
Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
vaihdettii säädettävä alusta focukseen ja olkoi täristää kun kiihdyttää ja tärinä loppui kun nosti keulaa hieman ylemmäs. millä sais ton tärinän pois ja keulan taas lähemmäs maata? 

Vitun voortti
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Säädä alusta siihen asentoon mihin haluat ja kovaa ajoa vaan. Vetoakselien nivelien kulmat kato muuttuu, niin ne täristää. Pitäis tärinöitten loppua muutaman päivän ajon jälkeen. Varaudu kuitenkin siihen, että alustasarjan laiton jälkeen alkaa porsimaan vetarit, laakerit ja puslat, varsinkin jos ovat vielä alkuperäisiä. Näillä alustamuutoksilla kun on tapana nopeuttaa vanhojen osien kulumista nimim. "kokemusta on".
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Totta kaikki tuo. Sitä täristämistä voisi pienentää jos vedät nivelet täyteen rasvaa. Sillä saattaa saada sen pahimman tärinän pois. Eli sisä- ja ulkopään suojakumeja auki ja rasvaprässillä perusteellisesti tavaraa sisään ja pannat kiinni. Pitäis ilmeisesti joskus kokeilla laittaa uusiin suojakumeihin valmiiksi rasvanipat jos sais jollain konstia tiiviiksi.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Tuolla täyteen puristamisella saat sata varmasti rasvat ympäri konehuonetta. Ylitäytetyt rasvat laajenevat ja tulevat varmasti ulos viimeistään siinä vaiheessa kun kumi pettää. Ja talvipakkasella tämä on erittäin tuhoisa konsti.mösjöö kirjoitti:Totta kaikki tuo. Sitä täristämistä voisi pienentää jos vedät nivelet täyteen rasvaa. Sillä saattaa saada sen pahimman tärinän pois. Eli sisä- ja ulkopään suojakumeja auki ja rasvaprässillä perusteellisesti tavaraa sisään ja pannat kiinni. Pitäis ilmeisesti joskus kokeilla laittaa uusiin suojakumeihin valmiiksi rasvanipat jos sais jollain konstia tiiviiksi.

Kuluneita/viallisia niveliä ja laakereita ei korjata ylimääräisellä rasvalla.
Torque Vectoring Control
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Focuksen vetoakselin purkaneena ihmettelin itsekin, kuinka vähärasvaisia nivelet ovat. Ja alfamer kertoo että:
Vetonivelten rasvamäärä, sisempi vetonivel:
iB5 vaihteisto: 100g
MTX75 vaihteisto: 125g
Ulompi vetonivel:
kumipalkeen uusimisen yhteydessä: 60g
vetonivelen uusimisen yhteydessä: 100g
Vetonivelten rasvamäärä, sisempi vetonivel:
iB5 vaihteisto: 100g
MTX75 vaihteisto: 125g
Ulompi vetonivel:
kumipalkeen uusimisen yhteydessä: 60g
vetonivelen uusimisen yhteydessä: 100g
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Varmaankin ihan riittävä voitelu, mutta kyllä sen toosan voi oikeesti aika täyteen tunkea sitä rasvaa. Muutenkin vaikea prässin kanssa arvuutella paljonko tavaraa mennyt grammoissa. Pussitavarana helpompaa, mut tulee kädet ihan sotkuun.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Tullu ny yli 100 kilsaa jä tärinä vaan jatkuu.. Olisko se sit vetarien vaihto edessä??
Vitun voortti
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Elä nyt vielä hötkyile, pistele joku 500km menemään vielä ja kattele sitten tilannetta uudelleen...
Ja sitten sen jälkeen tarkasta vielä fillarien tasapainotukset ja muut alustan komponentit ettei ole turhia välyksiä ja SITTEN voit ruveta vetoakseliremppaan =)
Ja sitten sen jälkeen tarkasta vielä fillarien tasapainotukset ja muut alustan komponentit ettei ole turhia välyksiä ja SITTEN voit ruveta vetoakseliremppaan =)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Kauas on pitkä matka ja tärinä vituttaa
Vitun voortti
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Mullakin kävi noin alustasarjan asennuksen jälkeen eikä se vaan mennyt pois. Aikani jaksoin sitä tärinää
ja vaihdatin vetoakselit..ja tuohan ei ole mitenkään Ford-liitännäinen tapahtuma. Voi aivan hyvin
käydä minkä tahansa auton kanssa. Noita kantsii aina vähän funtsia etukäteen ennenkö vaihtaa
alustaa. -Etenkin- VM 2000 autoihin. Ja niin, se ei jää noihin vetareihin ton ikäisessä autossa.
Voit seuraavan vuoden aikana varautua vaihtamaan alustasarjan verran rahalla puslia ja tukivarsia,
ehkä jopa renkaita.
ja vaihdatin vetoakselit..ja tuohan ei ole mitenkään Ford-liitännäinen tapahtuma. Voi aivan hyvin
käydä minkä tahansa auton kanssa. Noita kantsii aina vähän funtsia etukäteen ennenkö vaihtaa
alustaa. -Etenkin- VM 2000 autoihin. Ja niin, se ei jää noihin vetareihin ton ikäisessä autossa.
Voit seuraavan vuoden aikana varautua vaihtamaan alustasarjan verran rahalla puslia ja tukivarsia,
ehkä jopa renkaita.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Ex. pösössä täristi määrätyillä kierroksilla vielä vuodenkin jälkeen kun vedätti ja autolla oli ajettu vain 120tkm, ikinä en siihen vetareita vaihtanut mutta ne siellä sullaki täristää. Tähän nykyiseen Mondeoon vaihdettiin 30tkm sitten uusi vetari ja laakeri apumiehen puolelle, mutta kuskin puolella on vissiin alkuperäinen ja sen joutuis varmasti vaihtamaan jos rupeais madaltamaan joten en taida...
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Älä huolestu, Mondeo mkkolmosen voi madaltaa, laskea tonttiin, get slammed yms. ihan vapautuneesti. Ei siellä rupea vetarimörkö hillumaan.hluukkonen kirjoitti:Ex. pösössä täristi määrätyillä kierroksilla vielä vuodenkin jälkeen kun vedätti ja autolla oli ajettu vain 120tkm, ikinä en siihen vetareita vaihtanut mutta ne siellä sullaki täristää. Tähän nykyiseen Mondeoon vaihdettiin 30tkm sitten uusi vetari ja laakeri apumiehen puolelle, mutta kuskin puolella on vissiin alkuperäinen ja sen joutuis varmasti vaihtamaan jos rupeais madaltamaan joten en taida...
Mulla tismalleen samanlaisessa autossa kun sulla on laskettu maavarat aika lailla minimiin. Alkuperäiset vetarit ja puslat eikä täristä. Nykyinen stance ja siis se alustasarja ollut ajossa n. 50000 km, nyt autossa vajaat 210000 km. Ainoa kolina oli viimeksi Knopflerin konsertista poistuessa: runkopalkki otti kinni lattiaan Hartwall-Areenan parkkitalossa.
Siis mondeomk3kuskit, madaltakaa autonne, siitä tulee ihan eri auto.
Edittiä 18.7.2013: tarkastin kuitit; vasta 46000 km ajettu tolla stancella, ei 50000 km kuten mainostin, sori optimismi. 210000 km kääntyi mittariin eilen aamulla.
Viimeksi muokannut KajS, 18 Heinä 2013 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Sitten jos ja kun vetoakseliremonttiin rupeat, niin ohjeethan siihen löytyy täältä:
viewtopic.php?f=3&t=29605&hilit=focus+akseli+vaihto
Samaan syssyyn jos innostuu vaihtamaan molemmat akselit, aikaa menee asentajasta ja asennuspaikasta riippuen parista tunnista ylöspäin --->
Samalla vaihtuu näppärästi vaihdelaatikkoöljyt ja laatikon/akselin stefat.
Akseleita saa kuulema edukkaasti eBaysta, suomessa maksavat kai halvimmillaan n.300e/pari. Vaihdelaatikkoöljyä jos vaihtaa, sitä menee vajaa 2 litraa ja maksaa Fordilla n.25e/litra. Stefat n.5e/kpl ja samalla kannattaa uusia alapallonivelen pultti/mutteri kun todennäköisesti niistä korkkaa jengat, n. 6e/puoli. Nämä tiedot perustuen siis 1.6 bensakoneiseen/ iB5 vaihteistoon, mikä siis omassani on.
Mikäli tuohon savottaan ryhdyt ja kysyttävää tulee niin rohkeasti vaan kyselyä tulemaan, jotain 3-4 kertaa focuksen vetareita asennellut, niin jotain on vielä tuoreessa muistissa
viewtopic.php?f=3&t=29605&hilit=focus+akseli+vaihto
Samaan syssyyn jos innostuu vaihtamaan molemmat akselit, aikaa menee asentajasta ja asennuspaikasta riippuen parista tunnista ylöspäin --->
Samalla vaihtuu näppärästi vaihdelaatikkoöljyt ja laatikon/akselin stefat.
Akseleita saa kuulema edukkaasti eBaysta, suomessa maksavat kai halvimmillaan n.300e/pari. Vaihdelaatikkoöljyä jos vaihtaa, sitä menee vajaa 2 litraa ja maksaa Fordilla n.25e/litra. Stefat n.5e/kpl ja samalla kannattaa uusia alapallonivelen pultti/mutteri kun todennäköisesti niistä korkkaa jengat, n. 6e/puoli. Nämä tiedot perustuen siis 1.6 bensakoneiseen/ iB5 vaihteistoon, mikä siis omassani on.
Mikäli tuohon savottaan ryhdyt ja kysyttävää tulee niin rohkeasti vaan kyselyä tulemaan, jotain 3-4 kertaa focuksen vetareita asennellut, niin jotain on vielä tuoreessa muistissa

Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Vetarihomma on helppo setti. Öljyn ei oo pakko olla sitä Fordin omaa IB5. Tilalle voi laittaa muutakin, halvempaa 75W90 öljyä. Stefat on hieman ikäviä saada paikoilleen ilman erikoistyökalua. Toki onnistuu, mutta vaarana, että menee "liian" syvälle.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Mitä katsastuksessa sanotaan noista säädettävistä tai tosta tärinästä
Vitun voortti
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Alustasta ei mitään jos on se TüV todistus, jos sen vaatii. Tärinä ei vaikuta katsastukseen millään lailla.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Se uusi hieno säädettävä alusta vaatii muutoskatsastuksen. Jos autoa ei ole muutoskatsastettu sille alustalle, on vaarassa lähteä kilvet. Noin kävi yhdelle hienolle Lexukselle, kun Tüv-hyväksytyt ja muuten siis lailliset ilmapussit "unohtui" muutoskatsastaa. Ajokielto.
Mutta, rohkeana poikana ajelet vaikka viikon ja säädät sitten korkeuden, jottet saa otteeseen liian korkeita navasta kaareen mittoja. Ne mitat kun muuttuu, niin taas lähtee kilvet, vaikka on katsastettu alusta alla. Noin kävi yhdelle Datsunille.
Tervetuloa alustansäätäjien, varsinaisten uuskriminaalien joukkoon. On se kumma, ettei auton rekisteriotteessa alunperin ole mitään "navasta-kaaren-mittoja", mutta kun laitat paremman alustan, tulee ne mitat, ja sitten niitä millejä mittaillaan iltapimeällä ja poikaa pidetään poliisiauton takapenkillä kolme varttia ja uhataan putkalla. Tosielämää Turusta 2010-luvun Suomessa. Kun säädät alustaa, käytä mittana samaa savukerasiaa, kun poliisit Taivassalossa, jotka ruuvas kilvet DX:stä: liian matala, sanoi LM-aski...
Mutta, rohkeana poikana ajelet vaikka viikon ja säädät sitten korkeuden, jottet saa otteeseen liian korkeita navasta kaareen mittoja. Ne mitat kun muuttuu, niin taas lähtee kilvet, vaikka on katsastettu alusta alla. Noin kävi yhdelle Datsunille.
Tervetuloa alustansäätäjien, varsinaisten uuskriminaalien joukkoon. On se kumma, ettei auton rekisteriotteessa alunperin ole mitään "navasta-kaaren-mittoja", mutta kun laitat paremman alustan, tulee ne mitat, ja sitten niitä millejä mittaillaan iltapimeällä ja poikaa pidetään poliisiauton takapenkillä kolme varttia ja uhataan putkalla. Tosielämää Turusta 2010-luvun Suomessa. Kun säädät alustaa, käytä mittana samaa savukerasiaa, kun poliisit Taivassalossa, jotka ruuvas kilvet DX:stä: liian matala, sanoi LM-aski...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Joo, samaa myös kuullut kaupunkimme lainvalvojista. Tuntuu olevan "Eronen"-geeni siirtynyt syvemmälle liikkuvaan poliisiin. Tiedä sitten, että mistä ne niitä mittoja repii ja mikä olisi tossa kohtaa "juridisesti" oikein. Mutta siinä kohtaa vastaankin mussuttaminen ei varmaankaan ole suotavaa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Tulee se rasva tosiaankin kumista ulos vaikka ei rikkikään olis,niin kävi kerran Escossakin kun vaihdatin kumit,alko heittää välistä rasvaa pihalle!
Ja jos on matala -alusta TAI leveet gummit niin eipä saa ottaa osat toisiinsa eikä maahan kiinni,monesti olen nähny että hinkkaa ja hankaa renkaat kiinni jonnekkin kun on lastia TAI kääntää ääreisasentoon ja niinhän ei tule olla!
Eikä ole kivaa varmaan sekään jos alkaa pohja ottamaan kiinni näillä Suomen töyssytiellä,eipä ole paljoa hyötyäkään noista jutuista jollei aja kokoajan jotain rataa tai pitkää matkaa lujaa,MUTTA missä sitä voi ees tehä?
Rahanmenoa noilla kyllä saa tehtyä ja matkan sa taittumaan halvemmallakin,tosin jokainen tekee tyylillään ja kivaa on tietty harrastaa,ei siinä mitään,kunhan vaan pysytään rajoissa...
Ja jos on matala -alusta TAI leveet gummit niin eipä saa ottaa osat toisiinsa eikä maahan kiinni,monesti olen nähny että hinkkaa ja hankaa renkaat kiinni jonnekkin kun on lastia TAI kääntää ääreisasentoon ja niinhän ei tule olla!
Eikä ole kivaa varmaan sekään jos alkaa pohja ottamaan kiinni näillä Suomen töyssytiellä,eipä ole paljoa hyötyäkään noista jutuista jollei aja kokoajan jotain rataa tai pitkää matkaa lujaa,MUTTA missä sitä voi ees tehä?
Rahanmenoa noilla kyllä saa tehtyä ja matkan sa taittumaan halvemmallakin,tosin jokainen tekee tyylillään ja kivaa on tietty harrastaa,ei siinä mitään,kunhan vaan pysytään rajoissa...
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Mahtaisko lyhyemmistä koiranluista olla apu tärinään? menty jo monta tuhatta ja prkl täristää vaan
Vitun voortti
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Alkujaan, kun tätä pulmaa pohdittiin, ei käynyt ilmi renkaat. Onko renkaat tasapainossa ja miten kuluneet?
Mulle kävi vuosi sitten seuraavasti: Ostin mukavalta hepulta hienot Ronal-vanteet (7,5x18), joiden päällä oli aika hyvin ajetut Nokia Hakka Zetat. Pari kuukautta ajettuani ihmettelin intensiivistä resonanssia kuljettajan turvavyön yläkiinityksen seudulla. Purin ja kokosin sisustusta ja yritin metsästää kitinäkohtaa, laitoin sähköteippiä potentiaalisiin hankauskohtiin yms. Ei auttanut. Sirisi ja inisi...harmitti.
Onneksi tuli yks päivä talvi ja piti laittaa säälittävyysrenkaat (siis talvirenkaat 6,5x16:lla) alle. Seuraavana aamuna ei resonoinut. Eikä resonoinut taas huhtikuussa, kun laitoin ne überRonalit Falkeneiden kanssa alle. Syylliset oli ne Hakkazetat, jotka tuli ajettua hieman liian sileiksi. Tai siis kulmikkaiksi.
Siis transitneuvo: kokeile vaihtaa renkaat edestä taakse tai kokeile toisia renkaita. Ja tutki, onko ne sisäreunat kulmikkaat. Ja onhan se auto nelipyöräsuunnattu. Jossei nuo auta, on autoosi iskenyt puslapeikko tai vetarimörkö. Tosin ne lyhyemmät koiranluut olis oiva idea, ainakin "madallusopin professorina" toimiva poikani totesi mondeon alustan kanssa puuhastellessa, että noi etummaiset sais olla kaksi tuumaa lyhyemmät.
Mulle kävi vuosi sitten seuraavasti: Ostin mukavalta hepulta hienot Ronal-vanteet (7,5x18), joiden päällä oli aika hyvin ajetut Nokia Hakka Zetat. Pari kuukautta ajettuani ihmettelin intensiivistä resonanssia kuljettajan turvavyön yläkiinityksen seudulla. Purin ja kokosin sisustusta ja yritin metsästää kitinäkohtaa, laitoin sähköteippiä potentiaalisiin hankauskohtiin yms. Ei auttanut. Sirisi ja inisi...harmitti.
Onneksi tuli yks päivä talvi ja piti laittaa säälittävyysrenkaat (siis talvirenkaat 6,5x16:lla) alle. Seuraavana aamuna ei resonoinut. Eikä resonoinut taas huhtikuussa, kun laitoin ne überRonalit Falkeneiden kanssa alle. Syylliset oli ne Hakkazetat, jotka tuli ajettua hieman liian sileiksi. Tai siis kulmikkaiksi.
Siis transitneuvo: kokeile vaihtaa renkaat edestä taakse tai kokeile toisia renkaita. Ja tutki, onko ne sisäreunat kulmikkaat. Ja onhan se auto nelipyöräsuunnattu. Jossei nuo auta, on autoosi iskenyt puslapeikko tai vetarimörkö. Tosin ne lyhyemmät koiranluut olis oiva idea, ainakin "madallusopin professorina" toimiva poikani totesi mondeon alustan kanssa puuhastellessa, että noi etummaiset sais olla kaksi tuumaa lyhyemmät.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Renkaat on hyvät kun ne on alku kesästä ostettu ja vanteet pitäis olla suorat.. Täytynee kokeilla lyhyempiä luita
Vitun voortti
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Onko Kellään tietoa mistä sais säädettäviä koiralnuita tai mitkä mahtais olla sopivan mittaiset luut.
Vitun voortti
Re: Alustasarjan vaihdon jälkeinen tärinä focus 2000
Alustanosiahan ei saa hitsata, vaikka ne tehtaalla onkin hitsattu. Mutta koemielessä ostaisin parin niitä metallisia ja antaisin jonkun taitavan hitsarin tehdä niistä sopivan mittaiset. Jos ne sitten on hyvät, googlettaisin "Hi-Performance suspension parts for road and track Focus" ja ostaisin jostain Britanniasta tai Germaaniasta Tüv-hyväksytyt lyhyemmät.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter