Mercury Sable / Ford Taurus 3.8 V6 käyntihäiriö

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
apikka09
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Maalis 2013 00:55

Mercury Sable / Ford Taurus 3.8 V6 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja apikka09 »

Joo elikkä kyseessä on Mercury Sable 3.8 V6 koneella, sama mylly mikä on Tauruksessakin.

Eli auto nykii ja pätkii oudosti, saattaa sammua risteykseen ja sytyttää check engine valon aina kun autolla ajaa. Joskus toimii ( hyvin harvoin) normaalisti, mutta lähes aina nykii ja sytyttelee valoa. Bensaakin tuntuu vievän hurjasti, ainakin 15l / 100km normaalilla ajolla.

Muuten on kyllä tehot tallessa ja aina lähtee laakista käyntiin.

Mistähän vikaa kannattais alkaa selvitellä'.
Tunturipöllö
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Helmi 2012 13:35
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mercury Sable / Ford Taurus 3.8 V6 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Tunturipöllö »

Oletkos lukenut/luetuttanut vikakoodit? On erittäin helppoa noissa laitteissa, ainoa työkalu mitä tarvit on hyppyjohto, Check Engine vilkuttaa koodit. Tuolta löytyy ohjeita ja koodien selitykset jos lontoo taipuu http://oldfuelinjection.com/

Ja sitten se peruskysymys. Onko ns. perushuollot tehty, erityisesti sytytysosien suhteen? Tulpat, tulpanjohdot, jakajankansi, pyörijä, besafiltteri yms. Myös kulahtanut lambda-anturi aiheuttaa monelaisia käyntihäiriöitä ja kovaa bensankulutusta. Eli perusasiat varmistaisin itse ekana kuntoon, varsin usein vika löytyy näistä. Harvemmin mistään elektroniikan osista.
Late

-88 Thunderbird Turbo Coupe
-84 Mustang SVO
-07 Mondeo Limited 125 STW
-01 Mondeo Trend 1,8 Sedan
jcos
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Helmi 2010 12:04

Re: Mercury Sable / Ford Taurus 3.8 V6 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jcos »

Tunturipöllö kirjoitti:Harvemmin mistään elektroniikan osista.
Paitsi Tauruksessa :lol:

Sytkämoduli on niin kuumassa paikassa virranjakajan juuressa että tuon tyyppistä vikaa saattaa ilmetä lämpimällä koneella, jossain vaiheessa ei sitten enää käynnisty ollenkaan. Kolmisen kymppiä maksaa Motonetissä uusi Scorpion vastaava. Mutta kannattaa varmaan lähteä ekana noista Tunturipöllön mainitsemista jutuista liikkeelle :)

Mulla vie 13-14 normaaliajossa, tosin 92-oktaanisella mutta kuitenkin.

edit: apropos, saattaa ollakin jotain eroja 3.0 ja 3.8 välillä, joten tämä moduulljuttu ei välttämättä päde sinun autoosi, ja vuosimallikin olisi mukava tietää. Voisiko olla jopa suorasytkällä?
Mondeo -02 2.0i
Ex Mondeo -97 1.8 TD
Tunturipöllö
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Helmi 2012 13:35
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mercury Sable / Ford Taurus 3.8 V6 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Tunturipöllö »

jcos kirjoitti: Paitsi Tauruksessa :lol:

Sytkämoduli on niin kuumassa paikassa virranjakajan juuressa että tuon tyyppistä vikaa saattaa ilmetä lämpimällä koneella, jossain vaiheessa ei sitten enää käynnisty ollenkaan. Kolmisen kymppiä maksaa Motonetissä uusi Scorpion vastaava.
Toi on totta, unohdin ihan. Tyyppivika lähes kaikissa tuon aikakauden USA-Fordeissa, missä sama rakenne. Joissain 3,8:ssa esim mulla joskus olleessa -88 Cougarissa on tuo sytkämoduli uudelleensijoitettu viileämpään paikkaan esim syylärin kehikkoon. Juurikin tämän ylikuumenemisongelman takia.
Late

-88 Thunderbird Turbo Coupe
-84 Mustang SVO
-07 Mondeo Limited 125 STW
-01 Mondeo Trend 1,8 Sedan
apikka09
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Maalis 2013 00:55

Re: Mercury Sable / Ford Taurus 3.8 V6 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja apikka09 »

Jees eli vikakoodit otin ylös, vaikeaa muuten tuo lasku systeemi enneku tajuu :D

Yks koodeista ilmoitti että sekä oikeella että vasemmalla puolella HEGO anturi antaa vikakoodin liian laihasta seoksesta..


eli eikö oo käytännössä niin että kun HEGO luulee seosta liian laihaksi niin syöttääkin sitten enemmän soppaa mikä näkyy suurempana bensan kulutuksena.
TC13
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Maalis 2016 20:32

Re: Mercury Sable / Ford Taurus 3.8 V6 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja TC13 »

Tuliko tähän vikaan selkoa? Millä sai korjattua?
Itsellä tbirdissä 3.8 v6 käyntihäikkää lämpimänä.. TFI-moduuli vaihdettu, ei vaikutusta.
Vastaa Viestiin