Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Onko kukaan toteuttanut vastaavaa kotikonstein. Mietin, että voisin ihan huvikseni nykyiset talvipyörien pellivanteet puhaltaa puhtaiksi ruosteesta ja pistää uuden maalin päälle. Mitäs pohjiksi ja mitä päälle?
Olis myös yks sarja hieman hapettuneita orkkisaluja, joille vois samanlaisen tempun tehdä. Ongelma vaan on, ettei taida aluvanteista enää kilikolivannehopealla ja lakalla mitään hyvää aikaiseksi. Myös joku peittävä valkoinen olisi vaihtoehto aluille.
Peltivanteet kestäis kyllä lasikuulapuhalluksen, mutta meneekö alumiini aivan häneksi?
Olis myös yks sarja hieman hapettuneita orkkisaluja, joille vois samanlaisen tempun tehdä. Ongelma vaan on, ettei taida aluvanteista enää kilikolivannehopealla ja lakalla mitään hyvää aikaiseksi. Myös joku peittävä valkoinen olisi vaihtoehto aluille.
Peltivanteet kestäis kyllä lasikuulapuhalluksen, mutta meneekö alumiini aivan häneksi?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Muutamat vanteet on tullut kunnostettua ja nyt juuri pitäisi päättää väri kesäaluihin. Hiekkapuhalluksella saa ainakin puhtaaksi ja sopivan karkeaksi pohjan. Olen puhaltanut sekä pelti että aluvanteita hiekalla.
Pohjalle happopohjamaali (etch primer, semmosta ohutta keltasta/vihreää luirua), siihen päälle peittävämpi pohjamaali ja sitten väriä niskaan. Sprayllä voi vetää vaikka sen värin mutta ainakin lakka kannattaa ostaa 2K ja vetää se ruiskulla niin tulee kestävä. Toki sen 2K lakan saa myös spray purkkiin mutta se kovettuu sitten muutamassa päivässä eli kannattaa ensin tehdä vanteet maalaus valmiiks ennen lakan ostoa.
Pohjalle happopohjamaali (etch primer, semmosta ohutta keltasta/vihreää luirua), siihen päälle peittävämpi pohjamaali ja sitten väriä niskaan. Sprayllä voi vetää vaikka sen värin mutta ainakin lakka kannattaa ostaa 2K ja vetää se ruiskulla niin tulee kestävä. Toki sen 2K lakan saa myös spray purkkiin mutta se kovettuu sitten muutamassa päivässä eli kannattaa ensin tehdä vanteet maalaus valmiiks ennen lakan ostoa.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Itellä kanssa värin valinta ongelma; perus hopea, kulta vai kupari? Vanteina perus BBS:t kiillotetulla "lipalla" (varsin ujot
) Hopea olisi varma mutta myös aika arkinen.

Volvo 745 2.3i 1990
Opel Omega Caravan 2.6 V6 2001
Mercedes-Benz Vito 112 CDI 2002
Opel Omega Caravan 2.6 V6 2001
Mercedes-Benz Vito 112 CDI 2002
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Kuparia itsekin mietin mutta taitaa olla sekin aika yleinen nyt. Joku erittäin vaalea hopea saattaa olla minun valintani. Hopeaakin on aika montaa sävyä ja 

-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Riippuen auton väristä. Hopea on tosin ujo, mutta jotenkin neutraali.Nieminen kirjoitti:Itellä kanssa värin valinta ongelma; perus hopea, kulta vai kupari? Vanteina perus BBS:t kiillotetulla "lipalla" (varsin ujot) Hopea olisi varma mutta myös aika arkinen.
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Totta, auton väri sanelee paljonkin vanteiden suhteen. Itselläni nuo olisivat tumman-/viininpunaiseen autoon tulossa ja ainakin omaan silmään vaikuttivat toimivilta väriyhdistelmiltä.
Onko foorumin väellä kokemusta näistä halvoista hiekkapuhallus sarjoista vannehommissa? Vai määrääkö kompuran koko tahdin? Ollut jo pitkään tarkoitus hankkia mutta jäänyt roikkumaan.
Onko foorumin väellä kokemusta näistä halvoista hiekkapuhallus sarjoista vannehommissa? Vai määrääkö kompuran koko tahdin? Ollut jo pitkään tarkoitus hankkia mutta jäänyt roikkumaan.
Volvo 745 2.3i 1990
Opel Omega Caravan 2.6 V6 2001
Mercedes-Benz Vito 112 CDI 2002
Opel Omega Caravan 2.6 V6 2001
Mercedes-Benz Vito 112 CDI 2002
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
kaksi kertaa käyttänyt pientä kompuraa johon liitettynä 20 euron pistooli ja semmoinen letku hiekkapussiin.. eli ekan ja vikan kerranNieminen kirjoitti:Onko foorumin väellä kokemusta näistä halvoista hiekkapuhallus sarjoista vannehommissa? Vai määrääkö kompuran koko tahdin?

Jos hiekkapuhallushommiin alkaa, niin kompura sais mieluusti olla isompi kuin tommonen about 200e uutena maksava räppänä 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Mulla onneks käytössä kunnollisen kokonen puhalluskaappi ja iso ruuvikompura. Maalausvehkeitä ei tosin ole, joten ehkä tyydyn ensalkuun tekemällä noi peltivanteet uusiks ja mietin sitten syssymmällä niitä aluja. Niitä varten kun pitäis ostaa tuuman verran isompi talvirengassarja ja nykyset kun on vasta ekan täyspitkän talven kokeneet.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Kevytmetallivanteita ei pitäisi puhaltaa hiekalla. Ammattimaalarien ohje.
Torque Vectoring Control
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
^- Syystä että?
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Onhan noita peltivanteita maalailtu jo 35v millon pensselillä millon spraylla,ja onhan ne pysynykkin
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Soodapuhalluksella maalari(t) neuvoo puhaltaa aluvanteet. Ei oo niin karhea jälki.
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Kaveri käytti tuossa kylillä oikeassa maalaamossa alut puhalluttamassa / maalauttamassa joulukuussa. 3kk jälkeen olivat aika karmeassa kunnossa, maalit lähti irti levyinä. Sen tiiän että hiekalla ne ei ollu puhaltanu mutta olikose soodalla vai lasikuulalla niin en tiiä. Vituiks tekivät kuitenniin.
Hiekalla tulee hyvä, tietysti kannattaa paineet olla kohtuulliset, saahan sillä hiekalla kairattua vaikka reiän vanteeseen jos haluaa eli maalaisjärkeä saa käyttää. Ne mitä olen ite puhaltanut niin karkeus on ollut sitä luokkaa että se on kahden pohjamaalikerroksen ja yhden välihionnan jälkeen tasainen.
Hiekalla tulee hyvä, tietysti kannattaa paineet olla kohtuulliset, saahan sillä hiekalla kairattua vaikka reiän vanteeseen jos haluaa eli maalaisjärkeä saa käyttää. Ne mitä olen ite puhaltanut niin karkeus on ollut sitä luokkaa että se on kahden pohjamaalikerroksen ja yhden välihionnan jälkeen tasainen.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Veikkaisin lasikuulapuhalkusta tässä tapauksessa. Sooda on hellävaranen eikä jätä jälkiä puhallettiin kohteeseen. Jos hiekalla puhaltaa nii saa olla melko alhaalla paineet kompurasta. Mutta kuitenki niin ylhäällä että hiekka lähtee oikein eikä tipu matkalla maahan
nim.merkillä näitäkin nähnyt

Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Kyllä ne alutkin hiekalla kannattaa puhaltaa, soodalla ei saa tarpeeks karkeata pintaa alumiinille. Alumiini on vaikea maalattava, varsinkin vanteissa jotka joutuvat todella kovalle. Pinnan pitää olla oikeasti karkea, juuri ennen maalausta putsattavalla hyvällä rasvanpoistolla, jonka jälkeen vanteeseen ei enää kosketa paljain sormin! Alimman maalin pitää olla myös ns. tartuntapohjamaali, eli joko laadukas happopohjamaali tai myös jotkut teollisuusepoksit kelpaavat, esim. Inerta primer 5.
Peltivanteet ei oo niin tarkkoja, epoksia alle ja uretaani pintaan. Tai jos jotain erikoisvärejä haluaa niin epoksi+hiomaväri+akryyli/vesimassa+lakka
Peltivanteet ei oo niin tarkkoja, epoksia alle ja uretaani pintaan. Tai jos jotain erikoisvärejä haluaa niin epoksi+hiomaväri+akryyli/vesimassa+lakka
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Ja puhallusvehkeessä käytössä lasikuulat siis.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
BBS:ien kohtaloksi tuli tämä;

Kuva vääristää sävyä ja hävittää kiiltoa, mutta tämä ei kuitenkaan ollut se THE väri mikä mielessä pyöri. Reilusti enemmän pronsiin olisin kallellaan. Tuleva kesä mennään tällä, koko ensi talvi aikaa hieroa väriä kohdilleen.

Kuva vääristää sävyä ja hävittää kiiltoa, mutta tämä ei kuitenkaan ollut se THE väri mikä mielessä pyöri. Reilusti enemmän pronsiin olisin kallellaan. Tuleva kesä mennään tällä, koko ensi talvi aikaa hieroa väriä kohdilleen.

Volvo 745 2.3i 1990
Opel Omega Caravan 2.6 V6 2001
Mercedes-Benz Vito 112 CDI 2002
Opel Omega Caravan 2.6 V6 2001
Mercedes-Benz Vito 112 CDI 2002
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Edelleen "kailotan" ammattimaalarin ohjeita: ei hiekkapuhallusta, joka jättää molekyylejä suurempia partikkeleita itsestään alumiiniin. Miksi sen pinnan pitäisi olla maalauksen/lakkauksen kannalta karhea? Eihän sitä ole näin karhennettu alkuperäisessäkään pinnoituskäsittelyssä; miltä näyttäisivät nämä kiiltävä, lakatut alupinnat jos olisivatkin karhennettuja? Ja kiilloitetut reunat ("lipit")?
Hyvä puhallusmenetelmä on tehokas pähkinänkuorirouhepuhallus.
Hyvä puhallusmenetelmä on tehokas pähkinänkuorirouhepuhallus.
Torque Vectoring Control
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Koen itse olevani ammattimaalari, vieläpä teollinen maalari, joten työni puolesta joudun kiinnittämään huomiota ja opiskelemaan tuotteiden rasituskestoluokkia ja pintakäsittely vaatimuksia hieman kattavammin kuin perusautomaalarit.
Tottakai pinnan täytyy olla karhennettu jotta maali pysyy siinä kiinni! Kokeileppa joskus maalata peilin tai lasin pintaa ja kokeile kuinka hyvin maali pysyy siinä kiinni
Hyvä lakka/maali peittää hiekkapuhalluksesta aiheutuvan pinnankarkeuden. Minkähän takia näitä ei ole tehtailla hiekkapuhallettu? No koska se vie aikaa ja toisekseen nämä ovat suurin osa jauhemaalattuja, joka puolestaan ei tarvitse rankkaa pinnan karhennusta
Tottakai pinnan täytyy olla karhennettu jotta maali pysyy siinä kiinni! Kokeileppa joskus maalata peilin tai lasin pintaa ja kokeile kuinka hyvin maali pysyy siinä kiinni

http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Antaa olla... kerran oikein "ammatti" maalari on noin neuvonut.JohnFinn kirjoitti:Edelleen "kailotan" ammattimaalarin ohjeita: ei hiekkapuhallusta, joka jättää molekyylejä suurempia partikkeleita itsestään alumiiniin. Miksi sen pinnan pitäisi olla maalauksen/lakkauksen kannalta karhea? Eihän sitä ole näin karhennettu alkuperäisessäkään pinnoituskäsittelyssä; miltä näyttäisivät nämä kiiltävä, lakatut alupinnat jos olisivatkin karhennettuja? Ja kiilloitetut reunat ("lipit")?
Hyvä puhallusmenetelmä on tehokas pähkinänkuorirouhepuhallus.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus

Jatkakaa 8)
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Lyhyesti aluvanteiden maalaus:
Hiotaan pinta ensin 180 paperilla, epäkeskolla niin paljo ku pystyy, loput käsin, seuraavaks happopohjamaali, sitte väri ja lakka. Tietenki joka väliin rasvan ja pölynpoisto.'

Puhallettuun pintaan saa kyllä maalin hyvin tarttumaan ja pulverimaalaus oikeastaan vaatii puhallettua pintaa, mutta jos ihan perinteisesti paukulla tai ruiskulla sutii, niin hiottu pinta riittää ihan hyvin. Puhallettu pinta pitäisi oikeastaa mennä edes kevyesti hioen ennen happo/epoksi/muumyrkkypohjamaalia ja hioa vielä se pohjuste jos jää karkeaksi tai muuten epätasaseksi. Tai sitte hommaa PlastiDippiä eikä paini pohjustusten kans
Hiotaan pinta ensin 180 paperilla, epäkeskolla niin paljo ku pystyy, loput käsin, seuraavaks happopohjamaali, sitte väri ja lakka. Tietenki joka väliin rasvan ja pölynpoisto.'

Puhallettuun pintaan saa kyllä maalin hyvin tarttumaan ja pulverimaalaus oikeastaan vaatii puhallettua pintaa, mutta jos ihan perinteisesti paukulla tai ruiskulla sutii, niin hiottu pinta riittää ihan hyvin. Puhallettu pinta pitäisi oikeastaa mennä edes kevyesti hioen ennen happo/epoksi/muumyrkkypohjamaalia ja hioa vielä se pohjuste jos jää karkeaksi tai muuten epätasaseksi. Tai sitte hommaa PlastiDippiä eikä paini pohjustusten kans

rojekti: 90' Ford Sierra 2.0i DOHC -> RS2300
ig: sierrars2300_project
ig: sierrars2300_project
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Oon kuullu huhuja jottei hapon päällä pysy pintaväri. Vaan järjestys olisi happo->pohjamaali/hiontaväri->pintaväri->lakka.TheJuippi kirjoitti:Lyhyesti aluvanteiden maalaus:
Hiotaan pinta ensin 180 paperilla, epäkeskolla niin paljo ku pystyy, loput käsin, seuraavaks happopohjamaali, sitte väri ja lakka. Tietenki joka väliin rasvan ja pölynpoisto.'
Puhallettuun pintaan saa kyllä maalin hyvin tarttumaan ja pulverimaalaus oikeastaan vaatii puhallettua pintaa, mutta jos ihan perinteisesti paukulla tai ruiskulla sutii, niin hiottu pinta riittää ihan hyvin. Puhallettu pinta pitäisi oikeastaa mennä edes kevyesti hioen ennen happo/epoksi/muumyrkkypohjamaalia ja hioa vielä se pohjuste jos jää karkeaksi tai muuten epätasaseksi. Tai sitte hommaa PlastiDippiä eikä paini pohjustusten kans
Epoksin päällä kuulemma pysyy.
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Kyllä nuo ainaki kesti teippailun ja kovakourisen käsittelynki. Merkkikohtasia erojaki saattaa toki olla.
rojekti: 90' Ford Sierra 2.0i DOHC -> RS2300
ig: sierrars2300_project
ig: sierrars2300_project
Re: Pelti- ja/tai aluvanteiden maalaus
Peltivanteille käy ainakin tällainen käsittely...
viewtopic.php?f=5&t=38227
Nyt on talvi ajeltu noilla vanteilla tuolla suolateillä eikä näytä siltä, ettei kyllä vuosiin tarvitse käsittelyä toistaa! Bilteman vasaralakka on kyllä ollut pettymys siltä osin, että se ei ainakaan vanteissa kestä kiven iskemiä, vaikka maalia on varmaan 1,5 millimetriä siinä pellin päällä
Niitä on pitänyt välillä paikkailla ainakin etupuolelta, ettei ruoste iske. Toisaalta kiilto on pysynyt hyvänä.
viewtopic.php?f=5&t=38227
Nyt on talvi ajeltu noilla vanteilla tuolla suolateillä eikä näytä siltä, ettei kyllä vuosiin tarvitse käsittelyä toistaa! Bilteman vasaralakka on kyllä ollut pettymys siltä osin, että se ei ainakaan vanteissa kestä kiven iskemiä, vaikka maalia on varmaan 1,5 millimetriä siinä pellin päällä

Mondeo mk1 2.0 4d -96