sierran takapyörän laakeri ei kestä
sierran takapyörän laakeri ei kestä
Nyt on kolmatta kertaa takarenkaan laakeri paskana sierrasta 8tkm sisään. nykynen takapyörän laakeri kesti 1,5tkm. oikeen puoleinen laakeri siis kyseessä. aina vaihettu uusi tilalle mutta alkaa tuntumaan että voiko jossain muualla olla vika? ja mihin momenttiin se iso mutteri pitäs pistää?
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
250-290 Nm Sierrakirjan mukaan, mikä Sierra muuten.. 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Onko laakeripesä tai pyörännapa kulunut vähän väljäksi tms.. Joskus oli myös juttua, että tarvikelaakerit on eri ramppikulmalla kuin orkkislaakeri, jollain oli ainakin alkanut kestää, kun oli orkkiksen laittanut.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Onko sitä vaseliinia laitettu kunnolla ? Vai hierottu vain pintaan ja lyöty kiinni.
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 11 Huhti 2011 19:14
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Mitä ite oon nuitten laakereiden kansa (vehkeessä ku vehkeessä) pelannu menemään, niin oon huomannu että niissä laitetaan tehtaalla hyvin vähän vaseliinia sisään. Ja ite oonkin ruennu aina tekemään niin, että otan pöysuojatuistaki laakereista suojat pois ja laitan kunnon vaseliinia kunnon määrän sisään ja suoja takasi. Ne kun lähtee ihan helposti pois. Ja joissaki laakereissa ollu tehtaalta tullessa niin paskaa vaseliinia, että oon ottanu kaiken poisa ja laittanu uudet kokonaan. Voi olla että sulla on laakeripesäki vähän väljä, jollonka laakeri pääsee virhe asentoon vähän ja/tai sitten huonot vaseliinit.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Joo, ihan kuiviahan nuo sierran laakerit uutuuttaan ovat. Ymmärtääkseni tarkoituskin on voidella ne ennen asennusta asiallisella laakerirasvalla.
Tuo tarvikelaakereiden koko on minun havaintojen mukaan levyjarrullisen navan ongelma. En huomannut samaa rumpujarrun kanssa, mutta se yksi kappale voi olla toki ihan vaan hyvää tuuriakin.
Edelleen komppaan aikaisempaa diagnoosia siinä, että vika voi olla laakeripesässä tai vetarissa. Mulla oli aikoinaan tumppivetarin ulompi nivel sillä lailla kulunut, ettei se enää kiristynyt laakeripesään oikein. Tuosta saa vähän kuvaa tilanteesta - heti asennuksen jälkeen asennus on tiukka, mutta jonkun sadan kilsan jälkeen näyttää tältä. Vetari tulee liian ulos, eikä napamutteri kiristä sitä oikein. Quick fix: viilaa sille pultin alla olevalle paksulle prikalle, jotta kiristyy taas kunnolla.
Tuo tarvikelaakereiden koko on minun havaintojen mukaan levyjarrullisen navan ongelma. En huomannut samaa rumpujarrun kanssa, mutta se yksi kappale voi olla toki ihan vaan hyvää tuuriakin.
Edelleen komppaan aikaisempaa diagnoosia siinä, että vika voi olla laakeripesässä tai vetarissa. Mulla oli aikoinaan tumppivetarin ulompi nivel sillä lailla kulunut, ettei se enää kiristynyt laakeripesään oikein. Tuosta saa vähän kuvaa tilanteesta - heti asennuksen jälkeen asennus on tiukka, mutta jonkun sadan kilsan jälkeen näyttää tältä. Vetari tulee liian ulos, eikä napamutteri kiristä sitä oikein. Quick fix: viilaa sille pultin alla olevalle paksulle prikalle, jotta kiristyy taas kunnolla.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Itsellä vähän sama homma
Vasen taka ei kestä sitten näköjään. Keväällä vaihdoin tarvikkeen tilalle ja tossa viikko sitten ihmettelin kun perä alkoi muljumaan ja jurnuttamaan. No, auto ylös kun korjaamolla sattuu olemaan töissä niin reilu 1-2cm välys kun pyörästä heilutteli
eikä saanut napamutteria tiukemmallekkaan. olipa sitten räjähtänyt tuo tarvike laakeri palasiksi. Taidanpa kokeilla vähän laadukkaampaa laakeria seuraavaksi... ja niin, laakeri vaihdettu 3tkm sitten keväällä


Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Kannattaa vaihtaa se sisempiki laakeri.. 

Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Yleensä tulee molemmat, ulompi ja sisempi kun ostaa 

Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lainaanpa tätä topikkia, kun Sierran (-92, 2wd, 2.0i dohc, rummut takana) kuskin puolen takapyörän laakeri aiheuttanut nyt harmaita hiuksia. Eli:
Katsastuksessa huomattiin, että laakeri väljä ja niinhän se olikin. Vaihdoin sitten uudet laakerit (joku tarvike) ja se oli "naps ja kops" homma. Uusi napamutteri "momenttiin" eli kireälle. Tuntui hyvälle ei mielestäni välystä. Ajelin sitten viikon verran ennenkuin kerkesin jälkitarkastukseen. Ja kuinka ollakkaan laakeri väljä jälleen -> hylätty.
Otin sitten äsken tuossa pihassa paketin auki, mielestäni kaikki osat oikeissa paikoissaa ja kiristin uudelleen.. noh kierteethän meni sitten joku halpis-napamutterista tai vetarista.. loppui motivaatio tälle päivää.
Eli mikähän tuossa nyt mättää? Ja mitä tuolla napamutterin alla olevan prikan viilaamisella meinasit?
Apuja kaivataan
edit: pyörännapa tuntuu ruostuneen kiinni jarrurumpuun -> lähtevät aina yhtenä pakettina irti, mutta tällä tuskin väliä?
Katsastuksessa huomattiin, että laakeri väljä ja niinhän se olikin. Vaihdoin sitten uudet laakerit (joku tarvike) ja se oli "naps ja kops" homma. Uusi napamutteri "momenttiin" eli kireälle. Tuntui hyvälle ei mielestäni välystä. Ajelin sitten viikon verran ennenkuin kerkesin jälkitarkastukseen. Ja kuinka ollakkaan laakeri väljä jälleen -> hylätty.
Otin sitten äsken tuossa pihassa paketin auki, mielestäni kaikki osat oikeissa paikoissaa ja kiristin uudelleen.. noh kierteethän meni sitten joku halpis-napamutterista tai vetarista.. loppui motivaatio tälle päivää.
Eli mikähän tuossa nyt mättää? Ja mitä tuolla napamutterin alla olevan prikan viilaamisella meinasit?
Apuja kaivataan

edit: pyörännapa tuntuu ruostuneen kiinni jarrurumpuun -> lähtevät aina yhtenä pakettina irti, mutta tällä tuskin väliä?
JyriN kirjoitti:Joo, ihan kuiviahan nuo sierran laakerit uutuuttaan ovat. Ymmärtääkseni tarkoituskin on voidella ne ennen asennusta asiallisella laakerirasvalla.
Tuo tarvikelaakereiden koko on minun havaintojen mukaan levyjarrullisen navan ongelma. En huomannut samaa rumpujarrun kanssa, mutta se yksi kappale voi olla toki ihan vaan hyvää tuuriakin.
Edelleen komppaan aikaisempaa diagnoosia siinä, että vika voi olla laakeripesässä tai vetarissa. Mulla oli aikoinaan tumppivetarin ulompi nivel sillä lailla kulunut, ettei se enää kiristynyt laakeripesään oikein. Tuosta saa vähän kuvaa tilanteesta - heti asennuksen jälkeen asennus on tiukka, mutta jonkun sadan kilsan jälkeen näyttää tältä. Vetari tulee liian ulos, eikä napamutteri kiristä sitä oikein. Quick fix: viilaa sille pultin alla olevalle paksulle prikalle, jotta kiristyy taas kunnolla.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Pari juttua laakerin asennuksesta: laakerin asennusvoima sen kehän kautta, joka "kiinnittää" laakerin. Eli akselille tuleva sisäkehän ja pesään tuleva ulkokehän kautta. Asennusvoima ei saa kulkea laakerikuulien kautta!
Laakerit on pestävä säilytysrasvasta ja voideltava laakerivaseliinilla ( kohtuullisesti, jotta paine ei purista rasvaa tiivisteen ohitse esimerkiksi jarruihin ).
Laakerit on pestävä säilytysrasvasta ja voideltava laakerivaseliinilla ( kohtuullisesti, jotta paine ei purista rasvaa tiivisteen ohitse esimerkiksi jarruihin ).
Torque Vectoring Control
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Tuosta kuvastahan tuo selviää. Vetarin tumpin olake tulee hieman navan tasopinnan yli.Eli mikähän tuossa nyt mättää? Ja mitä tuolla napamutterin alla olevan prikan viilaamisella meinasit?
Tuossa tapauksessa on se ja sama vaikka kiristätkin mutterin momenttiin. Laakeri välys jää koska kiristystä ei tapahdu ja renkaassa tuntuu klappia.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Joo, juuri niinkuin foordsoni sanoi: se iso prikka jää kantamaan, kun laakerit asettuu ja pyörän voblaus alkaa taas. Tämän huomaa kyllä, kun pakettia purkaa taas.
Vika on ymmärtääkseni siinä akselitumpissa, joka on kulunut sisäkoolista ja tulee siten liian ulos. Jos kunnolla haluaisi tehdä, niin tukivarsi vaihtoon.
Tuon jarrurummun irroituksesta on foorumilla varmasti enemmänkin juttua - veikkaan, että se rumpu on kulunut olakkeelle ja jää sen takia jumiin. Voihan se toki olla ruostunutkin siitä navan olakkeen ympäriltä - vähän lekaa ja irroitusöljyä.
Vika on ymmärtääkseni siinä akselitumpissa, joka on kulunut sisäkoolista ja tulee siten liian ulos. Jos kunnolla haluaisi tehdä, niin tukivarsi vaihtoon.
Tuon jarrurummun irroituksesta on foorumilla varmasti enemmänkin juttua - veikkaan, että se rumpu on kulunut olakkeelle ja jää sen takia jumiin. Voihan se toki olla ruostunutkin siitä navan olakkeen ympäriltä - vähän lekaa ja irroitusöljyä.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Suurinosa ei edes tajua mistä puhut, minä mukaanlukien.JohnFinn kirjoitti:Pari juttua laakerin asennuksesta: laakerin asennusvoima sen kehän kautta, joka "kiinnittää" laakerin. Eli akselille tuleva sisäkehän ja pesään tuleva ulkokehän kautta. Asennusvoima ei saa kulkea laakerikuulien kautta!
Laakerit on pestävä säilytysrasvasta ja voideltava laakerivaseliinilla ( kohtuullisesti, jotta paine ei purista rasvaa tiivisteen ohitse esimerkiksi jarruihin ).
Mutta kiitos tästä.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Suomennettuna varmaankin että ei saa lyödä ulkokoolia sisäkoolista paikoilleen ja päinvastoin.
Täytyy myöntää että en oo ikinä sierraan vaihtanu ko laakeria, mutta onko mahdollista että olis väärä laakeri tai välistä puuttuis jotain shimmiprikkoja tms, jos tumppi tulee nuon pitkälle?
Mun mielestä kuluu vähä oudosta välistä..
Täytyy myöntää että en oo ikinä sierraan vaihtanu ko laakeria, mutta onko mahdollista että olis väärä laakeri tai välistä puuttuis jotain shimmiprikkoja tms, jos tumppi tulee nuon pitkälle?
Mun mielestä kuluu vähä oudosta välistä..
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Kannattaiskohan ensin homata se kunnon laakeri,jos vaan löytyy senverta on kokemusta että halparimpulat ei kyllä kestä, myyjäliikkeen jo tiedättekin heh
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Kyllä siellä on jotain muuta vikaa kuin itse laakeri.Tessu kirjoitti:Kannattaiskohan ensin homata se kunnon laakeri,jos vaan löytyy senverta on kokemusta että halparimpulat ei kyllä kestä, myyjäliikkeen jo tiedättekin heh
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Ööö.. Ymmärsinkö oikein ettei levyjarrulliseen kannata ostaa esim. SKF:n laakereita, vaan aina orkkikset?
Kesän aikana olisi tarkoitus nuo vaihtaa siis ihan varotoimenpiteenä, kun en tiedä monta sataa tuhatta kilometriä noilla omillakin on jo ajettu, siksi kyselen. Toimivat siis vielä.. Äänettä...
Kesän aikana olisi tarkoitus nuo vaihtaa siis ihan varotoimenpiteenä, kun en tiedä monta sataa tuhatta kilometriä noilla omillakin on jo ajettu, siksi kyselen. Toimivat siis vielä.. Äänettä...

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Noniin, päivän ähräsin tuossa pihalla. Laakerit kyllä melko varmasti oikein asennettu. Tosiaan vetari tulee minullakin aavistuksen liian ulos, prikan sorvaamisella asia korjaantui.
MUTTA vetarista oli kierteet korkannu, ei siis napamutterista
MUTTA vetarista oli kierteet korkannu, ei siis napamutterista

Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Hienoa, että tuo jth:n laakeri tuli kuntoon - näköjään rikkinäinen laakeri pääsee huonossa tapauksessa vaurioittamaan muitakin osia niin, ettei se uusi laakeri enää auta (sellaisenaan).
Duckielle: älä korjaa jos ei ole rikki. Jos rahat polttaa taskussa, niin osta ne SKF:t hyllyyn odottamaan.
Olen antanut itseni kertoa, että nämä SKF:t on laatulaakereita ja voihan olla, että niiden saatavuus heikkenee jossain vaiheessa.
Duckielle: älä korjaa jos ei ole rikki. Jos rahat polttaa taskussa, niin osta ne SKF:t hyllyyn odottamaan.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Jos kerta laakeri menee nii vika on luultavasti akselissa mihin laakeri tulee. Sinne on voinu kulua jo ura. Itellä escort teki sen että vanha laakeri hajosi ja kulutti akseliin selvän uran. Mutta miten lie sierrassa ku on takaveto.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Eipä se SKF.kään laatua aina takaa, Olipa mulla Escossa sen merkkiset vetopyörästön laakerit ja tehty RANSKASSA! 60tkm kesti ja sitten meni rokonarpisiksis kuulat,kuulemma oli laakeritehtaan vika kun huonoa sarjaa olivat. JA tehtaalta asti oli autossa kiinni!
Että ei se aina merkkikään takaa laatua,toinen hyvä tapaus oli kun purin laatumerkki uppopumppua Grundfors olipa siellä toinen laakeri KIINASSA tehty eheh,niin se tekee laatumerkkikin nykyään että ottaa osat sieltä mistä halvalla saa!
Että ei se aina merkkikään takaa laatua,toinen hyvä tapaus oli kun purin laatumerkki uppopumppua Grundfors olipa siellä toinen laakeri KIINASSA tehty eheh,niin se tekee laatumerkkikin nykyään että ottaa osat sieltä mistä halvalla saa!
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Valmistusmaa ei kerro ko. osan laadusta mitään, kunhan valmistajalla on tietyt laatukriteerit.Tessu kirjoitti:Eipä se SKF.kään laatua aina takaa, Olipa mulla Escossa sen merkkiset vetopyörästön laakerit ja tehty RANSKASSA! 60tkm kesti ja sitten meni rokonarpisiksis kuulat,kuulemma oli laakeritehtaan vika kun huonoa sarjaa olivat. JA tehtaalta asti oli autossa kiinni!
Että ei se aina merkkikään takaa laatua,toinen hyvä tapaus oli kun purin laatumerkki uppopumppua Grundfors olipa siellä toinen laakeri KIINASSA tehty eheh,niin se tekee laatumerkkikin nykyään että ottaa osat sieltä mistä halvalla saa!
Oli merkki mikä tahansa, niin voi niissäkin olla vikaa.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Aivan, ei se kuka osan tekee ja missä tekee, vaan kuka sen suunnittelee... 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Ja suunnittelijakaan ei mahda raaka-aine vioille mitään,ne johtuu taas huonoista aineista mitä käytetään/on toimitettu tai vääränlaisista valmistusmenetelmistä,suunnittelija tekee työt vaan ns.paperilla