Hei.
Ei kokemusta ko. autosta.
Tyhjäkäynti liian alhaalla ja nykii jonki verra.
Voiko tyhjäkäynnin säätää itse, vai tehdäänkö se Fordin huollossa?
Onko mahdollisesti tyhjäkäynti venttiili vaihto kunnossa, tai jokin ilma vuoto?
Onko saatavilla mistään edullista vikakoodin lukijaa, jota vois käyttää itse vikojen etsintään?
Kiitos tiedoista etukäteen.
Ford Mondeo 2.0 2001 Nykii
Re: Ford Mondeo 2.0 2001 Nykii
MAF, tulpat, ilmanputsari jne jne. Ei voi säätää tyhjäkäyntiä ruiskuvehkeissä.
Re: Ford Mondeo 2.0 2001 Nykii
Puola, tulpat ja tulpanjohdot näissä eniten ongelmia tekee, etenki toi puola.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Ford Mondeo 2.0 2001 Nykii
Bemari palstalla ovat kehottaneet putsaamaan tyhjäkäyntiventtiiliä, sillä se voi jumittua auki ja sitä kautta voi jäädä seos liian laihalle, joka EHKÄ näkyy sitten juuri alhaisena tyhjäkäynnillä ja nykimisellä. Jos ei ole purettavaa mallia itse tyhjäkäyntiventtiili niin voi koittaa liottaa sitä esim. rost offilla (crc) ja hyppyjohdoilla testata että liikkuu ja palauttaa napakasti.
Itse olen selvittänyt imuvuotoja ruiskuttamalla rost offia (crc) jokapuolelle konehuoneeseen, jolloin imuvuodon löytyessä kierrokset laskee selvästi. Tai sitten jotain starttikaasua (tulenarkaa), jolloin puolestaan kierrokset nousee jos imuvuotoa.
Ilmanputsarin ja koneen välinen haitariputki on useissa autoissa halkeillut ja imee ilmaa ilmamassamittarin ohitse, jolloin seokset on laihalla.
Motonetissä taitaa olla erilaisia vikakoodilukijoita eri autoihin noin 40e hintaan. Mielestäni sellainen kannattaa hankkia jos on tarkoitus pitää autoa monta vuotta, sillä yhden kerran vikakoodin lukeminenkin (merkki)korjaamolla maksaa jo tuon mittarin hinnan. Tosin niillä näkee lähinnä vain moottoripuolta eli ei varmaankaan abs, turvatyynyjä ym. varusteita.
En tunne mondeoita, mutta ehkä vinkeistäni voisi silti olla apua...
Itse olen selvittänyt imuvuotoja ruiskuttamalla rost offia (crc) jokapuolelle konehuoneeseen, jolloin imuvuodon löytyessä kierrokset laskee selvästi. Tai sitten jotain starttikaasua (tulenarkaa), jolloin puolestaan kierrokset nousee jos imuvuotoa.
Ilmanputsarin ja koneen välinen haitariputki on useissa autoissa halkeillut ja imee ilmaa ilmamassamittarin ohitse, jolloin seokset on laihalla.
Motonetissä taitaa olla erilaisia vikakoodilukijoita eri autoihin noin 40e hintaan. Mielestäni sellainen kannattaa hankkia jos on tarkoitus pitää autoa monta vuotta, sillä yhden kerran vikakoodin lukeminenkin (merkki)korjaamolla maksaa jo tuon mittarin hinnan. Tosin niillä näkee lähinnä vain moottoripuolta eli ei varmaankaan abs, turvatyynyjä ym. varusteita.
En tunne mondeoita, mutta ehkä vinkeistäni voisi silti olla apua...
Re: Ford Mondeo 2.0 2001 Nykii
Muuhun en ota kantaa mutta kyllähän nyt tyhjäkäyntiventtiili on aina Ilmamäärämittarin (MAF):n jälkeen, eli ei sen pitäisi mitään seokseen vaikuttaa...ReiluReiska kirjoitti:Bemari palstalla ovat kehottaneet putsaamaan tyhjäkäyntiventtiiliä, sillä se voi jumittua auki ja sitä kautta voi jäädä seos liian laihalle, joka EHKÄ näkyy sitten juuri alhaisena tyhjäkäynnillä ja nykimisellä.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Ford Mondeo 2.0 2001 Nykii
Eikä edes ole MAF:ia näissä 2001- mondeoissa, vaan paluu vanhaan, eli MAP..
Sanoisin kanssa että tulpat, puola ja johdot. Tulpat kannattaa vaihtaa joka tapauksessa, ja voortin orkkiksia kannattaa suosia vaikka onkin kalliit. johdot voi mitata, jos on suuri aeroja vastusarvoissa, niin johdot vaihtoon. Puola käteen ja katselemaan, näkee silmällä jos on halkeamia. Ostaisin puolankin alkuperäisenä.
Sanoisin kanssa että tulpat, puola ja johdot. Tulpat kannattaa vaihtaa joka tapauksessa, ja voortin orkkiksia kannattaa suosia vaikka onkin kalliit. johdot voi mitata, jos on suuri aeroja vastusarvoissa, niin johdot vaihtoon. Puola käteen ja katselemaan, näkee silmällä jos on halkeamia. Ostaisin puolankin alkuperäisenä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Ford Mondeo 2.0 2001 Nykii
Mielenkiintoista, kuvittelin automaattisesti että tuskin siinä nyt MAP-anturia on.Sierra2.3-16v kirjoitti:Eikä edes ole MAF:ia näissä 2001- mondeoissa, vaan paluu vanhaan, eli MAP..
Sanoisin kanssa että tulpat, puola ja johdot. Tulpat kannattaa vaihtaa joka tapauksessa, ja voortin orkkiksia kannattaa suosia vaikka onkin kalliit. johdot voi mitata, jos on suuri aeroja vastusarvoissa, niin johdot vaihtoon. Puola käteen ja katselemaan, näkee silmällä jos on halkeamia. Ostaisin puolankin alkuperäisenä.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta