JohnFinn kirjoitti:Tuli käytyä välillä saunassa. Ja tunnut saaneet hiet ilman saunaakin, kun alat menemään asian ulkopuolelle.

Nyt olisi syytä pysyä itse asiassa ja huomioida vaikka kaikki nuo seikat joista olen sinua huomauttanut ( - no, minkäs teet kun et usko...).
Voisin sanoa montakin asiaa edelleen, mutta oliskohan tässä vaiheessa aika sanoa, että "Siperia opettaa".
Ei kai se suuri synti ole testata toimiiko tuo legacyn vahvari tässä kombinaatiossa.
Voihan se toimiakin. Ei kai sillä kannata vesilintua heittää ennen kun on edes kokeillut?
Anteeksi, jos olen mennyt ohi aiheen, ja vähän muustakin!
Muutenhan me ollaan vissiin samoilla linjoilla.
Elikäs mankalta piuhat tuohon 4-kanavaiseen ads:ään, siitä on suora output, josta vo ivetää rca:t subbarin vahvistimeen.
Mitä olet mieltä siitä, kun ajattelin kokeilla laittaa etupäähän kaksi noita 6.5" keskiäänisiä/midbassoja. Sitten vain diskantit oikeaan paikkaan. Vahvistimen teho on 4*80w rms. Siinä on muuten 2kpl 25ampeerin sulakkeita. Elikäs ovipahvit irti ja vaimennusainetta kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, varsinkin verhoilun sisäpintaan. Ja oveen tekisin sitten joko kuidusta tai vaikkapa vanerilevystä levyn, johon ruuvaan kiinni nuo elementit. Tämän levyn tulee olla tiiviisti ja tukevasti kiinni.
Tarvittaessa verhoilutan ovien alareunat uusiksi, jotta asennuksesta saa siistit.
Mitä mieltä olet tästä. Voi olla että olisi helpompi laittaa vain yksi erillissarja. Mutta koska haluan joskus kuunnella sen verran lujaa, että yhdet kartiot ei riitä toistamaan varsinnkaan matalimpia taajuuksia. Hifitalollakin kehuttiin näitä erillissarjoja, sanottiin että päihittää kertaluokkaa kalliimmatkin, mutta ainut "vika" on kuulemma ohuehko bassopää!
Nyt kun olen winisdllä simuloinut noita koteloita, niin tuo 18sound toimii jo 140l suljetussakin, ja varmasti ääntä riittää.
Minulla on kyllä vielä yksi elementti. Sekin on 18", p.audio hp18w. Senkin etuja olisi todella korkea herkkyys ja 8ohmin impedanssi, niin eipähän legacy kärähdä. Sekin toimisi 150l suljetussa.
Mutta se ei mene niin alas samalla voimalla kuin 18sound, johtuen siitä, että siinä on paljon pienempi xmax. Tämän elementin tehonkesto on 500w ja herkkyys muist. 99db/w.
Tietenkin voisin tulevaisuudessa hommata paremman vahvarin tuolle 18sound subille. Mutta eiköhän tuolla alkuun pääse. Ja on siinä vuoden takuu!
Vahvistimen pitäisi kuitenkin tuottaa 4ohmiin joku 1500w, jolloin 8ohmin tuotto olisi jotain 750w, silloin soisi jo ehkäpä liiankin kovaa.
Niin, mitä sanot etupäästä. Toki voisin laittaa toisen erillissarjan takaoviin ja toisen etuoviin. Mutta luulen, että kuljettajan paikalta kuultuna olisi parempi, että molemmat olisi edessä.
Takamatkustajien iloksi voisin kuitenkin kytkeä takakaiuttimet tuon soittimen kaiutinlähtöihin. Ne soisivat sen verran hiljaa, ettei se häiritsisi etumatkustajien kuuntelunautintoa.
Mutta sen verran vielä, että tuo 18" elementti on oikeasti ns musikaalinen, kunnon hifiä. 400€ oli moinen elementti kun ostin tuon joku vuos sitten. Ja kaiuttimet ei juuri vanhene. Tuota on siis soitettu vain hypexin ds4.0 vahvistimella, josta sai 8 ohmiin 200w. omakotitalossa isossa olohuoneessa silti riitti bassoa aivan tarpeeksi, jos halusi, niin yli tarpeenkin. Kaiuttimet mulla oli itsetehdyissä torvikoteloissa fostexin 206fe laajakaistat vaiheplugilla. Sointi oli lumoava ja stereokuva enemmän kuin tarkka, syvyysvaikutelmaakin oli varsinkin silloin kun suuntasi kaiuttmien keilat risteämään juuri ennen sweet spottia. Noi oli semmoset, että piti olla sweet spotissa, muuten sointi sekosi.