Veikata saa ja luulla, mutta tieto ja tosiasiat ovat sitten asia erikseen - eikös
Siis se painelaakeri ei kosketa kytkinasetelmaan - sen tähtilevyjousen sakaroihin - silloin kun poljinta ei paineta ja siinä polkimessa on se palautusjousi. Ei se jousi ole siellä vain tekemässä polkimesta "jäykempää" vaan todella pitämässä oikeissa säädöissä olevan kytkimen painelaakeria irti asetelmasta.
Uskomatonta tämä mitu-mutu-(auto)tekniikan tuntemus!

[/quote]
Aivan totta se,että veikata saa ja luulla myös.Mutta parasta on ottaa ensin asioista selvää. 8)
Palautinjousella ei ole itse kytkimen mekanismin kanssa mitään tekemistä,ainoastaan kytkinpolkimen.Joten ajaa voi ihan normaalisti,ilman pelkoa,että kytkin "räjähtää" silmille.Tämän asian selvitin suoraan firmasta nimeltään Oy Ford Ab,kun omastani napsahti jousi lattialle kesken lomamatkan.No,kytkin toimi ihan normaalisti ja ainoastaan semmonen parin sentin tyhjä klappi jäi polkimen ollessa yläasennossa.Ja toisaalta,ei edes vakionopeudensäädinkään toimisi,mikäli kytkin jäisi vähääkään "päälle"..
Ja mitä tee-se-itse vaihtoon tulee,niin noin vartin homma oli kun jousen vaihtoi taivasalla pihassa.Ensin jousikoukulla jousen venytys ja prikkoja tai vaikka kolikoita väliin sopiva määrä,että saa jousen muutaman sentin pidemmäksi.Sitten pitkä ruuvimeisseli sinne jousen väliin myös,millä viedä jousen toinen pää paikoilleen.Sen jälkeen ylös jalkatilasta ja jousikoukulla venyttää jousen sitä päätä,joka tulee itse polkimeen.Itse venytin sen vain siihen polkimen varteen ja sitten talttapäämeisselillä ohjasin sen oikeaan hahloon.Sit kytkin pohjaan ja osa prikoista tipahti itekseen lattialle ja muutama sit hohtimilla irti.Sen jälkeen paneeli kiinni ja baanalle.