Näin säästät korjaamokuluissa - kommenttiraita

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Näin säästät korjaamokuluissa - kommenttiraita

Viesti Kirjoittaja Krisse »

En nyt viitsinyt alkuperäistä triidiä ruveta sotkemaan joten kirjoitampa tänne muutaman ajatuksen tuohon liittyen.

Ideahan on hyvä, mutta ventovieraalla remonttia teettäessä kannattaa sitten pitää aina mielessä erilaiset ongelmatilanteet mihin autoremonteissa voi ajautua ja miten ne sitten hoidetaan. Häröjä toki tulee virallisia korjaamoitakin käytettäessä ja korjaamojen ongelmanhoitotavatkin ovat hyvin vaihtelevia, mutta jos homma ei suju tyydyttävästi niin aina löytyy tahoja joihin ottaa yhteyttä mikäli kokee tulleensa väärin kohdelluksi.

Oteteaampa esimerkiksi vaikka jakopään remppa. Olkoon potilas vaikka 1.3 Escortti vuodelta 83, eli hyvin yksinkertainen ja halpa auto. Käyttöarvoltaan paljon rahallista arvoa suurempi. "Nixu95" on justiinsa valmistunut autopuolela ja noin yksinkertaisen pannun jakopää vaihtuu kädenkäänteessä eikä työt maksa kuin viiskymppiä. Eipä aikaakaan kun jakopää sanoo riks raks ja poks ja sitten ollaan kusessa. Nixu on muuttanut töiden perässä ties minne eikä ole käytettävissä. Sitten tarttetaan Escorttiin uusi kansi sieltä ja uusi tekijä täältä ja kukaan ei maksa mitään. Ei edes jakohihnan valmistaja kun se näyttää hihnaselkäpuolta joka on aivan karrella oltuaan liian tiukalla. Ja säästöä tuli!

Mainittua esimerkkiä voisi äkkiseltään pitää yliampuvana, mutta musta toi voisi olla hyvinkin todellinen tilanne; Halpaa autoa ylläpidetään mahdollisimman halvalla.

Joskus remontit myös laajenevat yllättäen, vaihdetaan vaikka kasikasiin korollaan pakosarjaa (ne tapaavat halkeilla) mikä on helppo juttu kunnes satsia irroittaessa rupeaa pultit katkeilemaan ja NIxu95 heittää pyyhkeen kehään - sitten sulla on entistä huonommassa kunnossa oleva korolla.

Tuollaisia juttuja kannattaa miettiä päissään ennenkun lähtee teettämään juuri minkäänlaista remonttia kellään vieraalla pimeästi.

Ja sitten vielä sananen noista vikakoodien lukemisten hinnoista mistä usein naristaan, kun niistäkin tuossa säikeessä on puhetta.

Harrastelija ehkä voi ostaa yhen palikan ooppeliin ja varettaa softan jostain, ostaa toisen palikan volkkariin ja varettaa softan jostain ja ostaa moponetistä yleismallisen vikakoodin lukijan muutamalla kympillä Mätänetistä ja noihin nähden ne korjaamojen veloitukset ehkä tuntuvat vähän hurjilta. Mutta se korjaamo ei voi ostaa ties kuinka montaa laitetta ja opetella niiden kaikkien käyttöä. Korjaamo ostaa jonkun ihan korjaamokäyttöön tarkoitetun laitteen johon saa käyttötukea, päivityksiä ja tarvittaessa nopean remontinkin jos jotain käy. Korjaamon laitteella voi tehdä myös muuta kuin lukea ja nollailla vikakoodeja, esimerkiksi erilaisia ohjainlaitetetestejä - ja useisiin merkkeihin sillä yhdellä laitteella. Kun ajattelee esim Boschin testerimallistoa niin halvin kaikki heidän tarjoamansa testaustoiminnot mahdollistava laite (KTS200) kolmen vuoden lisenssillä on noin 4500€ mälli korjaamolle. Autocomi on kai vähän halvempi mutta edes noilla 'helvetin kalliilla viisminuuttisilla' noi oikeat korjaamolaitteet eivät tule ikinä tienaamaan edes omaa hintaansa - ja kun korjaamoiden pitäisi vielä tehdä tuottoakin eikä vaan kattaa omat kulunsa.

Niin että miettikää vaikka noita asioita päissänne <3

p.s. työskentelen kyllä autoalalla mutta mun tienesteihin ei vaikuta missä autonne korjaatte.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Näin säästät korjaamokuluissa - kommenttiraita

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Olen samoilla linjoilla Krissen kanssa.
Lukaisin tuota "sosiaalidemokraattista veljeyden ylistystä autonkorjauksessa" ja tuli noista mainituista esimerkeistä mieleeni mm. erilaiset hitsaukset ja niiden seurauksena mahdollisesti tulevat "pienet" yllätykset, esimerkiksi elektroniikan komponenttivauriot, laakereiden vauriot (maattovirtaväylät), jne.
Samaten laillisen (siis tieliikennekäyttöön hyväksytyn) rakenteen muuttaminen laittomaksi on erittäin yleistä näissä pajakorjauksissa, mm. valoja muutetaan ja tuunataan laittomiksi, katalysaattoreita tyhjennetään/poistetaan, raidevälejä muutetaan irtovälikappaleilla, jne.
Moottoreita rakennetaan laukeaviksi pommeiksi, ...ja laittomin muutoksin.

Sitten kun virkavalta iskee, jäädään kiinni katsastuksessa, tai ajetaan pöpelikköön asiantuntemattomien ropauksien jälkeen niin ruvetaan peräämään oikeuksia ja korvauksia. Arvatkaas mikä sotku siitä seuraa? :shock: Heikoilla siinä on niin asiakas kuin tekijäkin.

Tätä nyt voisi jatkaa vaikka romaaniksi, mutta eiköhän jo tämä herätä ajatuksia(?). :roll:
Torque Vectoring Control
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Näin säästät korjaamokuluissa - kommenttiraita

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Hienoa että tuotte myös "kenellä on vastuu?" kysymykset esiin. Alunperin oli tarkoitus avata ketju että voi saada apua pieniin juttuihin mitä korjaamot eivät ota oikein vastaan kohtuullisella hinnalla, mutta olen kyllä samaa mieltä että helposti se paisuu sitten pimeäksi jobbaamiseksi kun myöhemmin pyydetään apua sitten hieman isommissakin asioissa eikä aina korjaukset onnistu viimeisen päälle kuitenkaan jostain syystä. Sattuu niitä mokkuja minullekkin töissä muutama kerta vuodessa kuten monille työkavereillenikin, jolloin homma paisuu. Samoin myös purkaessa "Ei hemmetti, toi viereinen juttu pitää kans korjata tai kokonaisuus ei oikein toimi. Ny tää homma paisui paljon suuremmaksi!". Ja sitten voi tulla myös riitaa jos pitäisi alkaa jälkikäteen neuvottelemaan lisätyön osuudesta. Samoin myös siitä voi tulla riitaa jos vahingossa korjaaja rikkoo esim. ajovalopoltinta vaihtaessa joku työkalu tippuu rintataskusta ja rikkoo ajovaloumpion (en nyt keksinyt kunnon esimerkkiä), niin pitäisihän sitten harrastekorjaajan se umpio ostaa, suunnata ja asentaa.

Sitten on myös se "ikuinen takuu" asiakkaan puolelta. "Muistatkos Henri harrastaja kun vaihdoit vuosi sitten jarrupalat eteen? Nyt vasen etujarru laahaa satunnaisesti. Oletkohan sä tehnyt jonkun virheen silloin ja onko työlläsi takuuta?" ;) Ehkä nyt ymmärrätte että miksi tarjoan vain vikakoodin lukemista itse. ;)

Autojen (tekniikan) kanssa tulee aina yllätyksiä vaikka olisi jopa suht tuttua hommaa jota on tullut tehtyä muutaman vuoden ajan. Niitä erikoistilanteitakin tulee eteen vuosien varrella yllättävän paljon vaikka lukumääräisesti paljon vähemmän selkeisiin tapauksiin verrattuna.

Oli muuten tosi fiksua avata erillinen kommenttiraita, jossa voidaan keskustella aiheesta vapaasti eikä sotketa ilmoitteluosiota. Kiitos siitä! :)
Vastaa Viestiin