Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??
Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??
Poikittainen takatukivarsi pitäisi vaihtaa, ja irroittaminen meni kikkailuksi. Sisempi pultti piti rälläköidä rikki, oli niin ruostunut. Kyseessä näytti olevan vähän erikoisempi versio, ja nyt sitten pitäisi löytää uusi tilalle, mutta mistä? Vai voiko tilalle laittaa jonkun ihan normipultin tilalle? Jos, niin minkä kokoisen?
Kiitos avusta etukäteen!
Kiitos avusta etukäteen!
Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??
Vaihdat siis sitä tukivartta jota vasten jousikin tulee ?
Kyseinen pultti on epäkesko, koska ko. pultilla säädetään aurausta. Pultin saat marmoritiskiltä.
Suosittelen nelipyöräsuuntausta vaihdon jälkeen.
Kyseinen pultti on epäkesko, koska ko. pultilla säädetään aurausta. Pultin saat marmoritiskiltä.
Suosittelen nelipyöräsuuntausta vaihdon jälkeen.
Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??
Kiitos vastauksesta, juurikin tuota osaa olen vaihtamassa. Blondi tarkentaa - tarkoittaako marmoritiski samaa, kuin että alkuperäisosa eikä tarvikkeena saa?
Pitää huomenna soitella ja kysellä perään.

Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??
Juu, alkuperäisosana. En usko, että tuota tarvikkeena saa.Heidi P kirjoitti:Kiitos vastauksesta, juurikin tuota osaa olen vaihtamassa. Blondi tarkentaa - tarkoittaako marmoritiski samaa, kuin että alkuperäisosa eikä tarvikkeena saa?Pitää huomenna soitella ja kysellä perään.
Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??
Ok, siispä suunta marmoritiskille. On kyllä taas vaikeeks tehty...



Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??
Poikittainen takatukivarsihan se minunkin pitäisi vaihtaa puhkiruostuneen jousikupin takia. Millaisilla työkaluilla tuon koiranluun eli vakaajan tukitangon saa irti tukivarresta kun se on siellä tukivarressa syvennyksessä? Kuusiokolon saa siihen paikalleen, mutta millä pyörittää mutteria? Meinasin jo että ottaisin koiranluun irti vakaajasta, mutta siinäkin tulee ongelmaksi riittävän voiman saaminen mutteriin. Pulttipyssyä noihin pitäisi tarjota, mutta milläpä pidät kiinni jottei akseli vaan pyöri...
Edit: silmukka-avainhan sinne menee, hieman on sellaisella perus silmukka-avaimella vääntää muodon ja lyhyyden takia. Eikä ei toivettakaan että irti. Silmukka-avaimeen putkesta lisävartta...ja sitten korkkasi koiranluun kuusiokolo. Sitten ylempää mutteria kokeilemaan ja lopussaan sama homma. Muttereita kylvetetty öljyssä ja pienellä kaasupolttimella lämmitetty eikä auttanut. Lopussa pirraasin koko ylemmän mutterin pois että tukivarsi olisi mahdollista irrottaa. Koiranluun alapään mutteri irtosi sitten niin että apina pihdeilä pidin toiselta puolelta juuresta kiinni ja pulttipyssyllä hetken paukutuksella irtosi. Ihme ja kumma, ei tullut sille puolle kumiin jälkeäkään. Yläpään takia joutuu uusimaan koiranluun.
Onneksi muut takatukivarren kiinnitykset aukesi helposti. Jousi pitäisi puristella...
Miten te otatte noita koiranluita/yhdystankoja irti?
Edit: silmukka-avainhan sinne menee, hieman on sellaisella perus silmukka-avaimella vääntää muodon ja lyhyyden takia. Eikä ei toivettakaan että irti. Silmukka-avaimeen putkesta lisävartta...ja sitten korkkasi koiranluun kuusiokolo. Sitten ylempää mutteria kokeilemaan ja lopussaan sama homma. Muttereita kylvetetty öljyssä ja pienellä kaasupolttimella lämmitetty eikä auttanut. Lopussa pirraasin koko ylemmän mutterin pois että tukivarsi olisi mahdollista irrottaa. Koiranluun alapään mutteri irtosi sitten niin että apina pihdeilä pidin toiselta puolelta juuresta kiinni ja pulttipyssyllä hetken paukutuksella irtosi. Ihme ja kumma, ei tullut sille puolle kumiin jälkeäkään. Yläpään takia joutuu uusimaan koiranluun.
Onneksi muut takatukivarren kiinnitykset aukesi helposti. Jousi pitäisi puristella...
Miten te otatte noita koiranluita/yhdystankoja irti?
Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??
Pitikin mennä sanomaan että kaikki irtosi. Tukivarren sisemmästä pultista irtosi kyllä mutteri, mutta pultti ei liikahdakaan. Eikös sen pitäisi lähteä pois ihan lyömällä läpi?
Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??
ite ottanu aina sen periaatteen että kun joutuu alustasta jotain irrottamaan niin on sitten uudet/ehjät osat jo pöydällä,maantie suola kuiteskin on syöny jo kaiken pois millä enää mitään tekis ja monesti on paras ottaa se suurempi kokonaisuus alta kokonaan pois eikä esim.takoa auton alla tukivarresta jotain osaa pois kun ei mahdu eikä saa irti kun ei voi lämmittää painaa tms.
Monesti alustan osat on ollu kiinni JOPA auton valmistuspäivästä asti niin ei ihme jos tiukassa on!
Ja uudet osat laitan kiinni rasvat/tahnat välissä niin irtoo jos joutuu vuoden päästä aukomaan uudelleen.
Monesti alustan osat on ollu kiinni JOPA auton valmistuspäivästä asti niin ei ihme jos tiukassa on!
Ja uudet osat laitan kiinni rasvat/tahnat välissä niin irtoo jos joutuu vuoden päästä aukomaan uudelleen.