Focus jakopäärempan ongelma/ RATKAISTU
Re: Focus jakopäärempan ongelma
yhdestä alle 50tkm ajetusta -03 koneesta kauppaa hieroin, mahtaisko olla jopa sama kyseessä? samantien olisin ostanut, mutta juurikin tuo sopivuuden varmistaminen kaihertaa? myös yhdestä kannesta olen kauppaa hieronut, myyjän mukaan kunnossa ja hintaa alle 200e..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Jako 180 astetta pielessä
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Jos kone kerran on menossa vaihtoon niin ei häviä mitään kokeilla vetästä 180 astetta toiseen suuntaan. Jäin käsitykseen, että kaikesta huolimatta luovutus-mentaliteetillä tämä jäi kokeilematta?
kaselin kirjoitti:Jako 180 astetta pielessä
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Ei tässä mikään luovutusmentaliteetti ole päällä =) Ford liikkeessä todettu että venttiilit vääränä, ei taida enää akseleiden pyörittely auttaa 8)terae kirjoitti:ei häviä mitään kokeilla vetästä 180 astetta toiseen suuntaan. Jäin käsitykseen, että kaikesta huolimatta luovutus-mentaliteetillä tämä jäi kokeilematta?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Onko jollakulla viisaalla tietoa tuosta moottorien yhteensopivuuden logiikasta? Eli millä perusteella varmistutaan siitä että vaihtomoottori varmasti sopii toiseen autoon? Pitääkö valmistusnumerosta joidenkin tiettyjen numeroiden/kirjaimien täsmätä, vai mikä koodi/sarjanumero on se ratkaisun avain?
Pakkohan tuossa on joku järkeenkäypä tapa olla, ettei noita moottoreita tarttis sokkona ostella
Pakkohan tuossa on joku järkeenkäypä tapa olla, ettei noita moottoreita tarttis sokkona ostella

Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus jakopäärempan ongelma
jos siinä zetecci on niin samanlainen vaa tilalle. niitä löytyy joka toisesta fordista
tuli mieleen muuten että kun kiristit kampipyörän päästä pulttia kireelle niin olihan vauhtipyörä lukittuna? fordin työkaluissa ei ainakaa kiilahihna lukitustappi kestä vääntämistä. ja pelkällä pulttipyssyllä vääntäminen ei riitä. kokemusta nimittäin on siitä kun pulttipyssyllä kireelle ja käyntiin, kävi n. 30min nätisti kunnes pyörähti alakerrassa ja venttilit solmuun. se nimittäin pitää oikeasti kireälle laittaa. muistaakseni 45nm ja 90astetta

Re: Focus jakopäärempan ongelma
Ei ollut vauhtipyörä lukittuna. Kampiakselin ajoituspulttia ja hihnapyörän lukitustyökalua vasten apumiehen avulla isolla momenttiavaimella kiristin. Korjausoppaasta kyllä katottiin oikeat kiristysmomentit.
Laitoin huvikseni sähköpostia ihan Fordin konttorille, että miten moottorin sopivuus varmistetaan. Arvelinkin että turhaa työnä, mutta kokeiltu nyt sekin
Sieltä tuli diplomaattinen vastaus tyyliin; "erään tietyn koodin on täsmättävä. Takuukunnostettuja vaihtomoottoreita on saatavilla palvelevista iloisista Ford liikkeistä, mukavaa kesänjatkoa!"
Tällä hetkellä tilanne on se, että hankin tommosen about 100tkm ajetun kannen kaikkine hiluineen ja auto on nyt korjaamolla laitettavana. Jännätääs nyt vielä miten tässä käy =)
Laitoin huvikseni sähköpostia ihan Fordin konttorille, että miten moottorin sopivuus varmistetaan. Arvelinkin että turhaa työnä, mutta kokeiltu nyt sekin

Sieltä tuli diplomaattinen vastaus tyyliin; "erään tietyn koodin on täsmättävä. Takuukunnostettuja vaihtomoottoreita on saatavilla palvelevista iloisista Ford liikkeistä, mukavaa kesänjatkoa!"
Tällä hetkellä tilanne on se, että hankin tommosen about 100tkm ajetun kannen kaikkine hiluineen ja auto on nyt korjaamolla laitettavana. Jännätääs nyt vielä miten tässä käy =)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Korjausoppaan mukaan kampiakselin pulttia kiristäessä riittää, että pitää hihnapyörää paikallaan itse-tehdyllä "erikoistyökalulla", samantapaisella kuin tämä mutta järeämmällä rakenteella. Itse mietin jälkeenpäin, mikä estää tällä strategialla kiristäessä kampiakselia (ja pulttia) pyörimästä hihnapyörän suhteen -> 90 asteen kiristys ei välttämättä olisikaan ihan 90 asteen kiristys. Anyway, kaksi Zetecin jakohihnaa on tullut vaihdettua korjausoppaan ohjeita noudattaen ja molemmat koneet ovat tänä päivänäkin kovassa ajossa samoilla hihnoilla ja kiristimillä...
Re: Focus jakopäärempan ongelma
helpointa on jos hommaa lukitus työkalun vauhtipyörään. tai tekee ite, tulee startin tilalle. ja ero sillon kun on lukittuna vauhtipyörästä niin ei varmasti liiku jako mihinkään suuntaan. sen verran löytyy tietoa kun fordilla on mekaanikkona
ja jokusen noita tehneenä

Re: Focus jakopäärempan ongelma
Oli aivan pakko kirjoitella tähän viestiketjuun sellainen kommentti, että olihan lohkoon ruuvattava erikoistyökalu oikeanlainen? Itse ruuvasin 1,8 zetec-e koneen lohkoon sopivan lukitustapin, jota vasten kone kyllä tietyssä asennossa pysähtyi, mutta kone ei ollutkaan tuolloin ykk:ssa. Syynä oli se, että lukitustappi oli 1,8td koneeseen kuuluva ja ilmeisesti näissä on jotakin mittaeroa.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
tappi oli itsetehty versio pultista joka säädettiin mutterilla oliks se nyt 38.2mm pituiseksi muistaakseni ja ykkösmännän yläkohta varmistettiin katsomalla kierretapilla tulpan reijästä.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Justiinsa tuli korjaamolta soittoa että focus käy ja kukkuu jälleen! Kuuleman mukaan kaikki 8 imuventtiiliä oli vääränä, siksi ei oikein rokannut
Eli käytetyn kannen vaihdolla selvittiin. Asennutin samalla uuden katin ja pakosarjan sekä camberpultit taka-akselille, "nyt kelpaa taas ajella mutkaista tietä näkymättömiin" sanoi asentaja 8)

Eli käytetyn kannen vaihdolla selvittiin. Asennutin samalla uuden katin ja pakosarjan sekä camberpultit taka-akselille, "nyt kelpaa taas ajella mutkaista tietä näkymättömiin" sanoi asentaja 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus jakopäärempan ongelma/ RATKAISTU
saitko laitettua nokkiin sen "viilan" kiinni kun alakerran kiilatappi oli paikoillaan? mietin vaan että miten olet saanut jaon pieleen kun zetecciä ei oikein saa edes pieleen jos sen oikeen on tehnyt
. hyvä kun on taas foorti ajossa!

Re: Focus jakopäärempan ongelma/ RATKAISTU
Näin se asentaja tuumas että jossain välissä on nokat olleet väärässä asennossa, ei paljoa mut tarpeeks. Ilmeisesti mahdotonkin muuttuu mahdolliseksi kun minä tartun työkalupakkiin
Jossain vaiheessa tullut mokattua sehän on selvä, mutta mitä sitä enää murehtimaan. Kovaa ajoo vaan... 8)

Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus jakopäärempan ongelma/ RATKAISTU
Tekevälle sattuu. Hyvä että toimii taas, nythän siinä on uus kansipahvikin niin ei tartte siitäkään murehtia millon alkaa kusemaan.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Re: Focus jakopäärempan ongelma/ RATKAISTU
Juurikin näin. Uutta osaa taas vanhassa rotiskossa isolla kädellä, eli ei muuta ku usvaa putkeen...
Ja tuossa kuva vanhasta kannesta, pikkasen sieltä venttiilit irvistää
http://i1290.photobucket.com/albums/b53 ... 68855d.jpg
Ja tuossa kuva vanhasta kannesta, pikkasen sieltä venttiilit irvistää

http://i1290.photobucket.com/albums/b53 ... 68855d.jpg
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001