Kilpuri fiesta syö vetareita

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ruukeri
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Touko 2013 14:06

Kilpuri fiesta syö vetareita

Viesti Kirjoittaja Ruukeri »

Tuli hommattua tuollanen mk1 fiesta johon ängetty 1.6 kenttiläinen nokalle. Ongelmana on vetonivelten kestävyys. Kuinka tuohon passailis esim. escortin navat/tolpat, kun eikös niissä luulis olevan isommat nivelet? Entäs muutenkin noiden vetoakseleiden jne. sopivuus? Kuvia kun katselee, niin tässä mk1 fiestassa on ainakin tolppien yläpää erilainen kuin uudemmissa fiestoissa, escorteissa jne. Ei oo aikasemmin tullu leikittyä etuveto fordien kans.. :roll:
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kilpuri fiesta syö vetareita

Viesti Kirjoittaja emax »

Muljahteleeko pois paikoiltaan vai miten ei kestä?
Mk4 escortin pitkistä vetareista saa katkaistua ja hitsattua sopivan mittaiset molemmille puolille (putkimalli). Oikealle puolelle voi sopia sellainen heittämälläkin, riippuu miten paljon moottoria on siirretty. Ja escortin nivelet sopii kunhan napaan vaihtaa mk4 escortin stefan vetarin puolelle.

Jos koko tolpan vaihtaa niin suurin ongelma taitaa olla ohjaus geometria, ehkä, en oo vertaillu muuta kuin kuvista.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Ruukeri
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Touko 2013 14:06

Re: Kilpuri fiesta syö vetareita

Viesti Kirjoittaja Ruukeri »

Otsikko oli vähän harvaan johtava. Eli vetonivelet ei kestä. Itse en ole tuota vielä radalle vienyt, mut edellinen omistaja kertoili niveliä menneen.. eli escortin nivel sopii omaan fiestan vetariin ja napaan kun vaihtaa tuon stefan?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kilpuri fiesta syö vetareita

Viesti Kirjoittaja emax »

Pitää sovittaa koko vetari escortista. Tämä boori niissä on eri, kuten näkyy
Kuva

Mikä fiesta se on alunperin, tai minkä fiestan vetarit siinä nyt on?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Ruukeri
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Touko 2013 14:06

Re: Kilpuri fiesta syö vetareita

Viesti Kirjoittaja Ruukeri »

Eiköhän tuo joku 1.1 tai vastaava oo alkujaan ollu ja ihan orkkista on voimansiirto.. Tai vaihteistoo on sen verran muutettu, että nelosen paikalla on 2.5 vaihde ja muutettu 215mm kytkimelle. Mut käsittääkseni tosiaan vetarit, navat jne. on orkkista.
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Kilpuri fiesta syö vetareita

Viesti Kirjoittaja Tessu »

No kaverin poitsu sai Fiestasta apumiehen vetarin rikki 3krt kun piikkipyörillä savisella pellolla revitteli,eka oli Fiestan akseli ja kaks muuat mitkä rikko oli Escon että eipä näy kestävän nekään.
Jostai kattelin vielä että olis muka? sisäpää viel samakin? sitä en kyl tiedä oikeesti. oisko ollu et ne joutu booriosaa lyhentää niin muuten kävi Escon vetari Fiestaan?
Laittelisin kyllä jo jotai vahvempaa vetaria kun tuntuu mulla Escossakin aina joku kolaavan? vai onko jo perä?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kilpuri fiesta syö vetareita

Viesti Kirjoittaja emax »

Kentin takia moottoria pitää jo jonkun verran siirtää. Epäilisin että siksi ei vetari kestä.
Minä kokeilisin oikealle puolelle suoraa mk4 escortin vetaria. Tiedän ainakin yhden mk1:sen 2.0 zetecillä ja rst s1 laatikolla mihin toi vetari sopi suoraan. Mutta se on ihan siitä kiinni että paljonko moottoria on siirretty.
Englannissa käyttävät mk2 xr2 vetaria oikealla, sopii suoraa jos käyttää kenttiläisen (1.3 tai 1.6) mk1 fiestan moottorin alapalkkia. Vähän hankala vain löytää näiltä leveysasteilta.
Vasen puoli sitten pitää lyhentää, tai lyhennytyttää mk4 escon vetarista. Tai sitten pitää ettiä mk1 xr2 vasen vetari, mikä alkaa jo englannissakin olla kiven alla. Tai teettää kokonaan uudet vetarit.

Escon nivelet passaa suoraan vaihdelaatikkoon, kunhan laatikko tai edes "perä" on uudempi kuin -80. Vanhemman laatikon "perässä" on pienempi boori. Paksumman nivelen takia voi alapalkkia joutua vähän rälläköimän vetarin kohdalta, riippuen siitä mitä palkkia käyttää, ja kuinka moottoria on siirretty.

Oma vetari on tällä hetkellä täs vaihees. Ylhäällä mk1 fiestan orkkis.
Kuva

E:Jos mietityttää että mitä alapalkkia sielä on käytetty niin tuossa on hyvä viestiketju tunnistukseen
http://www.xrtwo.com/forum/viewtopic.php?p=712204
Tuosta kelaat alaspäin "warlow" nimimerkin viestiin. Siinä on yläpuolella 1.0/1.1 palkki ja alapuolella XR2 (1.6) palkki.
1.3 ja 1.6 palkit on muutoin samoja paitsi 1.6 palkissa on nuo "laskupalikat" päissä että moottori tulee alemmas.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Ruukeri
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Touko 2013 14:06

Re: Kilpuri fiesta syö vetareita

Viesti Kirjoittaja Ruukeri »

OK. Pitää kokeilla joku kisa noilla omilla osilla ja jos ei kestä, niin kone saa siirtyä johonkin kardaaniauton koriin. Ei oo aikaa tapella moisen ongelman kans jos ei kerta löydy bolt on ratkaisua.
Vastaa Viestiin