Ohc + Turbo + Savu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2550
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Projektissani tullut että moottoria käytetty muutaman tunnin tähän mennessä, ei viellä ajettu tiellä etc eli ei rääkkätty ollenkaan.
Tarkoitus päästä rullille mutta mietityttää tuo sininen savu... Mustahan on vain voimaa mutta...
Pitääkö alkaa huolestua? Kylmä kone ei savuta mutta kun käy aikanssa alkaa tuppaa sinistä tosin seutu nyt peity mutta kuitenkin...
Öljyn paineen 2-5 Bar.
Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, otin tulpat pois ja sylinterit+männät näyttivät siisteiltä mitä nyt tulpanreiästä näki.
Tulppina C72LS3EX eli 3 kärkiset ranskalaiset jotka vaihdoin nyt uusiin 1 kärkisiin BPR6ES-11 vastaaviksi briksin tulppiin kokeeksi.

http://riceracing.net/Gallery/displayimage.php?pid=944

Öljynä sisään ajon ajaksi laitettu Shell Helix 10-40 mineraali johon lorautin sekaan Red Linen sinkki lisän sisään ajon takia.
Hyllyssä on RedLinen 10w40 jotka tarkoitus laittaa kun sisään ajo valmis.
Pitääkö hermostua vai menenkö vain kylmästi penkkiin säätämään ja mittaamaan ?
Kaikki palikat ovat siis uusia ja koko kone tehty uusilla osilla.

Öljypumppu on suurteho/paine versio, joku joskus maininnut yläkerran tulvimisesta, voisiko olla?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Varmaankin tuo taunus projekti.
Mitä pikaisesti kuvia katselin kysymykseksi heräsi että minkäs kokoinen on tuo ahtimelta öljypohjaan paluun putken halkaisija. Näyttää niin pienelle kuvissa. Moottorinkiinnitys 13kannalla ja ö-pohjan reijät 7mm niin veikkaus että putki 10-12mm(ulkohalkaisija) veikkauksena. Saattaa olla ahdasta yhdistettynä suureen tuottoon pumpun kanssa.
Itse aina tehnyt vähintään 15-20mm paluun ahtimelta ö-pohjaan,ja pinnan yläpuolelle että virtaus mahdollisimman vapaa pohjaan päin.
Eli mieleen tulee että ahtimen oljyt ei kerkeä poistumaan ja öljy pakenee ahtimen puolelta läpi ja palaa putken puolella sinisenä sitten.
Onkos tulpat minkä näköiset ? Ne kyllä menisi tyhjäkäynnillä öljyiseksi jos kone pytyn puolella falskaisi. Ja olisi se männän pääkin öljyinen,kokemuksesta tietoa :roll:
gti golo palloilija
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2550
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Kuvissa on "vanha" versio jossa meni öljypinnan alapuolelle, uusi menee yläpuolelle mutta koskaan tullut otettua kuvaa mutta en sulje pois että ahistaisi... No se olisi syynä niin ei auta kuin tehdä uusi versio =)

**

No niin, moottoria käytetty tänään jokusen tunnin ihmetellen tosin ensin tein:
Tarkistin huohotuspuolen, ei tukossa mutta vaihdoin isomman suodattimen ja samalla jätin sen kytkemättä imusarjaan(Letku oli kuiva sisältä joten ei öljyä tullu).
Moottori käyntiin, lähtee laakista eli starti ei juurikaan ehdi pyöriä.
Käyn tasaiseen, seos noin 14.x.
Jonkin aikaa käyn ja seokset alkaa heittelee ja savutus alkaa.
Seos menee välillä aika laihalle joten pistelen lisää kakkua sitä mukaa kun laiha kohta löytyy ja kas, saan pysymään 12.x - 15.x alueella.
Tuli hommattua täysversio megalogview tuon TS kaveriksi joten otin datalogeja muutaman minuutin ajan, ajan ne megalogview:n kautta takaisin MS sisään.
Alkoin seokset pysyy 14.x alueella ja savutus lähes loppui.
Sitten vähän pisempää datalog ottoa kevyesti kieroksia nostaen varoen että ei seoksen ala 15.x:llä, logit aina megalogview kautta jossa analyserillä vai mikä se nimi on uusia säätöjä karttaan jotka sitten siirsin takaisin ms3:n
Sain isommalla alueella seokset pysymään 14.x paikkeilla ja ei savuta juuri ollenkaan jos ollenkaan.
Nyt pystyy jo pikkasen polkaisee paikalla että dumppi aivastaa ilman että menee laihalle tai savuta.
Tämän jälkeen annoin käydä 1500kier/min varmaan 40min ja vieressä ei saa sinistä myrkytystä.

Huohottimen kautta ei juuri ilma liiku mutta laitoin sen nyt takaisin imusarjaan kiinni, ehkä teen muutoksia huohottimeen vielä.
Seuraava käynistys varmaankin kun ajan lavetille ja suunta rullille jos säät antaa tehdä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2550
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tänään testailin sitä sun tätä eli olen siihen tulokseen tullut että ahtimen paluu on sittenkin liian ahdas joten sen teen uusiksi.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Vastaa Viestiin