Escort RST nopeusmittariongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Pokka
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Maalis 2010 17:33

Escort RST nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja Pokka »

Noniin ihmiset. Eli autoni on Escort RS Turbo, 1988 - käytännössä siis näin; auto on täydellinen replica, kori on rekisteritietojen mukaan ollut alunperin 1.3 Laser. Ongelmana on, että nopeusmittari valehtelee aika reippaastikin, eikä toimi kaiken aikaa, kuitenkin 90% ajasta. Käytännössä siis niin, että työmatkani, joka on 38km, kerryttää mittariin n. 28km. Mittari toimii viileillä vaihteistoöljyillä alusta alkaen nätisti, mutta kun on ajanut pari-kolmekymmentä kilometriä, niin se lakkaa toimimasta alle ~35km/h nopeuksissa. Testasin mittaristoa porakoneen avulla, ja toimi ainakin omasta mielestäni alusta alkaen nätisti, eikä neula pomppinut. Ajossa neula kuitenkin seulaa 5-10km/h toleranssilla, joskus jopa 20-25km toleranssilla. Epäilin mittarinpyörittäjän olleen kulunut, koska koneesta on kutiteltu tehoa "ihan kivasti" -> vaihdoin pyörittäjän, vaikka entinenkin näytti käytännössä melkein uudenveroiselta, ei siis ollut kulunut ne hampaat. Pyörittäjää saa punaisena ja ruskeana, niissä taisi olla 1 tai kahden hampaan ero, itselläni on kuitenkin punainen. Laatikko on lukollinen RST:n oma laatikko, kaikki laakerit ovat erittäin jämäkät, koska laatikko ja kone on rakennettu samoihin aikoihin, ~12tkm ajettu. Kun mittasin GPS:llä, niin vitosvaihteella kierrosten ollessa 2400, on nopeutta jokseenkin tasan 80km/h, mutta mittari näyttää 55-60km/h.

ELI KYSYNKIN NYT SEURAAVAA: Onko eri iskutilavuuksisissa Escorteissa omat mittaristonsa, koska periaatteessa kävisi ainakin omasta mielestäni järkeen, että jos mittaristo olisi 1,3 Laserin, niin se näyttäisi tuolla viidennen vaihteen 2400rpm käyntinopeudella 55-60km/h luokkaa, toisaalta tuntuu kyllä että silloin olisi _ihan helvetin_ lyhyet välitykset, mutta voin toki olla väärässäkin, itsellä kun ei ole koskaan alle 1,6l litraisia ollut. Asia ei muuten sinällään häiritse minua, mutta haluaisin saada realistiset kilometrit koneelle ja vaihdelaatikolle talteen.. Kiitokset vastauksista !

PS. Nopeusmittarinvaijeri ja vaihteistoöljyt ovat kanssa uudet
juhve
Viestit: 496
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Escort RST nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja juhve »

jos en ihan väärin muista niin rs turbo ja xr3i mittaristoissa oli ulkoinen ero tavis malleihin niissä oli lämpö ja polttoaine mittarit eri päin, eli siis esim lämpö vasemmalla ja polttoaine oikealla ja toiste päin

tosta selviää paremmin mitä tarkotan


http://www.google.fi/imgres?um=1&hl=fi& ... =159&ty=35

http://www.google.fi/imgres?um=1&hl=fi& ... =192&ty=58
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Pokka
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Maalis 2010 17:33

Re: Escort RST nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja Pokka »

Itselläni on nimenomaan tuo malli, jossa on polttoainemittari oikealla, ja lämpömittari sen vasemmalla puolella. Eli siis hyvin todennäköisesti kyseessä on RST:n oma mittari. Missähän tuo vika sitten voisi olla, onko tietoa mitenkä toimisi, jos tuo muovinen pyörittäjän ratas olisi vaihdettu joskus epähuomiossa vääränkokoiseen, tuossa punaisessa jos en ihan väärin muista, niin on 19 hammasta, ja siinä ruskeassa mallissa taisi olla 20. Kaikella järjellä ajatellen ruskea pyörisi siis vielä hitaammin, jos edes yleensä sopisi paikalleen. Ja luulisi kyllä, että jos olisi väärä pyörittäjä, niin se olisi kulunut todella voimakkaasti. Hmmh. Pitänee vielä irrottaa tuo vaijeri, ja pyöritellä porakoneella uudemman kerran ja katsoa, toimiiko normaalisti vai onko se sitten kuitenkin itse mittarissa vika. Jos toimii (edelleen) aivan normaalisti alusta lähtien porakoneella, niin mikä voisi aiheuttaa tuon, ettei mittarin neula toimi nätisti vaijerin alaosan ollessa kiinni laatikossa? Tuolta sivustolta http://www.auto-tat.co.uk/Escort%20Upgr ... 0Index.htm kun katsoo kuvan, niin en käsitä miten tuosta osasta, joka pyörittää mittarinpyörittäjän ratasta, voisi mitenkään kulua nuo hampaatkaan, koska ne on metallia eikä sinne ota mikään muu kiinni, kuin tuo muovinen pyöritinratas..
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Escort RST nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja emax »

Tasauspyörästön poskilaakerit jos menee väljäksi niin alkaa mittari pomppimaan ja näyttämään väärin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Pokka
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Maalis 2010 17:33

Re: Escort RST nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja Pokka »

emax kirjoitti:Tasauspyörästön poskilaakerit jos menee väljäksi niin alkaa mittari pomppimaan ja näyttämään väärin.
Niin itsekin jostain luin, mutta mitä nämä poskilaakerit sitten on, tuo kartiolaakeri laittamani linkin tasauspyörästöpalikan päässä? Vetareissa ei tosiaan ole yhtään väljää, eikä laatikko äännä mitenkään, eikä tietysti pidäkään kun laatikko on vasta 12tkm ajettu kunnostuksen jälkeen ^^ Eli jotenkin hankala uskoa, eikö sitäpaitsi jos tuo kartiolaakeri olisi todella väljä, niin ääntämisen lisäksi myös tuo muovinen pyörittäjän ratas kuluisi, kun hampaiden kosketus toisiinsa olisi satunnaista?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Escort RST nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja emax »

Juurikin ne. Jos vetarissa ei tunnu ylös-alas suunnassa väljää niin ei taida sitten niistä johtua.
Näkeekös sitten siitä pyörittäjän reiästä että onko sen pyörittäjän vastapeluri eli tämä rikki?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Pokka
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Maalis 2010 17:33

Re: Escort RST nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja Pokka »

Eipä oikein näe, mutta en kyllä tosiaan mitenkään jaksaisi uskoa, että metallinen ratas antaisi periksi ennen muovista :'D Nyt tosiaan kun olen keskittynyt mittarin toimintaan tarkemmin n. viikon ajan, niin toimii 90& ajasta, mutta valehtelee vauhdin aika reippaasti alakanttiin, ja parinkymmenen kilometrin maantieajon jälkeen jos pysähdyt vaikka risteykseen, niin ei useinkaan enää toimi, saattaa herätä kovemmassa noopeudessa mutta ainakin vähintään alkaa pomppimaan todella rajusti, tyyliin alakuolokohta 20km/h - yläkuolokohta 80km/h .... Piru kun on mystinen juttu.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Escort RST nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Pokka kirjoitti:Eipä oikein näe, mutta en kyllä tosiaan mitenkään jaksaisi uskoa, että metallinen ratas antaisi periksi ennen muovista :'D Nyt tosiaan kun olen keskittynyt mittarin toimintaan tarkemmin n. viikon ajan, niin toimii 90& ajasta, mutta valehtelee vauhdin aika reippaasti alakanttiin, ja parinkymmenen kilometrin maantieajon jälkeen jos pysähdyt vaikka risteykseen, niin ei useinkaan enää toimi, saattaa herätä kovemmassa noopeudessa mutta ainakin vähintään alkaa pomppimaan todella rajusti, tyyliin alakuolokohta 20km/h - yläkuolokohta 80km/h .... Piru kun on mystinen juttu.
Ota mittaristo irti, etupää ylös, auto käyntiin ja katsot pyöriikö vaijeri normaalisti.
Ei täs nyt muuta tuu mieleen.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Escort RST nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja emax »

Ai onko rst:n laatikossa metallinen? Muovia ne oli molemmat ainakin tuossa mun fiestassa..
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Escort RST nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Mikäs laatikko tässä on, mallia meinaan.
Voisin vilkaista microcatista.
Pokka
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Maalis 2010 17:33

Re: Escort RST nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja Pokka »

Foordson kirjoitti:Mikäs laatikko tässä on, mallia meinaan.
Voisin vilkaista microcatista.
Ei ole muuta tietoa kuin "RS turbon vaihdelaatikko toimivalla lukolla" ... Mitenhän tuon tarkemman tyypin/mallin saisi selville?
emax kirjoitti:Ai onko rst:n laatikossa metallinen? Muovia ne oli molemmat ainakin tuossa mun fiestassa..
Ainakin tuossa linkissä jonka aiemmin laitoin, niin näyttäisi olevan metallinen tuo vastapeluri..? Tai sitten insinöörit on suunnitelleet osan todella vituilleen =D Toisaalta kyllä minkä laitoit tuon linkin, niin siinä vaikuttaisi olevan muovinen tuo varaosapalikka huhuh...
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Escort RST nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja emax »

Laatikko on 5 vaihteinen BC ja mallia escort rs turbo, eli lukolla.
Ja jos se laatikko on saman mallin escortista kuin kori niin silloin se on tarkemmin escort rs turbo s2.
S1:ssä on hieman erilainen lukko, tiheempi välitys, ja yks kiinnike mitä s2:ssa ei ole, kiinnikkeen näkee tuosta sun laittamasta linkistä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin