Focus C Max kaasuttelee itsestään

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jonesy
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Huhti 2012 19:47

Focus C Max kaasuttelee itsestään

Viesti Kirjoittaja Jonesy »

1.8DM-2 Focus C Max-03 alkoi tekemään omiaan. Kun kaasua hipaiseekin, niin kierrokset pompsahtaa 2700rmp ja pysyy siellä pari sek. kunnes palaa tyhjäkäyntiin joka sekin on reipas 1300rpm. Tekee myös niin että kun pysähtyy vaikkapa valoihin niin itsestään nostaa kierrokset tuonne mainittuun 2500-2700 rpm. Kaupunkiajossa ei tahdo löytyä sopivaa menoa kaasusta vaan rytyyttää, nykäisee jne. Aina pitäis kiihdyttää hiljalleen niin meno olisi tasaista, mutta tämä metodi päätynee ennen pitkää kortittomuuteen tai puuhun..

iPhonella ja bluetooth-OBD2 mokkulalla ei näy vikakoodia millään ohjelmalla. Sen sijaan kaasun määrä (throttle position) näyttää tyhjäkäynnille 12.3% ja kun hipaisee niin nousee 13.3% ja pysyy itsestään siellä tuon pari sek. Kun taas auto on sammuksissa(kohta minäkin) niin info pedaalista(tai mistä se nyt tuleekin) näyttää menevän ihan sitä mukaa kun pedaalia painaa, eikä juutu yhtään hetkeksikään. Ilmamäärän anturia en edes löytänyt vaikka purin oletetun sijainnin rojut eikä siellä mitään oravaa ollut ilmarööreissä.

Mikä kumma se nyt tähän tuli? Onko joku kaasupolkimen anturi tms kaput vai itse belsebubiko tähän jo pesi? Tietty merkkihuoltoon kun veisi niin valmista tulisi..mutta oisko joku keino jolla ite koplata iskuun ja hyvällä omallatunnolla kaljoitella sitten huoltorahat :P

Ja juhannusta joka suuntaan ja kaikille vähäsen.
Jonesy
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Huhti 2012 19:47

Re: Focus C Max kaasuttelee itsestään

Viesti Kirjoittaja Jonesy »

Nytpäs ilmestyi vikakoodi: P2008 intake manifold runner control circuit open bank 1

Nopsaan googlattuna joku alipainesäädin tms jumissa tai rikki. Tointaakohan äkkinäisen lähteä sörkkimään? Mutta ei kai noi ihan rakettitiedettä ole.. jos joku säätää alipaineella jotain läppää/venttiiliä.
asuvanto

Re: Focus C Max kaasuttelee itsestään

Viesti Kirjoittaja asuvanto »

Itsellä samat oireet ja veikkauksena olisi haljennut letku..

http://www.focusfanatics.com/forum/show ... p?t=212938

Tutustun itse asiaan tällä viikolla ja kerron miten kävi..
asuvanto

Re: Focus C Max kaasuttelee itsestään

Viesti Kirjoittaja asuvanto »

Noniin..

Haljennut letkuhan se siellä kummitteli.
Nyt letku vaihdettu ja imusarjan läpät heitetty samalla pois kolisemasta. 8)
Jonesy
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Huhti 2012 19:47

Re: Focus C Max kaasuttelee itsestään

Viesti Kirjoittaja Jonesy »

Kiitos tästä! Lähden tuota kautta etsimään vikaa ja lääkettä. Pukkaan raporttia kuinkas kävi.
Jonesy
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Huhti 2012 19:47

Re: Focus C Max kaasuttelee itsestään

Viesti Kirjoittaja Jonesy »

Ja syyllinen oli juurikin toi sama letkun pätkä. Aika iso räpeltäminen että saa sen vaihdettua. Paikallinen Ford ei olisi saanut osaa vasta kun joskus ensi viikolle niin piti soveltaa. Muutaman euron 90-kulmaletku Motonetistä ja kovamuovi liitospala väliin ja sukkaa päälle. Ei muuten halkea enää.. Siinä on näemmä juuri sitä letkua vasten pultin pää johon se "hiertää" Tolla patentilla ei osu siihen enää lain.

Kiitos avusta taas. Auto pelaa kun unelma. Kiihtyy ja menee tasaisesti. Ties kuinka kauan toi on ollut hieman halki kun meno on nyt ihan toista kun ennen.

Kilkkaa kuva isommaksi.
Kuva
juakoj

Re: Focus C Max kaasuttelee itsestään

Viesti Kirjoittaja juakoj »

Missä Kyseinen letku sijaitsee? itselläni c-maxissa samat oireet!!
Filipsi

Re: Focus C Max kaasuttelee itsestään

Viesti Kirjoittaja Filipsi »

Päivää kaikille.
Mulla on Focus c-max 1.8 ja siinä ropleemana että kun laittaa auton käyntiin niin kierrokset nousee sinne 6ooo rpm kantturoille samantien.
jos näplää kaasua niin voi laskea jonnekki 4000 rpm mutta kun painaa taas niin nousee jälleen tappiin. Sammutus ja uudelleen käynnistys auttaa ja auto käynnistyy toisella starttauksella normaalisti.

Tämä vika ilmenee jos auto on seissyt noin 5 min ja yli. Eli kun sammutan auton ja starttaan uudelleen heti perään niin se käynnistyy normaalisti.

Kaasun asentotunnistin tms tuli itellä ekana mieleen mutta varmaan jollakin voisi olla vastaavasta kokemusta tällä foorumilla.
Jonesy
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Huhti 2012 19:47

Re: Focus C Max kaasuttelee itsestään

Viesti Kirjoittaja Jonesy »

juakoj kirjoitti:Missä Kyseinen letku sijaitsee? itselläni c-maxissa samat oireet!!
Hankalassa paikassa on tuo epeli. Imusarja irti ja paljon muutakin. Menin aikalailla tuolla edellä olleen linkin ohjeilla. Piirsin suunnilleen putken paikan kuvaan joka on noista ylemmistä ohjeista. Putki lienee hieman eri tavalla eri malleissa, mutta suunnilleen tuossa se oli mullakin (1,8 Duratec)
Kuva
Viimeksi muokannut Jonesy, 09 Heinä 2013 00:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jonesy
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Huhti 2012 19:47

Re: Focus C Max kaasuttelee itsestään

Viesti Kirjoittaja Jonesy »

Filipsi kirjoitti:Päivää kaikille.
Mulla on Focus c-max 1.8 ja siinä ropleemana että kun laittaa auton käyntiin niin kierrokset nousee sinne 6ooo rpm kantturoille samantien.
jos näplää kaasua niin voi laskea jonnekki 4000 rpm mutta kun painaa taas niin nousee jälleen tappiin. Sammutus ja uudelleen käynnistys auttaa ja auto käynnistyy toisella starttauksella normaalisti.

Tämä vika ilmenee jos auto on seissyt noin 5 min ja yli. Eli kun sammutan auton ja starttaan uudelleen heti perään niin se käynnistyy normaalisti.

Kaasun asentotunnistin tms tuli itellä ekana mieleen mutta varmaan jollakin voisi olla vastaavasta kokemusta tällä foorumilla.
Ei ole kokemusta, mutta lienet oikeassa. Tämän kyllä luulisi näkyvän jos tökkäisi OBD-porttiin lukijan. Itse luulin myös että mulla voisi olla vika tuossa. Mutta hirmuisen tappelun tuloksena sain suhattua iPhonesta ja 25€ OBD-lukijasta hyvän työvälineen. Ongelma muuten tuossa oli että iPhone ei tue bluetooth vempaimia niin kuin pitäisi. 5€ hintainen netistä ostettu "viritetty" bluetooth-ohjainsofta saattoi lopulta OBD-palikan ja puhelimen yhteistyöhön. Sillä sitten tutkin auton toimintoja ja mm. kaasupolkimen asentotunnistimen toimintaa. Se näyttää prosentteina että missä asennossa pedaali on. Ja jos poikkeaa isosti siinä missä asennossa se oikeasti on niin vika lienee tunnistimessa.

edit: Niin ja ohjelmana tämä: http://www.palmerperformance.com/produc ... nd/iphone/
Filipsi

Re: Focus C Max kaasuttelee itsestään

Viesti Kirjoittaja Filipsi »

Filipsi kirjoitti:Päivää kaikille.
Mulla on Focus c-max 1.8 ja siinä ropleemana että kun laittaa auton käyntiin niin kierrokset nousee sinne 6ooo rpm kantturoille samantien.
jos näplää kaasua niin voi laskea jonnekki 4000 rpm mutta kun painaa taas niin nousee jälleen tappiin. Sammutus ja uudelleen käynnistys auttaa ja auto käynnistyy toisella starttauksella normaalisti.

Tämä vika ilmenee jos auto on seissyt noin 5 min ja yli. Eli kun sammutan auton ja starttaan uudelleen heti perään niin se käynnistyy normaalisti.

Kaasun asentotunnistin tms tuli itellä ekana mieleen mutta varmaan jollakin voisi olla vastaavasta kokemusta tällä foorumilla.
Vikakoodit luettu ja tulos oli P1549 -säätyvän imusarjan kytkentä/mang.vent toimintahäiriö.
pitää käyttää myös se kaasuläppäkotelo auki ja putsata.
Katellaan mitä tuleman pitää.
judgedredd
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 05 Joulu 2015 21:35

Re: Focus C Max kaasuttelee itsestään

Viesti Kirjoittaja judgedredd »

Iltaa.

Kiitoksia paljon vinkistä, minunkin Foordissa oli sama ilmiö, korjattu nyt ja noin 1,5 tunnissa tupakkitaukoineen, itseasiassa melko helppo homma.
Tuon rikkinäisen letkun näkee taskulampulla imusarjan välistä, näyttävät kaikki halkeavan samalla lailla.

Laitetaan tähän pikaohjeet jos joku vielä taistelee kys. ongelman kanssa, kyseessä siis vm. 2003, 1.8 Duratec HE-koneella.

Tarvii ainakin seuraavaa: hyvät 8 ja 10 mm hylsyt, kolme erimittaista jatkovartta pikkuräikkäavaimelle, torx-satsin, tunkin ja ehkä pukitkin

1. Tunkkaa auton etupäätä hieman ylös
2. Pura muovit syylärin alta ja päältä ja maski pois
3. Irrota syylärinkannakkeet alapuolelta 2 kpl 10mm pulttia per pääty ja pudota syyläriä vaikkapa narun varaan n.1ocm jotta pääsee käsiksi imusarjapultteihin (vesiä ei tarvitse päästää)
4. Irroita öljytikun 2 pidikeruuvia, johtosarjoja kiinnikkeistään mahd. paljon ja läppäkotelon 4 pulttia (8mm) ja se sivuun, ja myös ilmapuhdistimen letku irti
5. Nyt pääsee käsiksi imusarjapultteihin joita on 8kpl (7 yläpuolella ja 1 alapuolella), ne auki.
6. Vedä imusarjaa syyläriin päin, pari pikku alipaineletkua läppäkotelon alta vielä irti ja hieman altamenevien johtosarjojen kiinnikkeitä niin tulee tarpeeksi tilaa jotta saa käden mahtumaan väliin.
7. Nyt kätevä mies (tai emäntä, tai opetettu hiiri) mahtuu juuri nyppäämään tuon viallisen letkun irti ja korjaa sen hyväksinäkemällään konstilla tiiviiksi tai vaihtaa kokonaan uuden. Letkussa ei ole kiinnitysklipsejä tai klemmareita joten se irtoaa helposti.
8. Ujuta uusi/korjattu letku paikalleen ja osat päinvastaisjärjestyksessä kiinni (muista myös ne pikkuset letkut) ja imusarjapultit momentteihin ja loputkin muovit kiinni.
9. Jua kaljat päälle!

Perhana miksei tuota letkua ole tehty esim. metallista, niin monella on ollut tuo näemmä koetinkivenä.

-Raimo
Vastaa Viestiin