Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Elikkäs nyt on parin päivän ajan kuulunut epämääräistä ja vaimeeta ujellusta aina suoraan ajettaessa, mut jos kääntää oikeelle tai vasemmalle ujellus loppuu. Tyhjäkäynnillä ei kuulu. Oliskos kellään fiksulla mitään ideaa, et mistä mahtais olla kyse?
Auto mallia Focus stw 07, 1,6 bensakoneella
Mulla kun meni se etupyörän laakeri toisesta etuvetokärrystä, niin ei sitä oikein tuntunu vaikka miten jousia puristeli.
Ujellus vaan pikkuhiljaa lisäänty ajan ja nopeuden mukaan, hiljaa ajaessa ei kuulunu mitään ja kasikympissä piti laittaa stereoita kovemmalle. Molempien etupyörien laakerit piti vaihtaa, kun ei oikein kuullu kumpi siellä ujelsi. Hiljeni sitten heti.
Voihan tota viellä odotella ja kattoo ujeltaako myös kesärenkailla, mutta sitä laakeria veikkaisin. Se tossa on tietenkin vaikeeta jos ei tiedä mistä pyörästä se kuuluu. Takapyörät voi sulkea sillä pois, että laittaa eukon takakonttiin kuuntelemaan, kuuluko se kovaa ajaessa takaa jommasta kummasta takakulmasta...
Omat kokemukseni vaurioituneesta pyöränlaakerista ovat nimenomaan niin että kun mutkaan ajetaan, niin ääni voimistuu, mutta suoraan ajaessa vähemmän. Kai enemmän ääni lisääntyy vielä siihen suuntaan käännettäessä kun "g-voimat" lisäävät mutkissa "painetta" vaurioituneelle laakerille.
Sitten myös jos vaikka laakerin vastinpinnasta on pieni pala irronnut tai yksittäinen rullla vaurioinut, niin saattaa kuulua nopeuden tahdissa bassomainen "jumbs jumbs jumbs".
Usein vaurioinut laakeri aiheuttaa sisäistä kitkaa ja sitä kautta myös lämpenemistä. Jos ajaa pidemmän lenkin, niin voi kokeilla pyörännapoja että lämpeneekö joku napa selvästi muita enemmän. Tosin myös (lievästi) laahaava jarru voi sotkea "lämpötestiä". Jos vaurio on lievä (vähäinen sisäinen kitka), niin napa ei lähde lämpenemään jos sattuu olemaan vielä hyvä voitelu (uudehkot rasvat) laakerissa.
Muijelis maijeliksen bemarissa tuli ihmeteltyä kovasti yleisesti voimansiirtolinjaa kokonaisuudessaan useamman työkaverin voimin kun piti juuri bassomaista jumbutusta nopeuden mukaan. Useampaan kertaan nostin renkaita ilmaan ja koitin laakereita eikä mitään selvää vikaa tuntunut löytyvän. Tuli kaikkea mahdollista ja mahdotonta ihmeteltyä sekä eniten pelättyä että itse perämotikka on lievästi vaurioitunut, joka olisi minulle liian hankalaa itse korjata kun ei ole peristä juurikaan kokemusta. Viimein eräs työkaveri antoi vihjeen, että nosta renkaat ylös, "makaa" renkaan päällä (lisää painetta) niin piilevä laakerivaurio saattaa herkemmin paljastua. Silleen sitten viimein löytyi vian aiheuttaja: Oikeassa takalaakerissa tuntui ihan lievä "porrasmainen pykälä" kun painon kanssa rengasta pyöritteli. Vihdoin siis vika selvisi mistä jumputus johtuu eli laakerivaurio.
Pieni mahdollisuus on myös että jotain muuta ujellusta (pyörivä osa) konehuoneesta tulee, mutta mutkaan ajaessa jotain hieman heilahtaa ja ujellus lakkaa.
Meidän perheessä se taitaa olla ukko, joka laitetaan sinne paksiin kuuntelemaan
Mut joo, eli parin viimesen päivän ajan on ääni selkeesti voimistunut. Edestä se kuuluu ja selkeesti siinä 2000 kierroksen kohdilla se alkaa. Hassua on tosiaan se, että heti loppuu kun vähänkin kääntää rattia oikealle. Taitaa vaan olla niin, että Vaunula kutsuu
Onko renkaiden ujellus pois suljettu? Loppuunkulunut talvirengas voi pitää monenlaista ääntä. Kuuluuko ääni samanlaisena kaikilla alustoilla, myös lumella?
Mulla kans ollu jo pitkään etuveto Escossa semmonen juttu että kun on takapyörä maasa niin aivan selvästi tntuu pyörässä pieni kloks mutta kun nostaa renkaan ylös ei tunnukaan yhtään mitään,kerran olen yhdenlaakerinkin vaihtanu kun oli arpeutuneet kuulanpinnat,rengasta pyöräytettäessä ei tunnu ei kuulu yhtikäs mitään,että kivoja on ettiä noi pikku välykset,no ajaa ja taas kokeilee,kyllä sen joskus löytää ja niin pitääkin koska jos se hirttää kokonaan kiinni on matkanteko sit siinä.
Etsivä löytää!
Itellä hajosi takalaakeri. Ei oireillu ollenkaa ennenku nytkähti. Sitte auto halliin ja uutta laakeria perään. Oli hajonnu iha atomeiksi. Ei tunnistanu neulalaakeriksi. Oli neuloja ja laakerinkooleja muttei ehjää ollenkaan.
Siis takapyöränlaakeri neulalaakeri??
Missäs semmonen on? ainakin kaikissa vanhemmissa on ollu ihan kartiorullalaakerit,jos uudemmissa on neulat niin ei ihmekkään jos hajoo,takavetosissa taas törmänny kuulalaakereihin, mutta neuloja en viel ole nähny kun uudempia en oo purkanu!
Kartiolaakeri joka on paksuilla hauleilla. Saman tapasilla mitä on neulalaakerissa. Mutta niin. Eikö eessä oo saman kaliiberin etulaakeri kuin -97 mondeoissa. Eli leviä ja iso. Rengas ilmassa ei tunnu klapia mutta kun kääntää vauhissa toiseen suuntaan niin sen puolen laakeri ääntää mille paino siirtyy. Suosittelen kuuntelemaan tarkasti että kuuluuko ääni vaan ku käännät esim oikealle. Jos kuuluu niin vika on sillon oikeassa etupyöränlaakerissa. Jos suoraan ajettaessa kuuluu niin epäilen sitten renkaita. Vanhat ja kovat kumet saattaa aiheuttaa jurnutusta.