Escortin kannentiivisteen vaihto
Escortin kannentiivisteen vaihto
Morjens. Ensimmäinen kannentiivisteen vaihto autoon edessä. Ja nyt tarvisin vähän vinkkejä.
Kone on 1.8 16v zetec.
Lähinnä purkamiseen liittyen, eli mitä tulee ottaa huomioon purkuvaiheessa. Tarviiko nokka akseleita irrottaa jotta saa kannenpöydälle?
Momentit myös tarvisin. Ja selviänkö tommoisella momentti avaimella (13,6-108,5Nm) (3/8" kara)?
Etukäteen kiitos neuvoista.
Kone on 1.8 16v zetec.
Lähinnä purkamiseen liittyen, eli mitä tulee ottaa huomioon purkuvaiheessa. Tarviiko nokka akseleita irrottaa jotta saa kannenpöydälle?
Momentit myös tarvisin. Ja selviänkö tommoisella momentti avaimella (13,6-108,5Nm) (3/8" kara)?
Etukäteen kiitos neuvoista.
Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
ei tartte nokkia irrottaa. mutta jos venttiilit aiot irrottaa niin joudut ottamaan nokat irti. kannen pultteja ei tartte vaihtaa jos kantta ei ole ikinä irrotettu, (autodatan mukaan kestää 2kertaa kiristää) onko keittänyt vai mikä syynä kansiremppaan? momentteja en muista ulkoa jotain 140nm ja sen jälkeen 90 astetta muistaakseni
Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
voi myös olla niinkin että nokat piti irrottaa. en enää muista otinki nokat ennen vai jälkeen irti kun kansi oli irrallaan
mutta eihän se nokkien irrottaminen iso homma oo???

Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
Kansirempan syitä, söi pitkään nesteitä ja lämmöt nousi. Mitään muita oireita ei ollut kannentiivisteeseen liittyen joten etin vikaa muualta. Mutta nyt lyö älyttömät paineet paisuntasäiliöön eikä puhalla sisälle lämmintä.
Vanha omistaja on tuohon kansirempan tehnyt, ja ei ole tietoa vaihtoiko pultit joten menee vaihtoon.
Joo eihän se nokkien irroitus kova homma ole
Ja samalla vaivalla kattoo ne venttiilit, Mistä muuten voi johtua kun auto alkoi keräämään noita paineita, niin lämmöt karkas 100m matkalla normaalista punaiselle. Sen jälkeen on kuulunut kauhea nakutus/raksutus että tekee oikein pahaa kuunnella 
Eli onko tuossa purkuvaiheessa mitään ihmeellistä huomioitavaa, kun jostain luin että kannattaa pyörittää kone tiettyyn asentoon tms. Jakoremmi vaihtuu samalla.
Vanha omistaja on tuohon kansirempan tehnyt, ja ei ole tietoa vaihtoiko pultit joten menee vaihtoon.
Joo eihän se nokkien irroitus kova homma ole


Eli onko tuossa purkuvaiheessa mitään ihmeellistä huomioitavaa, kun jostain luin että kannattaa pyörittää kone tiettyyn asentoon tms. Jakoremmi vaihtuu samalla.
Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
onko toi kiilahihnalla oleva versio? jos ei niin nokat lyöt lukkoon toisesta päästä. menee siihen menee väliin esim neliskanttinen viila. sitten vaa etit kampiakselin päästä merkin kohalle ja hihna kiinni;) loppujen lopuksi aika helppo saada jako kohilleen.
Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
Nyt kun kerran jo toistamiseen tiiviste menee niin kattosin kyll äsamalla kannen kunnon,että onko kiero tai jo muutenkin susi?
Sen näkeekin jo sitte silmällä jos syöpyny on mutta jos kiero niin se onkin vaikeempi,kauankohan siitä edellisestä tiivarinvaihdosta on kulunu?
Meinaan vaan että toistuvat vaihdot kielii aina että jotain muutakin vikaa on?
Sen näkeekin jo sitte silmällä jos syöpyny on mutta jos kiero niin se onkin vaikeempi,kauankohan siitä edellisestä tiivarinvaihdosta on kulunu?
Meinaan vaan että toistuvat vaihdot kielii aina että jotain muutakin vikaa on?
Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
Ei oo kiilahihna versio 8) Kuulostaa ja näyttää helpolta tuo hihnan vaihto.
Nyt tuli momentitkin. Kiitän. Alkaa olla tauti ohi joten pian pääsee hommiin.

Nyt tuli momentitkin. Kiitän. Alkaa olla tauti ohi joten pian pääsee hommiin.
Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
no eiköhän se mene niin että ainakun kansi otetaan irti niin koneistamolle plaanaukseen, samoin venttiilit pitäis hio sekä seetit samalla, jopa dieseleissä :O.
Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
mrleet on väärässä öbaut kaikessa.
Ja alkuperäseen aiheeseen: zetecissä on otettava nokat pois ku kansipultit on nokkien alla. Lisäks nokkapyörät on noissa yleensä vapaasti pyörivät ja ilman mitään merkkejä, ni ajotusta joutuu vähä miettiin ku konetta kasaa. Muista merkata mikä osa on mistäkin ni tulee nokkien laakeripukit jne omille paikoilleen ja oikein päin!
Muista vaihtaa kansipultit samalla, ja suosittelen viemään kannen koneistamolle koeponnistukseen/plaanaukseen ja tutkiin lohkon tiivistepintaa ainakin kotikonstein (teräsviivain tms) sekä putsaan tiivistepinnat hyväks.

Ja alkuperäseen aiheeseen: zetecissä on otettava nokat pois ku kansipultit on nokkien alla. Lisäks nokkapyörät on noissa yleensä vapaasti pyörivät ja ilman mitään merkkejä, ni ajotusta joutuu vähä miettiin ku konetta kasaa. Muista merkata mikä osa on mistäkin ni tulee nokkien laakeripukit jne omille paikoilleen ja oikein päin!
Muista vaihtaa kansipultit samalla, ja suosittelen viemään kannen koneistamolle koeponnistukseen/plaanaukseen ja tutkiin lohkon tiivistepintaa ainakin kotikonstein (teräsviivain tms) sekä putsaan tiivistepinnat hyväks.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
Joo, plaanauksessa käytän kannen, ja pultit vaihdan. Tuota ajoitusta juuri mietinkin kun kysyin että tarviiko nokkia irrottaa. 
Mitäs tommonen koeponnistus/plaanaus suunnilleen maksaa ? käsittääkseni ei kovin kallista kuitenkaa.
Huomenna alan purkamaan, katotaan miten käy

Mitäs tommonen koeponnistus/plaanaus suunnilleen maksaa ? käsittääkseni ei kovin kallista kuitenkaa.
Huomenna alan purkamaan, katotaan miten käy

Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
Niin ja muista putsata lohkosta kansipulttien kierteet sekä tarkasta, ettei pulttien koloihin jää nestettä.
Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
Mulla oli vähä vajaa 120e koeponnistus ja plaanaus ja pesu. Venttiilit jne. pidin paikallaan.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
Noniin, vähän viivästy tuo rojektin alottaminen. Enään ei ole kuin pari osaa purettavana mutta nyt tarvisin jelppiä ton YKK asennon kanssa.
Ostin ton Aflamerin korjaus oppaan, sen mukaan kampiakselin kiilahihnapyörässä pitäisi olla 2 merkkiä, Ja nokka akseleissa omat. Omasta autosta löysin kampiakselin kiilahihnapyörästä 1 merkin ja nokista en ollenkaan. Kirjassa neuvottiin myös YKK asennon tarkistus venttiileistä. Vaan vähän arveluttaa tuo.
Ostin ton Aflamerin korjaus oppaan, sen mukaan kampiakselin kiilahihnapyörässä pitäisi olla 2 merkkiä, Ja nokka akseleissa omat. Omasta autosta löysin kampiakselin kiilahihnapyörästä 1 merkin ja nokista en ollenkaan. Kirjassa neuvottiin myös YKK asennon tarkistus venttiileistä. Vaan vähän arveluttaa tuo.
Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
Foordson kirjoitti: Jakopää pdäffänä
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
Päivää,
Auto Ford mondeo vm.98. 1.6L 16v zetec. Ongelmana on paine paisarissa, nimittäin keitti tuossa aamulla.
Paisarissa on öljynsekaista vettä, joka tuoksuu ehkä vähän bensalle. Öljyt näyttäs puhtaalta. Edessä on vissiin kannentiivisteen vaihto??
Kuinka vaikia homma on ja mitä välineitä sen tekemiseen tarvitaan? Ei huvittas viiä minnekkään pajalle, koska auton rahallinen arvo on kuitenkin sen verran matala. Mittarissa autolla on 220 000 km.
Pahvi paloi ilmeisesti tossa motarilla ku tein "vähän" reippaamman kiihdytyksen... pitäs malttaa vanhusten kans olla iisisti
Jos jollakin on kokemuksia, niin voipi listata tähän viestiketjuun mahollisimman seikkaperäiset ohjeet
Auto Ford mondeo vm.98. 1.6L 16v zetec. Ongelmana on paine paisarissa, nimittäin keitti tuossa aamulla.
Paisarissa on öljynsekaista vettä, joka tuoksuu ehkä vähän bensalle. Öljyt näyttäs puhtaalta. Edessä on vissiin kannentiivisteen vaihto??
Kuinka vaikia homma on ja mitä välineitä sen tekemiseen tarvitaan? Ei huvittas viiä minnekkään pajalle, koska auton rahallinen arvo on kuitenkin sen verran matala. Mittarissa autolla on 220 000 km.
Pahvi paloi ilmeisesti tossa motarilla ku tein "vähän" reippaamman kiihdytyksen... pitäs malttaa vanhusten kans olla iisisti

Jos jollakin on kokemuksia, niin voipi listata tähän viestiketjuun mahollisimman seikkaperäiset ohjeet

Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
Torx hylsyjä (E ja T 'kokoja) tarvii, eikä siinä mitään erikoista ole. Jos on vähänkään teknistä intressiä niin työ neuvoo kyllä tekijäänsä tässäkin hommassa, ja jos ei ole niin on se kuitenkin sen verran vaativa remontti ettei sitä kannata ensimmäiseksi harjoitukseksi ottaa.
Mitä tulee tohon alkuperäiseen kannentiivisterojektiin niin vaikka se onkin varmaan jo korjattu niin todettakoon että jos tokaa kertaa menee pahvi vaihtoon niin kansi kannattaa ehdottomasti koeponnistaa. Aikanaan vaihdoin itse 2 kansipahvia, sitten hommasin toisen kannen joka ponnistettiin (osoittautui ehjäksi) ja kone kasaan eikä se pelannut vieläkään. Vasta lohkon vaihtamalla alkoi homma pelaamaan, että joskus näissä voi olla vika sielläkin.
Mitä tulee tohon alkuperäiseen kannentiivisterojektiin niin vaikka se onkin varmaan jo korjattu niin todettakoon että jos tokaa kertaa menee pahvi vaihtoon niin kansi kannattaa ehdottomasti koeponnistaa. Aikanaan vaihdoin itse 2 kansipahvia, sitten hommasin toisen kannen joka ponnistettiin (osoittautui ehjäksi) ja kone kasaan eikä se pelannut vieläkään. Vasta lohkon vaihtamalla alkoi homma pelaamaan, että joskus näissä voi olla vika sielläkin.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Escortin kannentiivisteen vaihto
Suosittelen hankkimaan jakopään ajoitussarjan. Saa vaikka ebaysta. On halpa. Zetecit lukitaan nokkien takapäistä ja sitten kampiakseli lohkon läpi, joko etu- tai takapuolelta. Ajoitussarja on myös helppo itse tehdä. Hyvät ohjeet esim. autodatasta tai alfamerin kirjasta ni pääsee jo pitkälle. Kampiakselin pultti menee suhteellisen piukkaan, eli siihen tarvii joko pirusti voimaa tai ison pyssyn. Muistaakseni 60nm + 90°. Ja se 90° on se mikä tekee tiukkaa monelle 1/2" pyssyllekkin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi