Nostetaan vanhaa ja korkataan samalla foorumi.
Akun/laturin kanssa minäkin tuossa viikonloppuna pähkäilin.
Autona on vuoden 2002 farkku focus, 1,6 zetec, automaatti laatikko, ajettu piirun alle 200tkm.
Vähän pohjustusta kysymykselle:
Imuroin ja siivoilin auto noin tunnin verran radion soidessa, sitten auto käyntiin ja huoltamolle vielä autopesuun. Siinä tuli pari starttia ja stoppia jonossa, kun oma vuoro koitti sanoikin auto vain *naks*. Työntö sivuun ja koska apuvirtaa ei ollut tarjolla niin päätin hakea Biltemasta uuden akun. Auto starttasi hyvin uudella akulla ja ajoin sen kotiin.
Kotona sitten tutkin vanhaa motorcraftin superstart 60 Ah akkua, oli selvästi hapettunut navat, yleismittari antoi lukemaksi 11,94 V. Eli aika paljon ottaen huomioon että auto ei lähtenyt käyntiin(?). Hapettumisen takia kyllä huomasi että lukemaa ei saanut joka kohdasta, mutta putsailun jälkeen tämä ongelma poistui. Tarkastussilmä näytti punaista, joka googlettelun perusteella tarkoittaisi akun olevan tyhjä, ei lopussa. http://www.rac.co.uk/forum/showthread.p ... tor-colour
Samalla yleismittarilla tutkin biltemasta ostamaani 62 Ah hopea-kalsium akkua.
-Auton ollessa sammuksissa 12,27V
-Tyhjäkäynnillä 14,47V (vain ajovalot)
-Kun laitoin kaikki sähkövempaimet päälle ml. tuulilasin ja takalasin lämmittimet --> lukemat 11,50V kohdalle (olisi varmaan mennyt alemmaksikin). Nostin kierrokset ~2200 --> 12,18V.
-Vähensin sähkölaitteet ”perusvarustukseen” eli radio + puhallus ja auto taas tyhjäkäynnille -> lukemat 14,38V. Pienellä kierrosten nostolla nousivat 14,47V kohdalle hetkessä.
Kaikki luvut on siis mitattu akun navoilta.
Oma oletukseni on että akku on vain talven jäljiltä mennyt heikkoon kuntoon. Talvella autolla on ajettu lähinnä lyhyttä matkaa 10-20min 2-4krt päivässä, 5pv viikossa, tuulilasin ja takalasin lämmittimet ovat olleet käytössä pääsääntöisesti joka aamu..
Kysymys on siis se että olenko oikeilla jäljillä? Kannattaisiko minun tarkastuttaa laturin kunto? Laturin valo ei ole välkkynyt ajossa. Onko jotain kotikonstia jolla voisin selvittää tuon laturin kunnon?
-02 focus, ei lataa enää???
Re: -02 focus, ei lataa enää???
Kyllä niitä rasailtiin ennnvanhaankin latureita aika usein kun tasavirta vehkeitä olivat,nyt vaan tuntuu etteivät kestä,no jos on pyöriny sen 200tkm molemminpuolin niin on se joaika hyvin kun ennenvanhaan oli jo sillon VIIMEISTÄÄN vanhaan autoon mootoriremppakin edessä!
Ja jollei ole heti heittää toista VARMASTI ehjää laturia/starttia paikalleen ja autolla pitää päivittäin liikkua niin monelle jää se uuden vaihtoehto ainooks kun on usein pahassa paikassa ainakin laturi nykysin,ja virrankulutuskin kun on ollu kasvussa kokoaja niin käyttöikäkin laturilla vähenee,myös startti on dieselissä kovilla pakkasilla tiukilla vaikka välitetty oliskin,ovat nykysin niin pieniä pökäleitä että ei maksa vaivaa korjailla jollei aikaa ole.
Ja jollei ole heti heittää toista VARMASTI ehjää laturia/starttia paikalleen ja autolla pitää päivittäin liikkua niin monelle jää se uuden vaihtoehto ainooks kun on usein pahassa paikassa ainakin laturi nykysin,ja virrankulutuskin kun on ollu kasvussa kokoaja niin käyttöikäkin laturilla vähenee,myös startti on dieselissä kovilla pakkasilla tiukilla vaikka välitetty oliskin,ovat nykysin niin pieniä pökäleitä että ei maksa vaivaa korjailla jollei aikaa ole.
Re: -02 focus, ei lataa enää???
Jännite kuormitettuna on selvästi liian alhainen.Tessu kirjoitti:-Kun laitoin kaikki sähkövempaimet päälle ml. tuulilasin ja takalasin lämmittimet --> lukemat 11,50V kohdalle (olisi varmaan mennyt alemmaksikin). Nostin kierrokset ~2200 --> 12,18V.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: -02 focus, ei lataa enää???
Jännitteen pitäisi siis isommallakin kuormalla nousta tuonne ~14,4V paikkeille kun antaa kierroksia? En löytänyt mistään muiden saamia lukuja lasinlämmittimien kanssa..yritäedes kirjoitti: Jännite kuormitettuna on selvästi liian alhainen.
Re: -02 focus, ei lataa enää???
Vaikka ei nyt ihan noinkaan paljon antaisi, mutta kyllä 13,0 - 13,5 V pitäisi vähintään löytyä kuormitettuna kierroksilla. Noilla sun mittaamilla lukemillahan akku purkaantuu pätkäajossa, eikä suinkaan lataudu!yritäedes kirjoitti:Jännitteen pitäisi siis isommallakin kuormalla nousta tuonne ~14,4V paikkeille kun antaa kierroksia?
PS. Kävin kokeilemassa pihalla - reippaalla tyhjäkäynnillä ei fokkerin latausjännite sanottavasti laskenut, vaikka laitoin kaikki sähkönkuluttajat päälle (lämmitettävää tuulilasia tosin ei löydy

Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: -02 focus, ei lataa enää???
Lähdin ajelulle ja katselin akun jännitettä auton ruudulta, tämän ohjeen avulla. viewtopic.php?f=3&t=940yritäedes kirjoitti:Vaikka ei nyt ihan noinkaan paljon antaisi, mutta kyllä 13,0 - 13,5 V pitäisi vähintään löytyä kuormitettuna kierroksilla. Noilla sun mittaamilla lukemillahan akku purkaantuu pätkäajossa, eikä suinkaan lataudu!
PS. Kävin kokeilemassa pihalla - reippaalla tyhjäkäynnillä ei fokkerin latausjännite sanottavasti laskenut, vaikka laitoin kaikki sähkönkuluttajat päälle (lämmitettävää tuulilasia tosin ei löydy).
Aluksi ajelin radion ja puhalluksen ollessa käynnissä ja jännite 14,3 - 14,4V, tämä vastaa aika hyvin sitä mitä sain yleismittarilla. Laitoin lämmittimet (istuimet sekä tuuli- ja takalasi) päälle ja lähti heti putoamaan, mutta jäi 12,5V kohdalle. Otin sitten tuulilasin lämmityksen pois ja jännite pomppasi 14,1 kohdalle ja jäi siihen.
Tein useamman kokeilun ja totesin että vain tuulilasin lämmityksen käyttäminen laskee jännitteen pysyvästi alle 14V ajossa.
Olisi mielenkiintoista kuulla onko muillakin lämmitetyn tuulilasin omistajilla samankaltaisia lukemia. Tuo lämmitinhän sammuu itsestään parissa minuutissa, eli voihan se olla sähkösyöppö ihan "tarkoituksella".
Edit: Tähän voisi sen päivittää että yhä 1,5 vuotta myöhemmin mennään tuolla bilteman akulla ja ei ole ollut ongelmia. Ehkä tuossa 2013-2014 talvella tuli vähän varovaisemmin tuota tuulilasinlämmitystä käyteltyä.
Viimeksi muokannut hujkh38, 24 Loka 2014 12:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: -02 focus, ei lataa enää???
No lämmittimethän haukka tehoa julmetusti yleensäkkin,jos se laturinvalo ei enää pala ja jännite pysyy suht tasassa normaalisti kun on valot päällä eikä putoa niin ajoa vaan!