Uusimmasta hankinnasta nyt kokemuksia 3½ viikon ajalta, mittariin tullut meillä ollessa 3100 km. Ja auto on kuitenkin ehtinyt olemaan ajamatta tuona kuluneena hallinta-aikana kuitenkin lähemmäs 1½ viikkoa... Eli kyllä, auto on hankittu tarpeeseen eikä aivan suotta dieseliä. Ja olen henkilökohtaisesti edelleen sitä mieltä, että ovaalilogo + vihreä pistooli on sellainen yhdistelmä, että ei tule minulla sellaista olemaan!
No kuitenkin, kokemuksia: PS on edelleen mukava laatikko ajaa! Tähän on todennäköisesti laitettu se uudempi softa laatikkoon, koska turhat kierrosten ylösvedot tuntuisivat olevan tiessään sekä kickdown ei potki niin rajusti pykäliä alas täyskaasukiihdytyksessä. Lisäksi isommissa ylämäissä pitää mieluusti isomman pykälän päällä, toisin kuin teki aiemmin meillä ollut PS-Mondeo. Kulutus on reilusti maantiepainotteisessa ajossa (rajoitus + 7 - 8 km/h mittarissa) siellä 6,2 - 6,6 tankkauksesta tankkaukseen laskettuna. Mittarivirhettä ei ole huomioitu. Tuossa mitä katselin, niin edeltäjä ECOnetic oli alkanut kulutella tuota samaa luokkaa maantieajossa, joten ei kait voi pitää tuota kulutusta automaatille pahana?!
Sitten autosta on tullut tehtyä pari mielenkiintoista havaintoa: edellinen omistaja oli laitattanut alle Konin alustasarjan jäykkyyssäädettävillä iskareilla (tolpan päästä) ja auto on kyllä aika matala... On toki mahtava ajaa, ei muuten kallistele mutta keulalla on pahasti taipumusta nyökkimiseen. Tätä ongelmaa ei ollut edellisessä Mondeossa Bilsteinien kanssa ja muutenkin niillä iskareilla alusta oli huomattavasti pintakovempi jo pelkillä vakiokierrejousilla, itse ainakin tykkäsin kovasti. Autoon tuli mukana vakioiskarit + kierrejouset, ei mitään hajua paljonko niillä on rullattu. Vanteina on niin kesä- kuin kitkarenkailla 17", vielä ei oikein osaa sanoa noiden 215/55R17-kitkojen talviominaisuuksista mitään muuta kuin että hiljaiset ovat (GoodYear).
Radiona on vakio (?) CD6000, mutta MP3-toiminnolla! Tuota ominaisuutta ei ole ollut aiemmissa vastaavissa soittimissa, mitkä ovat muiden kokemukset? Äänimaailma nyt on mitä on, katotaan jos tässä jossakin välissä saisi vaihdettua uskollisen Pioneerin P3100-soittimen tähänkin Mondeoon paikoilleen sekä päivittäisi kaiuttimet hyväksi havaitulla reseptillä eli käyttämällä pohjina hyväksi Fordin omia ah niin laadukkaita pahvikartiokajareita.
Tuosta Webaston käryämisestä: vaatikaa / laittakaa itse siihen pakoputkeen jatkopätkä niin loppuu se käryäminen. Ne käryt tulevat kabiiniin siitä syystä, että Webaston pakoputki on liian lyhyt ja puskee valitettavasti pakokaasut runkokoteloita pitkin eteenpäin.
P.S. Se edellinen Mondeo oli liikkeen pihaan ajettaessa noin 130 km vaille 100 tkm ajettu