Fiestan 1,1 CLX -90 vetarin välilaakerin kasaus
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 10 Syys 2013 10:53
Fiestan 1,1 CLX -90 vetarin välilaakerin kasaus
Vasemman puolen vetaria irrotettaessa laakerit, 6 kpl, sekä niiden kehä putosivat tallin lattialle. Ongelma on nyt se, että miten ko. hilut saadaan takaisin pesäänsä, kun kovin tuntuvat olevan irtonaista tavaraa. Aiheesta näytti olevan aiempikin viestiketju, vaan ei sieltäkään hullu hurskaammaksi tullut.
Re: Fiestan 1,1 CLX -90 vetarin välilaakerin kasaus
Oisko kuvaa niin pääsis kärrylle? Uutta laakeria varmaan kaipaa...
Pasi
Pasi
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 10 Syys 2013 10:53
Re: Fiestan 1,1 CLX -90 vetarin välilaakerin kasaus
Toisen puolen, oikea puoli, vetaria irrotettaessa tapahtui sama homma. Lakruissa sinänsä ei liene vikaa. Paketti vain on omituinen enkä tajua, miten sellaisen ylipäätään saa pysymään kasassa ja ennen kaikkea, miten sen saa asennettua vetarin päässä olevaan 6-loviseen mokkulaan niin etteivät kuulat putoile. Kuulien ympärille tulevan kehikon reiätkin kun ovat niin isoja, että kuulat niistä putoilevat. Minkäänlaista lukitusta tms. en ole tälle omituiselle lakrusysteemille havainnut. Sen sijaan mokkulan kiinnitys akseliin on varmistettu sokkaklipsillä.
Syy vetarien irrotukseen etc. on se, että kytkin on totaalisen paskana.
Syy vetarien irrotukseen etc. on se, että kytkin on totaalisen paskana.
Re: Fiestan 1,1 CLX -90 vetarin välilaakerin kasaus
No nyt on kyllä omituista spekulointia. Ensinnäkin eihän tollasessa Fiestassa edes ole sitä tukilaakeria vetarissa, ja jos olisikin niin se olisi vain oikean puoleisessa vetoakselissa.
Oisko nyt käynyt niin että vetoakseli (siis se rautainen tanko joka pyörii ja menee vaihdelaatikolta renkaalle) on irroitettu vetonivelestä (nyrkin kokoinen pyöreä ja pyörivä möykky laatikon kupeessa johon tuo em. kuvailtu vetoakseli menee sisään) ja kuulat ovat siinä vaiheessa lennelleet pitkin pilttuuta?
Tarkoitushan olisi irroittaa toi vetonivel sieltä laatikosta eikä akselia vetonivelestä, mutta jos niin on käynyt niin kyllä ne kuulat ja kehät sinne nivelen sisään saa kun aikansa pujottelee ja kiroilee.
EDIT: tässä kuvassa siis vetonivel sisuskaluineen eikä tällä ole mitään tekemistä minkään laakerin kanssa.
Oisko nyt käynyt niin että vetoakseli (siis se rautainen tanko joka pyörii ja menee vaihdelaatikolta renkaalle) on irroitettu vetonivelestä (nyrkin kokoinen pyöreä ja pyörivä möykky laatikon kupeessa johon tuo em. kuvailtu vetoakseli menee sisään) ja kuulat ovat siinä vaiheessa lennelleet pitkin pilttuuta?
Tarkoitushan olisi irroittaa toi vetonivel sieltä laatikosta eikä akselia vetonivelestä, mutta jos niin on käynyt niin kyllä ne kuulat ja kehät sinne nivelen sisään saa kun aikansa pujottelee ja kiroilee.
EDIT: tässä kuvassa siis vetonivel sisuskaluineen eikä tällä ole mitään tekemistä minkään laakerin kanssa.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Fiestan 1,1 CLX -90 vetarin välilaakerin kasaus
Virhe tuli siinä vaiheessa, kun irrotit sen haitarikumin siitä nivelen päältä. Se kumi pitää ne kuulat siellä nivelen sisällä. Akseli vedetään kokonaisena irti vaihdelaatikosta. Ja kuten Krisse sanoi, kyllä sen nivelen takaisin kasaan saa, mutta on senverran epäloogisen tuntuinen ettei kannata hosua, sen saa myös jumiin.Pietari Leimakorva kirjoitti:Toisen puolen, oikea puoli, vetaria irrotettaessa tapahtui sama homma. Lakruissa sinänsä ei liene vikaa. Paketti vain on omituinen enkä tajua, miten sellaisen ylipäätään saa pysymään kasassa ja ennen kaikkea, miten sen saa asennettua vetarin päässä olevaan 6-loviseen mokkulaan niin etteivät kuulat putoile. Kuulien ympärille tulevan kehikon reiätkin kun ovat niin isoja, että kuulat niistä putoilevat. Minkäänlaista lukitusta tms. en ole tälle omituiselle lakrusysteemille havainnut. Sen sijaan mokkulan kiinnitys akseliin on varmistettu sokkaklipsillä.
Syy vetarien irrotukseen etc. on se, että kytkin on totaalisen pökäleenä.
Re: Fiestan 1,1 CLX -90 vetarin välilaakerin kasaus
Juu ja ei saa näköjään etuveto Esconkaan vetarin kuulia sinne kehrään ja kuppiin!
Moni on kyllä kehunu et kyl ne sinne menee MUTTA eipä ole viel menny,ite yritin varmaan yhteensä 2tuntia pähkäillä ja mulle riitti,nyt on sitten väljiä vetareita ja jopa jumissa olevia saatu kaverilta malliksi mutta kun ei niin ei,jotenkin tuntuu että kertakäyttösiä ne on?
Ainakin Escossa kun se lootanpäässä oleva purkaantuu niin mitäs sitten muuta tekee kun vaihtaa tilalle ehjän?
Moni on kyllä kehunu et kyl ne sinne menee MUTTA eipä ole viel menny,ite yritin varmaan yhteensä 2tuntia pähkäillä ja mulle riitti,nyt on sitten väljiä vetareita ja jopa jumissa olevia saatu kaverilta malliksi mutta kun ei niin ei,jotenkin tuntuu että kertakäyttösiä ne on?
Ainakin Escossa kun se lootanpäässä oleva purkaantuu niin mitäs sitten muuta tekee kun vaihtaa tilalle ehjän?
Re: Fiestan 1,1 CLX -90 vetarin välilaakerin kasaus
Käsitteen määrittelyjä... Mulla irtosi myös vastaavasti nivel kupista, vaikka kampesinkin askin ja murikan välistä. Ohut peltireuna antoi periksi ja kuulat putos maahan. Pesin osat roskista ja vanhoista vaseliineista. Uudella vaseliinilla kuulat pysyi paikoillaan, vetonivel oli pystyssä ruuvipenkissä. Muutaman yrityskerran se vaati, ensimmäisten kasailujen jälkeen ei oikeen sujuvasti kääntynyt. Osien asennolla oli merkitystä mielest
Pasi
Pasi
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 10 Syys 2013 10:53
Re: Fiestan 1,1 CLX -90 vetarin välilaakerin kasaus
Joo, perin veemäiseltä vaikuttaa systeemin rakenne. Tuli mieleen, että jospa kuulat ja kehän sekä vetarin päässä olevan mokkulan puhdistaisi oikein vimosen päälle ja sitoisi sitten koko paketin esim. maalarinteipillä ja sovittaisi sitten paikalleen. Sinnehän ne teipinpalat kuitenkin muusaantuisivat vaseliinin sekaan...
Re: Fiestan 1,1 CLX -90 vetarin välilaakerin kasaus
Ei ne silleen mene, se sisäkehä ja kuulat pitää kasata suoraan sinne maljaan. Sopivasti mulkkaamalla, sisäkehää vekslaten ja kuulia pujotellen se menee sinne.
Ja en minäkään ole siinä onnistunut kun ei näppäryys ja hermo riitä, mutta olen kyllä seurannut sivusta kun wanha ammattimies kasaa eikä siinä tarvittu sen enempää voimaa kuin ärräpäitä.
Ja en minäkään ole siinä onnistunut kun ei näppäryys ja hermo riitä, mutta olen kyllä seurannut sivusta kun wanha ammattimies kasaa eikä siinä tarvittu sen enempää voimaa kuin ärräpäitä.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Fiestan 1,1 CLX -90 vetarin välilaakerin kasaus
Jep tuon mä kyllä haluaisin nähdä että joku ton Esconkin vetarin kasaa,ite en enää ees yritä,en ole koskaan tykänny mistää pirun nyrkistä heeh!
Re: Fiestan 1,1 CLX -90 vetarin välilaakerin kasaus
Onko sulla nyt kaikki vetoakselin osat pois sieltä laatikosta, eli et jättänyt sitä tumppia sinne lootaan, kun kuulat putoilivat ja akseli irtosi. Se nivel on kyllä huomattavasti helpompi kasata pöydällä valmiiksi, kuin yrittää pujottaa niitä kuulia sinne maljaan/ulkokehään, kun se on paikoillaan laatikon kyljessä.Pietari Leimakorva kirjoitti:Joo, perin veemäiseltä vaikuttaa systeemin rakenne. Tuli mieleen, että jospa kuulat ja kehän sekä vetarin päässä olevan mokkulan puhdistaisi oikein vimosen päälle ja sitoisi sitten koko paketin esim. maalarinteipillä ja sovittaisi sitten paikalleen. Sinnehän ne teipinpalat kuitenkin muusaantuisivat vaseliinin sekaan...