Ohc:n kovat venttiiliäänet, normaaliako?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Ohc:n kovat venttiiliäänet, normaaliako?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Alkuun ääniänyte niin voidaan spekuloida enemmän:

http://www.youtube.com/watch?v=DX9FpZ0f ... e=youtu.be


No niin, tämä juttu lähti liikkkeelle siitä, kun kaveri oli sitä mieltä että tuo venttiilien ääni ei ole normaalia, ja filmissä kone käy tyhjää n.1100-1200rpm. Ja kysymys kuuluu onko tuossa teidän mielestä kaikki ok? Kyllähän tuosta rankutus kuuluu, mutta onko se normaalia tuollaisella jyrkemmällä Bf134- nokalla ja kovapalakeinuilla?? Täällä ainakin country sedan joskus aiemmin totesi että kyseinen nokka pitää kovempaa meteliä kuin vakio.

Keinukulmat on säätänyt ammattilainen, joka myös teki kannen. Itse säädin tammikuussa kahta venttiiliä pako oli 0,20 säätö 0,25:een ja yksi imu oli vastaavasti 0,25 säädin 0,2:een. Säädön tein kylmänä, kaikki muut venttiilit olivat ohjearvoissa. Öljynpainetta on, vedot kuin myös pintakaasuun vastaavuus mainio. Hyökkää jo 2000 ja huutaa hyvin lähelle 5000rpmmäää.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Ohc:n kovat venttiiliäänet, normaaliako?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Nokka ja seuraajat huomioonottaen väittäisin, että on ihan normaalia. Kyllähän nuo raksuttaa, mutta pidä kuulolla lähteekö ääni kovenemaan/onko voimistunut? Mikäli ääni voimistuu, niin silloinhan siellä on joku pielessä, syynä itsellä tähän aina ollut puutteellinen nokan voitelu, joka on johtunut fuskaavasta nokan voiteluputken tiivisteestä, voi toki johtua ittte putkestakin..

Itsellä raksuttaa yksi Sierra pahemmin vakionokallakin, mitään ongelmia ole kuitenkaan koneen kanssa ollut, vaikkakin nokka on aika entisen näköinen.. Toisessa Sierrassa taas sitten kävi silleen, että oli koko voiteluputken tiiviste hajonnut/puuttui kokonaan, jonka seurauksena parissa kuukaudessa nokka alkoi kolkattamaan aivan uskomattoman voimakkaasti. Se ääni oli voimakkaampi mitä kaasu pohjassa pelkällä peltisarjalla ajettaessa ja särki siis korvia todella pahasti..
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ohc:n kovat venttiiliäänet, normaaliako?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ok, hyvä tietää. Tähän asti kuullu vain vakio ohareiden venttiiliääniä, joten siksi epäilin :)

Ehdin tässä välissä avata venttiilikopankin, kaikki keinut märkiä öljystä, vaikka kone sammutettu jo 4 tuntia aiemmin. Ensimmäisen pytyn pakoventtiilinvälys oli n. 0,023 joten säädin sen oikeaan 0,25:een, ja kiristin tiukkaan sen säätöruuvin, toinen venttiili jota tammikuussa säädin oli pysynyt arvoissaan ja äkkiseltään tutkailtuna muutkin. Tuota pakoventtiilliä jota tänään säädin, tutkailin kaikin puolin, keinu ei ollut kulunut mitä lampulla tutkin (pää ylösalaisin ja silmät ristissä :D ) ja nokassa ei tunnu minkäänlaisia olkapäitä, vaikka kuinka kynnellä rapuutteli.

Mietin vaan kun aukeisi suht kevyllä väännöllä tuo venttiilin säätöruuvi, että onko se vain löystynyt/jäänyt liian löysään vai onko ko. vena alkanut painua kanteen??
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ohc:n kovat venttiiliäänet, normaaliako?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Niinjuu 98:lla aina ajanu konerempan jälkeen. Ja eikös tuollaisen bensan pitäisi vaikuttaa muihinkin venttiileihin, meinaan jos istukat olisi syöpymään päin..?

Tässä tälläinen muutaman viikon huoltotauko (johtuen koritöistä), joten sen puolesta on aikaa tutkailla :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Ohc:n kovat venttiiliäänet, normaaliako?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Jos kerta joutilasta aikaa on niin samahan se kansi on tarkistaa, itsellä oli aika syöpyneet ja piti koneistamolla uusiksi ajaa sekä uudet venttiilit ostaa.. Mutta eipä se syöpyminen mitenkään tuota ääntä selitä, tuollainen ääni tulee aina nokasta/seuraajista, ainakin ohc Sierran tapauksessa. Äkkiä sen istukan pitävyyden tarkistaa. En niin sitten tiedä miten tuo bensa vaikuttaa nuiden syöpymiseen, ennen kait bensassa ollutta lyijyä käytettiin suojaamaan venttiileitä..
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ohc:n kovat venttiiliäänet, normaaliako?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Niin kantta tuskin irrotan ennen kuin se on oikeesti loppu, mutta tarkkailun alla on siis venttiilikoneisto.. Vaikka ei siellä kyllä metallipurua näy ja muutenkin kaikki näyttää ehjältä. Kai tässä voi jatkaa ajelua vaan? :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Ohc:n kovat venttiiliäänet, normaaliako?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Itte antasin vaan mennä, jossei ole mitään syytä epäillä että jokin on rikki. Nuo äänet on ihan normaalia, kannattaa vaan kuulostella, että lähteekö ääni voimistumaan, nimittäin silloin on voitelun puutetta...
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ohc:n kovat venttiiliäänet, normaaliako?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kysytäänpä omassa ketjussa, vähän eri aiheesta.. Alla kuva linkki:

http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... g_pien.jpg

Ton verran mun nokan ajoitus on myöhäisellä(?), siis vakiopyörällä, 1,6-Tanen kannella ja Bf134 nokalla. Kysymys kuuluu että, onko tuosta käytännössä hyötyä yläkierrosvetoihin, kun tuntuu nykyiseltään vedon alkavan jo 2k eikä ylhäällä nyt tunnu kovin kummoista tehopiikkiä. Meinaan vaan, että onko tuo sitten jo liian myöhäisellä?

Vähän faktaa nokan ajoittamisesta, täääänks :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ohc:n kovat venttiiliäänet, normaaliako?

Viesti Kirjoittaja emax »

Sen kyllä huomaa jos se on päin mettää. Rötää ja paukkuu.
Jos veto ok niin hyvä, mutta silti suosittelisin vieläkin säädettävää pyörää ja nokan ajoittamista siihen mihin tekijä on sen suunnitellu.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Tessu
Viestit: 1751
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ohc:n kovat venttiiliäänet, normaaliako?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Annat hanaa sille vaan en mäkään paljon Escon lootan naputusta enää ihmettele sitten hajoo kun hajoo
Vastaa Viestiin