Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 16 Kesä 2007 16:53
Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Joo eli olis kiva saada neuvoja kun alkaa itellä konstit ja hermot loppumaa.. Eli 90vm escortti efin ruiskulla ja päästöjä ei saa sitten millään: hc:3,9 co:0,01 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla sama. O2:1,96 kierroksilla: 3,9 co2:13,19 kierroksilla:11,8 lamda kierroksilla 1,23 ja lambda on uus+ erinäisiä imuhilppeitä kokeiltu..
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Niin siis eihän nuissa mitään muuta vikaa ole kuin happea liikaa. Näyttää käyvän liian laihalla, joten oisko siinä jotain perää? Jos nyt oikein nuo arvot tulkitsin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Vuotaa ilmaa jostain tai lamba on susi?
Halppis lambdoista on varoteltu, ei ole itsellä kyllä kokemusta asiasta..
Halppis lambdoista on varoteltu, ei ole itsellä kyllä kokemusta asiasta..
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
ja kannattaisi varmaan tutkia ihan pakoputken kunto + liitokset...?
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 16 Kesä 2007 16:53
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Juu kyllä nimenomaan happea on liikaa 2 lambdalla kokeiltu.. Putki ei vuoda ja rättiäkin työnnetty ja ei silti.. Imuvuotoja kokeiltu suihkuttelemalla jarrukliineriä..
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 16 Kesä 2007 16:53
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Ei mitään tietoa sitte mikä tuon aiheuttaa. Sekin outo homma autossa on että vaikka kuinka kuuma kone paisarissa ei ole painetta nimekskää, kertoisko toi jostain vai onko normaalia?
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Ootko ihan varma, että saa tarpeeksi bensaa. Rupeekos toi olemaan jo monipistesuihku. Jos vaikka olis joku suuttimista pimeenä niin vois selittää ylimääräsen hapen. Mutta kyllähän se noilla arvoilla katsastetaan. Eikös hapessa hylkyraja 5% ?
Ei siellä painetta pitäisi juuri ollakkaan. Lievä ylipaine lämpimänä, luokkaa 1,5bar.joonas1988 kirjoitti:Ei mitään tietoa sitte mikä tuon aiheuttaa. Sekin outo homma autossa on että vaikka kuinka kuuma kone paisarissa ei ole painetta nimekskää, kertoisko toi jostain vai onko normaalia?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 16 Kesä 2007 16:53
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Laihalla käymistä on kyllä mietitty tänää kokeilin toisilla suuttimilla, ei vaikuttanu. Tulpat puhuis myös sen puolesta kun olivat aika valkoset. Monipiste on kyllä. Ei ne noilla ainakaan läpi päästäny eikä 2 eri mittapaikkaa lappua antanu.. Pitäiskö moottorin lämpötila anturin irrottamisella olla vaikutusta käyntiin ku nyppäsee liittimen irti?
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Ei pitäis olla suurta vaikutusta ollenkaan yksipistesuihkussa.joonas1988 kirjoitti:Pitäiskö moottorin lämpötila anturin irrottamisella olla vaikutusta käyntiin ku nyppäsee liittimen irti?
Onko tehot ihan tallessa? Ei puudu korkeilla kierroksilla tai kunnon vedätyksessä. Hakuammuntaa mutta vois olla bensapumppu tahi -paineensäädin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
No eikös EFI ole jo monipisteruisku?
No onkos se katti ehjä jos semmonen siellä pitää olla?
Mulla meni Sierrassa lambda tukkoon öljystä ja se ruokki liikaa ja tuhos katin,ne kun uusi niin sitten tuli vuos sitte leima,eikös siellä ole jo joku digiboxi mikä tallentaa tiedot että mitä on tapahtunu? eli vikakoodeja lukemaan.
Jostain se liikaa ilmaa vetää kun kerran happea on liikaa päästössä,imupuoli,pakoputki,onko putsari paikallaan oikein?,mitähän muuta siellä vielä valvoo sitä seosta?
No onkos se katti ehjä jos semmonen siellä pitää olla?
Mulla meni Sierrassa lambda tukkoon öljystä ja se ruokki liikaa ja tuhos katin,ne kun uusi niin sitten tuli vuos sitte leima,eikös siellä ole jo joku digiboxi mikä tallentaa tiedot että mitä on tapahtunu? eli vikakoodeja lukemaan.
Jostain se liikaa ilmaa vetää kun kerran happea on liikaa päästössä,imupuoli,pakoputki,onko putsari paikallaan oikein?,mitähän muuta siellä vielä valvoo sitä seosta?
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 16 Kesä 2007 16:53
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
mösjöö kirjoitti: Ei pitäis olla suurta vaikutusta ollenkaan yksipistesuihkussa.
Onko tehot ihan tallessa? Ei puudu korkeilla kierroksilla tai kunnon vedätyksessä. Hakuammuntaa mutta vois olla bensapumppu tahi -paineensäädin.
Tehot on tallessa hyvin vetää ylhäällä, matalimmilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä vähän "ontuu". Toi on monipisteruisku, mietin vaa että voisko se lämpöanturi olla paskana että boksi sais väärän tiedon lämmöistä ja siks kävis laihalla?
Tessu kirjoitti:No eikös EFI ole jo monipisteruisku?
No onkos se katti ehjä jos semmonen siellä pitää olla?
Mulla meni Sierrassa lambda tukkoon öljystä ja se ruokki liikaa ja tuhos katin,ne kun uusi niin sitten tuli vuos sitte leima,eikös siellä ole jo joku digiboxi mikä tallentaa tiedot että mitä on tapahtunu? eli vikakoodeja lukemaan.
Jostain se liikaa ilmaa vetää kun kerran happea on liikaa päästössä,imupuoli,pakoputki,onko putsari paikallaan oikein?,mitähän muuta siellä vielä valvoo sitä seosta?
Kaikki muut päästöt ok, eikö sillon luulis katin olevan ehjä? Nii kaipa ne vikakoodit vois kattoo.. Imupuolelta ei oo vuotoa löytyny ja putkikin pitäis olla ehjä, viime elokuussa ei ollu mitään ongelmaa vaikka silloin putki vuos.. Tiedä sitte oisko joku venttiili tai kansipahvi menny..
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Jos lämpöanturi on rikki niin se käy kuumana rikkaalla. Jos kansipahvi on menny niin sielä paisaris pitäis olla painetta ja reilusti, tai vähintään nesteen pitäis kadota öljypohjaan suht reipasta vauhtia. Jos venttiili vuotaa niin muutkin päästöt pitäis olla pielessä.
Tuolla lambda arvolla sen pitäis nykiä jo pahasti, jos se laihalla käynnistä johtuis.
Kato vaan se pakoputki vielä toisenkin kerran.
Olikos täs mallis jo se ilmapuhallin pakosarjaan?
Tuolla lambda arvolla sen pitäis nykiä jo pahasti, jos se laihalla käynnistä johtuis.
Kato vaan se pakoputki vielä toisenkin kerran.
Olikos täs mallis jo se ilmapuhallin pakosarjaan?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 16 Kesä 2007 16:53
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Okei, eli ei siitäkään pitäis johtua. Joo nesteet kyllä omilla puolilla.. Joo ei kyllä pahemmin nyi. Ei kyllä pitäis putken vuotaa niin paljoa että siitä olis ku rättiki työnnetty putken päähän ja ei lähellekkään hyviin arvoihin. Tässähän alkaa vaihtoehdot loppumaan, veemäisiä tälläset ku laittaa vois jos tietäis mitä.. Ei oo pakosarjassa mitään härpäkkäeitä.emax kirjoitti:Jos lämpöanturi on rikki niin se käy kuumana rikkaalla. Jos kansipahvi on menny niin sielä paisaris pitäis olla painetta ja reilusti, tai vähintään nesteen pitäis kadota öljypohjaan suht reipasta vauhtia. Jos venttiili vuotaa niin muutkin päästöt pitäis olla pielessä.
Tuolla lambda arvolla sen pitäis nykiä jo pahasti, jos se laihalla käynnistä johtuis.
Kato vaan se pakoputki vielä toisenkin kerran.
Olikos täs mallis jo se ilmapuhallin pakosarjaan?
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Minkälaista volttimäärää se auton oma lambda näyttää. Pitäis olla puolen voltin paikkeilla.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 16 Kesä 2007 16:53
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
täytyy mittailla ku ehtii..emax kirjoitti:Minkälaista volttimäärää se auton oma lambda näyttää. Pitäis olla puolen voltin paikkeilla.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 16 Kesä 2007 16:53
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
No niin nyt ei ole escortissa happea liikaa mutta lambda arvo ihan pielessä.. Eli mistä tämä voisi johtua? Autoon tehtiin kansiremppa, lambda, tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu.. Korjaamolla mittas bensan paineet 2.9bar onko ok? Sano se korjaamo että katto koneelta et pitäis olla 5baarin luokkaa, ite olin kattovinaa että toi 2.9 riittäis.. Voisko katista johtua?
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Sekoittikohan ne sen k-jetronikkiin 
En kattonu mistään mutta efissä ulkomuistista 2,9 on ainakin lähellä. Mfi:ssä puhutaan sitten 5:stä baarista ja yli.
Mitäs se lambda-arvo ny näytää?

En kattonu mistään mutta efissä ulkomuistista 2,9 on ainakin lähellä. Mfi:ssä puhutaan sitten 5:stä baarista ja yli.
Mitäs se lambda-arvo ny näytää?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 16 Kesä 2007 16:53
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Ok, niin todennäkösesti ku kirjanki mukaan se pitäis olla ok.. Oliskohan se ollu joku 125-130
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 16 Kesä 2007 16:53
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Keskiviikkona yritettii miettiä mikä autoa riivaa paikallisessa korjaamossa.. Happea edelleenki liikaa ja reilusti yli 4 siis.. Eilen illalla kävin viemässä auton jäkee fordille että koittas siellä selvittää, kun en keksiny enää muutakaan. Kaikki ruiskuun liittyvät palikat kokeiltu vaihtaa toisesta autosta ja ei. Saa nähä mikä diagnoosi sieltä tulee..
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 16 Kesä 2007 16:53
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Täältähän löyty oma vanha ketju. Eli valitettavasti jatketaan tätä mysteeri hommaa.
Eli viime vuonna ei leimaa escorttiin tullut fordilla vian selvitys ja sanoivat että putki vuotaa ennen kattia ja sotkee lambda arvon. Putki nyt korjattu vuotoa ei havaittavissa eikä edelleenkään mene päästöistä, katti vaihdettu. Nyt vielä kiinni laajakaista lambda josta näkee itekkin suunnilleen afr tyhjäkäynnillä siellä 14-15 välillä eli läpi menis kierroksilla sitten jossain 16-17 käy välillä ~15.7 eli ei mene läpi niin ja bensapumppukin tuli vaihdettua uuteen. Kellään hajuakaan mitä seuraavaks? Alkaa ideat ja hermot olla aika loppu. Sekin tuossa ihmetyttää miksi käy tyhjäkäyntiä ihan kun olisi joku jyrkkä nokka kiinni..
Eli viime vuonna ei leimaa escorttiin tullut fordilla vian selvitys ja sanoivat että putki vuotaa ennen kattia ja sotkee lambda arvon. Putki nyt korjattu vuotoa ei havaittavissa eikä edelleenkään mene päästöistä, katti vaihdettu. Nyt vielä kiinni laajakaista lambda josta näkee itekkin suunnilleen afr tyhjäkäynnillä siellä 14-15 välillä eli läpi menis kierroksilla sitten jossain 16-17 käy välillä ~15.7 eli ei mene läpi niin ja bensapumppukin tuli vaihdettua uuteen. Kellään hajuakaan mitä seuraavaks? Alkaa ideat ja hermot olla aika loppu. Sekin tuossa ihmetyttää miksi käy tyhjäkäyntiä ihan kun olisi joku jyrkkä nokka kiinni..
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Sellanenkin kaukaa haettu teoria että jakohihna yhdellä hampaalla pielessä sekoittaen päästöt? Joku väitti joskus että joissakin moottoreissa yhden hampaan verran ollessa pielessä sitä ei välttämättä helposti huomaa varsinkaan uusi auton omistaja?
Kaikki moottorin (anturien) sähköliittimet puhtaat varmasti ettei missään ole hapettumaa antaen hieman väärää arvoa, jolloin ohjainboxi myös käskee säätämään laihemmalle? Maadoituspisteet eivät ole päältä siistejä, mutta alta jo ruosteen hapettuneita kun avaa?
Kaikki moottorin (anturien) sähköliittimet puhtaat varmasti ettei missään ole hapettumaa antaen hieman väärää arvoa, jolloin ohjainboxi myös käskee säätämään laihemmalle? Maadoituspisteet eivät ole päältä siistejä, mutta alta jo ruosteen hapettuneita kun avaa?
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 29 Tammi 2016 17:05
Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Ihan höpöhöpö homma jos kone käy epätasaiseen tyhjäkäyntiä ja päästöissä liikaa happea ei vika voi olla kuin imuvuoto. Eli alipaine letkut tarkistukseen ja tarvittaessa vaihtoon. Helpoin tutkia kun tyhjäkäynnillä puristelet pihdeillä letkuja lyttyyn mahdollisimman läheltä moottoria ja kun tyhjäkäynti muuttuu normaaliksi niin syyllinen on löytynyt. Mutta jos noin iso vuoto on niin veikkaan jarrutehostajan alipaine letkua. Tai sitten tehojassa reikä tai kalvopaskana. Eli koneile ekana moottorista tehostajan alipaine letku irti ja tulppaat lähdön nii johan päästötkunnossa ja kone käy tasaista tyhjäkäyntiä. Ole hyvä.


Re: Escort xr3i päästöt, happea liikaa?
Mulla ilmeni 1-pisteruisku Sierrassa vuosi sitten aivan samanlaista ongelmaa,liikaa saa happea koneenpuolelta,pakoputki ei siihen vaikuta mittaajan mukaan koska on tukittu huolella,muut arvot olis hyvät. kone on 1,6 CVH.
Ei ole enää mullakaan mitään turhia häkäpönttöjä konehuoneessa kaikki on pois tai tulpattu!
Aivan samaa tekee kun liikennvaloihin stoppaa niin moottori alkaa käymään aivan epätasasesti.
MUTTA kun oli se -30 pakkanen NIIN ei sammunu kertaakaan ja pahvi syylärin edessä pysyi lämmötkin puolessa välissä kuten pitääkin,hmm liekö vika siinä että ei lämpene kunnolla? (termari ON keitetty ja katottu) vai onko jossain sitten vettä minkä pakkanen jäädytti?/kuivatti
Parin kk päästä jälleen olis leima,vuosi siten meni viikko että leima heltis nipin napin,eipä ole enää muuta tehtävää kuin käydä kattoo mitä koodeja on digiboxiin tallentunu,jos on...
Mulla vika alkoi pikkuhiljaa hiipien kun auto joskus ökähtää sammu kun kierrokset olikin alhaalla,tää nykynen vika tuli kun vaihdoin putsarin ja öljyt JA tulpat,onko sitten niin että tuohon EI käy NGK tulpat kun siellä oli Densot? niissä on se V-ura ja NGK.ssa ei ole??
Mulla kone sammuu just kun on vedättäny vaikka parkkin tai laskee vapaalla pitkää mäkeä mutta kun kierrokset tasaantuu niin käy tyhjäkäyntiä vaikka kuinka kauan,niin ja moottori EI ole ajettu loppuun!
Ei ole enää mullakaan mitään turhia häkäpönttöjä konehuoneessa kaikki on pois tai tulpattu!
Aivan samaa tekee kun liikennvaloihin stoppaa niin moottori alkaa käymään aivan epätasasesti.
MUTTA kun oli se -30 pakkanen NIIN ei sammunu kertaakaan ja pahvi syylärin edessä pysyi lämmötkin puolessa välissä kuten pitääkin,hmm liekö vika siinä että ei lämpene kunnolla? (termari ON keitetty ja katottu) vai onko jossain sitten vettä minkä pakkanen jäädytti?/kuivatti
Parin kk päästä jälleen olis leima,vuosi siten meni viikko että leima heltis nipin napin,eipä ole enää muuta tehtävää kuin käydä kattoo mitä koodeja on digiboxiin tallentunu,jos on...
Mulla vika alkoi pikkuhiljaa hiipien kun auto joskus ökähtää sammu kun kierrokset olikin alhaalla,tää nykynen vika tuli kun vaihdoin putsarin ja öljyt JA tulpat,onko sitten niin että tuohon EI käy NGK tulpat kun siellä oli Densot? niissä on se V-ura ja NGK.ssa ei ole??
Mulla kone sammuu just kun on vedättäny vaikka parkkin tai laskee vapaalla pitkää mäkeä mutta kun kierrokset tasaantuu niin käy tyhjäkäyntiä vaikka kuinka kauan,niin ja moottori EI ole ajettu loppuun!