Focus 2011

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
lässi
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Tammi 2013 11:33

Focus 2011

Viesti Kirjoittaja lässi »

Onko kellään ollu sellaista ongelmaa että Focus seilaa kesärenkailla sinne sun tänne tien urien mukaan?Olen ite ainakin syyttänyt Britgestonen renkaita kun talvirenkailla ei ole sellaista ongelmaa ollenkaan.Nyt kun laittoi kesäkumit niin auto käyttäytyy levottomasti.Sama oli viime kesänäkin nuilla renkailla.Olisko kellään ideaa mitä tekis?Pitääkö ostaa erin merkkiset renkaat?
Focus 2011 Titanium Wagon 1.6L Duratec Ti-VCT (123PS) - Sigma
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Oletko kokeillut rengaspaineita nostaa? Minun vääränmerkkinen käyttis oireili samoin, mutta paineiden tarkistus 2.7:ään auttoi - ei se vieläkään tunnoton urille ole, mutta selvästi parempi.

Rengaskoko on 225/45/17.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
lässi
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Tammi 2013 11:33

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja lässi »

Kokeilin kyllä nostaa paineita (2.5) Mutta se ei auttanut.Nyt on 2.3 En tiiä että pitäiskö tarkistutta aurauskulmat?Renkaat ei kyllä kulu mitenkään erikoisesti. :?:
Focus 2011 Titanium Wagon 1.6L Duratec Ti-VCT (123PS) - Sigma
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Mikäli ET poikkeaa alkuperäisestä suhteellisen paljon, esim. ET 38 ( alkuperäinen 50 ), niin suuntavakaus heikkenee melkoisesti.
Pyörien asentokulmat ( muutakin kuin auraus! ) on syytä tarkistaa 4-pyöräsuuntauksena.
Torque Vectoring Control
lässi
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Tammi 2013 11:33

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja lässi »

ÖöH? :roll: Mitä tarkoittaa ET ? :shock:
Focus 2011 Titanium Wagon 1.6L Duratec Ti-VCT (123PS) - Sigma
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JyriN »

ET on vanteen kiinnitystason poikkeama keskilinjasta.

Jotta ei mene ihan viisasteluksi, niin kerro, että onko vanteet ja renkaat alkuperäiset tai valmistajan tarvikkeet? Mikä oli muuten rengaskoko ja oliko tuo auto mk3 (vuosimallista päätellen)?

Koska auto on melkein uusi, niin suuria virheitä rengaskulmissa ei pitäisi olla esim. kuluneiden puslien takia tjsp. Sulkisin tämän melkein heti pois, jos ei ole isompia kanttarikolhuja muistissa. Tietysti ne voi olla toleranssien rajalla ja kokenut mekatsu osaa säätää niitä asiakkaan toivoman ajotuntuman suuntaan, ehkä.

Minä tarkistaisin renkaiden kunnon (poikkeava kuluma) ja paineet, vanteen sopivuuden (eli se ET) ja aurauksen (nelipyöräsuuntaus rengasliikkeessä). Jos kaikki em. hakisin ajotuntumaa sopivilla paineilla (ja syyttäisin huonoja uraisia teitä).

Minun kokemukseni mukaan tuo mk3 Focus on kesärenkailla erittäin suuntavakaa ja hyvä ajettava. :)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
lässi
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Tammi 2013 11:33

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja lässi »

Renkaat on samat mitkä oli alla ostettaessa(uutena)En muista kokoa ja en nyt voi tarkistaakaan kun auto ei ole kotona.Vanteet on Fordin omat? Auto on näitä ns täysin uusia malleja farkku versio.luulis että merkkiliikkeessä on laitettu sellaiset vanteet jotka ovat sopivat kyseiseen autoon?Moitin ajettavuutta kyllä jo heti uutena,mutta laitoin Britgestonie syyksi.Autolla on ajettu vain 26000km. Eikä muistaakseni ole kolhittu kadun reunoihin.Jospa käyttäis suuntauksien tarkistuksessa näin aluksi.
Focus 2011 Titanium Wagon 1.6L Duratec Ti-VCT (123PS) - Sigma
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

lässi kirjoitti:Onko kellään ollu sellaista ongelmaa että Focus seilaa kesärenkailla sinne sun tänne tien urien mukaan?
Tässä yksilössä tilanne pasan päinvastoin, kesärenkailla, Michelin Primacy HP menee jotenkin siedettävästi, mutta Continentalin nastoilla seilaa kuin lastulaineilla.

Molemmat Fordin omilla vanteilla, muutaman tuhannet ajettuna.

Pyörän kulmat on tzekattu ja säädetty niin tarkalleen kuin vain voi ja se helpotti, mutta ei poistanut ongelmaa kokonaan.

Samaa infoa saatu myös toiselta 1.0 kalustolla liikkuvalta, mutta 2.0 diesel Focuksessa sitä ei ole, raskaampi keula rauhoittaneen autoa kummasti.
Samoin pakkanen rahoittaa ajoa selvästi, myös reipas lumimäärä talvella - jäykistää ilmeisesti jotenkin ohjausta tai sitten liukkaus on vähäisempää/rengas puree paremmin.

Jotenkin tuntuu että ainakin 1.0 EcoBoost on äärettömän herkkä rengasvalinnalle varsinkin kun pinta on urainen tai liukas.

Tuo on kyllä auton selkeästi ikävin piirre varsinkin kun autolla ajetaan pääsääntöisesti pitkäämatkaa, 65 tkm/vuosi.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Focus 1.0 EcoBoost omaa pienemmän rengaskoon kuin painavammilla moottoreilla olevat mallit. Kevyempi keula tekee tuntuman "ohuemmaksi", jonka aistii erityisesti kitkan pienentyessä - eli liukkaammissa olosuhteissa. 1,0-koneinen on tarkka rengasvalinnoista. On ajokokemusta tämän asian tueksi.
Omassa Focuksessa on 1,6 diesel, jolla kulkee kuin juna kiskoilla. Talvirenkaina on Fordin 6,5":n vanteilla ( ET 50 ) Continentalin IceContact nastarenraat 205/55R16 - ovat hyvät renkaat, ja kesärenkaina on Continentalin SportContact3:t kokoa 215/50R17. Kesäpyörien vanteiksi olen vaihtanut 7,5":n levyiset OZ Ultraleggerat ( ovat kevyet! ). ET:n pienentyminen muutamalla millimetrillä, nyt 42, tuntuu suuntavakavuuden hienoisena ohentumisena, mutta on tottumiskysymys - varsinkin kun pyörien massan pienenminen tuntuu muuten parantavan 17":n pyöräkoon mukavuutta ja ajettavuutta.
1,0 EcoBoostilla on syytä säilyttää vanteiden alkuperäinen ET ( 50-52 mm). Varsinkin farkun tavaratila tulee pitää turhasta kuormasta vapaana, koska taka-akselin yksipuolinen kuormittaminen keventää jo muutenkin kevyttä etupäätä.
Torque Vectoring Control
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Meillä on kanssa pihassa mk3 5ov 1.6 Ecoboost, missä on tehtaan ensiasennuspyörä: 215/55/16 GY EfficientGrip. Hyvin toimii tuon auton alla eikä ole mielestäni mitenkään herkkä tuulelle tai urille.

Renkaan kuluneisuus ja yleisesti olkaprofiili (se ulko- ja sisäreunan pyöristys) vaikuttaa myös paljon ajotuntumaan. Jopa edelliskauden renkaiden siirto akselilta toiselle saattaa tuntua ajotuntuman muutoksena, koska yleensä eturengas kuluu hiukan pyöreämmäksi ulkosyrjältään kuin takarengas.

Tuohon lässin ongelmaan hakisin ratkaisua kulmien säädöstä ja rengaspaineista.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
lässi
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Tammi 2013 11:33

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja lässi »

Niin ja ne renkaat jotka mulla on autossa ovat kokoa: 215 50 R17


Pitääpä aamulla vielä testata toi renkaiden paikkojen vaihto.Nyt on viime kesänä takana olleet kumit edessä.Ei ehkä viime kesänä ollu niin paljoa sitä seilaamista.Talvirenkaat on 16 tuumaiset Continentaalit ja niissä ei ollu minkäänlaisia ongelmia.
Focus 2011 Titanium Wagon 1.6L Duratec Ti-VCT (123PS) - Sigma
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Uskaltaisinkohan sanoa, että 17":n pyöräkoko on jo liian suuri 1,0 EcoBoostille. Korostuu kun pyörän massa on suuri.
Onhan renkaiden pyörimissuunta säilynyt samana, eli vaihto on suoritettu säilyttäen vasemman puolen renkaat vasemmalla ja oikean puolen oikealla?
Pahimmat ongelmat häipynevät kun autolla on ajettu nyt vaihdetuilla pyörien paikoilla n. tuhat kilometriä, ja rengaspaineet kannattaa nostaa 0,2 yksikköä täyden kuorman suosituspaineita suuremmiksi.
Torque Vectoring Control
lässi
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Tammi 2013 11:33

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja lässi »

Vanteet on sekä kesä että talvikiekoilla ET 50 . Ja auto ei ole Eco Boosti vaan 1,6 125hv koneinen.

Vaihdoin tuossa renkaiden paikkoja kun en ollu syksyllä muistanu merkitä että kummalta puolen autoa ne olin pois ottanu.Tilanne parani ehkä jonkin verran.Pitää vielä kokeilla niitä rengaspaineita muuttaa.Mutta pitänee vielä käydä ne suuntaukset tarkistuttaa/säädätyttään.
Focus 2011 Titanium Wagon 1.6L Duratec Ti-VCT (123PS) - Sigma
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Pahoittelen, että eksyin luulemaan autoasi 1,0 EcoBoostilla kulkevaksi. 1,6 l/125 hv on keulaltaan jo niin paljon painavampi, että ei sen pitäisi vaikuttaa. Kesärenkaiden säilytysasennolla on sinänsä merkitystä, lappeellaan ok., mutta pystyssä säilytys ei ole renkaille hyväksi - kudoksiin tulee venymiä, jotka palautuvat enemmän tai vähemmän hitaasti.
Torque Vectoring Control
lässi
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Tammi 2013 11:33

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja lässi »

No mistäs olisit voinu tietää tarkalleen että minkälaisesta autosta on kyse kun en sitä ollu kunnolla kertonut. :)

Nyt on myllä huomattavasti parempi ajaa kun vaihoin renkaiden paikkaa.On kyllä eka auto mulla mikä on nuin ranttu renkaiden paikoista. :shock: On nuita utoja kuitenki mullakin kerenny olemaan jo 11 kpl joista kolme on ollu Fordeja.

Kiitän aktiivisia lukijoita hyvistä neuvoista!
Focus 2011 Titanium Wagon 1.6L Duratec Ti-VCT (123PS) - Sigma
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Hyvä, että ajotuntuma parani.

Kun tuo renkaiden siirto akselilta toiselle auttoi, niin olisiko niin, että renkaat ovat kuluneet vastakkaisiin suuntiin kalteviksi. Eli sisäreunasta enemmän kuin ulkoreunasta ja päinvastoin - tämmöistä voi tapahtua jos renkaiden auraus on vähän pielessä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

lässi kirjoitti: On kyllä eka auto mulla mikä on nuin ranttu renkaiden paikoista. :shock: On nuita utoja kuitenki mullakin kerenny olemaan jo 11 kpl joista kolme on ollu Fordeja.
Samalainen fiilis - siis renkaiden herkyydestä ajoon - kun noita kulkupelejä ehtinyt olla kolmatta kymmentä josta 2013 Focus kuudes Hoppa.

2008 C-Max - joka tosin oli 1.8 TDCi koneella - oli kuin juna ajettavaksi. Eikä tuore Focuskaan koeajossa joulukuussa mitään herkyydestään ilmoitellut, mutta ko autossa oli kitkat ja pakkasta vrk:den koeajossa parikymmentä kokoajan.

Siksi oli harmittava ylläri että Focus ei ollutkaan niin rauhallinen ajattava kun tammikuussa lähti ajoon.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
lässi
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Tammi 2013 11:33

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja lässi »

Ainakin tämä opetti nyt että merkitsee syksyllä renkaat kunnolla että mistä kulmasta ne on pois silloin ottanut.Tietää laittaa keväällä pyörimään samaan suuntaan.No huomenna pitäis vaihtaa toiseen Focukseen kesäkumit alle!Saapa nähä miten niitten kans käy. :D Tosin ei ole kyllä ollu mitään ongelmaa koskaan tämän auton renkaiden kanssa(vm 2005 HB 1,6)

Ainoa ongelma ollu tuon kanssa että on aikas hidas lämpeämään talvella.Siksi onkin saanu "lempinimen" Iglu! :D
Focus 2011 Titanium Wagon 1.6L Duratec Ti-VCT (123PS) - Sigma
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Moottorin sisäisen kitkan pieneneminen kilometrien myötä pudottaa lämpenemistä, mutta suurin syyllinen on yleensä termostaatin heikkeneminen -> termostaatti vaihdettava -> lämpöä "Igluun".
Termostaatin vaihdon yhteydessä kaikki ilma on saatava pois jäähdytysjärjestelmästä.
Torque Vectoring Control
lässi
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Tammi 2013 11:33

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja lässi »

Viimeksi sanoin huoltoon viedessä lämpeämättömyydestä.Olivat "tarkistaneet" termostaatin ja sanottiin että toimii niin kuin pitääkin!?Tiedäppä tuota sitten.
Focus 2011 Titanium Wagon 1.6L Duratec Ti-VCT (123PS) - Sigma
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

lässi kirjoitti:...Focus seilaa kesärenkailla sinne sun tänne tien urien mukaan?Olen ite ainakin syyttänyt Britgestonen renkaita kun talvirenkailla ei ole sellaista ongelmaa ollenkaan.Nyt kun laittoi kesäkumit niin auto käyttäytyy levottomasti.Sama oli viime kesänäkin nuilla renkailla...
Samankaltaisia vetelyn tunteita koin itsekin (etenkin uraisilla teillä) autoni aikaisemmalla rengastuksella. Vanteina olivat Fordin 17" 15-puolaiset kiekot ja renkaina 215/50 Continentalit. Tiedä sitten kuinka paljon on osuutta tuolla vanteen painolla siihen vetelyyn. Yhden kesän "kärvistelin" tuolla alkuperäisellä 17 tuumaisella satsilla ja mielessä oli silloin tällöin vanteiden vaihtaminen JohnFinnin suosittelemiin Ultraleggeroihin, mutta sattuman kautta alle päätyivät 16 tuumaiset Titanium-varustetason ns. ensiasennusvanteet. Renkaina ovat muuten nämä JyriN:kin mainitsemat Goodyearin EfficientGripit 215/55:na ja on kyllä aivan erilaista kyytiä, kuin tuolla edellisellä sarjalla. Nyt auto rullaa, kuten vastaavankokoisella talvirengassarjalla, ilman vetelyä ja äänimaailma on sanalla sanoen hiljainen. Eivät myöskään tunnu olevan niin herkät melultaan tienpinnan vaihtelulle. Ja on tuo myös selvästi kevyempi pyöräsarja noihin aiempiin verrattuna, mikä näkyy myös nopeudenmuutoksissa ja sitä kautta kulutuksessakin.

Edellisissä Fordeissa on ollut myös isoja renkaita, leveitä ja matalia, mutta niissä en kokenut tälläisiä negatiivisia tunnelmia ajettavuuden ja mukavuuden suhteen, kun talvipyöriltä siirryttiin kesäsarjoihin. Tämä vannekoon downgreidaaminen saattaa olla iän mukanaan tuomaa mukavuuden haluisuutta, tai sitten alkavaa dementiaa aiempien kokemusten muistelun suhteen (tai molempia). :D :D
lässi
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Tammi 2013 11:33

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja lässi »

Jaahns! Nyt auto alkanut käyttäytyyn ihan hyvin.Lieneekö renkaat kuluneet sillai sopivasti n.1000km ajon jälkeen etteivät enää kaikkia uria ota huomioon. :?:
Focus 2011 Titanium Wagon 1.6L Duratec Ti-VCT (123PS) - Sigma
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

renkaat, urat ja alustan käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja terae »

Meillä Focus 2011 ei ole muuttunut viime kesästä miksikään, mutta Focus 2005 löytää jokaisen uran yhä noin 3000 km jälkeen.
Tuossa vanhemmassa uramagneetissa 205/55R16 kokoiset 2 kesää ajetut Nokian Hakka-kesäkumit eivät ole kulumallakaan muuttuneet miksikään, hakeutuu uriin ja pitää hirveetä meteliä. Niissä on uraa jäljellä vähän yli 3mm ja vaihdettu jo viime kesänä kaksi kertaa akselien kesken. Paineita pidetty ensin 2,4 ja sitten 2,6 bar mutta ei mitään vaikutusta millään.

Oiskohan ihan vaan muuten alusta kulunut niin että pitäis esim vaihtaa iskarit ja jouset?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
piippalakki
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Kesä 2013 07:59

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja piippalakki »

Meillä 2013 1.6 TDCI 5 ovinen titanium ja menee kuin mato auto ajettu 11 tkm josta michelin primacy hp 215/55-16 ajettu 1000 km lisäksi etupää kolisee kuin olisi jotain "paskana" eli ihan kuin olisi koiran luut väljänä tms ? onko muilla samaa vikaa ? ollu ? :evil:
Fordisti verenperintönä EST. 1976
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

piippalakki kirjoitti:Meillä 2013 1.6 TDCI 5 ovinen titanium ja menee kuin mato auto ajettu 11 tkm josta michelin primacy hp 215/55-16 ajettu 1000 km
Tää Focuksen ajettavuus on mystinen juttu, 1 -15000km meni talvirenkailla ja kuin käärmeen kusierämäässä, nyt viimeiset 6000km (15tkm-21tkm) mennyt todella hienosti, juuri noilla mainitsemillasi renkailla.

Saas nähdä mitä talvirengaskausi tuokaan tullessaan.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Vastaa Viestiin