Focus 1.6 -00 äkillinen öljynkulutuksen kasvu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
teriss

Focus 1.6 -00 äkillinen öljynkulutuksen kasvu

Viesti Kirjoittaja teriss »

Ko. autossa on mittarissa nyt 280 tkm, auto on ollut minulla useamman vuoden.

Auto on huollettu aina merkkiliikkeessä, joten öljy on aina ollut "Fordin omaa". Huoltoväli ollut kerran vuodessa,
eli n. 12-15 tkm. Auto pääasiassa vaimon käytössä kaupunkiajossa, silloin tällöin ajettu myös joku pitempi matka.

Öljynkulutus on nämä vuodet ollut normaalia, eli n. 8000 tkm paikkeilla olen lisännyt öljyä reilun puoli litraa.

Kesäkuussa öljyn kulutus kasvoi yhtäkkiä. Nyt kulutus on noin vajaa litra tuhannella kilometrilla.

Auto käy normaalisti, ei savuta eikä vuoda alle.

Kulutus alkoi viimeisimmän huollon jälkeen. Huolto oli ns iso huolto, jossa vaihdettiin mm. sytytustulpat.
Lisätyönä tehtiin jakohihnan vaihto.

Voiko jakohihnan vaihdossa jokin mennä niin perusteellisesti pieleen, että öljynkulutus kasvaa?

Liikkeen mielestä ei pysty. Ehdottaa ensi alkuun Forte-käsittelyä. Jos se ei auta, niin venttiilikumien vaihtoa,
jos sekään ei auta niin koneremonttia (männänrenkaat) tai koneen vaihtoa.

Eli mitään ei pysty tutkimaan, ainoastaan osan vaihtoa ja sitten ihmetellään, auttoiko se...

Olisko kellään hyvää arvausta, mitä on tapahtunut ja kuinka asia korjattaisiin?
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 1.6 -00 äkillinen öljynkulutuksen kasvu

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Onhan se mahdollista, että kone polttaa sen kaiken öljyn. Elikkäs öljy joutuisi pakostakin palotilaan, joka tosiaan meinaa venttiilinvarrenkumeja. Tottakai myös kuluneet männänrenkaat vois tota aiheuttaa. Noi ongelmat on sellasia, ettei ulkopuolelta oikein mitenkään voi asiaa nähdä. Pakokaasun hajun perusteella vois nyt jotain päätellä, jos lämpimänäkin haisee kitkerältä ja öljyisältä niin voisi päätellä, että kone polttaa enempi öljyä kun sen on tarvis. Saman homman voi myös todeta pakokaasutestillä, jolloin pitäis nähdä kohonneita CO ja HC arvoja. Etenkin CO. Myöskään katalysaattori ei tykkää hyvää pitemmän päälle ja lambda tosiaan saattaa säätää seosta perseelleen.

Jokatapauksessa venttiilinvarrenkumien vaihto meinaa sylinterikannen irroittamista. Joka meinaa kannen kunnostamista ja uutta jakopäätä kasausvaiheessa :) Kannen joutuu purkamaan, että saa noi kumit vaihdettua ja samalla tietty venttiilit ja seetirenkaat koneistaa, venttiilit mittaa ja ehkä jousetkin. Myös kannen plaanaus on ehdoton.

Osia menee: Yläpään tiivistesarja ja venttiilinvarrenkumit (jos ei edellisessä) ja uudet hilut jakopäähän. Työtä siinä sitten onkin sellanen 10h. Koneistus yleensä tehdään jossain muualla ja kustantaa sen ~250e luokkaa.

Äkkiseltään kun laskee joudut lyömään autoosi autosi hinnan verran rahaa, että se saadaan kondikseen.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
yritäedes
Viestit: 2444
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.6 -00 äkillinen öljynkulutuksen kasvu

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

teriss kirjoitti:Olisko kellään hyvää arvausta, mitä on tapahtunut ja kuinka asia korjattaisiin?
Edellä on täyttä asiaa - pari juttua tuli vielä mieleen:
Jos öljynkulutus noin yhtäkkiä lisääntyi, niin kannattaa tarkastaa huohotussysteemi, josta täälläkin on ollut useamman kerran puhetta. Oikealta nimeltään PCV-venttiili, joka sijaitsee imusarjan alla lohkon kyljessä. Siitä lähtee letku, joka haarautuu kahdeksi ja menee imusarjalle. Kaikki kivasti piilossa siellä imusarjan alla. Kaikki osat irtoaa vetämällä toisistaan.
Jos tuo venttiili on tukossa tai letku irti, halki, litistynyt - muodostuu kampikammioon painetta, joka varsinkin vanhemmassa moottorissa työntää öljyä männänrenkaiden ohi palotilaan.

Vielä yksi mahdollisuus on, että männänrenkaat ovat jatkuvassa varovaisessa ajossa niin pikeentyneet, että ovat nyt jämähtäneet paikoilleen - seurauksena öljynkulutus. Se Forte-käsittely saattaa auttaa, samoin jos antaa moottorille kunnolla kenkää, pitempää ajoa kunnon kierroksilla ja välillä vetoja (tietenkin omalla vastuulla, jos kone on umpikarstassa).
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin