Sierra DOCH ääntää kylmänä
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Sierra DOCH ääntää kylmänä
Eli auto on 2.0 Doch sierra ja ongelma on että kylmänä pitää aivan hirveetä ääntä, kalkattaa joka loppuu hetkeksi ja jatkuu taas ja jatkuu niin kauan kun kone lämpiää niin lopettaa.
Itse epäilisin jakopäästä äänen tulevan, joten kysynki että onko ketjun vaihto millanen homma? Onko jotain asioita mitä pitäis ottaa huomioon/vaihtaa samalla ja tarviiko jonkin sortin erikoistyökalui?
Entäs uskaltaako motonetin osat laittaa, vai pitääkö fordilta hakea?
Näihin kun sais vähän apua, olisin todella kiitollinen !
Itse epäilisin jakopäästä äänen tulevan, joten kysynki että onko ketjun vaihto millanen homma? Onko jotain asioita mitä pitäis ottaa huomioon/vaihtaa samalla ja tarviiko jonkin sortin erikoistyökalui?
Entäs uskaltaako motonetin osat laittaa, vai pitääkö fordilta hakea?
Näihin kun sais vähän apua, olisin todella kiitollinen !
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Nostimet ?
Onko ääni kalkatusta vai rahinaa ?
Jakopäässä et tarvi erikoistyökaluja, paitsi sellaisesta työkalusta on hyötyä millä saa nokkapyörää pyöritettyä. Sen voi tehdä itsekin, ei tosin montaa kymppiä maksa.
Motonetistä voit ostaa kunhan katsot mitä ostat. Tarvikkeena saa jakopäähän ainoastaan nokka ketjun ja kiristimen. Laahaimet alkuperäisenä.
Nostimien kunnon voi tarkastaa kun irrottaa venttiilinkopan. Jos jokin nostin painuu herkästi pohjaan, niin kyseinen nostin on risa. Nokat joutuu irroittamaan jotta nostimet saa vaihdettua.
Uudet febin nostimet saksasta 180e.
Mittaa kuitenkin ensin öljynpaine. Anturi on imusarjan alla lohkossa.
Öljypumpun paineenrajoittimen ruuvi pyörii näissä auki ja aiheuttaa alhaista ö.painetta. Pumpun saa irti kun irrottaa kampiakselin hihnayörän takana olevan suojuksen.
Mitkäs öljyt koneessa on nyt ? Jotkut dohcin on erittäin herkkiä öljyistä.
Näillä mennään.
Onko ääni kalkatusta vai rahinaa ?
Jakopäässä et tarvi erikoistyökaluja, paitsi sellaisesta työkalusta on hyötyä millä saa nokkapyörää pyöritettyä. Sen voi tehdä itsekin, ei tosin montaa kymppiä maksa.
Motonetistä voit ostaa kunhan katsot mitä ostat. Tarvikkeena saa jakopäähän ainoastaan nokka ketjun ja kiristimen. Laahaimet alkuperäisenä.
Nostimien kunnon voi tarkastaa kun irrottaa venttiilinkopan. Jos jokin nostin painuu herkästi pohjaan, niin kyseinen nostin on risa. Nokat joutuu irroittamaan jotta nostimet saa vaihdettua.
Uudet febin nostimet saksasta 180e.
Mittaa kuitenkin ensin öljynpaine. Anturi on imusarjan alla lohkossa.
Öljypumpun paineenrajoittimen ruuvi pyörii näissä auki ja aiheuttaa alhaista ö.painetta. Pumpun saa irti kun irrottaa kampiakselin hihnayörän takana olevan suojuksen.
Mitkäs öljyt koneessa on nyt ? Jotkut dohcin on erittäin herkkiä öljyistä.
Näillä mennään.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Ääni on vähän niinkun kalkatuksen ja rahinan välistä ja sitä jatkuu jonkun aikaa, sitten se on hetken hiljaa ja sitten jatkuu taas. Eli voihan se tietty tulla nostimistakin, mut omaan korvaan kuulostaa vaan et jakopäästä tulis, kuulostaa kun ketju rallattais.Foordson kirjoitti:Nostimet ?
Onko ääni kalkatusta vai rahinaa ?
Jakopäässä et tarvi erikoistyökaluja, paitsi sellaisesta työkalusta on hyötyä millä saa nokkapyörää pyöritettyä. Sen voi tehdä itsekin, ei tosin montaa kymppiä maksa.
Motonetistä voit ostaa kunhan katsot mitä ostat. Tarvikkeena saa jakopäähän ainoastaan nokka ketjun ja kiristimen. Laahaimet alkuperäisenä.
Nostimien kunnon voi tarkastaa kun irrottaa venttiilinkopan. Jos jokin nostin painuu herkästi pohjaan, niin kyseinen nostin on risa. Nokat joutuu irroittamaan jotta nostimet saa vaihdettua.
Uudet febin nostimet saksasta 180e.
Mittaa kuitenkin ensin öljynpaine. Anturi on imusarjan alla lohkossa.
Öljypumpun paineenrajoittimen ruuvi pyörii näissä auki ja aiheuttaa alhaista ö.painetta. Pumpun saa irti kun irrottaa kampiakselin hihnayörän takana olevan suojuksen.
Mitkäs öljyt koneessa on nyt ? Jotkut dohcin on erittäin herkkiä öljyistä.
Näillä mennään.
Motonetistä saa myös ketjun ohjaimen (onko sama kun laahain?) ja kiristimen ketjupyörä ja öljypumpun ketju, kannattaako nuo vaihtaa samal?
Öljyinä on Fordin omat 5w-30, jotka täältä kun kysyin niin suositeltiin ja öljynpainevalo ei pala/vilku eli ei tunnu siinä olevan häikkää.
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Kejun ohjaimia/laahaimia on 2 tai itseasiassa 3, mutten näe mitään syytä vaihtaa nokkien välissä olevaa laahainta jos se ei ole kulunut. Kannattaa melkein avata jakopää ja katsoa mitä on hajalla/kulunut.
http://i161.photobucket.com/albums/t216 ... oketju.jpg
4 on kiristin ja nuo kaksi pitkää tummaa ketjun välissä on laahaimia. 3:s on nokkien välissä numero 5.
http://i161.photobucket.com/albums/t216 ... oketju.jpg
4 on kiristin ja nuo kaksi pitkää tummaa ketjun välissä on laahaimia. 3:s on nokkien välissä numero 5.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Eli numero 5 ei kannata vaihtaa jos ei ole kulunut ja nuo pidemmät laahaimet saa vain fordilta. Mitähän mahtaa kustantaa? Entäs tuo öljypumpun ketju kannattaako sitä vaihtaa?Foordson kirjoitti:Kejun ohjaimia/laahaimia on 2 tai itseasiassa 3, mutten näe mitään syytä vaihtaa nokkien välissä olevaa laahainta jos se ei ole kulunut. Kannattaa melkein avata jakopää ja katsoa mitä on hajalla/kulunut.
http://i161.photobucket.com/albums/t216 ... oketju.jpg
4 on kiristin ja nuo kaksi pitkää tummaa ketjun välissä on laahaimia. 3:s on nokkien välissä numero 5.
Sori jos kysymykset on tyhmiä, haluun vaan tehä kerral kunnol nii ei tuu sählättyy

Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
+1 tälle. alhainen öljynpaine aiheuttaa hydenostajilla kalkattavaa ääntä.Foordson kirjoitti: Mittaa kuitenkin ensin öljynpaine. Anturi on imusarjan alla lohkossa.
Öljypumpun paineenrajoittimen ruuvi pyörii näissä auki ja aiheuttaa alhaista ö.painetta. Pumpun saa irti kun irrottaa kampiakselin hihnayörän takana olevan suojuksen.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
No mietin kans just tätä et kun lämpimänä ei pidä enään, että luulis et ei lämpö vaikuta siihen jos ketju ääntää?Tekno kirjoitti: +1 tälle. alhainen öljynpaine aiheuttaa hydenostajilla kalkattavaa ääntä.
Ja tää korjaantuu nyt kirraamalla toi ruuviko?
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Jos se on pyörinyt auki niin öljynpaine parantuu, ei se välttämättä vikaa korjaa.Markoboy780 kirjoitti: No mietin kans just tätä et kun lämpimänä ei pidä enään, että luulis et ei lämpö vaikuta siihen jos ketju ääntää?
Ja tää korjaantuu nyt kirraamalla toi ruuviko?
Ei maksa mitään kokeilla. Samalla näet jakopään.
Hintoja en muista noille laahaimille. Eikai sitä pumpun ketjuakaan tarvi vaihtaa.
Itse vaihdoin ainoastaan laahaimen sekä sen metallisen "jousen".
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Nii tosiaan en meinannu et vika välttämättä tolla katoaa, ellei se johdu siitä et öljynpaine on heikko ja toi ruuvi löysällä. Eihän tota pumppuu irrottaessa tarvitse öljypohjaa irroittaa?
Täytyy siis avata toi koppa ja kattoo mitä se on syöny. Ja tarvittaessa vaihtaa sit noi laahaimet ja ketju+kiristin.
Tuun taas sit kyselee tyhmii ku homma etenee, mut kiitos näistä !
Täytyy siis avata toi koppa ja kattoo mitä se on syöny. Ja tarvittaessa vaihtaa sit noi laahaimet ja ketju+kiristin.
Tuun taas sit kyselee tyhmii ku homma etenee, mut kiitos näistä !

Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Ei tarvi. Kampiakselin hihnapyörä pois sekä se suojus. Pumppu on vasemmalla.Markoboy780 kirjoitti:Nii tosiaan en meinannu et vika välttämättä tolla katoaa, ellei se johdu siitä et öljynpaine on heikko ja toi ruuvi löysällä. Eihän tota pumppuu irrottaessa tarvitse öljypohjaa irroittaa?
Täytyy siis avata toi koppa ja kattoo mitä se on syöny. Ja tarvittaessa vaihtaa sit noi laahaimet ja ketju+kiristin.
Tuun taas sit kyselee tyhmii ku homma etenee, mut kiitos näistä !
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Selvä homma.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Eli siis nyt on päästy siihen vaiheeseen, että tuo pitkä laahainhan siellä oli rikki ja purettu siihen asti kun pitäisi kiristin irroittaa, mut on kyllä nii ihmeellinen ettei täysin aukea miten tuo otetaan pois.
Kun siinä on se ketjupyörä mitä pitkin ketju menee, jota kiristin painaa alhaalta nii miten tuo kuuluisi purkaa. Ketjupyörä on semmosessa tapissa, missä on jonkinlainen sokka takana niin puretaanko tuo niin että sokka vain otetaan irti ja sitten tappi tulee ulos? Tapissa ei ole mitään kantaa, eikä mitää että se ruuvattaisiin irti.
Pikainen apu olisi kiva, jos joku ymmärsi nyt mitä tarkoitan =)
Kun siinä on se ketjupyörä mitä pitkin ketju menee, jota kiristin painaa alhaalta nii miten tuo kuuluisi purkaa. Ketjupyörä on semmosessa tapissa, missä on jonkinlainen sokka takana niin puretaanko tuo niin että sokka vain otetaan irti ja sitten tappi tulee ulos? Tapissa ei ole mitään kantaa, eikä mitää että se ruuvattaisiin irti.
Pikainen apu olisi kiva, jos joku ymmärsi nyt mitä tarkoitan =)
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Siinä tapissa on muistaakseni kuuden millin kierteet. Eli kierrä siihen pultti ja vedä tappi pois. Ja tietysti sokka ensin poisMarkoboy780 kirjoitti:Eli siis nyt on päästy siihen vaiheeseen, että tuo pitkä laahainhan siellä oli rikki ja purettu siihen asti kun pitäisi kiristin irroittaa, mut on kyllä nii ihmeellinen ettei täysin aukea miten tuo otetaan pois.
Kun siinä on se ketjupyörä mitä pitkin ketju menee, jota kiristin painaa alhaalta nii miten tuo kuuluisi purkaa. Ketjupyörä on semmosessa tapissa, missä on jonkinlainen sokka takana niin puretaanko tuo niin että sokka vain otetaan irti ja sitten tappi tulee ulos? Tapissa ei ole mitään kantaa, eikä mitää että se ruuvattaisiin irti.
Pikainen apu olisi kiva, jos joku ymmärsi nyt mitä tarkoitan =)
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
No sehän siin olikin mut nyt on uusi ongelma, eli ei ketju lähe pois millään on vieläkin liian tiukka ja kun kiristin vapautu kokonaan se paino ton ketjupyörän jumiin, eli toisinsanoen miten sitä ketjua löystäis että tulee irti?
Ei mahdu nokkien sivusta kun ottaa kannen reunoihin kiinni...
Ei mahdu nokkien sivusta kun ottaa kannen reunoihin kiinni...
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Kai nokista on ketjupyörät irti ?
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Ei ole mut selvästi pitäisi olla. Onko jotai muita viel mitö pitäs tietää? Homma menee muutenki huomiselle ku meni se keskimäinen laahain ylhäältäki rikki toinen niist klipsuist 

Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Ei nyt justiin tuu muuta mieleen. Kyl se siitä, alkukankeutta vain.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Okei. Joo tuli taas liia innoissaa tehtyy ku aattelin et tänää ajelee viel ku on hyvät kelit, mut ei
On vaan jotenkin helvetin hölmö systeemi omasta mielestä, tehty turhaan hirveen vaikeeks

On vaan jotenkin helvetin hölmö systeemi omasta mielestä, tehty turhaan hirveen vaikeeks

Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Pieni huomio jota en muistanut sanoa, nokkien merkit ei mene kuten tuossa ylläolevassa kuvassa vaan imu ja pakonokkien merkit pitää sojottaa hieman alle kansitason.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
http://faq.ford77.ru/pdf/sierra/0903-02b.pdf Löysinkin tommosen ohjeen, niin ilmeisesti niinkun tuolla sivulla 11 kuvan mukaan?
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Juurikin noin. Sulla luultavastin ohjeet on, mutta muista, että ketju pitää olla kireällä kiristämättömällä puolella ennenkuin vapautat kiristimen. Eli pakonokan ja kampiakselin ketjupyörän välillä.
Merkit kohdilla, ketju kireällä kiristämättömällä puolella. Sitten vapautat kiristimen vaikka tasapäisellä ruuvimensselillä. Pyörität konetta kaksi kierrosta myötä päivää ja tarkastat merkit.
Jos kaikki ok, niin kasaus.
Ketju rohisee jonkin aikaa kunnes öljynpaine nousee ja kiristin kiristää ketjua.
Jos tuolta haluaa välttyä, voi ö.pumppua pyörittää porakoneella.
Ei pakollista.
Niin ja jos käytät tarvike ketjua jossa ei ole merkkejä(kullan värisiä lenkkejä) voit kopioida merkit vanhasta ketjusta ja merkata vaikka valkoisella tussilla tms.
Merkit kohdilla, ketju kireällä kiristämättömällä puolella. Sitten vapautat kiristimen vaikka tasapäisellä ruuvimensselillä. Pyörität konetta kaksi kierrosta myötä päivää ja tarkastat merkit.
Jos kaikki ok, niin kasaus.
Ketju rohisee jonkin aikaa kunnes öljynpaine nousee ja kiristin kiristää ketjua.
Jos tuolta haluaa välttyä, voi ö.pumppua pyörittää porakoneella.
Ei pakollista.
Niin ja jos käytät tarvike ketjua jossa ei ole merkkejä(kullan värisiä lenkkejä) voit kopioida merkit vanhasta ketjusta ja merkata vaikka valkoisella tussilla tms.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Eli periaatteessa oikeenpuoleinen nokkapyörä ensin? Ja osaltaa meni vituiks kun ketjunkiristin laukes jo ennen ku kerkes saamaan paikoilleen, saaatiin viritettyy kiristin uusiks, mutta laukes taas liian aikasin ja nyt sokka ilmeisesti löysty sen verran, että ei lukitu enään. Eli saa taas mennä ostaa uutta kiristintäFoordson kirjoitti:Juurikin noin. Sulla luultavastin ohjeet on, mutta muista, että ketju pitää olla kireällä kiristämättömällä puolella ennenkuin vapautat kiristimen. Eli pakonokan ja kampiakselin ketjupyörän välillä.
Merkit kohdilla, ketju kireällä kiristämättömällä puolella. Sitten vapautat kiristimen vaikka tasapäisellä ruuvimensselillä. Pyörität konetta kaksi kierrosta myötä päivää ja tarkastat merkit.
Jos kaikki ok, niin kasaus.
Ketju rohisee jonkin aikaa kunnes öljynpaine nousee ja kiristin kiristää ketjua.
Jos tuolta haluaa välttyä, voi ö.pumppua pyörittää porakoneella.
Ei pakollista.
Niin ja jos käytät tarvike ketjua jossa ei ole merkkejä(kullan värisiä lenkkejä) voit kopioida merkit vanhasta ketjusta ja merkata vaikka valkoisella tussilla tms.

Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Muistaakseni näin.
Tuossa ylhäällä oli ohjeetkin kiristimen nollaukseen. Kiristintä ei saa painaa väkisin kasaan.
Jos vähänkään ahdistaa, niin takaisinpäin. Sokkia ei myöskään saa levittää.
Joskus kokeilin yhteen vanhaan kiristimeen ja sain sen totaalisen jumiin, mutta se menee kasaan kun ei hosu.
Tuossa ylhäällä oli ohjeetkin kiristimen nollaukseen. Kiristintä ei saa painaa väkisin kasaan.
Jos vähänkään ahdistaa, niin takaisinpäin. Sokkia ei myöskään saa levittää.
Joskus kokeilin yhteen vanhaan kiristimeen ja sain sen totaalisen jumiin, mutta se menee kasaan kun ei hosu.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Saatiin kerran uudelleen viritettyyn juurikin ohjeen mukaan, mutta sitten se vissiin sokka löysty swn verran ettei pidä sitä enään.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17
Re: Sierra DOCH ääntää kylmänä
Nonii tänää saatiin auto läjään ja liikkeelle ja jopa toimiiki vielä.
Iso kiitos kaikille auttaneille !!
Iso kiitos kaikille auttaneille !!