Siis raidetankoa pyörittämällä sitä on tarkoitus säätää, mutteri vain löysälle. On huomattavastin tarkempaa ja nopeampaa tehdä se noin.duckworth kirjoitti:Tein tuon aiemmin mainitun caster- muutoksen omaan Sierraan, ja nyt oon säätäny aurauskulmia, mutta tässä on nyt pieni ristiriitä. Siis itse olen säätänyt aurausta kääntämällä raidetangon päitä, ja lukitsemalla säädön itse raidetangossa olevalla mutterilla, mutta jossain sanotiin että säätö tehdäänkin itse raidetankoja pyörittelemälläKumpi siis nyt on se turvallinen tapa??
Sierran puslat.
Re: Sierran puslat.
Re: Sierran puslat.
No jaa, oon jo tehny ton säädön "väärällä tavalla", mutta kaipa tässä tiellä pysytään 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran puslat.
Niin, ei tuo käyttämäsi tapa vaarallinen ole.duckworth kirjoitti:No jaa, oon jo tehny ton säädön "väärällä tavalla", mutta kaipa tässä tiellä pysytään

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Sierran puslat.
Raportoidaan nyt tänne tuosta prikka-virityksen vaikutuksesta; ainakin tiukoissa kurveissa (asfaltilla) luisu irtoaa helposti ja vähällä kaasulla, mutta ennen kaikkea keula antaa hemmetin hyvän palutteen perä liikkeistä, eikä luisu ole sellaista Sierralle tyypillistä soutamista. Kaiken kaikkiaan todella HYVÄ ja HALPA KONSTI parantaa ajokäytöstä
Tietysti iloa lisää ne uretaanipuslat, mutta ne ei sitten ookaan halvat 
E: Niin ne kukkomäentielle jäänet raidat, ne ei oo mun renkaista...


E: Niin ne kukkomäentielle jäänet raidat, ne ei oo mun renkaista...

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran puslat.
montako puslaa sierran takapäähän menee? ja millainen työ on vaihtaa sinne ne? tuntuu väljältä perä.
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Re: Sierran puslat.
Taakse menee apurungon isoja puslia kaksi ja tukirvarsiin yhteensä neljä, siis kaksi per tukivarsi.
Apurungon puslia ainakin pidetään kaikistä v*ttumaisimpina vaihtaa, mutta oikealla työjärjestelyllä ja sopivalla ulosvetotyökalulla ei ole paha homma edes ensikertalaiselle.
Itse ainakin pudotin koko apurungon alas, koska ne tukivarren pultit on vaikeita saada irti jos se on autossa kiinni/täysin ylhäällä. Itse apurungon pusla irtoaa "alaspäin", toisin sanoen käännät sen kelkan lattialla nurinpäin, ja esim. M12 kierretanko puslan holkin läpi ja mutterin sekä prikka jo sinne toiseen päähän, jonka jälkeen hitsaat vaikka jonkinlaisen haarukan, minkä päät tulee kelkkaa vasten lähelle puslan reunoja, sitten vaan kirit tankoa kädessä pitämästäsi päästä mutterilla niin kauan että pusla irtoaa. Uuden asennus samoin, mutta toiselta puolen
E: http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... plica5.htm
(stooria kyseisestä hommasta 4 vuoden takaa...)
E2: http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... n_pien.jpg
(kuva itse vetimestä, jos stoori tuntuu liian pitkältä)
Apurungon puslia ainakin pidetään kaikistä v*ttumaisimpina vaihtaa, mutta oikealla työjärjestelyllä ja sopivalla ulosvetotyökalulla ei ole paha homma edes ensikertalaiselle.
Itse ainakin pudotin koko apurungon alas, koska ne tukivarren pultit on vaikeita saada irti jos se on autossa kiinni/täysin ylhäällä. Itse apurungon pusla irtoaa "alaspäin", toisin sanoen käännät sen kelkan lattialla nurinpäin, ja esim. M12 kierretanko puslan holkin läpi ja mutterin sekä prikka jo sinne toiseen päähän, jonka jälkeen hitsaat vaikka jonkinlaisen haarukan, minkä päät tulee kelkkaa vasten lähelle puslan reunoja, sitten vaan kirit tankoa kädessä pitämästäsi päästä mutterilla niin kauan että pusla irtoaa. Uuden asennus samoin, mutta toiselta puolen

E: http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... plica5.htm
(stooria kyseisestä hommasta 4 vuoden takaa...)
E2: http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... n_pien.jpg
(kuva itse vetimestä, jos stoori tuntuu liian pitkältä)
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran puslat.
Nyt tarvitaan vähän jelppiä noiden takakelkan isojen puslien kanssa. Autohan on 2 litranen dohc. Tuossa kelkassa joka auton alla oli on kartionmalliset paikat noille puslille. Rally Racelta tilattiin tähän kelkkaan sopivat puslat jotka näyttää tältä: http://www.powerflex.co.uk/road-series/ ... /1005.html
Nuo kuitenkin vaikuttaa siltä etteivät mitenkään istu tuohon kelkkaan, puslahan ei mene kahteen osaan.
Mopon karattua lapasesta tuli hankittua 2wd cossun taka-akseli. Kelkka kuitenkin ilmeisesti joku vahvistettu versio ja scorpiosta peräisin. Tässä kelkassa puslan paikka on lieriön mallinen ja tuntuu että pusla sopii jopa paremmin tähän malliin.
Kysymys siis kuuluukin, kumpaan kelkkaan nämä puslat ovat vai pitäisikö sopia molempiin? Powerflexkään ei tarjoa kuin yhtä puslaa, riippumatta oliko auto cosworth tai ei, scorpio tai sierra.
Nuo kuitenkin vaikuttaa siltä etteivät mitenkään istu tuohon kelkkaan, puslahan ei mene kahteen osaan.
Mopon karattua lapasesta tuli hankittua 2wd cossun taka-akseli. Kelkka kuitenkin ilmeisesti joku vahvistettu versio ja scorpiosta peräisin. Tässä kelkassa puslan paikka on lieriön mallinen ja tuntuu että pusla sopii jopa paremmin tähän malliin.
Kysymys siis kuuluukin, kumpaan kelkkaan nämä puslat ovat vai pitäisikö sopia molempiin? Powerflexkään ei tarjoa kuin yhtä puslaa, riippumatta oliko auto cosworth tai ei, scorpio tai sierra.
Sierra 16v
Re: Sierran puslat.
Tiedoksi niille joiden on tarkoitus korjata sierran takapään aurausta prikoilla.
2mm prikka muuttaa aurausta ~13mm
Pieni kaava jonka mukaan on hieman helpompi valita oikean paksuinen prikka.
Prikan vahvuus / muutos aurauksessa
2mm = 13mm
1mm = 6,5mm
0,5mm = 3,25mm
0,3mm = ~2mm
0,1mm = 0,65mm
Tarkastettu Hunterin nelipyöräsuuntaus koneella.
2mm prikka muuttaa aurausta ~13mm
Pieni kaava jonka mukaan on hieman helpompi valita oikean paksuinen prikka.
Prikan vahvuus / muutos aurauksessa
2mm = 13mm
1mm = 6,5mm
0,5mm = 3,25mm
0,3mm = ~2mm
0,1mm = 0,65mm
Tarkastettu Hunterin nelipyöräsuuntaus koneella.
Re: Sierran puslat.
Mihinkäs paikkaan prikat sijoitettuna ?Foordson kirjoitti:Tiedoksi niille joiden on tarkoitus korjata sierran takapään aurausta prikoilla.
2mm prikka muuttaa aurausta ~13mm
Pieni kaava jonka mukaan on hieman helpompi valita oikean paksuinen prikka.
Prikan vahvuus / muutos aurauksessa
2mm = 13mm
1mm = 6,5mm
0,5mm = 3,25mm
0,3mm = ~2mm
0,1mm = 0,65mm
Tarkastettu Hunterin nelipyöräsuuntaus koneella.
13mm kuulostaa jo aika hurjalle muutokselle 8)
gti golo palloilija
Re: Sierran puslat.
Jarrukilven taakse. Rumpu jarrut kyseessä.
Löin siis prikat paikoilleen sen kummemmin ihmettelemättä, en edes miettinyt miten paljon se muuttaakaan aurausta.
Metrin matkallahan se moninkertaistuu.
Mun tapauksessa olisi pitänyt laittaa molemminpuolin 0,3mm prikat. Vasemmalle etupuolelle ja oikealle takapuolelle.
Kokonaisauraus olisi ollut noin 4mm.
Mitään tutkimustyötä ei ollut tarkoitus tehdä, mutta kun mentiin jalat edellä puuhun, niin samapa tuo.
Löin siis prikat paikoilleen sen kummemmin ihmettelemättä, en edes miettinyt miten paljon se muuttaakaan aurausta.
Metrin matkallahan se moninkertaistuu.
Mun tapauksessa olisi pitänyt laittaa molemminpuolin 0,3mm prikat. Vasemmalle etupuolelle ja oikealle takapuolelle.
Kokonaisauraus olisi ollut noin 4mm.
Mitään tutkimustyötä ei ollut tarkoitus tehdä, mutta kun mentiin jalat edellä puuhun, niin samapa tuo.
Re: Sierran puslat.
Nyt en ihan ymmärtänyt.. Laitoitko ne prikat siis laakerpukin ylimpien vai etummaisten alle? Kun sain sellaisen kuvan että laitoit prikat ristikkäisten pulttien alle
Camberiahan näissä on korjattu iät ajat tuolla prikkapatentilla kyllä.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran puslat.
En korjannut camberia vaan aurausta. Prikat laitetaan etu tai takapuolelle, riippuen halutaanko lisää aurausta vai haritusta.duckworth kirjoitti:Nyt en ihan ymmärtänyt.. Laitoitko ne prikat siis laakerpukin ylimpien vai etummaisten alle? Kun sain sellaisen kuvan että laitoit prikat ristikkäisten pulttien alleCamberiahan näissä on korjattu iät ajat tuolla prikkapatentilla kyllä.
Tuokin on normi korkeudella joten cambereissa ei ole sanomista, mutta aurauksessa/harituksessa on.
Re: Sierran puslat.
Ei tästä ole täällä kenelläkään tietoa? Tästä vielä kuva puslasta ja cossun takakelkasta johon pitäisi sopiva pusla saada.Juuge kirjoitti:Nyt tarvitaan vähän jelppiä noiden takakelkan isojen puslien kanssa. Autohan on 2 litranen dohc. Tuossa kelkassa joka auton alla oli on kartionmalliset paikat noille puslille. Rally Racelta tilattiin tähän kelkkaan sopivat puslat jotka näyttää tältä: http://www.powerflex.co.uk/road-series/ ... /1005.html
Nuo kuitenkin vaikuttaa siltä etteivät mitenkään istu tuohon kelkkaan, puslahan ei mene kahteen osaan.
Mopon karattua lapasesta tuli hankittua 2wd cossun taka-akseli. Kelkka kuitenkin ilmeisesti joku vahvistettu versio ja scorpiosta peräisin. Tässä kelkassa puslan paikka on lieriön mallinen ja tuntuu että pusla sopii jopa paremmin tähän malliin.
Kysymys siis kuuluukin, kumpaan kelkkaan nämä puslat ovat vai pitäisikö sopia molempiin? Powerflexkään ei tarjoa kuin yhtä puslaa, riippumatta oliko auto cosworth tai ei, scorpio tai sierra.


Lisätään vielä kysymys noista takakelkan kiinnityspulteista, eli mikä koko ja pituus?
Sierra 16v
Re: Sierran puslat.
Saiskos tuosta apurungosta kokonaisen kuvan. Tulee mieleen että tuo olis uudemman scorpion cossun. Näyttää tuo kuppi-osa joko itse tehdylle tai sitten uudemmissa on erillainen kuin sierroissa.
Mutta tuohon kuppiin se pitää puristaa vaan paikoilleen niinkuin alkuperäinenkin on. Ei ole tarkoituskaan että olisi 2 osainen. Ei mene paikoilleen ihan pelkällä lihas voimilla
Mutta tuohon kuppiin se pitää puristaa vaan paikoilleen niinkuin alkuperäinenkin on. Ei ole tarkoituskaan että olisi 2 osainen. Ei mene paikoilleen ihan pelkällä lihas voimilla

gti golo palloilija
Re: Sierran puslat.
Sain kiinni asiasta tietävän henkilön ja varmistui että palkki on scorpiosta lähtöisin, joku vahvistettu malli. Ja nuo puslat on sierran puslat, jotka sopii jokaiseen sierraan moottorista tai mallista riippumatta. Kuvan puslat siis näin ollen myynnissä. Edelleen jäi tuo pultin pituus askarruttamaan...Juuge kirjoitti: Ei tästä ole täällä kenelläkään tietoa? Tästä vielä kuva puslasta ja cossun takakelkasta johon pitäisi sopiva pusla saada.
KUVA
KUVA
Lisätään vielä kysymys noista takakelkan kiinnityspulteista, eli mikä koko ja pituus?
Sierra 16v
Re: Sierran puslat.
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Sierra-S ... 5ae4721185
Nyt kaipailen oikeaa tietoa.. Ovatko nuo linkissä olevat puslat sitä "race"- kovuutta? Ovat kuitenkin punaisia vai kertooko tuo väri mitään??
Suomessa ainakin huomattavasti kalliimpia..
Nyt kaipailen oikeaa tietoa.. Ovatko nuo linkissä olevat puslat sitä "race"- kovuutta? Ovat kuitenkin punaisia vai kertooko tuo väri mitään??
Suomessa ainakin huomattavasti kalliimpia..
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran puslat.
Tästäkin ongelmasta päästy yli. Rally Racelta tuli mittatilauksena sopivat uretaani puslat tuohon scorpparin vahvistettuun palkkiin 8) Palkkikin nostettu jo perän ja kartaanin kanssa paikalleen, jotain näkyvää siis saatu aikaanJuuge kirjoitti: Sain kiinni asiasta tietävän henkilön ja varmistui että palkki on scorpiosta lähtöisin, joku vahvistettu malli. Ja nuo puslat on sierran puslat, jotka sopii jokaiseen sierraan moottorista tai mallista riippumatta. Kuvan puslat siis näin ollen myynnissä. Edelleen jäi tuo pultin pituus askarruttamaan...

Sierra 16v
Re: Sierran puslat.
Ehkä tulee hieman myöhään, mutta monet on haukkuneet juurikin näitä floflexin puslia verrattuna powerflexiin, eivät siis ole samoja puslia vaikka samasta materiaalista onkin vahvistettu.duckworth kirjoitti:http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Sierra-S ... 5ae4721185
Nyt kaipailen oikeaa tietoa.. Ovatko nuo linkissä olevat puslat sitä "race"- kovuutta? Ovat kuitenkin punaisia vai kertooko tuo väri mitään??
Suomessa ainakin huomattavasti kalliimpia..
Eihän nuo maksa kuin rapiat 90e suomesta powerflexinä etupäähän. Halvalle hinnalle on yleensä jokin syy, mutta tee kuten ikinä haluat.
En muuten löytänyt mitään mainintaa edes valmistajan sivuilta koskien noiden värien merkityksestä kovuuteen.
Re: Sierran puslat.
Siis mulla on urepuslat edessä joka kohdassa, mutta sillä pohdin tuota kun luulin noiden tosiaan olevan race- kovuutta, vaan eihän ne olekaan.. Selvitin/tutkin asiaa ja kovuus noissa se 80, eli samaa kun meidän keltaset.Foordson kirjoitti: Ehkä tulee hieman myöhään, mutta monet on haukkuneet juurikin näitä floflexin puslia verrattuna powerflexiin, eivät siis ole samoja puslia vaikka samasta materiaalista onkin vahvistettu.
Eihän nuo maksa kuin rapiat 90e suomesta powerflexinä etupäähän. Halvalle hinnalle on yleensä jokin syy, mutta tee kuten ikinä haluat.
En muuten löytänyt mitään mainintaa edes valmistajan sivuilta koskien noiden värien merkityksestä kovuuteen.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran puslat.
Onko sulla punaiset powerflexit edessä ? Mitä on takana ?duckworth kirjoitti: Siis mulla on urepuslat edessä joka kohdassa, mutta sillä pohdin tuota kun luulin noiden tosiaan olevan race- kovuutta, vaan eihän ne olekaan.. Selvitin/tutkin asiaa ja kovuus noissa se 80, eli samaa kun meidän keltaset.
Onko nuo millaiset verrattuna alkuperäisiin ?
Edessä itselläni on keltaiset ja takana toistaiseksi alkuperäiset. Taakse, ehkä, jos jaksan, vaihdan punaiset + isot puslat alkuperäiset.
Nuo taka puslat siis löytyy jo. Rally racen hemmo suositteli noita punaisia taakse, joten otin ne.
En tiedä millainen paska tuostakin vielä tulee tuolla combolla, mutta näillä mennään

Re: Sierran puslat.
Nykyinen kokoopano edessä on TÄMÄ. Ihan pätevä yhdistelmä kadulla. Ei tule hitaalla ohjauksella järetön kiire kun perä lähtee sadepäivänä alta.Foordson kirjoitti: Onko sulla punaiset powerflexit edessä ? Mitä on takana ?
Onko nuo millaiset verrattuna alkuperäisiin ?
Edessä itselläni on keltaiset ja takana toistaiseksi alkuperäiset. Taakse, ehkä, jos jaksan, vaihdan punaiset + isot puslat alkuperäiset.
Nuo taka puslat siis löytyy jo. Rally racen hemmo suositteli noita punaisia taakse, joten otin ne.
En tiedä millainen läjä tuostakin vielä tulee tuolla combolla, mutta näillä mennään
Ja takana isot puslat on uudet alkuperäiset, ja tukivarsissa ilmeisesti uniballit.
Punaisista mulla ei ole siis vielä kokemusta, ja suunnittelenkin niitä nykyään tuohon toisen pihalla odottavaan sämpylään. Ratalelua aie rakentaa siitä

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran puslat.
Koitetaan siis tuota comboa.duckworth kirjoitti: Nykyinen kokoopano edessä on TÄMÄ. Ihan pätevä yhdistelmä kadulla. Ei tule hitaalla ohjauksella järetön kiire kun perä lähtee sadepäivänä alta.
Ja takana isot puslat on uudet alkuperäiset, ja tukivarsissa ilmeisesti uniballit.
Punaisista mulla ei ole siis vielä kokemusta, ja suunnittelenkin niitä nykyään tuohon toisen pihalla odottavaan sämpylään. Ratalelua aie rakentaa siitä
Re: Sierran puslat.
Joulun alla tilailin rally racesta sierraan uretaani puslat eteen niin ne olivat mustat, mitähän kovuutta nuo nyt sitten ovat? muutenkaan ei laatu säväyttänyt kun tukivarsien uloimmat puslat oli yli 4mm paksummat kun tukivarressa oleva reikä, joutu niitä sorvaileemaan että paikalleen menivät.
`85 Sierra 3d 2.0T
`08 Mondeo stw 2.5T
`61 Courier 5.0
`73 Escort 1.6
`80 Chevy Fleetside 2.8D
`08 Mondeo stw 2.5T
`61 Courier 5.0
`73 Escort 1.6
`80 Chevy Fleetside 2.8D
Re: Sierran puslat.
Nostetaas vanhaa ketjua. Poika osti ensiautoksi 1989 3d Sierran. 1.6 ohc kaasarikone ja 5-v laatikolla.
Auto oli poistettu liikenteestä 2011 ja kaasari-, takajarru- ja venttiliensäätöjumpalla leimattiin n. kk sitten.
Auto oli ihan hirveä ajaa, suoraan ei päässyt ollenkaan ja uusillakin renkailla tärisi ja veteli mihin sattuu. Hidastetöyssyt oli hauskimmat kun ei tiennyt mihin suuntaan lähtee.
Eilen vaihdettiin eteen kaikki puslat polyuretaanipusliin. Ei uskos että on sama auto... Kaikki oireet katos saman tein. Ei menny satanen hukkaan.
Auto oli poistettu liikenteestä 2011 ja kaasari-, takajarru- ja venttiliensäätöjumpalla leimattiin n. kk sitten.
Auto oli ihan hirveä ajaa, suoraan ei päässyt ollenkaan ja uusillakin renkailla tärisi ja veteli mihin sattuu. Hidastetöyssyt oli hauskimmat kun ei tiennyt mihin suuntaan lähtee.
Eilen vaihdettiin eteen kaikki puslat polyuretaanipusliin. Ei uskos että on sama auto... Kaikki oireet katos saman tein. Ei menny satanen hukkaan.
Re: Sierran puslat.
Huomattu on että eivät ole oikein hyviä ajaa mutkasella tiellä jos alusta liika löysä,näillä mun nopeuksilla ei tosin ole ongelmia mut kovemmissa nopeuksissa se kostautuis!