Egr venttiili hakusessa ja käynti ongelma kaupan päälle..
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Egr venttiili hakusessa ja käynti ongelma kaupan päälle..
Mondeo Zetec 1.8 -97 harmaa kantinen kone. Pitäis tulppailla alipaineletku ainakin kiinni tai koko höskä pellin palasella. Mutta missä hemmetissä se egr sijaitsee ja miltä näyttää? Imusarjan päältä kotelot oli irti, mutta ei osunut mitään sen näköistä silmiin mistään.. Edellisessä V6 Duratecissa se oli heti siinä näkyvillä, lieneekö se tässä mallissa edes samantapainen tuo venttiili..
Viimeksi muokannut Markus_82_, 04 Kesä 2013 22:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Egr venttiili hakusessa
Kyllä se lautanen pitäs näkyä koneesta oikeella puolen ku seisot auton eessä, jos on.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Re: Egr venttiili hakusessa
Ei löydy mitään sentapaista kyllä, liekö integroitu jotenkin tuohon imusarjaan vai eikö näissä kaikissa tuota järjestelmää ole sittenkään?
Kuva: http://aijaa.com/lfk4jv
Kuva: http://aijaa.com/lfk4jv
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Re: Egr venttiili hakusessa ja käynti ongelma kaupan päälle.
Nonnii..
Nyt sitten kuin taikaiskusta katosi tyhjäkäynti vallan. Pysyy juuri käynnissä seisoessa, mutta ajossa sammuu risteyksiin. Ilmamäärämittarin johdon kun nyppää irti niin käy sen verran paremmin että pystyy ajamaan ja pysyy käynnissä, mutta ei käynti kovin häävikään ole..
Ja kaikki alkoi siis siitä että rupesin selvittämään tuota alkuperäistä pikku nypyttelyä, kotelot oli irti etsiessäni tuota eegeerrää kun se piti tukkia jos auttaisi. No sitä ei löytynyt. Mutta ilmamäärämittarin puhdistin samalla kertaa ruiskutettavalla puhdistusaineella (sama millä jarruosia yms puhdistetaan). Putsarikotelot imusarjaan tuli laitettua takaisin kunnolla kiinni sekä kaikki johtoliittimet ja tokkopa tuota ilmamäärämittariakaan onnistuin mitenkään särkemään kun auto tuon jälkeen pelasi useamman päivän kuten ennen. Seuraavaksi oli määrä vaihtaa tulpat johtoineen (vaihdettu varmaan viimeksi 200tkm sitten), mutta nyt en oikein tiedä mitä tässä tekisi kun tuli tämä isompi ropleema yhtäkkiä kuin vain pikku nypyttely...
vinkkejä?
Nyt sitten kuin taikaiskusta katosi tyhjäkäynti vallan. Pysyy juuri käynnissä seisoessa, mutta ajossa sammuu risteyksiin. Ilmamäärämittarin johdon kun nyppää irti niin käy sen verran paremmin että pystyy ajamaan ja pysyy käynnissä, mutta ei käynti kovin häävikään ole..
Ja kaikki alkoi siis siitä että rupesin selvittämään tuota alkuperäistä pikku nypyttelyä, kotelot oli irti etsiessäni tuota eegeerrää kun se piti tukkia jos auttaisi. No sitä ei löytynyt. Mutta ilmamäärämittarin puhdistin samalla kertaa ruiskutettavalla puhdistusaineella (sama millä jarruosia yms puhdistetaan). Putsarikotelot imusarjaan tuli laitettua takaisin kunnolla kiinni sekä kaikki johtoliittimet ja tokkopa tuota ilmamäärämittariakaan onnistuin mitenkään särkemään kun auto tuon jälkeen pelasi useamman päivän kuten ennen. Seuraavaksi oli määrä vaihtaa tulpat johtoineen (vaihdettu varmaan viimeksi 200tkm sitten), mutta nyt en oikein tiedä mitä tässä tekisi kun tuli tämä isompi ropleema yhtäkkiä kuin vain pikku nypyttely...
vinkkejä?
Re: Egr venttiili hakusessa ja käynti ongelma kaupan päälle.
Joo ei tuossa kuvan motissa ole EGR:ää.
Puuttuu myös EGR:n ohjaus solenoidit yms. kilkkeet -> lucky you.
Jos pysyy jotenkin käynnissä ilman MAF:ia niin oletko katsonut millaisia arvoja se MAF antaa?
Mulla korkkasi MAF muutaman viikon puhdistuksen jälkeen, käytin muistaakseni carb kliineriä (tiedä sitten oliko asioillaa mitään yhteyttä).
Voi olla myös tyhjäkäyntisäätimen vika tms. kyllä niitä vikakohteita löytyy...
Lukijassa kannattaa käyttää tulee varmaan vikakoodeja.
Puuttuu myös EGR:n ohjaus solenoidit yms. kilkkeet -> lucky you.
Jos pysyy jotenkin käynnissä ilman MAF:ia niin oletko katsonut millaisia arvoja se MAF antaa?
Mulla korkkasi MAF muutaman viikon puhdistuksen jälkeen, käytin muistaakseni carb kliineriä (tiedä sitten oliko asioillaa mitään yhteyttä).
Voi olla myös tyhjäkäyntisäätimen vika tms. kyllä niitä vikakohteita löytyy...
Lukijassa kannattaa käyttää tulee varmaan vikakoodeja.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Re: Egr venttiili hakusessa ja käynti ongelma kaupan päälle.
Tosiaan noi MAFit on aika hankalia tutkia ja vanhemmiten rupevat toimimaan just tolleen toisinaan kunnolla ja toisinaan vähän niin ja näin. Toi kuitenkin nyt vahvasti viittais just tohon ilmamassamittariin, jos kerran käynti parani kun sen otti pois pelistä. Jarrukliineri tai vastaava ei ole oikeaa ainetta kuumalanka tai kalvotyyppisten ilmamassamittarien puhdistamiseen. Karman Vortex (pyörre, mitsubishi) -massamittareita ei sovi putsata oikein millään.
Kliinerit sisältävät alkoholia ja ovat aika voimakkaita puhdistusaineita. Näitten massamittareitten puhdistamiseen on tehty omia aineita, mutta ei niilläkään ihmeitä tehdä. Kuumalankamittari on käytännössä vastuslanka, jota pyritään pitämään vakiolämmössä. Ennenpitkää vastuslanka kuolee ja tällöin voi toimia joko osittain tai kokonaan pois pelistä.
Helpointa olis testerillä tarkastella ilmamassaa. Tyhjäkäynnillä se on luokkaa 5-8g/s ja ~2000rpm 20-25g/s. Tämäkin riippuu moottorista ja siihen vaikuttaa monta muuttujaa. Ikävä homma on, että immu on yleensä ikävän hintainen ainakin orkkiksena. Tarvikkeena saa halvemmalla, mutta se on aina tarvike. Motonet ainakin on myynynt mk1&mk2 mondeoihin Pierburgin immuja kivaan hintaan. Näitä on ainakin dieseleissä käytetty, mutta joissain bensakoneissa on ollut Hellan valmistamia mittareita.
Kliinerit sisältävät alkoholia ja ovat aika voimakkaita puhdistusaineita. Näitten massamittareitten puhdistamiseen on tehty omia aineita, mutta ei niilläkään ihmeitä tehdä. Kuumalankamittari on käytännössä vastuslanka, jota pyritään pitämään vakiolämmössä. Ennenpitkää vastuslanka kuolee ja tällöin voi toimia joko osittain tai kokonaan pois pelistä.
Helpointa olis testerillä tarkastella ilmamassaa. Tyhjäkäynnillä se on luokkaa 5-8g/s ja ~2000rpm 20-25g/s. Tämäkin riippuu moottorista ja siihen vaikuttaa monta muuttujaa. Ikävä homma on, että immu on yleensä ikävän hintainen ainakin orkkiksena. Tarvikkeena saa halvemmalla, mutta se on aina tarvike. Motonet ainakin on myynynt mk1&mk2 mondeoihin Pierburgin immuja kivaan hintaan. Näitä on ainakin dieseleissä käytetty, mutta joissain bensakoneissa on ollut Hellan valmistamia mittareita.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Egr venttiili hakusessa ja käynti ongelma kaupan päälle.
Sattumoisin jos vika löytyy MAF:ista niin mulla on yksi vanhemman mallin silvertoppiin käyvä, vähän (~20kkm) ajettu myynnissä halpalla.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Re: Egr venttiili hakusessa ja käynti ongelma kaupan päälle.
No niin..
Ilmamäärämittari tuli vaihdettua, ei ollut apua tyhjäkäyntiin.
Seuraavaksi uudet tulpat ja tulpanjohdot, ei vieläkään mitään apua.
Taas imukotelo irti ja katselemaan, ja kappas kummaa yksi alipaine letku oli irronnut imusarjan takaa. Oli ilmeisesti löystynyt silloin kun tuotaa eegeeärrää tuolta etsiskelin. Ja sitten muutama päivä tuon jälkeen irronnut kokonaan aiheuttaen tuon käynti ongelman.
No mutta satanen meni mittariin ja tulppiin johtoineen, mutta eipä sentään ihan turhaan sillä se aijempi pikku nypyttelykin katosi tyystin kun nuo osat uusi.
Että sillai tällä kertaa..
Ilmamäärämittari tuli vaihdettua, ei ollut apua tyhjäkäyntiin.
Seuraavaksi uudet tulpat ja tulpanjohdot, ei vieläkään mitään apua.
Taas imukotelo irti ja katselemaan, ja kappas kummaa yksi alipaine letku oli irronnut imusarjan takaa. Oli ilmeisesti löystynyt silloin kun tuotaa eegeeärrää tuolta etsiskelin. Ja sitten muutama päivä tuon jälkeen irronnut kokonaan aiheuttaen tuon käynti ongelman.
No mutta satanen meni mittariin ja tulppiin johtoineen, mutta eipä sentään ihan turhaan sillä se aijempi pikku nypyttelykin katosi tyystin kun nuo osat uusi.
Että sillai tällä kertaa..
Re: Egr venttiili hakusessa ja käynti ongelma kaupan päälle.
No mutta hyvä että selvisi.
Ja onpahan nyt sitten niin sanotusti "iskussa".
Noi alipaineletkut on pahoja varsinkin jos pääsevät halkeamaan tms. -> melko vaikea löytää vuotoa.
Jotenkin starttipilottia suihkimalla mahdollisiin vikapaikkoihin voi löytyä vuoto.
Ja onpahan nyt sitten niin sanotusti "iskussa".
Noi alipaineletkut on pahoja varsinkin jos pääsevät halkeamaan tms. -> melko vaikea löytää vuotoa.
Jotenkin starttipilottia suihkimalla mahdollisiin vikapaikkoihin voi löytyä vuoto.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL