Jatketaan tähän ketjuun havaintoja Mondeon muuttumisesta termostaatin vaihdon jälkeen. Kuten totesin, lämmöt pysyy nyt ajossa siellä satasen nurkilla, mikä lienee hyvä, kun kerran termostaatin kuuluu tuossa Duratecissa (110cid/110hv = 1,8/81kW) aueta vasta +98 C.
Mielenkiintoista on flektin toiminta ja varsin miedoilla lämpöasteilla, noin nollakelistä ylöspäin. Maantieltä kotiin tullessa flekti huutaa ns. täysillä. Jatkaa pyörimistä "täysillä" jopa minuutin, pari, kunnes rupeaa pyörimään hitaammin sammuen sitten jonkun ajan kuluttua.
Aikaisemman 8 vuoden aikana en ole havainnut "kaksivaiheflekti" - toimintoa. Ennen termostaatin vaihtoa flekti pyöri maantieltä poistuessa sillä hiljaisemmalla nopeudella silloin, kun oli lämmin ja ilmastointi päällä. Nykyään siis flekti huutaa ilman ilmastointiakin. Lieneekö tuo käytös normaalia? Onkohan auton eka termostaatti ollut silti jotain mallia Marbella ja Tunisia...+ 87 C?
Onko muilla termostaatin vaihtaneilla samankaltaisia kokemuksia? Minullahan kävi niinkuin hluukkosella (katso kuva), että alkuperäisessä termostaatissa ei ollut sähkötöpseliä, mutta uudessa hienossa motonetin alkuperäisosassa oli töpseli. Kuuluuko se töpseli auto/ecumalliin, joka osaa avata termosen tuon töpselin kautta esim. täyskaasulla jo alemmissa lämpötiloissa?

"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support
Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein
Speedhunter