Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja svart »

Varuste tasot ghia paras ja trend huonoin, ne kaks muuta trend variaatioo noiden välissä. Titanium olemassa vielä ja liki ghian tasoa mutta aavistus sporttisempana kuin taas ghia klassisempana tyyli suunniltaan.
Sportpack tarkoittaa vain 5-ov luiskaperä korimallia.
Ford #11
jsuomine

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jsuomine »

kinnunen kirjoitti:jos mondeon konepelti ei halua mennä pakkasella kiinni (vaijeri jäässä), niin tähän on tsb julkaistu
Mistä kyseinen tsb löytyy? Mondeon (2011) konepelti ei suostu jäämään lukkoon pakkasella.
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Olisko tämä kyseessä:

2/17/10 Hood release cable inoperative; Unable to open the hood
9/2010 Should a customer express concern over the hood release cable being inoperative, the possible cause could be either corrosion or alternatively, freezing of the cable due to water ingress. As the hood does not rise out of the hood lock when released, the customer may pull the handle harder and damage it. After defrosting the hood can be opened via the hood release cable.
To rectify the concern, a revised hood release cable should be installed.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja calculus »

Kävin juuri Mondeon kanssa huollossa, kun oikean puolen ovien alatiivistelista ei suostunut enää menemään paikalleen ja jäi repsottamaan oven alta. Puolet kiinnikkeistä oli murtunut poikki. Jotenkin ihmeellistä, ettei tähän selkeään suunnittelukukkaseen ole viiden vuoden tuotannon aikana löydetty kunnollista ratkaisua. Tiivisteiden käsittelyä silikonilla suositeltiin, ja sillä ne oli huollossa voideltukin. Uusi lista vaihdettiin takuun piikkiin, ja palvelu oli sinänsä erinomaista. :)

Ehkäpä tällainen jäätymis/tarttumisongelma on lähinnä Pohjoismaissa, eikä tehdas halua panostaa ongelman korjaamiseen. Viime aikoina täällä pk-seudulla kelit ovat vaihdelleet jatkuvasti nollan molemmin puolin lumisateiden kera, joten jäätä kertyy rakenteisiin ihan kiitettävästi. :roll:
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja svart »

Itse tiivistehän tuossa ei mee rikki vaan noita muovi nastoja millä se tiiviste on kiinni saa fordin hyllystä irraltaan pikku hiluilla haettua jotka on helppo uusia aina kun tarvis tulee. Toki vois olla vähän järeemmillä kiinni että kestäis paremmi. Itte oon huomannu että kantapäällä tulee potkittuu listaa autosta noustessa mitä itse pidän enempi syyllisenä kuin jäätymistä.
Ford #11
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja calculus »

Heh, selittäis hyvin, miksi juuri pelkääjän puolen listat eivät kestä: vaimo ja nuorempi muksu istuvat juuri sillä puolella autoa... :D
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
ynjevi
Viestit: 563
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

svart kirjoitti:Itse tiivistehän tuossa ei mee rikki vaan noita muovi nastoja millä se tiiviste on kiinni saa fordin hyllystä irraltaan pikku hiluilla haettua jotka on helppo uusia aina kun tarvis tulee. Toki vois olla vähän järeemmillä kiinni että kestäis paremmi. Itte oon huomannu että kantapäällä tulee potkittuu listaa autosta noustessa mitä itse pidän enempi syyllisenä kuin jäätymistä.
Maksoi juuri kiinnikkeineen 74 euroa. Lähti irti, kun avasin jäätyneen takaoven ja lista tuli oven mukana. Samalla se taittui etu- ja takaoven välistä, eikä sellaista heppoista alumiinilistaa millään saa(?) oikaistua kuntoon. Rahalla olisi saanut vaikka minkälaista tarttumisenestoainetta. Kun vaan olisi moisen hoksannut. Huollossa sanoivat taksien hakevan niitä muovinappuloita jatkuvasti, kun asiakkaat potkivat listan irti.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
mek
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Heinä 2007 14:42

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja mek »

mek kirjoitti:Eka tankillinen rauhallista maantieajoa, piripintaan tankaten laskettu kulutus 5,67 l/100km, ajotietokone näytti 5,4.
Pari tankillista lisää, kumulatiivinen 2300 km, keskikulutus 6,6 l/100km. Alussa nollattu ajotietokone näyttää 6,2 l/100km. Vaihteluväli 5,7 (maantieajoa parilla pysäyksellä) - 7,8 (puolet kaupunkiajoa, puolet kuomullisen halkokärryn vetoa).

Yllättävän paljon valehtelee tuo ajotietokoneen kulutus, kakkosauto Octaviassa ei valehtele kuin korkeintaa pari desiä, mutta onhan tämä muuten toista maata, hiljainen ja hyvä ajaa.
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Talvi tuntui tekevän tepposet Mondeon iskareille, tuli sitten selviteltyä mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Normi kaasu-Sachseja mietin jo kohtuu varmaksi ostokohteeksi, mutta sitten kuitenkin tuli tehtyä ostopäätös näistä:

http://www.bilstein.de/products/high-pe ... in-b6.html

Ensiviikolla pitäisi satsin (eteen + taakse) tulla perille, innolla jo odotan että miten alustaominaisuudet muuttuvat!
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja svart »

Hyvä valinta ;)
Ford #11
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Simprider »

svart kirjoitti:Hyvä valinta ;)
Kyllä! Omassa saman lafkan B8:t ja ei tarvi enää muita kuin keltaisia ostella (kokemusta sach, boge, koni, kyb ja monroesta).
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Tänään tuli paketti Saksasta joka sisälsi sarjan Bilsteinin iskareita, eihän sitä malttanut pitää näppejään niistä erossa :roll: Siispä vajaan neljän tunnin ahertamisen jälkeen oli Mondeossa huomattavasti jämäkämpi ilme (auto nousi tässä vaiheessa muutaman sentin) uusien iskarien myötä. Vanhat iskarit oli lievästi sanottuna sohlot, nimittäin kun esimerkiksi vänkärinpuolen etuiskarin käänsi nurinpäin oman painonsa varaan, niin painui pohjaan!

Auto on todella jämäkkä ja tunnokas ajaa, pitää vaan vielä säädättää pyöränkulmat niin saa sen parhaan kuvan sitten selville parantuneista ajo-ominaisuuksista. Pitäisiköhän sitä alkaa jo miettimään niitä 17" rattaita tälle kesälle... :wink:
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Osaako joku auttaa, kun iskareiden vaihtamisen jälkeen Mondeoon vaikuttaisi muuttaneen hiirilauma asumaan... Aika kova kitinä kuuluu verrotenkin etupäästä autoa, johtuuko muuttuneesta korikorkeudesta jolloin etupään puslat ääntävät kun ovat eri kohdalla kuin aiemmin vai mikä hiivatti on vikana?!

Minä kun olen kovin huono sietämään tuollaisia ääniä.
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja svart »

Aja nosturille sillai että nostaa pyöristä ylös auton että auto on jousten varassa normisti. Löysää kaikkien tukivarsien pultit suihki vaikka wd40 tai jotain muuta mitä löytyy ja pumppaile altapäin vedellen auton jousitusta niin paljon ku jaksat ja sitten pultit kiinni ja toivot että hiljeni kitinät.
Ford #11
Avatar
hoppaJS
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Loka 2012 23:53
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja hoppaJS »

Vuorokausi ja 200 km takana uudella Mondeolla.
Autoa mukava ajaa ja muutenkin paria poikkeusta lukuunottamatta sellainen kuin odotinkin.

Liikkeestä vajaan satakilometriä ajaen, huomasin että selkäni ei tykännyt selkänojasta. En saanut mieleistä tunnetta säätämällä ristiseläntukea. Tänään uudella otolla ei sellaista ärsytystä tuntunut, toivottavasti johtui oman selän väsymisestä tms. Todella tyytyväinen olen ostamaani seatbackiin- sähköisellä säädöllä kun saa penkin etureunan korkeutta säädettyä. Eikä cognac nahkatkaan harmita!

Tuntuu et pyytämäni tuulilasin, penkkien ymv automaattilämmitystoiminnon poiskytkeminen on onnistunut. Takavaloja ei ole laitettu/saatu palamaan aina.

Jonkinasteinen pettymys on avaimettoman lukon toiminta- auto ei lukittaudu automaattisesti kun lähtee autolta. Totuin tähän Rellussa ja nyt tuo avaimen kaivaminen taskusta yhdessä toiminnossa tuntuu turhauttavalle.

Lisäksi ihmettelen minäkin tuon convers näytön tilan käyttämistä turhuuteen- puolet tilasta näyttää radiomastoa ja asemaa, jonka näkee kyl suoraan radiostakin.
Focus C-max 1.8 Ghia -04 Kuva
Seat Ateca TDI dsg 4drive
riikomi
Viestit: 1002
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Jos jollakin joskus jää jotain takaluukun lukon väliin:

Sattui itsellä jäämään farmarin takaluukun lukon väliin näppylähanska (oli pelikassia tavaratilasta vedettäessä liukunut lukkosangan päälle), eikä lukon salpa päässyt enää kiertymään auki. Hanska oli tiukasti salvan ja sangan välissä.

Sisäpuolelta yritin repiä hanskaa pois ja purkaa paikkoja mutta ei onnistunut. Sain lukon aukeamaan siten, että ulkoa käsin nylkytin luukkua auki/kiinni, jolloin hanska ilmeisesti hiertyi rikki ja salpa pääsi pyörähtämään auki.
UncleSam
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Joulu 2011 20:54

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja UncleSam »

Laitoin viime marraskuussa -09 2,0l diesel mondeon. Valitettavasti vikaa on löytynyt.

Tuosta engine malfunction vikavalosta olen kirjoittanutkin omaan viestiketjuun, se korjattiin keskuselektroniikkamoduulin vaihdolla.

Nyt perjantaina käytin vuosihuollossa, niin kertoivat että suuttimien ylivuotoletku(t) vuotaa. Hikoilee ja tiputtaa dieseliä moottorin päälle. Auto ei vielä ole oireillut, esim. moottori on käynyt hyvin. Tosin yksi ilta auton parkkiin ajettuani haistoin dieselin katkua. Tiistaina aika huoltoon tuon vuoksi. Onko tästä ylivuotoletkun vioista kokemuksia muilla?
Ford Mondeo 2,5T Ghia Wagon -07
Ford Mondeo 2,0TDCi Trend Wagon -09
Ford Mondeo 2,0TDCi Titanium Business Wagon -12
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja calculus »

Onnea hoppaJS uudelle autolle!

Saa ovet myös lukkoon koskematta avaimeen painamalla ovenkahvan painiketta. Toki, jos auto on pystyparkissa kahden muun auton välissä ja viimeisenä sulkee takaluukun, niin välttämättä ei viitsi lähteä etuovelle ko. painiketta painamaan. Voisi olla takaluukussakin omansa. 8)
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
ilpopo
Viestit: 58
Liittynyt: 21 Joulu 2009 20:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja ilpopo »

Mulla saa ovet lukkoon kummastakin etuoven kahvoissa olevista pienista napeista.
Kontin avaus kahvan/painikkeen oikeallapuolella on myös nappi, josta auto lukittuu.
Ei avaimiin tarvitse koskea missään vaiheessa!
Avatar
hoppaJS
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Loka 2012 23:53
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja hoppaJS »

Kiitos onnitteluista ja neuvoista- löytyi nappi myös peräluukusta.
Piti ottaa käyttöohjekirja uudestaan esiin (tabletista) ja lukea. Kyllähän tuo siellä kerrottiin, mutta ilmeisesti omassa sisälukutaidossa vikaa- en tiedä olisinko tuota kohtaa vieläkään täysin ymmärtänyt. Ilmeisesti ens kerralla pitää vaatia myyjältä kunnon perehdytys.

Millaisilla renkailla olette autot saanut? Mulla oli tehtaalla laitettu kesätassuiksi Hankook Ventus S1 Evo renkaat. Hieman oli pettynyt tunne, mutta ei kai noi loppupeleissä ihan huonotkaan kumminkaan ole. Nyt on alla talven loppuun Continentalin kitkat.
Focus C-max 1.8 Ghia -04 Kuva
Seat Ateca TDI dsg 4drive
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja calculus »

:oops: Löytyihän se ovien sulkunappi tosiaan myös farkunkin takaluukusta. Olin vain pitänyt sitä jonkinlaisena ruuvin peitelevynä tms. Käytettävyys parani kummasti. Hyvä, että sain reilun vuoden jälkeen täällä suuni virtuaalisesti auki. Olisihan toki voinut myös ohjekirjaankin tutustua. :D

Contin kitkat on mullakin alla talvella ja auton mukana tuli Goodyear Excellence -kesärenkaat. Goodyearit ovat itse asiassa paremmat renkaat kuin oletin, suht hiljaiset ja kuitenkin pitoa riittäisi sellaiseen ajotapaan, että matkustajat valittaa ja voi pahoin. Myös talvinakit toimivat mielestäni hyvin, ja kitkarenkaat kannustavat automaattisesti taloudelliseen ajotapaan. Mondeon ohjaus on sen verran hyvä, että tienpinnan kitkakertoimesta saa asiallisen palautteen.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
riikomi
Viestit: 1002
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Minulla on Excellenceistä ihan toisenlainen kokemus (235/45/17). Aivan kammottavaa vetelyä pienimmästäkin tienpinnan epätasaisuudesta - ratista piti todella pitää kiinni, kun ei tiennyt minne päin auto seuraavaksi riuhtaisee. Ja kyse ei siis ollut pelkästään uraherkkyydestä vaan myös kaistojen väliin tehdyt paikkaukset muljuttelivat autoa kuin olisi kuulien päällä ajettu.

Aina suorastaan odotti talvirengaskauden alkua. Onneksi kuluivat alta pois...
Avatar
hoppaJS
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Loka 2012 23:53
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja hoppaJS »

calculus kirjoitti::oops:
Contin kitkat on mullakin alla talvella...
Mä olen conti-miehiä- en ole vuosiin minkään muun merkkisiä renkaita omaani ostanut.
Contin kitkat oli edellisessäkin autossa. Millaisia paineita pidät kitkoissa? En ole liikkeen jäljiltä mitannut, mutta tuntuu olevan aikas isot paineet. Rellulla ajelin varmaan liiankin pienillä, mutta oli hiljaisempaa ja pehmeää kyytiä.

Mitenkäs teillä tuo Webaston kaukosäädin toimii? Kantama tuntuu paljon heikommalle kuin edellisen auton T100 (se näytöllinen). Tänään kuulen tuomion, kun vaimo töissä yrittää käynnistystä 300 m matkalla. Toivottavasti toimii, kun "IT tukihenkilö hermoni" ei kestä alkaa opettamaan tuota convers ajastusta.
Focus C-max 1.8 Ghia -04 Kuva
Seat Ateca TDI dsg 4drive
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja calculus »

Conti-miehiä olen itsekin, edellisessä autossa oli sekä kitkat että premium contactit.

Rengaspaineet olen pitänyt lähellä täyden kuorman suositusta: edessä 2,5 bar ja takana muistaakseni 2,8. Erityisesti uraherkkyyteen ja kiihdytyksissä vetelyyn rengaspaineilla olen huomannut olevan ison vaikutuksen. Vetely on todella pahaa, jos edessä on hieman eripariset matalat paineet. Rullaavuus paranee myös selvästi paineita nostamalla, ja monesti olen huomannut joutuvani jarruttelemaan jarrupolkimella, jotta en ajautuisi jonossa edessäni moottorijarrutuksella ajavan perään. Toki tähän vaikuttaa myös 1.6 ecoboostin todella vähäinen moottorijarrutus verrattuna vaikka dieseliin.

Huono puoli korkeammissa rengaspaineissa on tietysti rengasmelun lisääntyminen, mutta contin kitkoilla ja goodyeareilla se pysyy kuitenkin juuri ärsytyskynnyksen alapuolella.

Mielestäni muuten Excellencen kyljet ovat aika löysän oloiset, joten siinä mielessä korkeammat paineet auttavat vetelyyn. Mulla on tosin vakiot 215/55/16 renkaat, ja varmaankin leveämmässä renkaassa vetelytaipumus pahenee nopeasti. Yksi syy siihen, miksi mulla jäi Opel Insignia esittelyauto kauppaan oli se, että kesärenkaat olivat 245/40/19 -kokoa, jolloin mukavuus kärsi pahasti ja rengaskulut olisivat olleet melkoiset.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Avatar
hoppaJS
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Loka 2012 23:53
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja hoppaJS »

Onko muilla webaston pakokaasun hajujen tapana tulla auton sisään? Olen huomannut moisen ilmiön esim risteyksessä seistessä.
Focus C-max 1.8 Ghia -04 Kuva
Seat Ateca TDI dsg 4drive
Vastaa Viestiin