VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Escort 1.4 STW 1996.
Essu ei käynnisty. Latasin akun. Pyörittää hyvin ja starttasi jonkin ajan kuluttua mutta sammui heti. Sitten yskähti muutaman kerran muttei lähde käyntiin. Samalla ihmettelin ajovalojen toimintaa. Sytytysvirran kun kiertää virta-avaimesta päälle, syttyvät täydet ajovalot samalla. Nehän vievät huomattavasti virtaa, mikä puolestaan on pois kylmäkäynnistyksestä. Saako valomuistin jotenkin pois päältä? Auto on ystäväni eikä siinä ole ohjekirjaa tallella. Itselläni ei ole kokemuksia Fordeista mutta auttaisin kaveriani. Niin ja vielä sellainen juttu että bensaa ilmeisesti saa koska tuoksahtaa sahaamisen jälkeen.
Essu ei käynnisty. Latasin akun. Pyörittää hyvin ja starttasi jonkin ajan kuluttua mutta sammui heti. Sitten yskähti muutaman kerran muttei lähde käyntiin. Samalla ihmettelin ajovalojen toimintaa. Sytytysvirran kun kiertää virta-avaimesta päälle, syttyvät täydet ajovalot samalla. Nehän vievät huomattavasti virtaa, mikä puolestaan on pois kylmäkäynnistyksestä. Saako valomuistin jotenkin pois päältä? Auto on ystäväni eikä siinä ole ohjekirjaa tallella. Itselläni ei ole kokemuksia Fordeista mutta auttaisin kaveriani. Niin ja vielä sellainen juttu että bensaa ilmeisesti saa koska tuoksahtaa sahaamisen jälkeen.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Voihan sieltä kytkeä katkaisijasta parkit päälle..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Huomiovalojen rele/sulake pois?hannukem kirjoitti:Saako valomuistin jotenkin pois päältä?
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Eikö valoilta katkea virta startin ajaksi? Kun tuntuu voorteissa grammarikin sammuvan startin ajaksi, mitä ei muutamassa muussa merkissä oo tapahtunut (onko kytkennät vaihdettu en tiedä)..
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Taitaa vaan jännite laskea niin alas että ratio sammuu. Täysin mutua tosin.GeeTee- kirjoitti:Eikö valoilta katkea virta startin ajaksi?
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Radiolta katkeaa virta(vitalukon 1-asento), valoilta ei(2-asento).jsel kirjoitti: Taitaa vaan jännite laskea niin alas että ratio sammuu. Täysin mutua tosin.
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Ite miellän startti-asennon 3-asennoksi, edellä tämä on vissiinkin 1-asento? Mut juuh, kääntää parkit päälle jos sahaamaan joutuu ja korjaa sen vian miksi joutuu sahaamaan, eikä käytä voimavaroja automaattivalojen eliminointiin.. IMO.
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Selitin aika epäselvästi
Siis, ne laitteet, jotka on virtalukon 1-asennon takana(ainakin radio) sammuvat startatessa(3-asento)
Kun taas ne laitteet, jotka on 2-asennon takana jäävät startatessa päälle.

Siis, ne laitteet, jotka on virtalukon 1-asennon takana(ainakin radio) sammuvat startatessa(3-asento)
Kun taas ne laitteet, jotka on 2-asennon takana jäävät startatessa päälle.
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Muistaakseni valomuistia ei saa pois, jos se on alkuperäisenä. Ainakin omassa Escortissa kun poisti päivävaloreleen, niin en saanut enää lyhyitä valoja toimimaan. Eli valomuisti on integroitu joko releeseen tai valintaviikseen.
Mutta kiersin asian niin, että modifioin päivävalorelettä. Joko liimasin teipinpalan päivävaloreleen kontaktoripintaan tai sitten katkaisin kelan johtimen. En muista juuri kumpiko, mutta voin tarkistaa huomenissa.
ps. Olen huomannut, että polttimot kestävät huomattavasti pidempään, kun käynnistää auton ilman valoja. Ilmeisesti käynnistyksessä saattaa jännitevaihtelu olla tosi suuri.
Mutta kiersin asian niin, että modifioin päivävalorelettä. Joko liimasin teipinpalan päivävaloreleen kontaktoripintaan tai sitten katkaisin kelan johtimen. En muista juuri kumpiko, mutta voin tarkistaa huomenissa.
ps. Olen huomannut, että polttimot kestävät huomattavasti pidempään, kun käynnistää auton ilman valoja. Ilmeisesti käynnistyksessä saattaa jännitevaihtelu olla tosi suuri.
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Eli näin saa valomuistin pois: (ainakin Escort mk6 mallit)
- Etsi sulaketaulusta vihreä rele. (omassa eskossa ei muita vihreitä ollut)
Kuva: http://tinyurl.com/bt8a4u
- Avaa rele ja etsi sisältä nurkassa sijaitseva kosketin.
Varaa sähköteippiä, 3 mm kutistesukkaa tai muuta eristävää.
- Aseta teippi laitimmaisen kosketinpinnan päälle, kuten kuvassa: http://tinyurl.com/by6qqm
- Aseta releen kansi kiinni, rele paikoilleen ja valomuisti on poissa.
On huomioitava, että kun asettaa eristeen kosketinpintaan, niin se ei saa painaa releen valitsinta toiselle koskettimelle. Muuten valot ovat aina päällä.
- Etsi sulaketaulusta vihreä rele. (omassa eskossa ei muita vihreitä ollut)
Kuva: http://tinyurl.com/bt8a4u
- Avaa rele ja etsi sisältä nurkassa sijaitseva kosketin.
Varaa sähköteippiä, 3 mm kutistesukkaa tai muuta eristävää.
- Aseta teippi laitimmaisen kosketinpinnan päälle, kuten kuvassa: http://tinyurl.com/by6qqm
- Aseta releen kansi kiinni, rele paikoilleen ja valomuisti on poissa.
On huomioitava, että kun asettaa eristeen kosketinpintaan, niin se ei saa painaa releen valitsinta toiselle koskettimelle. Muuten valot ovat aina päällä.
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Pitääkös ne valot sitten aina kääntää päälle, kun on onnistuneesti ranettanut automaattivalot kuoliaaksi? Tuossa vaan mainittiin, että kuluttaa vähemmän polttimoita ja mahdollisesti pelastaa maailman ko. toimenpiteellä, niin niin..
-automaatti valot palavat alennetulla jännitteellä (ts. kestävät kauemmin) (mondeo) Halpis polttimot saattavat muuten paukahdella millon sattuu, eli niitä ei hyväksytä mihinkään kestotesteihin.
-automaattivalot päällä mittariston valot eivät pala (kestävät ihan sika paljo kauemmin) (mondeo)
-jos autosi ei jaksanut startata automaattivalojen kanssa, ja nyt kun onnistuneesti ranetit moisen turhakkeen autosta pois ja auto lähti käyntiin niin onneksi olkoon, sulla on edelleen paska akku, laturi tai molemmat tai jotain muuta vikaa kotterossa mutta eipähän tarvii hetkeen alkaa toimenpiteisiin.
Melkein pitäis laittaa tonne avautumissäikeeseen tämä, mutta kyllä ristus että korpeaa nämä maailmanpelastajat jotka ajelevat päivät ilman valoja ettei polttimoita kulu niin perkeleesti ym.ym. ja tekevät ties mitä virityksiä joita sitten seuraava omistaja saa viikkotolkulla selvitellä. Ja samat pällit polttavat sitä takasumaria koko talven, kun joulukuussa pyrytti lunta. argh.
-automaatti valot palavat alennetulla jännitteellä (ts. kestävät kauemmin) (mondeo) Halpis polttimot saattavat muuten paukahdella millon sattuu, eli niitä ei hyväksytä mihinkään kestotesteihin.
-automaattivalot päällä mittariston valot eivät pala (kestävät ihan sika paljo kauemmin) (mondeo)
-jos autosi ei jaksanut startata automaattivalojen kanssa, ja nyt kun onnistuneesti ranetit moisen turhakkeen autosta pois ja auto lähti käyntiin niin onneksi olkoon, sulla on edelleen paska akku, laturi tai molemmat tai jotain muuta vikaa kotterossa mutta eipähän tarvii hetkeen alkaa toimenpiteisiin.
Melkein pitäis laittaa tonne avautumissäikeeseen tämä, mutta kyllä ristus että korpeaa nämä maailmanpelastajat jotka ajelevat päivät ilman valoja ettei polttimoita kulu niin perkeleesti ym.ym. ja tekevät ties mitä virityksiä joita sitten seuraava omistaja saa viikkotolkulla selvitellä. Ja samat pällit polttavat sitä takasumaria koko talven, kun joulukuussa pyrytti lunta. argh.
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Menee kyllä ohi aiheen ja pilkunviilauksen puolelle, mutta
1. Hyvä, Modeoissa on alempi jännite valoautomatiikalla. Kaikissa autoissa ei silti näin ole.
2. Olen käyttänyt aina Osram:in peruspolttimoita vertaillessani. Oikeasti mikään polttimo ei ole vertailukelpoinen ilman vakio-olosuhteita laboratoriossa. Ei edes saman merkin, sillä laatueroja löytyy.
3. Escortissa palavat mittariston valot myös valoautomatiikalla.
4. Alunperin kirjoittamani ohjeen sain Ford:in huollosta. Joten ei se ihan oma viritys ole. Vaikka olisin voinut ostaa uuden releen ilman valomuistia tilalle. Muutostyö on kirjattu myös huoltokirjaan selkeästi.
5. Jos pitkäksi aikaa joutuu auton jättämään kovaan pakkaseen, niin kyllä siinä tuorekin akku on kovilla. Kysy vaikka akkuliikkeestä. Syytä olisi pakkaskeleillä pitää käynnistyskaapeleitakin mukana.
Ja mainitsen vielä senkin, että jos meinaa käyttää pitkiä valoja, niin joutuu kumminkin pyöräyttämään valot päälle. Oli valomuisti tai ei.
Mitä tulee ilman valoja ajamiseen, niin enemmän taidetaan ajaa palaneilla polttimoilla.
Yllätyin toki, että toisille asia on näin arka. Itse käytän aina päivävaloja, mutta en edes huomioi, jos joku tulee päivällä ilman valoja. Hämärässä toki nämä ovat vaaraksi.
1. Hyvä, Modeoissa on alempi jännite valoautomatiikalla. Kaikissa autoissa ei silti näin ole.
2. Olen käyttänyt aina Osram:in peruspolttimoita vertaillessani. Oikeasti mikään polttimo ei ole vertailukelpoinen ilman vakio-olosuhteita laboratoriossa. Ei edes saman merkin, sillä laatueroja löytyy.
3. Escortissa palavat mittariston valot myös valoautomatiikalla.
4. Alunperin kirjoittamani ohjeen sain Ford:in huollosta. Joten ei se ihan oma viritys ole. Vaikka olisin voinut ostaa uuden releen ilman valomuistia tilalle. Muutostyö on kirjattu myös huoltokirjaan selkeästi.
5. Jos pitkäksi aikaa joutuu auton jättämään kovaan pakkaseen, niin kyllä siinä tuorekin akku on kovilla. Kysy vaikka akkuliikkeestä. Syytä olisi pakkaskeleillä pitää käynnistyskaapeleitakin mukana.
Ja mainitsen vielä senkin, että jos meinaa käyttää pitkiä valoja, niin joutuu kumminkin pyöräyttämään valot päälle. Oli valomuisti tai ei.
Mitä tulee ilman valoja ajamiseen, niin enemmän taidetaan ajaa palaneilla polttimoilla.
Yllätyin toki, että toisille asia on näin arka. Itse käytän aina päivävaloja, mutta en edes huomioi, jos joku tulee päivällä ilman valoja. Hämärässä toki nämä ovat vaaraksi.
Viimeksi muokannut Patrik28, 26 Helmi 2009 18:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Mua ihmetyttää tässä topikissa se, että miksi nähdä se vaiva, että poistaa valomuistin käytöstä, kun lainkin mukaan valoja tarvii käyttää, ja sen yhden kaks kertaa vuodessa kun on se kova pakkanen ja pitäs auto käynnistää, niin siitä viiksestä voi kääntää sen yhden naksauksen, jolloin on parkit päällä, eikä varmasti haittaa käynnistymistä.. 

1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Kyllä ne escortinkin huomiovalot on himmeämmät kuin ajovalot. On nimittäis auto parkissa seinää vasten, ja siinä huomaa eron kun vaihtaa ajovaloilta huomiovaloille kotiin tullessa. Reilu kaks vuotta oon samoilla polttimoilla ajellu, joten en usko että se starttaaminen niitä kovin paljoa rasittaisi.Patrik28 kirjoitti: 1. Hyvä, Modeoissa on alempi jännite valoautomatiikalla. Kaikissa autoissa ei silti näin ole.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Kyllä tosiaan "automaattivalot" on hyvät kun niihin on jo monessa pirssissä tottunut, muuten ajas "pimeänä"! 8)
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
Nostellaas vähän vanhaa topiccia, kun ainakin itselle oli ajankohtainen led-päiväajovalojen asennuksen takia, eikä mistään löytynyt juuri omaan autoon sopivaa ohjetta. Sulakkeiden ja releiden poistolla en saanut valoautomatiikkaa poistettua. Ratkaisu löytyi pienen etsiskelyn jälkeen valokatkaisijasta. Eli omasta vm 2003 mondeosta valomuistin saa tapettua teippaamalla kosketuspinnat kuvassa näkyvässä rivin ylimmässä koskettimesta. Itse led-valot asensin sumuvalojen(pyöreät) paikalle. Sumuvalot oli motonetin 70mm pyöreät jotka asettuu hienosti ohuemman asennusrenkaan kanssa sumuvalo runkoon.
https://www.dropbox.com/sc/xu0bjncxfti6x2l/Gh1Cu2noJo
https://www.dropbox.com/sc/xu0bjncxfti6x2l/Gh1Cu2noJo
Re: VALOMUISTI JA sen poiskytkentä?
No kyllä asia niin on että jos on turhia kuluttajia päällä kun startataan niin EI hyvä! just siks en uusista autoista perustakkaan kun AINA on joku hemmetin sähkörimpula päällä!
ja jos ne myös aina PITÄÄ olla päällä niin kun on keksitty kaikkea systeemiä niin MIKSI ne ei ees startatessa mene pois päältä harva se startatessakaan ees parkkeja tarvii,kyllä alkaa polttimot palaa ja akun päälle käymään kun ajetaan lyhyttämatkaa ja kokoajan starttaillaan.
uusissa autoissa on akku kypsä melkein 3v päästä kun ajellaan pakkasella lyhyitä matkoja ja aina kaikki laitteet päällä,paljon olenkin ihmetelly kun toiset joutuu kokoajan vaihtamaan polttimoita tai ajavat yksisilmäisellä,no ei ihme kun näin tehdään ja monissa vaikea vaihtaakkin joku poltin!
Itse kyllä huolehdin laitteessa kuin laitteessa kun starttaan ettei ole MITÄÄN turhaa päällä joka vie virtaa hukkaan,mutta jokainen tyylillään
ja jos ne myös aina PITÄÄ olla päällä niin kun on keksitty kaikkea systeemiä niin MIKSI ne ei ees startatessa mene pois päältä harva se startatessakaan ees parkkeja tarvii,kyllä alkaa polttimot palaa ja akun päälle käymään kun ajetaan lyhyttämatkaa ja kokoajan starttaillaan.
uusissa autoissa on akku kypsä melkein 3v päästä kun ajellaan pakkasella lyhyitä matkoja ja aina kaikki laitteet päällä,paljon olenkin ihmetelly kun toiset joutuu kokoajan vaihtamaan polttimoita tai ajavat yksisilmäisellä,no ei ihme kun näin tehdään ja monissa vaikea vaihtaakkin joku poltin!
Itse kyllä huolehdin laitteessa kuin laitteessa kun starttaan ettei ole MITÄÄN turhaa päällä joka vie virtaa hukkaan,mutta jokainen tyylillään