renkaat mitkä ottivat joustoissa helposti kiinni ja noilla kumeilla sitä sitten korotin.

Mutta jos sinne jouset pitää saada niin mene varaosakauppaan jossa on hyvät valikoimat jousia ja palvelualtis henkilökunta, sitten etitte sieltä eskortin jouset ja sitten vaan kaikki jousilaatikot levälleen ja tsekkailemaan missä olisi halutut mitat. Eri asia sitten löydätkö mistään ihan NIIN palvelualtista henkilökuntaa että tuohon rupeaisi, ne paketit kun ovat yleensä sellasia ettei niitä saa auki ja uudestaan kiinni mitenkään järkevästi.

Toinen vaihtoehto olisi varmaan Vallilan Takomo (sinne pitää sitten _soittaa_, sähköpostivastauksia saa odottaa odottaa odottaa), niillä on ratkaisu yleensä joka asiaan eikä hinnatkaan ole yleensä paljoa normijousia kalliimpia. Joskus on saanut joitain jopa halvemmalla.
Hanu kirjoitti:Tuonne yläväliin voisi kyl sorvauttaa jotkin nailon holkit.
Jos löytyy tuttu sorvari ja materiaalia jostain rojukasasta niin varmaan käypäinen budjettiratkaisu. Tosin suosittelisin tähän yhteyteen taas niitä välikumeja, niillä estyisi aika helposti se tälleissä pohjaan lyöminen.
Hanu kirjoitti:Toivotun korotuksen määrää en osaa milleissä arvioida... riittävästi kuitenkin.
Kato nyt kuitenkin että lopputulos on sitten lähempänä tämän hetkistä tilannetta kuin maksimi ulosjoustoa. Voi olla vekkuli ajaa maantienopeuksilla jos pienessäkin heitossa ulosjoustaa 'rajoittimeen' asti, eikä ne vetoniveletkää välttämättä dikkaa ihan kauheasti. Ykköskoppaisessa Fiestassa kun joutuu erikoismoottoriasennuksen yhteydessä vähän veksaamaan noita vetariasioita niin niistä lähtee sillointällöin akseli irti sisemmästä nivelestä kun on jo normaaliasennossa selvästi lähempänä uloimpaa asentoa kuin vakiona.

EDIT:tinä mainittakoon vielä että sitä ulosjoustoa kannattaa sitten jättää myös etenemiskyvyn takia, reilu maavara ja jäykkä jousitus (vaikkei toki mistään ratakireästä puhutakaan) ei ole se paras vaihtoehto joka paikkaan.
Hanu kirjoitti:Pohjapanssari materiaaliksi parasta lienee joku laiva-alumiini, on kuulemma kovaa ja kevyttä. Lieneekö sellaista olemassakaan :roll:
Laiva-alumiini kuulostaa kyllä ihan joltain amisviiksien abc-baarimateriaalilta :-D Eiköhän noille painoille riitä materiaaliksi esimerkiksi 4 millinen levy ihan normaalista mustasta raudasta. Maasturipiireissähän käytetään sitten esim 6 millistä hardox-terästä ja ne vehkeet voi sitten vaikka 'pudottaa kivelle' eikä panssariin tule juuri mitään, mutta se olisi kyllä henkilöautokäyttöön jo ihan overkilliä :-)
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Tessu
Viestit: 1847
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Escortin -93 korottaminen

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Hieno homma että joku vielä korottaakin autoa,noita maantielanoja kun on jo nurkat pullollaan eikä niillä voi kuulemma ees ajaa kuin 40kmh tai putoo paikat heh!
Joo ja on sitä paksuukin ja kestävääkin alumiinia ainakin mulla on lepikossa semmonen mistälie tullu ja ollu?
Hanu
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Syys 2013 20:52

Re: Escortin -93 korottaminen

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Kiitoksia kommenteista.

Mulla on tuossa Fiesta 1.6 kaasarikoneella tällä hetkellä suunnistusautona. Hiukkasen on himottanut laittaa tuo Escon kone siihen kun sen oma alkaa olemaan jo ainakin kansiremppaa vaille. Kauheaa kamppailua päätöksen suhteen...
Porrasperäinen Escortti on kuitenkin aika paljon isompi kuin Fiesta. Fiesta olisi aika rälee 1.8 ruiskukoneella. Sähköjen siirto ehkä hirvittää eniten.

Nooh... Escon Kytkinremontti nyt jo menossa, jonka jälkeen voisi alkaa toteuttamaan tuota alustan kohotusta, jos en nyt sit keksi poistaa koko pakettia Fiestan suuntaan.
Pidetään kyllä järki kädessä korottamisen suhteen, sillä pitäähän sen olla edelleen turvallinen maantie ajossakin.

Biltemassa näytti olevan nätisti myymälän hyllyllä erinäköisiä jousia. Niitä täytyy käydä mittomassa, kun eivät ole tiskin takana.
Laiva-alumiini olikin merialumiinia : http://fi.wikipedia.org/wiki/Merialumiini

Laitan Tessulle yv:tä jos satun poikeemaan siellä Päijät-Hämeen puolella alumiinia havittelemassa.
_____________________

Fiesta 1.6s -89
_____________________
Vastaa Viestiin