Renkaat raapii lokariin, ET-ongelma?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
laonovi
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2013 21:34

Renkaat raapii lokariin, ET-ongelma?

Viesti Kirjoittaja laonovi »

Moro,
ostin talvella mondeon ja talvirenkaat 215/45 R17 pelittivät hyvin. Vaihdoin kesärenkulat 225/45 R17 alle ja -vaikka olivatkin melkein sliksit- ottivat lokarinkaareen kiinni. Noh, tänään kävin vaihdattamassa uudet kumit 215/45 R17 alle eikä ongelma poistunut, väheni tosin.

Nyt kun kattelin vanteiden ET-lukuja, niin talvivantaissa se on 38 ja kesävanteissa 15.

Mitä hel...ttiä sitä nyt kannattaisi tehdä? Autoon on asennettu Koni Sport -iskarit ja H&R alustasarja.

Niin ja auto on Mondeo ST200 farkku vm. 2000.

Jelppikää nyt joku edes vapun kunniaksi! :)
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaat raapii lokariin, ET-ongelma?

Viesti Kirjoittaja bluri »

Tuon ET:n erotuksen verranhan se tulee sieltä ulommas, joten olet ongelmakohdan löytänyt.
Mahdolliset ratkaisut:
a) Kaaren kevyt käsittely, jotta rengas tuolla ET:llä sine mahtuu
b) Kapeampi rengas
c) Vanteiden vaihto

En nyt tiedä vanteesi leveyttä, joten laitoin 7,5, mutta tuollainen laskuri kertoo äkkiä tilanteen.
http://www.willtheyfit.com/index.php?wi ... mit=Submit
laonovi
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2013 21:34

Re: Renkaat raapii lokariin, ET-ongelma?

Viesti Kirjoittaja laonovi »

bluri kirjoitti:Tuon ET:n erotuksen verranhan se tulee sieltä ulommas, joten olet ongelmakohdan löytänyt.
Mahdolliset ratkaisut:
a) Kaaren kevyt käsittely, jotta rengas tuolla ET:llä sine mahtuu
b) Kapeampi rengas
c) Vanteiden vaihto

En nyt tiedä vanteesi leveyttä, joten laitoin 7,5, mutta tuollainen laskuri kertoo äkkiä tilanteen.
http://www.willtheyfit.com/index.php?wi ... mit=Submit
Ensinnäkin, kiitos kaikesta tiedosta eli tuo ET on syynä niinkuin epäilinkin. Tuo 215/45 on rekisteriotteeseenkin merkitty vakiorengas, jonka tänään hankin, eli varmaan helpoin ja halvin ratkaisu on myydä/vaihtaa vanteet. Pistän myyntiin.

Tod. paljon kiitoksia avusta!
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaat raapii lokariin, ET-ongelma?

Viesti Kirjoittaja bluri »

laonovi kirjoitti: Ensinnäkin, kiitos kaikesta tiedosta eli tuo ET on syynä niinkuin epäilinkin. Tuo 215/45 on rekisteriotteeseenkin merkitty vakiorengas, jonka tänään hankin, eli varmaan helpoin ja halvin ratkaisu on myydä/vaihtaa vanteet. Pistän myyntiin.

Tod. paljon kiitoksia avusta!
Elä nyt hyvää pokea pilaa ;)
En ole MK2 kaaren mallista perillä, mutta yleensä siellä on sellainen pieni pokkaus reunassa, jonka saa ihan kevyesti käännettyä sisään, jolloin ongelma häviää. Jos 225 -> 215 vaihdos on jo auttanut ongelmassa osittain, ei mielestäni ole järkeä lähteä myymään vanteita, varsinkin jos nykyisistä pitää.
Pesäpallomaila ja kuumailmapuhallin on hyviä apuvälineitä, jos enemmän tarviaa työstää, kaverini kertoi kyllä käyttäneensä mailan tilalla vasaraa. Pikkuhiljaa lämmittäen ja hieman kaarta painaen se muotoutuu yllättävänkin helposti, KUNHAN ON MALTTIA.

Ja renkaissa voi olla yllättävän paljon eroa ilmotetun leveyden suhteen, sentti suuntaan tai toiseen on näissä asioissa jo paljon.
laonovi
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2013 21:34

Re: Renkaat raapii lokariin, ET-ongelma?

Viesti Kirjoittaja laonovi »

bluri kirjoitti:Elä nyt hyvää pokea pilaa ;)
En ole MK2 kaaren mallista perillä, mutta yleensä siellä on sellainen pieni pokkaus reunassa, jonka saa ihan kevyesti käännettyä sisään, jolloin ongelma häviää. Jos 225 -> 215 vaihdos on jo auttanut ongelmassa osittain, ei mielestäni ole järkeä lähteä myymään vanteita, varsinkin jos nykyisistä pitää.
Pesäpallomaila ja kuumailmapuhallin on hyviä apuvälineitä, jos enemmän tarviaa työstää, kaverini kertoi kyllä käyttäneensä mailan tilalla vasaraa. Pikkuhiljaa lämmittäen ja hieman kaarta painaen se muotoutuu yllättävänkin helposti, KUNHAN ON MALTTIA.

Ja renkaissa voi olla yllättävän paljon eroa ilmotetun leveyden suhteen, sentti suuntaan tai toiseen on näissä asioissa jo paljon.
Kiitos taas! Kaikki hyvää infoa. Varmaan kaikki pokkaukset ym olisivat helpoin juttu. Paljon on tullut tehtyä autojen kanssa, mutta nyt ei jaksa moisen rengasjutun kanssa. Renkaittenvaihtoon meni 400, satasta enempää ei ole nyt laittaa heti, on huollettaviakin. Tai no, asiahan pitää saada kuntoon viikossa. Prkl kun ei keksi mitään.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Renkaat raapii lokariin, ET-ongelma?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

bluri kirjoitti:Tuon ET:n erotuksen verranhan se tulee sieltä ulommas, joten olet ongelmakohdan löytänyt.
Mahdolliset ratkaisut:
a) Kaaren kevyt käsittely, jotta rengas tuolla ET:llä sine mahtuu
b) Kapeampi rengas
c) Vanteiden vaihto

En nyt tiedä vanteesi leveyttä, joten laitoin 7,5, mutta tuollainen laskuri kertoo äkkiä tilanteen.
http://www.willtheyfit.com/index.php?wi ... mit=Submit
Lisäisin tuohon listaan vielä camber muutoksen: vähän lisää negatiivista camberia siirtää renkaan yläreunaa sisemmäs ja raapiminen vähenee.

Mk2 mallin Modeoon on olemassa epäkesko -yläpää sarja.

Koska auto on jo madallettu, voi camberin kasvattaminen tuoda mukanaan renkaan reilumpaa kulumista sisäreunasta ja mahdollisesti epämukavaa ajotuntumaa. Riippuu ja roikkuu, ainakin uraherkkyyden uskoisin lisääntyvän.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaat raapii lokariin, ET-ongelma?

Viesti Kirjoittaja bluri »

JyriN kirjoitti: Lisäisin tuohon listaan vielä camber muutoksen: vähän lisää negatiivista camberia siirtää renkaan yläreunaa sisemmäs ja raapiminen vähenee.

Mk2 mallin Modeoon on olemassa epäkesko -yläpää sarja.

Koska auto on jo madallettu, voi camberin kasvattaminen tuoda mukanaan renkaan reilumpaa kulumista sisäreunasta ja mahdollisesti epämukavaa ajotuntumaa. Riippuu ja roikkuu, ainakin uraherkkyyden uskoisin lisääntyvän.
Tuota en juuri mainituista syistä lähtenyt ehdottamaan renkaiden todennäköisen ennenaikaisen kulumisen vuoksi.. Eri asia jos ollaan NPS:llä, mutta epäilen tämän olevan ihan perinteinen käyttöauto :)
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Renkaat raapii lokariin, ET-ongelma?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

bluri kirjoitti: Tuota en juuri mainituista syistä lähtenyt ehdottamaan renkaiden todennäköisen ennenaikaisen kulumisen vuoksi.. Eri asia jos ollaan NPS:llä, mutta epäilen tämän olevan ihan perinteinen käyttöauto :)
Olet oikeassa, mutta tuo toimii :wink: Riippuu autosta, renkaista ja ajokilometreistä, että mimmoinen combo tulee. 1 asteen kääntö lisää negatiivista camberia ei ole vielä kovin paljon, mutta yhdistettynä madallukseen (ja sen lisäämään camberiin) tuo voi olla jo käyttöautoon vähän liikaa.

Sierrassa 1,5 astetta negatiivista ei oikeastaan tunnu missään. 3,5-4 on jo epämukava. Ja tämmöistä ei sitten edes pahoissa unissa... :mrgreen:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
laonovi
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2013 21:34

Re: Renkaat raapii lokariin, ET-ongelma?

Viesti Kirjoittaja laonovi »

Juu ihan käyttöautona on Mondeo eli ei ole tarvetta koskea noihin cambereihin. Autoon on tehty nelipyöräsuuntaus alustan muutoksen jälkeen, mutta saattavat olla viturallaan, ainakin aurauskulmat edessä taitavat olla pielessä. Pitää käydä säädättämässä.

Mielenkiintoista, että enemmän raapii kaupunkiajossa kuin maantiellä. Olen ajatellut, että kohtuullisen kovaksi säädetyt keulan iskarit ottavat vastuulleen suurimman osan työstä. Takaiskaritkin pitäisi kai olla säädettävät, mutta tuskinpa se paljoa auttaa. Mielellään näkisin perän vähän ylempänä.
Vastaa Viestiin