Sierraan isommat jarrut

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Perabz
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Loka 2012 22:56

Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Perabz »

Kyseessä -84 sierra joka alunperin 1.6 koneella, nyt vaihdettu kahden litran ohc. Eli sinne pitäisi saada taakse isommat jarrut? Mitä muuta sinne täytyy vaihtaa kuin sylinteri, rummut ja kengät? Mikä olisi helpoin tapa tehtä tämä muutos, etsiä joku 2litrainen raato ja päivittää siitä jarrut?
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Koko taka-akseli 2litrasesta. Helpoiten pääsee sillä. Eikä haittaa vaikka ois dochin jarrut.
Perabz
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Loka 2012 22:56

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Perabz »

Näin mietinkin sen. Jos koko taka-akseliston vaihtaa niin kardaani käy perään suoraan? Sitten vain sen vertailupaperin kanssa muutoskatsastamaan?
duckworth
Viestit: 4062
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Korjatkaa nyt ihmeessä jos oon väärässä, mutta eikö tuollaisessa tapauksessa, jossa pienten rumpujen tilalle vaihdetaan isommat rummut, ole viisainta vaihtaa vaan ne jarruosat? :) Sitten jos levyjarruja haaveilee niin koko taka-biimi vaihtoon.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Perabz
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Loka 2012 22:56

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Perabz »

Ai että ostaisin sinne vain ne 9" rummut, kengät ja sylinterit? Ja jarrukilven vai mikä se pelti läpyskä siellä takana onkaan? Olisi tiedossa tuollaiset 9" jarrujen osat, eli pitäisi tietää onko ne suoraan sinne käypäset?
duckworth
Viestit: 4062
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Perabz kirjoitti:Ai että ostaisin sinne vain ne 9" rummut, kengät ja sylinterit? Ja jarrukilven vai mikä se pelti läpyskä siellä takana onkaan? Olisi tiedossa tuollaiset 9" jarrujen osat, eli pitäisi tietää onko ne suoraan sinne käypäset?
Mä uskoisin että on, koska eikös rumpujarrullisissa ole aina samat laakeripukit, nehän sen kiinnityksen sopivuuden määrää. Ainakin 9" tilalle menee 10" heittämällä, mitä olen ymmärtäny. Mutta en väitä olevani 100% varma :) Nimim. JyriN varmaan voisi antaa parempaa infoa?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Perabz
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Loka 2012 22:56

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Perabz »

Joo pitänee saada selvyys, ostan nuo pois ja laittelen kesän aikana leimakuntoon auton..
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja JyriN »

duckworth kirjoitti: Mä uskoisin että on, koska eikös rumpujarrullisissa ole aina samat laakeripukit, nehän sen kiinnityksen sopivuuden määrää. Ainakin 9" tilalle menee 10" heittämällä, mitä olen ymmärtäny. Mutta en väitä olevani 100% varma :) Nimim. JyriN varmaan voisi antaa parempaa infoa?
Minun mielestä kaikissa noissa on samat tukivarret ja navat: 8", 9" ja 10". Jarrut on sitten eri, mutta jos ovat täydelliset takakilvestä rumpuun ja kaikki sinne sisään, niin bolt-on vaihto.

Ainoan jossin voi aiheuttaa pääsylkän riittävyys (yhdessä v6 etujarrut ja 10" rummut esmes).
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Perabz
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Loka 2012 22:56

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Perabz »

Joo kiitos vastauksesta. Eikös muutoskatsastukseen riitä nuo takajarrujen päivitys kun kyseessä kahdenlitran kaasarikone..? Edessä ei ole erona kuin jäähdytetyt levyt?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja emax »

9" takajarrut sopii suoraa. Laakeripukkia, tukivartta tai vetaria ei tarvi vaihtaa. Jarrut sopii kaikista 2.0-2.3 sierroista tai mistä tahansa farkku sierrasta vm. 82-93
Lain puolesta tarvit 9" rummut ja jäähdytetyt etujarrut, ei muuta.

Sulla on alle -87 niin et tarvi kattiakaan.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Perabz
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Loka 2012 22:56

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Perabz »

emax kirjoitti:9" takajarrut sopii suoraa. Laakeripukkia, tukivartta tai vetaria ei tarvi vaihtaa. Jarrut sopii kaikista 2.0-2.3 sierroista tai mistä tahansa farkku sierrasta vm. 82-93
Lain puolesta tarvit 9" rummut ja jäähdytetyt etujarrut, ei muuta.

Sulla on alle -87 niin et tarvi kattiakaan.
Kiitos, tässä tulikin yhdessä vastauksessa kaikki tarvittava tieto.. tarkoitus leimata tuolle koneella ja kaksipaikkaiseksi se. Vertailupaperi, kuitteja osista ja katsastamaan?
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Tuo kaks paikkaseksi rekisteröinti ei oo ihan niin sanottua. Jos ois diesel farkku nii penkit remmeillä kiinni ja vyöt pois. Se on siinä. Bensavehkeessä en tiiä pykälää. Se ei vaikuta veroihinkaan
Perabz
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Loka 2012 22:56

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Perabz »

Ainakin tuttu sais kaksi ovisen bemarin katsastettua kaksipaikkaiseksi, koska edessä kuppipenkit joissa ei kippiä.. Itsellä sama syy olisi.
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Voit joutua painimaan asian kanssa. Kovin helpolla ne ei tee muutoskatastusta. Onko viis ovinen sierra vai kolme?
Perabz
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Loka 2012 22:56

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Perabz »

Kolme ovinen malli kyseessä.. No sen näkee sitten konttorilla.. ilman takapenkkejä ja vöitä on tarkoitus se viedä näytille.
Tessu
Viestit: 1847
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Niin ja kestääkö se 1,6 perä 2l vääntöä kun en tiedä?
Samallahan siinä sitten vaihtaa koko heebelin isommaksi?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja emax »

Kestää. 1.6 kytkin ei kestä, ja alkupään 1.3:ssa käytetty type2 aski ei kestä.
Ei mun mielestä pykälissä erotella mitenkään dieseliä ja bensaa, joten kakspaikkaiseksi katsastus ei pitäisi olla ongelma.
Takavetoeskoja on moottorin painon tai kaarien takia katsastettu kautta aikain kakspaikkaisiksi.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Perabz
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Loka 2012 22:56

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Perabz »

Paikoillaan siellä on nyt uusi 190mm kytkin elikkäs se 1.6 kytkin.. en raaskinut ostaa sitä isompaa kun vasta entiseen koneeseen olin ostanut tuon uuden. Laatikko on "c" merkinnällä oleva nelilovinen.. Nekin päivitellään sitten ajallaan.. Löytyy jo isommalle kytkimelle käypänen vauhtipyöräkin. Saisi vaan tuolle tekniikalle leimattua, ruosteet korjattua ja ylimaalattua.
Perabz
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Loka 2012 22:56

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Perabz »

Tänään tuli haettua jarrut Matkahuollosta

Kuva]

Onko nuo sisuskalut samanlaiset kuin 8" jarruissa kun en itse muista. Vai onko noissa joku säätö?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja emax »

Ei ole samat, ja automaattisäätö on.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Perabz
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Loka 2012 22:56

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja Perabz »

Kiitoksia taas kerran neuvoista, pitänee noi jarrukilvet puhaltaa ja maalata.Uusi asennusarja, kengät ja rummut noille hommata.
sierain92
Viestit: 64
Liittynyt: 29 Kesä 2011 18:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja sierain92 »

vähä OT mutta ei viittiny turhaa tehdä uutta topikkia enkä ny heti löytäny vastaavaa mutta kuitenki asiaan eli dohc sierraan olisin laittamassa scorpionin levyjarruja, eteen tulee suuremmat ja taakse levyt rumpujen tilalle niin pitääkö vaihtaa suurempi tehostin kuulemma jonku sähköinen ja sopiiko suoraan vai riittäiskö toi vakio
Sierra 2.3l 16v Dohc -90 E85 ms2v3.0
Sierra 2.0 8v 4x4 Dohc -90
duckworth
Viestit: 4062
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Onhan se isompi pääsyltty/tehostin ihan suotavaa kun takapääkin vaihtuu levyille. Jos kyse Mk1 Sierrasta niin tulipellin aukko pitää leikellä isommaksi. Joka tapauksessa mallista riippumatta, sun täytyy ruuvata ne etujarruputkien urospäät pois syltystä, koska sullahan on urokset jarruputkissa. Samoin orkkis jarrupaineen säädin lähtee menemään, koska se on jo tuossa syltyssä.

Sähköjä joudut tietenkin kytkemään, eli virta ja maa pumpulle, siten että rele katkoo pumpun plussaa, ja painekytkin sylinterissä maadoittaa sitä relettä, ja rele saa plussan joko puolalta, virtalukolta tai vaikka suoraan akulta jos oikein kova kiire.

Hiffasitko? :)

E: Tossa pikakytkäri ko. tapaukseen -> http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... tkenta.htm
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
sierain92
Viestit: 64
Liittynyt: 29 Kesä 2011 18:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierraan isommat jarrut

Viesti Kirjoittaja sierain92 »

duckworth kirjoitti:Jos kyse Mk1 Sierrasta niin tulipellin aukko pitää leikellä isommaksi
MK2:seen ko menee suoraan? vaikka olis mk1 scorppionin tehostin


loput sitten hiffasinki jo :D
Sierra 2.3l 16v Dohc -90 E85 ms2v3.0
Sierra 2.0 8v 4x4 Dohc -90
Vastaa Viestiin